Jag är svensk och pratar svenska med mina barn. Pappa är fransman och pratar inte svenska. Vi bor i Frankrike och har bra och tät kontakt med barnens farföräldrar. De suktar efter att ha få ta hand om lillebror på egen hand och det skulle jag inte ha någonting emot alls om det inte vore för hur de hanterar läggningar. De hör till den gamla skolan (dock inte så mycket Vän av Ordning
Nu är storebror så stor (snart tre
Jag skulle gärna vilja att lillebror också fick ha en helt egen relation till Papy och Mamy, men det GÅR inte att lägga honom som de gör. Jag lät Mamy prova när de var hemma hos oss sist, men som jag trodde så förstod inte lillebror alls varför han skulle stå och kramas, han ville ju SOVA!
Jag skulle kanske kunna få farföräldrarna att köpa SHN-tänket om hur man lägger ett barn, men hur kan man göra med ramsan? De pratar ju inte svenska... De kommer ju inte heller att ses så ofta att de kan jobba in en egen ramsa, så det känns som att jag går lite bet här.
Jag kan inte tänka mig att låta dem ta lillebror en dag om jag vet inom mig att han inte kommer att få somna tryggt och skönt som han gör hemma, samtidigt så vill jag verkligen inte hindra dem från att ses på egen hand. Har själv helt underbara relationer med mina egna far- och morföräldrar (de som är kvar vill säga
Har någon några tips? Det är ingen brådska med svar, det kommer inte att vara aktuellt än på någon månad av praktiska skäl, men till hösten så har jag på känn att jag kommer att få förnyade förfrågningar och jag skulle så gärna vilja säga ja.
Tack på förhand!