Natteproblemer 19 måneder

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
troldemor

Natteproblemer 19 måneder

Inlägg av troldemor »

Hej, jeg er tilbage med et nyt spørgsmål. Jeg kan læse her på siden at andre har samme problem som vi er rendt ind i. Vi kørte shn-kur da Augusta var ca 3 måneder og hun har sovet fantastisk med små justeringer her og der siden - indtil for 2 måneder siden :shock: Hun er blevet storesøster for 3½ måned siden og skiftede samtidig dagis, da det ikke fungerede overhovedet. Men det gav ikke anledning til nogle ændringer i hendes gode nattesøvn - i hvert fald ikke nogen af betydning. Tværtimod - Augusta gik glad ind til sin seng for at skulle sove. Men sådan er det ikke længere.

Ændringen skete da jeg og de to piger var på weekend hos mormor og morfar. Om aftenen skreg Augusta helt hysterisk næsten med det samme da jeg lagde hende. Jeg remsede og remsede - ingenting hjalp - før jeg gik ind og holdt på hende til hun sov. Det samme skete næste dag, hvor far Morten endte med at sidde hos hende noget tid til hun faldt i søvn. Her brød vi for alvor vores mønster og siden har der været andre boller på suppen så at sige.

Det tager ikke lang tid for Augusta at sove om aftenen - men hun er også ret træt - måske 10min. FOr det meste lægger vi hende og hun siger ingenting. Men det er kun 4-5 gange i de sidste 2 måneder at det er blevet ved stilheden. Som regel ender det med at hun begynder at pjevse eller højlydt protestere. Vi reagerede i starten med at remse - det virkede ikke. Og som så mange andre begyndte vi da at gøre noget andet - nemlig at gå ind til hende og lægge hende tilrette, hvilket oftest fører til at hun sover. Så det er ikke kæmpe problemer, men jeg er bare bange for at det tager til. Hun vågner nemlig også om natten og giver lyd fra sig. For det meste klarer hun det selv og ellers klarer vi det ved at gå ind til hende, lægge dynen over hende i stilhed og evt. holde hende på plads kort (tillempet solfjäder). SOm regel virker det, men nogle gange ikke og så bliver det hysteri, da remsen jo ikke bliver brugt "ordentligt" nu. Vi er også lidt uenige om hvordan og om vi skal bruge den, da Morten oplever at vi ikke viser hende at vi ser og hører hende. Selv synes jeg også det er svært med goddag-mand-økseskaft-metoden, men jeg tror faktisk at det virker - det gjorde det jo da vi kørte kur. Men ændrer det sig når de bliver større og mere bevidste - kan nogen hjælpe os i denne diskussion :?: Sidst vågner Augusta på alle tidspunkter af morgenen og i en periode med meget lidt overskud da lillesøster kom, endte det med at morgenen blev når Augusta vågnende eks. kl. 6 og ikke når det var morgen kl. 6.30.

For det første vækker pigerne hinanden på denne måde (de sover ikke sammen endnu men på hver side af samme væg). Men mest af alt kan jeg mærke at det stresser meget og at jeg er ved at få pip af altid at blive vækket af gråd i stedet for at vide at jeg vækker pigerne.

Så det jeg tænker er at vi skal køre en minikur for Augusta og lade hende reagere. Vi har for længst regnet ud at vi skal trække os tilbage. Jeg mener vi skal have remsen til at virke igen og er vist ved at overbevise Morten om det også. Og så skal vi vel vænne os til tanken om at vi er kørt ud på et sidespor og skal tilbage på sporet og det betyder sikkert en del gråd og hysteri en 3-4 nætter?? Jeg er bare bange for at det bliver værre og at vi ikke kan få rettet det op - det er vel derfor vi undlader at gøre og fordi problemerne ikke virker helt uoverstigelige? Det er bare ikke rart for nogen at slutte dagen med gråd og starte ligesådan.

Er der nogle der har nogle gode råd som vi kan få med på vejen, vil jeg være taknemmelig! :D

/Annemette
Mor til to fantastiske troldeunger - Augusta fra marts 04 (SHN ved 3 mdr, sover godt) og Vilma fra juli 05 (standardmodel fra start af, sover godt). K?reste med den vidunderlige mand og far Morten.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du - jag vill minnas att vi - du och jag och Morten - arbetade mycket och länge med lilla Augustas sömn - i månader, via mail, till textmassor som skulle fyllt en mindre bok :?: :!: :shock: :lol: Jag engagerade mig djupt och länge i detta lilla barn och även och inte minst i din egen oro som satte åtskilliga käppar i hjulet :?: :!: :shock:

Och så sätter ni lilla Augusta på dagis när hon är ett och ett halvt år gammal(knappt) :?: :!: :shock:

Ett dagis som dessutom inte fungerar utan hon får byta :?: :!: :shock:

Och samtidigt får hon en liten syster men får inte vara med :?: :!: :shock: Hon ska vara på dagis :?: :!: :shock:

Och ni förvånar er över att hon blir ledsen, när hela hennes lilla värld som var så trygg, har skakats om i sina grundvalar :!: :?: :shock:

Hon har nog inte så mycket problem med sömnen. Hon har problem med att ni har övergett henne. Förvirring har ersatt tryggheten. Hon är alldeles för liten för sådana här turer. Du håller på att bli tokig för att dagen börjar med gråt, men lilla Augusta är LEDSEN :cry: :cry: :cry:

Så Morten har alldeles rätt, när han "oplever at vi ikke viser hende at vi ser og hører hende". Och mot det biter ingen ramsa.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS

I anständighetens namn ska jag också tala om vilka alternativ ni har :idea:

1. Ni får per omgående ta tillbaka Augusta hem och låta hennes "flock" vara tillgänglig för henne. Flocken utgörs inte enbart av personer utan också av boet, hemmet. Inget litet barn på 1,5 år lämnar frivilligt både flockledarna och boet = flocken, som är hemhörigheten och tillhörigheten, för att tillbringa ens en timme någon annanstans, utan någondera av dessa två komponenter tillgänglig. Ni får restaurera hennes förlorade trygghet och bygga upp hennes absoluta, icke (längre) ifrågasatta hemhörighet och tillhörighet igen, vilket tar ungefär hälften av den tid den nu varit ifrågasatt och kräver ett lika varsamt som tålmodigt, målmedvetet jobb.

2. Ni får "se och höra" henne kvällar och nätter i stället för i vardagslivet på dagarna som hon förvisats ifrån. Det är ett vanligt kompensationsmönster i familjer där man inte ens de första tre mest tillhörighetskänsliga åren kan prioritera de små barnens behov av flockens tillgänglighet. Follk "umgås" på nätterna i stället. Det håller så länge det håller. Men man kan inte räkna med nöjda och glada, utsövda barn på det viset.

3. Ni behåller status quo och sätter in omkurning med effektivt tystande ramsa och lägger allt dåligt samvete och allt tröstande åt sidan, dvs dövar er egen, inre övertygelses röst som åtminstone hos Morten nu viskar rätt högt att något är väldigt fel (se mitt första svar). Den kuren kommer att lyckas om ni bara är konsekventa och uthålliga tillräckligt, men jag kan inte garantera att lilla Augusta kommer att vakna med ett leende när hon vet att hon ska bort :cry:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS 2 :D

Ska slutligen också betona mer än jag gjort vilken fullkomlig katastrof det är att kombinera dagisstart av ett så litet barn med en nykommen bebis, som ju då bokstavligen tar över platsen - hemhörigheten, tillhörigheten - där hemma. De små systrarna borde verkligen få dela tillvaron, och jag förstår inte hur ni tänker när ni förmenar henne det. Hur kan du förklara att du får vara hemma, och bebisen får vara hemma, men inte lilla Augusta :?: Hur kan du förklara det ens för dig själv :?: Och hur förklarar Morten det :?:

Nu ska Anna vara tyst för nu eldar hon upp sig :evil: :!: :lol:
Love

Inlägg av Love »

Oj! Det var ord och inga visor! :shock:

Hur har det gått med Augusta? Vi är här för att stötta och hjälpa varandra. Oavsett er situation så verkar vi vara många med småbarn i Augustas ålder (runt 1,5 år-2) som får problem med sömnen trots goda vanor. Jag skrev nyss ett inlägg under tråden "Vargar" där jag har problem med nattsömnen för min 19-månaders dotter (som bara går på dagis 10 timmar i veckan). Lycka till och återkom gärna med hur det går för er!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
troldemor

Inlägg av troldemor »

Tak Love, for din kommentar. Det er også mit indtryk at der er mange andre der har samme problem som vi er rendt ind i og at det ikke nødvendigvis er knyttet an til vuggestuestart. Det går bedre og bedre med Augusta, som igen sover hele natten og hele sin middagslur. Held og lykke med jeres!

Kære Anna, jeg har læst dit indlæg og brugt tid på at tænke over mit svar.

Jeg har været og er afsindig vred men også ked af det og frustreret over dit valg af ord og indhold. Jeg synes, det er så ærgerligt at en omsorgsfuld forælder bliver mødt med fordømmelse i en sårbar situation, når man åbent og ærligt lægger sin tvivl og ængstelse ud i et åbent forum. Jeg finder det meget problematisk – og grænseoverskridende – at du på denne måde dømmer en situation, du ikke kender.

Jeg har stor respekt for den måde du har været sammen med dine børn på, for dit arbejde og for din viden, ideer og teorier. Grundlæggende er jeg meget enig med dig, men jeg er mig og du er dig. Derfor bliver dine tanker mm. omsat i mit hoved og tilpasset vores virkelighed og brugt dels sådan, som jeg tror, de er tænkt og dels som de passer for os. Som med alt andet teori er det jo sådan at det som er funklende klart for forfatteren ikke nødvendigvis er det for modtageren.

Jeg vil også sige, at jeg er meget taknemmelig for den hjælp og støtte du gav os for godt et år siden. Jeg kunne ikke have gennemført shn-kuren uden. Men der var en årsag til min uro. Jeg brugte nemlig dine redskaber forkert. Det ser jeg nu, hvor det fungerer så godt med lille Vilma. Derfor blev Augusta dengang unødigt ked af det – og jeg urolig.

Slutteligt er det vigtigt for mig at pointere, at vi har en (og to med Vilma) fantastisk glad og stærk lille pige, som smiler og griner dagen lang. Som undersøger alt med en utrolig nysgerrighed, som har klaret at bytte vuggestue og takle den forvirring dette har medført og fortsat være tillidsfuld, tryg og glad. Og når hun er ked af det – eller syg som tilfældet viste sig at være nu – møder vi hende med omsorg, tilstedeværelse, tid, kærlighed og lydhørhed.
Mor til to fantastiske troldeunger - Augusta fra marts 04 (SHN ved 3 mdr, sover godt) og Vilma fra juli 05 (standardmodel fra start af, sover godt). K?reste med den vidunderlige mand og far Morten.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så bra, att sömnen har ordnat sig :D Jag är så glad för lilla Augustas skull :lol:

Men varför ska hon gå på dagis, när du är hemma med lilla Vilma :?: Du glömde svara på den frågan.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Jag vill inte misskreditera dagis (som behövs för barn i 3,5-4-årsåldern). Jag bara undrar varför inte lilla Augusta får vara med. Er.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "