Mat, mera mat...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Mat, mera mat...

Inlägg av Gäst »

Gossen är sex månader gammal nu. :shock: :D Matglad och trevlig att mata, igen, efter lite strul. Nu är frågan: hur gör ni andra med halvårs-barn?

Hugo äter:

07.00 240 ml Nan2

10.30 banangröt med en hel banan

14.30 riktig mat

17.15 frukt

18.40 välling blandat med lite nan2 ungefär 240 ml.

Men: vid fem har han nu tyckt att det inte riktigt räcker med frukt. Idag åt han 1 banan, men den tog slut, och det var den sista i huset... :cry: Sorgligt. Så då kompletterade jag med 150 ml nan2. Och det gick ju ner... :shock:

Frågan är: vilket är vettigast? Att servera mera mat vid halv tre, eller att göra som jag gjorde nu -dvs utöka fruktmåltiden med mera mat? Nu åt han ju inte lika mycket till kvällsmat - vilket jag kan förstå! Men hur viktig är den sista matningen nu när han är en äldre herre och kan detta med sova sedan långeliga tider? Måste den fortfarande vara en stooor måltid - som det är nu - eller...?

Berätta...?
Limab?nan

Inlägg av Limab?nan »

Hej :P

Gossen min är 7 månader och äter som följer:

07.00 Bröstmjölk+240ml plusvälling.
10.30 Gröt+bärmos+smörgåsrån.
13.30 Riktig mat+efterrätt(tex banan)+vatten.
16.30 riktig mat igen men utan efterrätt, eller en portion gröt rätt och slätt.
18.30 240 ml plusvälling och ibland lite bröstmjölk.

Detta ser ju ut att vara ganska lika som ni har det, förutom att vi ger riktig mat igen på em, istället för frukt.
Varianten som ni kört med, att ge nan efter frukten är ju också en bra variant, huvudsaken är ju att Hugo är mätt och belåten :D
Linda, mamma till 3 godisbitar :heart::heart::heart: f?dda -97 -99 och april -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hhmm.. ja, kanske skall man ge en till portion gröt där vid fem, eftersom det inte tycks räcka längre med bara frukt. Tycker att du har en måltid mer än jag - men å andra sidan har du ju en äldre herre... 8)

Tänk att han är redan halvåret! :heart: Kom inte jag hem från BB för...några veckor sedan, eller... :-k

Tack Limabönan - det är alltid spännande att se hur andra gör! :)
Limab?nan

Inlägg av Limab?nan »

..... :shock: Ja och så kommer du att sitta och klia dig i huvudet när det är dax för skolstart och tänka igen..var det inte bara några veckor sedan...???
Ruskigt sbbt går det men som tur är tycker man att det är precis just i den åldern dom befinner sig i just för tillfället, som är den mest underbara :P ,spelar ingen roll om de är 6 månader, 6 år eller 16 år... :heart:
Och den där känslan av att vara nykär i sin lille, försvinner inte, den växer :lol:
Linda, mamma till 3 godisbitar :heart::heart::heart: f?dda -97 -99 och april -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men herregud, menar du att jag ska gå omkring och flina så här fånigt i 20 år eller mer..? :shock: :D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej :P
Lägger mig i och frågar :shock: :shock:
När ni skriver riktig mat, är det eran hemlagade eller burk? Hur mycket får de små i sig?
Jag har verkligen megaproblem med att få Emma att äta.
På morgonen äter hon mellan 200-300 ml välling
Till lunch äter hon 1 dl gröt och nästan en banan samt vatten men detta är ganska mycket trugande på slutet.
Kl 14 dricker hon ersättning, ca 200-250 ml
Kl 17 är det fruktpuré och då blir det oftast en liten burk (gör ingen egen). Brukar toppa med ersättning och ibland vill hon ha, ibland inte.
Nattslurk brukar jag få i henne 150 ml om jag har tur....

Nu är hon extra kinkig, jättejobbigt nu när hon är förkyld, äter knappt alls... :cry: :cry:
Hon spyr ofta upp mycket också i och med hostan, sen är det tji att få i henne mer..
Det känns som att hon har blivit sämre på att äta sen ett par veckor tillbaka.

Undrar om ni har tips på hur ni får era guldklimpar att äta?!
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tessan!

När jag skriver riktig mat så äter Herr Hugo:

1 potatis

1/2 morot - eller hel, beroende på storlek

ett par-tre bitar palsternacka eller blomkål, eller broccoli...

och så eventuellt - beroende på potatisens storlek - några skedar majspuré (köpt på burk)

Jag blandar det hela med en liten skvätt Nan2. Han dricker kallt vatten till maten.

Och du - min systers son hade inte någon tillräckligt utvecklad sväljreflex för riktig mat förrän han blev just halvåret gammalt. Innan det var det bara ersättning/bröstmjölk. Syster försökte börja med smakisar som jag vid 4 mån. men det gick inte! Från den finska BVC;n fick hon rådet att vänta med smakisarna några månader till. Så då började hon om när pojken blev 6 mån.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej,

här finns svaren på min tråd lite längre ned ( mat 6-7 mån)
Tessan, jag tycker inte din tjej verkar äta lite. :D :D

Jag har slutat truga, det ledar bara till oro och frustration, att äta ska vara kul. :D :D Detta är mkt lättare sagt än gjort, men eftersom hon går upp bra i vikt har jag verkligen gjort allt för att släppa jobbiga mattankar. Jag tycker det mesta kring Annas teorier är bra, men det här med att truga hela tiden förstörde rätt mycket för oss. Däremot kör vi med fasta mattider. Jag bestämmer vad och när hon ska äta, och hon bestämmer hur mycket :wink:
I samband med att vi kurade henne har aptiten ökat.

Såhär äter hon nu
7.00 amma + välling ( max 50 ml)
8.00 gröt 1 dl + 2 msk frukt
11.00 lunch ( en liten burk + 2 msk frukt) + vatten
14.00 mellanmål ca 1 dl frukt + lite välling
16.30 gröt som ovan
18.30 nattslurk amma + välling som ovan

Jag försöker introducera välling i pipmugg, men det går trööögt ( jag vill nämligen sluta amma)
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Tack tack för att ni svarade så snabbt! Ska nog släppa lite på trugandet jag med och vänta in 6 månader med spänning 8) :lol:

Fortsätter med det hon vill äta så får vi vänta in bättre tider :P

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!
Svarade även LindaVega på hennes fråga om mat för 6-7 månader... :D
Men hoppar gärna in här och berättar lite, *som vanligt*...*ler*
För min lilla tjej skulle det aldrig räcka att ge henne frukt vid fem tiden hon skulle dö av svält...*skratt*

Så här ser vårat schema ut:

7.00 plusvälling 200-2250 ml ( ätit det sen hon var nästan 6 mån )

10.30-11.00 Vanlig mat, antingen en stor burk 6 månaders eller hemlagat

14.00 varierar lite, ibland en flaska plusvälling, eller 5 månaders burk med päron/youghart + banan till

16.30 Annas havregrynsgröt ( mycket populärt ) med avskrap av päron el. katrinplommonpure

19.30 En flaska plusvälling

Mellan målen kan det bli nån smakbit av frukt, husmans, rån, och så dricker hon vatten ( mycket ) till varje mål...

Ja det var lite från mig, snart vid 7 månader framåt blir det ett till lagat mat, och då hade tänkt fram och tillbaka och har nu bestämt mig att ge gröt till "mellis" och sen vanlig mat då hon egentligen äter gröt, och så vällingen till kvällen som vanligt...

Hon har som alltid ätit bra, har aldrig behövt trugat utan ätit rejält alla gånger, hon strulade lite med ersättningen vid 3 månader men det var då de...Det går som sagt framåt :D

Så för min del verkar det som lilla Hugo vill ÄTÄ...*ler*...En matglad kille så ge han du :D

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Limab?nan

Inlägg av Limab?nan »

Hej :P

Håller helt med Lindavega om det här med att truga :?
Jag har inte trugat i nåt utav mina barn mat och har inte heller haft problem med matsituationen.
Visst kan man vänta ett par minuter och sedan erbjuda lite till men jag tror att barnet äter om det är hungrigt, däremot kan man ju prova nåt annat om tex inte "vanlig" mat funkar en dag.
Det jag menar med "vanlig" mat är antingen en burk eller hemlagat, jag varierar.
Om jag ger en burk, brukar sonen äta en hel, liten burk och det blir nog motsvarande mängd om jag ger hemlagat.
Jag tror att du Tessan kan vara alldeles avslappnad när det gäller hur din tjej äter, för mig ser det inte lite ut och det kan ta sin lilla tid innan dom vill acceptera vanlig mat fullt ut och det gör ju egentligen ingenting :P
Låt det ta den tid det tar :wink:
Och, ja Paivihyv, du får nog räkna med den känslan i sådär 20 år :lol: (i och för sig har jag bara kommit till år 8 med äldsta pojken :D )
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, jag får definitivt göra något åt fem målet! idag åt Herr Mårdinstitution följande klockan fem:

2 päron (normal storlek)

- mums, finns det mer? :P

1 banan

- VA? Tog det slut!? :shock:

2/3 stor burk med någon fruktblandning, som pappa hade med sig häromdagen.

Iof åt han sedan bara 120 ml välling till kvällen...

P.S. bilder på Sötnosen Billing med far och träskmonstrum finns på www.backalyckans.hemsida.net D.S. Han är söt! :heart:
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!!!
Gick in och kikade på kjesaren Hugo... :D

ÅH SÅ HIMLA ( ursäkta uttrycket ) GULLIG!!! :D

Han har samma "torrsim" som min dotter fast vi kallar det strandad sälunge...*ler*
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Limab?nan

Inlägg av Limab?nan »

Mycket, mycket söt lite Hugo :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

...så det är inte bara jag som är partisk, då..? :P Nåväl, nu har jag också fattat hur man länkar info om hemsida till signaturen! Lillan; Sötnos Med Tomteluva :heart: - längtar efter att få ta sådana bilder själv! Och stora barn! Hur får man sådana, växer de ännu mer, eller... :shock: Men oj, nu handlar detta visst inte längre om mat, mest då om barnakropp... :oops: :P
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"