Lilla skruttans tråd...
-
chokladkaninen
Hej Nimrah! 
Du svarar ju dig själv på ett alldeles föredömligt vis....
Jag tror också att det löser sig om ni bara får in lite mer mat.
Men, det jag kan tillägga är ju att ovanor, likaväl som goda vanor, sätter sig hos de små på 3 dagar + en uppföljningsvecka. 8) Så risken om nattsnuttandet får pågå länge är ju förstås att hon börjar tro att det är så det går till numera. Så jag tänker: hur har ni det med ramsan, har du börjat smyga in den? För om du känner att den har lite potens (det brukar den ju få vid 4 mån) kan du ju ramsa när hon vaknar om hon vaknar för ofta. Annars kan du ju köra lightversionen av att vagna över nattmål genom att skaka i handtaget (om hon sover i vagnen) när hon vaknar - somnar hon om så var hon väl inte så hungrig, somnar hon inte om så ska hon orka äta rejält från båda brösten.
Funkar detta så är det super - och varför skulle det inte funka? Men funkar det inte så är det nog en regelrätt minikur då du sätter ramsan och tar bort nattmaten som ska till. O:)
Du svarar ju dig själv på ett alldeles föredömligt vis....
Men, det jag kan tillägga är ju att ovanor, likaväl som goda vanor, sätter sig hos de små på 3 dagar + en uppföljningsvecka. 8) Så risken om nattsnuttandet får pågå länge är ju förstås att hon börjar tro att det är så det går till numera. Så jag tänker: hur har ni det med ramsan, har du börjat smyga in den? För om du känner att den har lite potens (det brukar den ju få vid 4 mån) kan du ju ramsa när hon vaknar om hon vaknar för ofta. Annars kan du ju köra lightversionen av att vagna över nattmål genom att skaka i handtaget (om hon sover i vagnen) när hon vaknar - somnar hon om så var hon väl inte så hungrig, somnar hon inte om så ska hon orka äta rejält från båda brösten.
Funkar detta så är det super - och varför skulle det inte funka? Men funkar det inte så är det nog en regelrätt minikur då du sätter ramsan och tar bort nattmaten som ska till. O:)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Det är just detta jag är orolig för. Att vi kanske hamnat i ngt som hon egentligen inte behöver. Att hon först behövde men sedan fastnat i det. Eller så gör hon det för hon äter verkligen mkt varje gång. Hon kanske har en lång ökningsperiod. Ramsan har vi ju smugit in. Den är kanske på väg att sätta sig mer. Idag på lunchen lade hon ner huvudet pladask med ramsan.chokladkaninen skrev:Men, det jag kan tillägga är ju att ovanor, likaväl som goda vanor, sätter sig hos de små på 3 dagar + en uppföljningsvecka. 8) Så risken om nattsnuttandet får pågå länge är ju förstås att hon börjar tro att det är så det går till numera.
Tack för svar. Jag tror jag avvaktar två tre dagar till sedan får jag börja jobba nätter...
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Hej igen!
Nu måste jag verkligen ta tag i det här med nätterna. Hon är fortfarande ute på nattklubb var och varannan natt. Jag tror absolut att jag råkat lära henne att hon inte kan somna om utan att först snutta lite vid minsta uppvak. Det kunde hon verkligen själv förut. Usch vad har jag gjort
. Jag ville VERKLIGEN att jag bara skulle kunna mata henne till sömn och det gick utmärkt bra till 3 månader. Fortfarande är det "bara" att ge henne bröstat och sedan somnar hon snabbt om. Det är inte så att hon vaknar till. Jag har faktiskt bara vagnat en enda gång på natten och det var i morse kl 5 när jag var säker på att hon inte var hungrig och hon somnade strax in igen efter några vagntag. (Vagnar inte tills hon sover bara tystnar).
OK. För att inte kura nu men ändå få bort nattmålen hur göra. Dags att vagna är det ju uppenbart. Ska jag behålla ngt mål? (jag vet att hon är en stor kicka men ändå
) klockan 4 kanske? :-$ Var hittar jag om om SM-kurning? Vagnar jag bara så fort hon piper? Och backar mer och mer allteftersom?
Tack!

Nu måste jag verkligen ta tag i det här med nätterna. Hon är fortfarande ute på nattklubb var och varannan natt. Jag tror absolut att jag råkat lära henne att hon inte kan somna om utan att först snutta lite vid minsta uppvak. Det kunde hon verkligen själv förut. Usch vad har jag gjort
OK. För att inte kura nu men ändå få bort nattmålen hur göra. Dags att vagna är det ju uppenbart. Ska jag behålla ngt mål? (jag vet att hon är en stor kicka men ändå
Tack!
-
chokladkaninen
Hej Nimrah! 
Äsch då, så det kan bli!
Men lyckligtvis är det rätt lätt att lära om. Jag ser det så här: rutinen för att ta bort nattmål för en SM-bebis och för att SHN-kura en sömnhaverist är densamma. Skillnaden är att din bebis inte alls behöver övertygas om att hon är säker och att du har koll - det vet hon ju redan.
Det enda du behöver är att lägga om schemat en smula så att hon sover på natten och äter på dagen.
Hon är nästan 5 månader, va? Har du börjat med smakisar? Annars skulle jag göra det ett par dagar innan, för att få bort ev matvargar. Jag skulle också satsa på att få till en hel natt, alltså helt utan nattmål, på ett bräde - för att det helt enkelt är enklast och tydligast för barnet. 8) På natten sover man. Punkt.
Sedan börjar du från andra natten i lathunden. För du har ju redan ramsan och säkerheten. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten Fundera på om du har några andra omständighter du vill ändra på när du ändå minikurar, t ex en napp som ska förvisas till soppåsen eller en spjälsäng som ska tas i bruk. Och i tre nätter jobbar du mot målet att ta bort nattmålet - sedan betraktar du nattsnuttandet som glömt och backar med ramsande och verktygande.
Hur känns det? O:)
Äsch då, så det kan bli!
Hon är nästan 5 månader, va? Har du börjat med smakisar? Annars skulle jag göra det ett par dagar innan, för att få bort ev matvargar. Jag skulle också satsa på att få till en hel natt, alltså helt utan nattmål, på ett bräde - för att det helt enkelt är enklast och tydligast för barnet. 8) På natten sover man. Punkt.
Sedan börjar du från andra natten i lathunden. För du har ju redan ramsan och säkerheten. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten Fundera på om du har några andra omständighter du vill ändra på när du ändå minikurar, t ex en napp som ska förvisas till soppåsen eller en spjälsäng som ska tas i bruk. Och i tre nätter jobbar du mot målet att ta bort nattmålet - sedan betraktar du nattsnuttandet som glömt och backar med ramsande och verktygande.
Hur känns det? O:)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Ja hon är snart 5 månader. Smakisar äter hon lunch och kväll. Kanske ska jag köra allt på en gång. Hm. Men nu står spjälisen i storebrors (deras) rum. Ingen napp eller annat. Det är just att jag VERKLIGEN stillat hennes överlevnadsångest vad gäller mat men därmed gått åt andra hållet. Har läst om andra som vagnat och sedan bara flyttat över till spjälis när det funkat. Vad är bäst tro? Jag tänker mest på storebror. Hon kanske inte frågar så mkt eftersom hon ändå är säker så att säga. Hmmm. Beslutsångest...
Tack chokladis
:thumbsup:
Tack chokladis
-
chokladkaninen
Det går bra att vagna också, förstås (visst beskriver Anna en 3-nätterskur i Barnaboken? Jag tenderar att tänka på den som ett förarbete till SHN-kuren
). Fördelen som jag ser med en regelrätt minikur är att du sätter ramsan då, så sitter den inför framtida ev fnurror. Fast å andra sidan, med min dotter - som sov över nattmålen av sig själv - satte vi ramsan spontant under 8-månångesten, den liksom bara kom. 8)
Lycka till med beslutsfattandet!
Lycka till med beslutsfattandet!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Ja just det! Det var där det var! Jag visste att jag ngnstans läst om 3-nätterskuren. Ska bara fixa mörkläggningen ordentligt i barnens rum. Stora Y sover ju som en klubbad säl ändå...chokladkaninen skrev:Det går bra att vagna också, förstås (visst beskriver Anna en 3-nätterskur i Barnaboken?
Jag gör som så. Läser på idag om 3-nätters och vagnar 3 nätter typ. Sedan flyttar jag helt sonica över till spjälisen och hoppas att storskrutt zuzzar ändå trots lite förmodade frågor. Får förbereda honom lite innan så går det nog bra!
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Lilla skruttans tråd...
Tack sarisparis! Jodå. Det har gått i stå lite just nu. Måste komma på vad skruttan kan äta som är mättande eftersom jag misstänker mjölkproteinallergi. Så länge mina matvargar är kvar har jag inte mod att vagna bort allt. Min kära make är tvungen att befinna sig i skolan hela veckan så kuren får vänta tills på fredag. Jag misstänker dock att jag skulle få sova mer om jag hade kurnatt än vad jag får nu med mina dubbla besked till lillskruttan...
. Symaskinen strular nu när jag äntligen börjat sy fast kardborrband osv. Ursäkter, ursäkter, ursäkter.

Gröt är ju mättande och går utmärkt att servera med ex lite havremjölk. Här nedan är ett recept från Nya mamman på mättande välling:
Bovetevälling, 2 flaskor
2 dl kallt vatten
1 nypa kanel
2 msk bovetemjöl
2 dl havremjölk
en klick kokos- eller rapsolja
Vispa ned bovetemjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp och vispa då och då under uppkoket, för det klumpar sig lätt annars. Späd med havremjölk och droppa i lite olja inför servering. Mums! Ren näring på flaska!
Resterna spar du bara och värmer i kastrull inför nästa vällingmål. Vällingen klarar sig 3-4 dagar i kylen, så gör gärna storkok!
Elle
Bovetevälling, 2 flaskor
2 dl kallt vatten
1 nypa kanel
2 msk bovetemjöl
2 dl havremjölk
en klick kokos- eller rapsolja
Vispa ned bovetemjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp och vispa då och då under uppkoket, för det klumpar sig lätt annars. Späd med havremjölk och droppa i lite olja inför servering. Mums! Ren näring på flaska!
Resterna spar du bara och värmer i kastrull inför nästa vällingmål. Vällingen klarar sig 3-4 dagar i kylen, så gör gärna storkok!
tack elle!
jag är lite rädd för välling. kanske snarare flaskan. jag har aldrig gett välling till ngn av de. men går det att göra gröt av detta recept kanske?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Nimrah
Du kan säkert fâ bra svar om mjölkfri gröt av Nya mamman om du startar en trâd pâ Mat, mage och barnakropp. Numera finns det även mjölkfri gröt att köpa, Enago heter märket (som startades av en mamma till ett barn med mjölkallergi).
Hoppas matvargarna försvinner snart!
Du kan säkert fâ bra svar om mjölkfri gröt av Nya mamman om du startar en trâd pâ Mat, mage och barnakropp. Numera finns det även mjölkfri gröt att köpa, Enago heter märket (som startades av en mamma till ett barn med mjölkallergi).
Hoppas matvargarna försvinner snart!