Ny kurare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

jag hade buffat imorgon iaf! :wink: Det ni kan tänka på är att ni är extra noga med att backa med buffandet natt två.
Du ska se att det kommer gå så bra så, även fast maken tjuvbuffade lite i natt. :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
MammaFrankie

åh så bra!

Inlägg av MammaFrankie »

Åh så bra Bianca :P :P

Nu känner jag mig mycket lugnare inför kurstart. Lugn som en filbunke :wink: ... nästan iaf...fast ganska nervös men ska försöka arbeta bort det under dagen.

Tack för ditt snabba svar!!! Jag är så glad att ni finns här. Hade nog aldrig orkat hålla samma lugn eller känt samma säkerhet annars

Nu kommer vi klara det här galant!!

Bara en till fråga angående vargtimman..

1a natten går man in även under vargtimman och ger besked väl?

Men redan andra natten är det strikt no no med trafik under vargtimman...har jag rätt?

kramar joanna :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Helt rätt. Första natten hanterar man vargitmmen likadant som hela natten. Andra natten gäller: ingen trafik, men man får ramsa om man behöver. Tredje natten är som andra, men fjärde natten gäller pangramsa/ypplysningsramsa.

Bianca
MammaFrankie

åh så bra!

Inlägg av MammaFrankie »

Åh så bra Bianca :P :P

Nu känner jag mig mycket lugnare inför kurstart. Lugn som en filbunke :wink: ... nästan iaf...fast ganska nervös men ska försöka arbeta bort det under dagen.

Tack för ditt snabba svar!!! Jag är så glad att ni finns här. Hade nog aldrig orkat hålla samma lugn eller känt samma säkerhet annars

Nu kommer vi klara det här galant!!

Bara en till fråga angående vargtimman..

1a natten går man in även under vargtimman och ger besked väl?

Men redan andra natten är det strikt no no med trafik under vargtimman...har jag rätt?

kramar joanna :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hmm.. svarade jag inte på det nyss ;)
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

förlåt :oops:...min dator som krånglar o gör som den vill...så det blev tydligen skickat två gånger.

super tack! Du har svarat och jag förstår...nästan allt.

Pangramsa.. hur är den nu?.. för å göra mig helt säker.

Är det liksom en blixtsnabb väldigt bestämd ramsa med punkt??
Kör man den x1 eller x4 och sen tyst??

hmm...om man pangramsar o han fortsätter o skrika...låter man honom va då fast pysslar typ i köket? Eller låter man honom bara hållas om han är arg? hmm...ja..ingen trafik ens om han är ledsen alltså?? :-s

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! Jo, jag förstod att det hade blivit nåt knas. :wink:

En pangramsa är en glad saklig ramsa som du säger vid första pip i vargtimmen. Du säger den tydligt i förbigående men PANG på! Älsklingen blir då lite ställd och kommer förhoppningsvis av sig i sitt uppvaknande :wink: Om älsklingen redan hunnit vakna kan du istället ge en upplysningsramsa (som nästan är samma sak). Du säger ramsan mjukt och i förbigående och på så vis upplyser du om att det fortfarande är natt och att han ska sova vidare.
Vissa väljer att säga ramsan x4 andra xX (alltså så många gånger som behövs till älsklingen lugnat sig) Vad du än väljer så gäller det att inte ramsa mer efter att du slutat alltså inte fler omgångar, om du hänger med. Efter ramsaan kan älsklingen reaera igen, men då ramsar du som sagt inte mer. Du kan spela musik, typ Mozart, högt så älsklingen hör genom skriken, eller stöka i köket, dammsuga, eller nåt annat husljud.
Nej ingen trafik. Ledsen ska han ju såklart itne vara, och då får man ta till kris-verktyg, men! Min erfarenhet är att de inte brukar vara ledsna i vargtimmen, utan mer förbannade för att det inte är morgon ännu.
Om älsklingen somnar och sedan vaknar igen så ger du en ny pangramsa/upplysningsramsa.

Bianca
MammaFrankie

dagslurarna

Inlägg av MammaFrankie »

Oh tusen tack för dina svar Bianca!
Du förklarar super!! känns väldigt betryggande :P

Men känns som om mina frågor ändå aldrig tar slut.. hoppas det går bra o svara på några till.

Hur gör man med dagslurarna? Gör man som föregående natt?
första dagen buffar man mer och andra dagen tar ramsan över? eller hur gör man?
Frankie verkar få till 45 min lurarna ganska bra men inte 1 1/2 timmas luren.. vaknar flera gånger fastän han är dödstrött :(

joanna :heart: [/list]
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Första natten påbörjad.. och det känns så bra att äntligen fått börja.

Läggningen tog totalt 27 min... o gick typ över all förväntan :P hurra!

Han var trött, la sig avslappnat på en gång. Buffade snabbt, solfjädern o ramsade mig ut. Han reagerade med förvåning :shock: . Som typ...vad hände nu? varför fortsätter du inte? jag har inte somnat än!!!
Så han var förbluffande tyst i tre min varefter han började fråga.
Hallå!? vart tog du vägen!? kom tebax!? buffa mera? söv mig?
haha .. o jag svarade o han verka lyssna men inte förstå o fortsatte o skrika/fråga.
Tror jag gav honom besked plus ramsor två ggr till och sen blev det liksom tyst. Jag bekräftade och förväntade mig nytt skrik...men näe....han somna.
Sprang in o la på honom extra filt efter 10 min o han sov som en stock längst ner i sängen. O sover gör han fortfarande :sleep:

Jag sitter här idel öra ... det är så spännande o se vad som händer här näst. Hoppas det går bra! [-o<

MammaFrankie

1a natten avklarad med en massa frågetecken???

Inlägg av MammaFrankie »

Ok...då har jag gjort första natten o den har gått över all förväntan men jag är ändå osäker på om jag gjort rätt?

läggning tog 27 min.
se ovan

23:20 vaknade igen
gav besked+snabbbuff+ ut o ramsax4

avvaktade

påminde när han låter sur men inte riktigt uppjagad, mest trött.

11:24Han fortsätter fråga jag svarar

11:27 Jag går in...ger besked igen+snabb buff +ut ramsax4

Låter väldigt arg nu när jag går ut igen utan att jag sövt honom
11:29 jag påminner bestämt!!
osäker på om han lyssnar...ramsar 30 sek...uppehåll 1

11:32 Ger besked+snabb buff ramsar mig utx6

11:33 ramsar x6 bestämt!! sluta gnäll!!!!
ARG FRANKIE
när han inte lyssnar går jag in igen kl-

11:37 besked+buff+ramsa ut bestämtx6
arg när jag går ut igen men lugn varje gång jag går in...som om...äntligen mamma har du fattat...du ska söva mig och när jag inte gör
det utangår ut igen blir han riktigt sur.. men tystnar fort denna gång

11:39 tyst...andas
11:40 bekräftar
Totalt 20 min

Sedan sov han ända tills kl-

05:15 ...wow...har det hänt förr????

Men nu var det jobbig. jag kända att det liksom blev ett enda långt surt gnölande.

Trodde först jag fick tyst
5:18...bekräftade

5:22 Nya tag..med besked+buff+ramsa

sen ömsom gnällde han, svor han.. men han jagade inte upp sig utan gnällde mest. Jag blev osäker på om jag skulle ge besked igen eller bara avvakta tystnad.. han liksom gnällde vidare men ja...jag tänkte att det var bättre att ge besked en gång för mycket första natten...men så fort jag gick in jobbade jag upp honom mer. så jag avvaktade utanför istället med påminnelseramsor.. jag bekräftade totallt 5 gånger fram till -

6:39 Han somnade alltså inte om på hela tiden i stort sett..tystnade...men började igen efter några minuter.

6:39-6:47 ..var han tyst...sov så vi kunde gå in o göra morgon...jag vågade inte vänta tills-
07:00 eftersom han hela tiden vaknat efter ett par min innan.

Jag blev osäker nu om jag gett besked för få gånger?? Så fort han vaknade gav jag honom besked +snabb buff+solfjäder o ramsade ut... men sen eftersom det blev ett endaste långt gnäll som verkade bli värre så fort jag gick in...stod jag uttanför o försökte påminna med ramsan istället...men jag är osäker på om den gick fram. Men när jag avvaktade nog länge...typ 2 min tystnade han...men snyftade väldigt. Svårt o säga om han var ledsen eller bara trött på o va arg...så snyfftet var det som var kvar.

Har jag gjort ok??? Skulle jag ha gett mer besked.

På 1 timma och 25 min gav jag besked 9 snabba ggr eller skulle jag gjort det ännu färre ggr. hmm jag blev så osäker. Men han var iallafall tyst och låg o sov när vi gjorde morgon...o han sov bättre än någonsin.

hoppas någon orkar kolla igenom det här virrovarvet av besked, påminelser o ramsor o se om det verkar ok för en 1 natt??
Är det vanligt att dom inte somnar om alls förutom några ynka minuter i vargtimman?

tusen tack till den som orkar svara :heart: hade varit skönt med bekräftelse inför natt två. men nu ska jag gå o sova :sleep:

:heart: jo o Frankie
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Ojoj.. det här e banne mig inte helt enkelt.
Har varit uppe o peppat min man vid middags luren.
Morgon luren på 45 min gick galant...han somnade på 8 min (glömde dock bekräftelsen som min älskade partner missförstått men som han fick med sig nästa gång) han sov tills han skulle vakna...då jätte glad.

Men 1 1/2 timmas luren har varit svår.

Han vaknade 24 min för tidigt och min man gick in o gav besked o ramsade sig ut. Men han var jätte ledsen...först sur men sen lät det mest som uppgivet gråt. O gå in o buffa verkade inte lugna eftersom han blev ännu mer upprörd varje gång han gick ut.
Han tystnade en gång men protesterade igång på bekräftelsen.

Min man fick gå in i en kort, kort paus 12:33 ... varpå han började gråta igen. Fick honom glad i sängen innan vi tog upp honom.
Men hugha...är det vanligt att dom blir så här ledsena o uppgivena??

känns jobbigt när det liksom inte verkar som varken ramsor eller besked+ buff lugnar. verkar lyssna dock...blir lite tyst när han hör ramsan...men börjar gråta så fort man slutat.

Vad gör man???

:oops:

kanske det är jag som överreagerar?

Orkar någon peppa så att vi återfår gott mod o beslutsamhet?! :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Ni jobbar på SKITBRA!!!!

tänk på att första dygnet är till för att INFÖRA det nya, sedan att det inte tas emot med röda mattan utlagd är inget konstigt. Vår dotter skrek så grannarna hörde och vi bor i villa... :shock: Och hon sover 12-timmarsnätter sedan någon månad efter kuren.

Så tänk nu långsiktitgt - vart siktar ni? VAd skall ni uppnå? Inte snöa in på det som händer just för minuten.

Du har en superbra syn på detta, helt klar med frågor och svar. Din förberedelse var dessutom imponerande - så lita på din säkerhet nu. Behöver ni, så fräscha upp med att läsa vissa avsnitt i boken.

Inte stressa upp er, jobba målmedvetet och LUGNT - ni har varandra.

Ni gör det bästa ni någonsin kommer göra för er lilla familj nu - känn styrkan i det och VÄRMEN, ge honom VÄRME i ert handlag samtidigt som det är bestämt, värme i rösten samtidigt som den inte skall innehålla några tveksamheter.

MAMMA och PAPPA VET!

Det är Jeopardy vi snackar, ni ger svaren - han ställer frågorna!

:thumsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Åh Anna du är en ängel!!! vilken peppning!!!

Efter att läggningen tog 5 min och med ditt pepptalk känner jag mig 100% laddad och super taggad inför en till natt.
VI KAN!!!

läggning-

besked, buff, ramsax4

gnöl
tyst

bekräftelse

gnöl

bekräftelse

tyst

WOW!!!! vilken känsla!! :-({|= :-({|= \:D/ \:D/ =D> =D>

Dina ord gör så mycket för en sargad självkänsla :roll: . Man e liksom inte lika stark som vanligt och tvivlen smyger sig på fort fast man har bestämt sig för att hålla dom borta... Men ja, man får väl mota bort sina egna vargar om man ska klara av o skjuta min lilla älsklings.

Tack å tack å tack för super pepptalk!!!
Det värmer ända in i själen!!!!!!

:heart: :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack för värmande ord tillbaka!!! :heart:

OM du "tappar igen" så läs vår dialog från idag igen, och igen.

Vilken läggning!!! Kör på!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

lätt läggning...har se sovit som aldrig förr till 03:54 .. wow .. men varit vaken sen dess...hugha!

vilket tjat!

eller vänta...nu tror jag han somna tyst bekräftelsex1
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"