Problem sova på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Andreanskan

Problem sova på dagen

Inlägg av Andreanskan »

Hej,

Är helt ny här och har läst på om SHN och SM i flera dagar nu. Vi har egentligen inga särskilda problem med vår tjej som nu är 12 veckor gammal. Hon sover bra på natten och vaknar oftast en gång någonstans mellan 02.30-04.30 och äter. Sen somnar hon om och sover till ca. 7.30.
Vårt problem är på dagen. Hon sover nämligen jättelänge mellan ca. 10.00-14.30. Då sover hon ute i sin vagn. Efter det kan jag inte få henne att sova mer på eftermiddagen och hon är supertrött och småkinkig från ca. 16.00 fram tills vi lägger henne runt 19.30 på kvällen. Hur vi än försöker får vi henne inte att sova ännu en gång på eftermidddagen.

När vi sen ska försöka lägga henne skriker hon sig till sömns varje natt, så har vi haft det nu i 5 veckor. Jag sitter precis vid hennes säng och håller hennes händer så hon ska känna att jag finns där hela tiden.
Innan vi började med det var det enda som funkade att vi bar henne och gick runt runt i lägenheten hela kvällarna, så fort vi satt oss ner eller la henne ner så vaknade hon och skrek. När vi tog upp henne och gick runt så somnade hon igen. Så höll vi på fram till 1-2 tiden på nätterna.

Nu när vi lägger henne i egen säng tar det ca. 1 timme att få henne att somna så det känns ändå bättre. Men det känns inte bra att hon ska behöva skrika sig till sömns varje kväll.

Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag börja försöka få till till dagarna med SM? Tror ni kanske vi kan få till läggningen bättre då eller ska vi både köra SM och SHN-kuren?

Jag satt och spånade på ett schema för att få till dagen. Vad tror ni om det?
Hur ska jag lägga henne på dagen. Är det ok om hon sover alla sina dagspass i vagnen och ska hon sova alla pass ute eller ska något av passen vara inne? Vi bor i fjällen och har det rätt kallt men jag bylsar på henne och hon sover så himla bra ute jämfört med om jag lägger henne inne.

Hoppas nån orkar svara på alla mina frågor och funderingar.

Just ja, så här ser schemat ut som jag spånade på:
7-8.00 morgon och mat 2xbröst
8-9.00 vakentid
9.00-10.30 sova 1,5 tim (promenad eller balkong)
10.30-11.30 mat 2xbröst
11.30-12.00 vakentid
12.00-14.00 sova 2 tim (promenad eller balkong)
14-15.00 mat 2xbröst
15-16.15 vakentid
16.15-17 sova 45 min (ute eller inne?)
17-18 mat 2xbröst
18-19 vakentid, bad etc.
19 kvällsslurk bröst eller flaska
19.30 godnatt

Tack på förhand!
Lycklig mamma till 2 fantastiska barn:
storebror född 16 jan 2008
lillasyster född 8 sep 2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Andreanskan! :D

Välkommen hit och grattis till den lilla nya! :D

För mig låter det som att bebisen blir övertrött på kvällen. Jag tycker absolut att du ska införa schema pronto! :wink: När du får in lagom mycket sömn och vakentid under dagarna (och MASSOR av mat! :lol:) så kommer läggningarna alldeles säkert att bli bättre och lugnare. Fast det kanske inte går på en dag, utan tar sina tre dagar samt uppföljningsvecka.

Schemat du har spånat fram innehåller lagom mycket sömn och måltider på regelbundna avstånd. Bra! :thumbsup: Men försök mata x4 under en 1h varje SM-mål (på så här stora bebisar funkar det ofta bra att erbjuda båda brösten efter varandra utan rap emellan i början av timmen, och så påfyllning från båda likadant på slutet. I mitten hinner ni med byte och umgänge :wink:) så att hon verkligen får i sig så mycket mat det går.

Det är en trygghet för flickan att du väcker henne (du visar då att DU har koll på när hon behöver äta och tar ansvar för hennes intressen), så välj en dag och sätt igång. Behöver du hjälpa till att söva henne så här i början så kan du buffa alt vagna (här visar Anna hur: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start) men sluta att sitta och hålla henne i handen för då lär du henne bara att hon bara är trygg i din fysiska närhet - och det är ju faktiskt inte sant! O:) När schemat börjar sätta sig och "gå jämt ut" så att hon är trött när det är sovdags, hungrig när det är matdags, pigg när det är vakentid etc kan du backa med verktygandet så att hon får öva på att somna själv.

:idea: Läs också på i Barnaboken (skaffa den om du inte redan har den, det blir en av dina bättre investeringar som förälder! :D) om kvällstrassel samt kapitlet Bekymmer: Sömn i femte delen.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Andreanskan

Inlägg av Andreanskan »

Hej,

Tack snälla för svar. Jag har beställt boken och väntar nu bara på att den ska dimpa ner i brevlådan. Känner mig riktigt peppad att få till det. Med min son var det aldrig några problem så jag känner mig lite halvvärdelös som inte får till det bra för henne.

När jag ger maten, menar du att jag ska göra det under en och samma timme eller menar du att jag ska ge från båda brösten den första timmen när hon vaknat och sen ge från båda brösten igen precis innan hon ska sova igen?

Hur ska jag göra med henne när hon ska somna in på natten om jag inte ska hålla hennes händer nu? Hon är ju bara 3 månader och vart jag än läser om SHN-kuren så ska man inte göra den förrän hon är 4 månader.
Andreanskan

Inlägg av Andreanskan »

Jo en fråga till, ska jag ha henne sovandes ute alla 3 ggr per dag?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Känn dig inte värdelös! :heart: Barn är ju olika, och det är ju inte så lätt att strukturera tillvaron om ingen talar om hur man ska göra! :wink:
Andreanskan skrev: När jag ger maten, menar du att jag ska göra det under en och samma timme eller menar du att jag ska ge från båda brösten den första timmen när hon vaknat och sen ge från båda brösten igen precis innan hon ska sova igen?
Nä, mata 4 ggr under loppet av 1h - detta för att hon ska hinna få lite aptit och hennes mage hinna vila lite tills det är dags nästa gång. Annars blir det lätt snuttätning och snuttmatning av det hela, och det blir de små varken mätta eller utsövda av. 8) Så t ex mat kl 7-8, sedan vakentid och sova, och nästa måltid kl 10.30-11.30.

Andreanskan skrev: Hur ska jag göra med henne när hon ska somna in på natten om jag inte ska hålla hennes händer nu? Hon är ju bara 3 månader och vart jag än läser om SHN-kuren så ska man inte göra den förrän hon är 4 månader.
Kolla länken jag skickade med filmklipp, där visar Anna verktygen för att hjälpa henne till ro. Verktygen är inte specifika för SHN (men de är desamma då, förstås) utan skillnaden på det vi håller på med här, alltså Standardmodellen, och SHN är just att vi jobbar med att steg för steg fint och försiktigt styra in bebisarna ända från början på att känna sig trygga och leva med fasta rutiner. 8) SHN är till för lite äldre bebisar/barn som redan har utvecklat trassel och behöver överbevisas om att de är trygga samt installera rutiner pang bom på ett bräde. Men den bakomliggande principen är den samma: barn ska ha en trygg och förutsägbar tillvaro där deras behov tillfredsställs förebyggande. :heart:

Du kan ha henne sovande ute eller inne, eller vissa pass ute och vissa inne, vilket du vill - men avsätt minst 10 dagar då du är helt konsekvent med vad som gäller när så att lillan har en chans att greppa rutinerna. T ex lunchlur alltid inne och morgon- och emlurar alltid ute.

:idea: Dina poletter kommer att börja klinga ned när du får boken och kan börja läsa i den, men här är tre länkar som kan vara till nytta för dig så länge:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Andreanskan

Inlägg av Andreanskan »

Nu har jag börjat följa schemat. Igår gick det bra förutom att vi inte riktigt hann men maten kl. 17.00, den blev senare och flöt ihop med kvällslurken. Sovningen på dagen gick över förväntan, hon sov ute båda gångerna. Korta sovningen på eftermiddagen ville hon verkligen inte gå med på men jag hade henne liggande i vagnen i alla fall.

Idag är det värre. Vi har -25 ute så jag vågade inte lägga ut henne. Har stått nu på förmiddagen och försökt vagna henne inne men det går inte. Jag har hållit på hela tiden och inte tagit upp henne en enda gång. Så fort jag slutar vagna så rycker hon till efter ca 30-60 sek och börjar böka och tillslut skrika. Sen blir hon tyst så fort jag tar i vagnen och börjar vagna igen.
Vad ska jag göra? Ska jag bara hålla på så hela sovtiden så hon åtminstone lär sig att det sovtid?

Jag tog upp henne enligt schemat och gav henne mat men hon äter på 5 min och sen när jag byter bröst så ligger hon bara och jollrar och skrattar. Jag försöker att inte titta på henne så hon ska fortsätta äta men det hjälper inte.

Vad gör jag? Ska jag bara hålla i och köra hårt på schemat? Ska hon ligga kvar i vagnen även om hon inte sover under sina sovperioder eller ska jag ta upp henne och försöka få henne att sova lite senare men då bryter jag ju schemat.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Andreanskan och välkommen hit! :D

Grattis till lillan! :heart:

Du har fâtt kanonrâd av chokladkaninen, glöm inte det hon sa:
chokladkaninen skrev:Fast det kanske inte går på en dag, utan tar sina tre dagar samt uppföljningsvecka.
Tâlamod! (jag vet, inte alltid lätt, men faktum är att tiden är en mycket god bundsförvant :wink: ).
Ni började med schemat i torsdags? Dâ är ni inne pâ tredje dagen idag, sâ ge det lite tid att sätta sig ordentligt.
andreanskan skrev:Idag är det värre. Vi har -25 ute så jag vågade inte lägga ut henne. Har stått nu på förmiddagen och försökt vagna henne inne men det går inte. Jag har hållit på hela tiden och inte tagit upp henne en enda gång. Så fort jag slutar vagna så rycker hon till efter ca 30-60 sek och börjar böka och tillslut skrika. Sen blir hon tyst så fort jag tar i vagnen och börjar vagna igen.
Vad ska jag göra? Ska jag bara hålla på så hela sovtiden så hon åtminstone lär sig att det sovtid?
Huga vad kallt med -25! Jag är i och för sig uppväxt i Norrland, men bor sedan länge i Frankrike och nu tycker jag att -2 räcker :wink:
Fördelarna med att ett schema är ju att du kommer att kunna lägga lillan ute eller inne beroende pâ väder, eftersom hon kommer att vara trött när det är dags för lur.
Ja, hâll schemat spikat nu, annars har hon inte en chans att lära sig det.
andreanskan skrev:Jag tog upp henne enligt schemat och gav henne mat men hon äter på 5 min och sen när jag byter bröst så ligger hon bara och jollrar och skrattar. Jag försöker att inte titta på henne så hon ska fortsätta äta men det hjälper inte.
Lillan börjar bli stor och har nog svârt att hâlla koncentration pâ maten när hon är riktigt vaken. Sâ mycket att se! Ge henne mat direkt när du tar upp henne (lât henne inte vakna ordentligt). Bâda brösten i ett svep, innan hon vaknar till brukar vara effektivt. Sen erbjuder du mera mat när timmen närmar sig sitt slut. Hâll mâltiden timslâng (inte mer).
Andreanskan

Inlägg av Andreanskan »

Tack snälla för peppningen.
Jag ska hålla mig till schemat och försöka ge henne mat innan hon vaknat till ordentligt. Jag är nog rätt otålig men vi kämpar på ett tag till. Jag har fått henne att somna kl. 10.00 på förmiddagarna nu men eftermiddagarna är fortfarande svåra att få henne att somna in. Men jag lyckas inte inomhus. Jag får lägga henne ute i kylan och sen ta in henne efter ett tag när hon somnat in ordentligt, då är det inga problem.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur gâr det för er, Andreanskan?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"