Hoppas den lilla familjen snart ska få sova...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Issy

Hoppas den lilla familjen snart ska få sova...

Inlägg av Issy »

Nu kan vi inte dra ut på det längre! Ingen i den lilla famljen sover på nätterna, och när både jag och lilla O satt och grät på golvet i morse kom jag fram till att situationen var ohållbar (det har vi väl egentligen kommit på tidigare, men man hoppas ju att det ska lösa sig, kanske inatt?)

Om en vecka börjar kuren för lilla O 9 månader, och jag tänkte att jag kanske kunde få lite svar på frågor innan dess och framför allt lite peppning, jag är helt utmattad och tror faktiskt nästan att ingenting kommer lösa vår situation....

Lite bakgrund (Om någon orkar läsa allt, det blev lite långt) : När alla andra mammor hade sina barn sovande i vagnen gick jag och bar på lilla O, hon skrek varje gång vi la ner henne i vagnen och skrek ända tills vi plockade upp henne. De första 4 månaderna bar jag henne mer eller mindre hela tiden i BabyBjörn, inte ens om hon somnade i min fman kunde jag lägga ner henne i vagnen eller sängen,hon vaknade och skrek direkt. Från 4,5 månaders ålder har hon dock sovit nöjt i sin vagn, men aldrig i sin säng inomhus. Hon har heller inte varit nöjd själv på golvet utan velat vara nära och bli buren.
Vi försökte kura i somras när hon var 4,5 månader, men det funkade inte och vi avbröt efter 5 veckor, om hon sov hos mig var det i alla fall tyst och vi fick sova! Vi har samsovit från början, vilket jag har tyckt varit väldigt mysigt, men situationen blev ohållbar när jag inte kunde koppla bort henne från mig utan att hon vaknade och skrek; vi satt alltså ihop från 19 på kvällen till 07 på morgonen och jag kunde varken gå därifrån eller röra mig på natten. Vibröt mönstret genomatt min man gick ut med henne i vagnen för att få henne att somna på kvällen, och faktiskt efter 3 kvällar så kunde jag lägga henne ner i sängen, nästan redan sovandes, men ändå. :oops:

Men det var ju förstås ingen lösning, hon skulle ju läggas ner vaken, det visste vi ju, så det höll inte i längden. Vi fick hjälp från BVC och har gått i en sömngrupp med andra bebisar på BUP och efter de två träffarnasapsykologen till oss "ja, det brukar ju intebehövas mer äntvåträffar, men det härverkar jobbigt, härär mitt visitkort...". Och nu har jag ju förstås ringt henne en hel massa gånger, men vi kan inte fångn mer hjälp. Och jag börjar nästan gråta. Vad ska vi ta oss till? Kan ingen hjälpa oss? Hur länge orkar man, och vad gör man sen?

Som det ser ut nu somnar lilla Obra, vi har en tydlig runtin på kvällen,det är läggdags samma tid varje kväll, vi avslutar rutinen med att sjunga för henne när hon ligger i sängen och ibland somnar hon direkt, ibland skriker hon och ställer sig upp, vi lägger henne (hon kan ännu inte sätta sig ner själv) och så får vi kanske hålla på så ett par ggr, men sen somnar hon.Det tar vanligtvis någon minut, idag tog det lång tid, 10 minuter.

Men sen är det nätterna... hon vaknar flera gånger, inatt första gången vid 23 då hon var vaken i 1,5 h, jättetrött men får inte ro att omna om, sedan en gång i timmen av att hon står upp och somnar snabbt om när vi lagt henne ner, men från 0420 vardet omöjligt, jag försökte typ 1,5 h tror jag, sedan satte jag mig i soffan och ammade, hon somnade utmattad och jag med och sov en timme till 07. En bra natt sover hon till 02 eller 03, sedan är hon vaken 2 timmaroch skriker mer eller mindre hela tiden, fastän vi sitter brevid och visar att vi finns (tipsfrån psykologen). Sedan ledsnar vi, min man kanske tar upp henne och bär henne tills hon somnar (brukar gå väldigt snabbt) och så får hon sova vidare i vagnen för att vi alla ska få sova lite, försöker vi lägga henne i sängen vaknar hon så fort vi är i uften ovanför sängen och skriker.

Jag ska sluta skriva, jag är rädd att ni inte ska orka läsa, men innan jag kommer med detaljfrågor (för dem har jag många av! :) ) vill jag bara få bekräftat: kommer vi att kunna få en lösning på det här? Innan har hon skrikit så hon kräks (flera ggr) när vi skule försöka lägga henne, det gör hon inte längre, men vi kan inte få henne lugn :cry: Antar att hon ser vargar överallt, och att vi inte får bort dem, fastän vi gör så som psykologen har sagt brukar fungera med andra barn. Det har sett ut som jag beskriver ovan de sista 5 veckorna, och jag vet att det behövs mer tålamod än jag har nu, men det känns verkligen inte som att det blir bättre,trenden har snarare varit negativ de senaste nätterna :(

Jag hoppas någon har några bra ord så vi kan känna oss självsäkra inför kurstart! Hoppas ni alla får en god, lång natt!
Lilla O's trötta mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kan ni få en lösning på detta? Ja, absolut men i ert fall skulle jag verkligen läsa nogsamt varför man gör som man gör i SHN-kuren. Ni behöver det råget i ryggen för att göra rätt nu. Så den lilla inte blir än mer förtvivlad av att inte förstå vad som gäller, vad ni vill och att hela tiden undra om vargen är på väg nu.

Det här handlar om att ta över ansvaret för sömnen fr barnet till er själva- det kräver beslutsamhet. Ni måste tro att det blir bra, ni måste förstå att det är ert barn som håller på att gå ned sig.

Ni vet ju hur ni känner er och mår. Precis så känner ert barn, troligtvis sju resor värre. Är det motivation nog? Hoppas det!

En del barn har mer överlevnadsångest än andra. En sådan fick jag och han skrek så blodet frös. DÅ gäller det att hålla nerverna i styr och hålla sig LUGN. Om jag vore ni skulle jag ge duktigt med besked i HANDLING FÖRSTA natten. Jag skulle buffa järnet, om man får uttrycka sig så. Så det inte blir ngn som helst tveksamhet om att det är sova man gör om nätterna. Som en gris! Och finna det i er, en kraft som bara föräldrar äger när barnet är i fara att omvandla det till en ramsa som låter så här: \:D/ För i solsken spricker troll. Det om ngt signalerar att allt är tipp topp. Bara att sova gotti gotti. Och det är svåååårt men NI MÅSTE göra så, för det lilla barnets skull! Sömnen är otroligt viktig! Det är blodigt allvar, faktiskt. Tänk allt otäckt som följer i sömnlöshetens träsk... :cry:

Och här finns flera rara människor som stöttar och svarar. Ni är inte ensamma, här finns hjälp att få. :heart: :heart: :heart:

Jag skickar massa värme och känner så för er och ert barn! :heart: :heart: :heart: :heart: /Luvisen

PS. Nu fick du en novell tillbaka... :oops:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Issy

Inlägg av Issy »

Tack Luvisen för ditt snabba svar och peppning! :)

den här natten gick ok (jättebra i våra mått mätt!). Min man och jag har flyttat ut ur sovrummet och campar i vardagsrummet, jag vet inte om det kan ha ngn betydelse, om hon blir mindre lättväckt då? Iaf så somnade hon vid 1930, vaknade till vid 10, 2330 och 0210, samtliga dessa gånger var min man inne och la henne tillrätta och så somnade hon om. Sedan vaknade hon 0500 och ville inte somna om, så min man tog upp henne, jag ammade, hon kröp omkring och pratade och somnade sedan vid 0620 och sov till 07, med min man i sängen.(det där ska vi förstås sluta med sen!! :oops: )

Så, lite frågor så vi är fullärda inför kurstart! (ska läsa boken 1000 ggr till, det gjorde vi i somras, men det är ju ett tag sen).

1.) De flesta gånger som hon vaknar på natten står hon upp, förmodligen har hon vaknat av att hon helt plötsligt står. Hon har inte kommit på än hur hon ska sätta sig ner. Hur löser vi det här? Ramsor räcker ju inte då, om hon inte ska sova stående?

2.) Lilla O brukar också bajsa åtminstone en gg per natt, hur gör vi med blöjbyte? Det brukar vara en annan sak som stör henne, hon vaknar av det och sedan är hon vaken tills hon är klar... Och om vi då tar upp henne och dessutom tänder lampan så ger ju det fel signaler. Hur göra?

3.) Om vi får en till likadan natt som igår, utan att ha börjat kuren och utan att hon känner igen buffningar, kan vi köra buffningar sådär på morgonkvisten, tror du det är en bra idé? Eller ska vi vänta tills vi kör fullt ut?

4.) Jag har läst på forumet att många har problem med verktygen på morgonen och att hör musik rekommenderas. Vi bor i en lyhörd lägenhet och jag tror inte hög musik är välkommet hos grannarna (inte barnskrik heller, men det är ändå mer "accepterat" - inget man kan rå för). Då kämpar man på med buffning och solfjäder och ramsa ändå?

Tack igen! :heart:
Lilla O's trötta mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

...(det där ska vi förstås sluta med sen!!
Så klart ni ska! :wink:

Låt oss gå direkt till era frågor!

1) Åtgärdas bäst genom att på dagen få den lilla älsklingen att gå fr stående till sittandes själv under stående ovationer: =D> =D> =D> \:D/ \:D/ . Om liten står så gör ingenting. Håller i närheten men vänta tills hon landar på sin lila rumpa. :wink: Sedan kommer hon kunna detta under natten också. För er oros skull kan ni även visa lite fint hur man lägger sin ner också fr sittande position. Men barn kan somna fin fint sittandes utan att det är ngn fara. När liten somnat och det gått tio min kan man smyga hastigt in och stoppa om kvickt! Sen UT med er!

2) Bajset kommer och bajset går. Det är bara temporärt. Tänk på det!
Vid byte tassar man in kvickt utan att föra oväsen, man säger ingenting :-$ och har ingen som helst ögonkontakt. Det är ingen kommunikation som ska påbörjas så att säga- samt att barnet förblir sömndrucket. Så byter man då där i mörkret och det kan bli grisigt men det är inte farligt. Det får man åtgärda på morgonen. Om det är ngt att åtgärda.
Kan man bara inte byta i beckmörker ja då kan man lyfta ut barnet till skötbord eller vad man nu tänkt byta på. Det har jag gjort. Men jag har inte haft ngt ljus ngn stans i hemmet och bytt i månljuset. (Mkt romantico. :lol: ) Samma där då gällande kommunikationen- ingen! Då gör man detta lugnt och fint och så lägger man tebax. Börjar liten gråta eller gnöla får man hålla sig LUGN som en filbunke- inte få panik! Panik är BIG NO NO!

3) Vänta till ni kurar med tanke på er historik.

4) Första vargtimmen kör ni buff/solfjäder+ ramsa: hela baletten :lol:
Men sen andra morgonen- då gäller det att stega tebax. Om jag vore er så skulle jag iaf köra musik HÖGT, vi talar här max 2 min., När barnet lystrar vilket det gör , så sänker man musiken i takt med att barnet går ned i ton och när liten somnat stänger man av. Detta kommer ni göra ett par morgonar- that's it! Om det går som det ska.

Detta innebär en störning ja, med den är kort och kommer inte hålla på forever. Däremot åtföljs denna korta störning (4- 5 mornar) av ljuvlig tystnad for everybody.

Annars finns det olika strategier inkl att inte göra ngt alls. Tystnaden ger också ett besked. Nämligen att morgonen inte har kommit. Det händer fortf ingenting.

Värme! :heart: /Luvisen
SM rookie
Issy

Inlägg av Issy »

Tack igen Luvisen!

det var läggdags för lilla O innan jag läst ditt svar, och hon var jättetrött men envisades ändå med att bara ställa sig upp omoch om igen. Tyst och glad hela tiden så länge jag var kvar, men gallskrik så fort jag gick ut ur rummet. Så, jag gick in och la henne tillrätta i buffningsposition (blev jättearg) men efter 4 buffar var hon hur nöjd som helst och började bara protestera när jag slutade... Så, det bådar ju gott, att hon gillar det! :) Men, det ställer högre krav på mig och min man,att vi slutar i tid och inte fastnar i buffningsträsket!! :wink: Jag ska dock hålla mig borta från buffandet inatt och göra det på riktigt närdet är dags nästa vecka! Det är ju lite frestande bara att prova och se om det funkar även inatt, detvor eju fantastiskt...

Blir mer och mer peppad inför starten, det känns bra!
Lilla O's trötta mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Blir mer och mer peppad inför starten, det känns bra!
Toppen! :thumbsup: /Luvisen
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Som svar på din fråga om pangramsan - det är en punktsättande ramsa man använder för att få bukt med morgonprat och piggeliner som tror att dagen skall börja när klockan kanske bara är fem... eller liknande.

Vad jag förstår har ni inte börjat kura än. Har du fått och läst boken?

Där står en hel del om pangramsan.

OM ni får vakenpass på morgonen - jag pratar efter de tre första nätterna i kuren, DÅ kan vi titta på pangramsan. :wink:

Detta för att du inte skall dels börja köra den för tidigt, dels inte förutsätta att ni kommer få för tidiga uppvak. Det är inte alla som får.

Förbered er nu MASSOR!

Då har jag ett bättre tips - ÖVA ramsan. Olika tonfall, volymer och betoningar, betona gärna olika ord i verserna när du upprepar dem - som att föra ett samtal med älsklingen. MEN öva i avskiljdhet! Utom hörhåll för små öron - vi vill inte avslöja era ess i rockärmen. :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Issy

Inlägg av Issy »

Vi har boken sedan i somras, då vi försökte kura men inte lyckades... :( uppfräschning behövs dock och ska göras grundligt innan vi startar på torsdag!!

Vi hade en fantastisk natt natten mellan onsdag och torsdag; lilla O somnade1920 och sov hela natten, utan ett knyst, fram till 05!!! Men då var hon Vaken! Hon har än så länge aldrig vaknat och legat och pratat,hon har alltid skrikit, och så även denna morgon, men så fortman kommer in till henne blir hon glad och då känns hon verkligen pigg och vaken! Vi försökte lägga henne ner igen ett antal ggr, men hon skulle minsann inte sova och när vi togupp henne kröphon omkring i vår säng, klättrade i soffan och pratade konstant. Nu har vi ju inte börjat kuraän, men HUR ska man få ett sådant barn att somna om? BVC sägerdessutom att barns mornar börjar vid 05, så detta är bara att acceptera... Fast jag vet ju att det är många här som lyckas få sina barn att somna om, och det är ju fantastiskt, I can't wait, förstår just nu bara inte hur detska gå till när hon är så vaken.... :-k

Natten efter hade vi tyvärr inte sådan tur, den var ganska jobbig många uppvak :( , och likaså inatt. Hur kan det vara sådan skillnad? Borde de inte fortsätta i samma stil,om de nu harfixat en natt, och insett hursköntdet var att sova???
Nu ska det övas ramsa :)
Lilla O's trötta mamma
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :D
BVC sägerdessutom att barns mornar börjar vid 05, så detta är bara att acceptera...
Ett sådant uttalande från BVC kan man kasta till vargarna! :x :evil: Vad vet BVC om barnasömn kan man fråga sig. Vi har fått massor av häpnade miner och frågor under vår BVC tid när de fått reda på vilka fantastiska vanor Ester haft/har. När vi sen sagt varför skruvar de på sig besvärat... för vad vet AW om barn? :shock:

Senast idag hörde jag ett program på P4, en mamma till ett barn på 14 månader där barnet hade "tydliga skarvar" i sin sömn... (vilket vi AW-fans vet precis att de har och varför). Enligt experterna, en väl anlitad sådan av media Louise Hallin, sa att detta växer bort med tiden och att de skulle låta barnet sova hos föräldrarna, alternativt springa in snabbt med nappen så att lille barnet fick hjälp att somna om - för att somna på egen hand var han på tok för liten för.... :shock: :roll:
De hade dock ett "något kontroversiellt" förslag - föräldrarna skulle gå till barnläkare och be att få lugnande droppar att ge i två veckors tid....

Så lyss inte till BVC när det gäller sömn för barn!!!! :shock: Om det nu inte är ett BVC som är AW-vänligt, för det finns ett fåtal sådana.

Läs och fräscha upp tills på torsdag, där står hur ni hanterar morgonen. Följ bara intruktionerna och ladda attityden och energin! :thumbsup:

Enligt BVC varken kan eller vill barn sova... :roll:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Issy

Inlägg av Issy »

tack snälla Anna igen för ditt svar! Det är verkligen trist att de ska säga så, och inte bara BVC, vi har även gått i sömngrupp och fått samma svar från psykologen. Och sömndroppar vill man ju knappast ge till sitt lilla barn :( Men det är trist att BVC inte kan mer, de är ju de man vänder sig till...? Och det måste ju vara fler än jag som har frågat om sömn tidigare, kan man tycka...

ska absolut fräscha upp och lära mig allt!!! jag blir lite orolig bara när jag tänker på hur det gick förra gången och att vi faktiskt gav upp efter 5veckor, men det är väl bara att ignorera och glömma 8-[

tack snälla igen för all hjälp och snabba svar!
Lilla O's trötta mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

men det är väl bara att ignorera och glömma
Just precis! :mrgreen: /Luvisen
SM rookie
Issy

Inlägg av Issy »

Ni som ger katrinplommonpuré, hur mkt ger ni och när? tack för svar och tips :)
Lilla O's trötta mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag siktade in mig på att få ner 1 burk/dag. Jag körde som efterrätt till allt. Frukost, lunch, mellis, middag :lol: Några skedar här och där. Sedan kom det en period med bajs i natten och då gav jag bara på fm. Ibland fick jag inte ner en burk men jag lät det vara så då. Jag tänkte inte att det måste gå ner för då blir så ](*,)

Värme! :P /Luvisen
SM rookie
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Vi ger katrinplommonpuré och päronpuré till morgongröten, samt päron efter lunchen (om jag kommer ihåg det... inser just att jag glömde det idag! :lol: ). Det blir kanske en halv (liten) burk plommon och en halv burk (stor) päron per dag. På eftermiddagen blir det annan frukt. Det medför att han bajsar vid frukost, vid lunch och nån gång på eftermiddagen. Oftast inte på kvällen, och numera aldrig på natten. (Men så sover han ganska bra också, det är ju vanligare att de bajsar på natten ju mer vakna de är.)

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Issy

Inlägg av Issy »

Tack snälla Luvisen och Nemita! :heart: :)

Det börjar närma sig... vi har lite skumma nätter,vissa nätter är katastrof och andra nätter är ganska bra. Inatt tex skrek hon till ganska många gånger och jag och min man gjorde oss redo att springa in flera gånger och en del gånger hann vi in också, men hon löste det helt själv och somnade om. Det känns ju jätteskönt, men samtidigt lite dumt också, hur ska vi göra där tycker ni? Om det händer på torsdag natt när vi kör igång, ska vi in och buffa då (eftersom, om jag har förståttdet rätt, man ska in och visa sig och buffa vidminsta ljud/uppvak första natten?), eller ska vi ramsa en ramsa som hon aldrig har hört, eller ska vi låta henne reda ut det själv, som hon lyckades med inatt?
En till fråga: med väldigt stor sannolikhet kommer lilla O att stå upp i sängen och skrika vid 0500 de första nätterna/mornarna. Och se glad ut när man kommer in och verka vaken. Det jag hittills läst i "Internationella sova hela natten" så har jag inte hittat så många exempel på barn som är så stora att de ställer sig. Tips på hur jag ska göra? Återigen,första natten ska man buffa så fort de låter (?), ska jag gå in, lägga henne ner och ramsa och gå ut, varpå hon kommer ställa sig direkt och skrika och jag då går in och lägger henne ner och buffar henne lugn, eller ska jag lägga ner henne och solfjädra eller buffa direkt? Har ni några smarta tips? :)

Tack snääla ni igen för all hjälp! :heart:
Lilla O's trötta mamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"