Frågor ang kurandet av 4.5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag tror att maten och magen kommer att lösa sig när ni får till sömnen bättre. Mycket katrinplommon efter maten och god sömn kommer nog göra susen tror jag. :wink:

1,5 tim är ett naturligt sömnpass. Ni kan ju sikta in er på det så ser ni sen vad som passar bäst.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, jag backade lite med maten, men gav mycket katrinplommon till gröten, så nu bajsar hon och är nöjd! Sov nästan bra i natt, men väcktes av en skrikande bror kl. fem! Vi har misskött ramsan på honom på mornarna, så den funkar inte nu, han blir bara mer arg, vad göra tro? Han sover oftast fint, men ibland vaknar han av någon mardröm och skriker på oss. Funderar lite hur det blir när de sen ska dela rum? Kanske han märker att vi ramsar syster vid behov och att morgonen inte börjar förrän vi kommer in? Återstår att se...

Lite frågor inför kurstart:
Har inte bestämt mig gällande schema, antingen:
11.5, 1.5, 1.5, 20 = 14 h 50 min
eller
11.5, 1.5, 2, 20 = 15 h 20 min

Vad tror ni? Det är ju skönt med en längre mitt på dagen och jag räknar med att jag får korta ner fm-luren när hon närmar sig sju månader.

Sedan en liten fråga som jag inte riktigt blir klok på. När man lägger ner och ber beskedet, hur många gånger kan man gå in och upprepa beskedet, och när ska man istället ge påminnelsen? Ska beskedet ges, alltså buffande och ramsa, så fort hon vaknar första natten? Jag har läst en massa, men är inte helt klar i huvudet känner jag! Sömnbrist?! :shock:

Tack på förhand!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Spännande att det närmar sig :D ! Schemat blir bra vilket som helst, beror ju på om du har en tröttis eller piggis och innan de börjar sova som folk kan det ju vara svårt att veta. För oss hade definitivt det första passat bäst men minstingen men det andra hade passat bättre med min äldste. Så känn efter du!

Beskedet skriver Anna mycket om här http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... ela-natten. Ja, beskedet ska ges så fort hon vaknar första natten.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, i morgon smäller det!
Jag testar det lite längre schemat som landar på 15 h och 20 minuter, och justerar efter uppföljningsveckan om behov finns. Hon sover redan 1.5 timme på fm och 2 h mitt på dagen, och just nu funkar det så otroligt bra! Jag kan lägga ner henne utan minsta pip, rycker lite i handtaget och låter henne vara, och sedan sover hon som en gris. Kan man iaf få hoppas att det får kvarstå?! :wink:
Jag räknar med att ta alla nätterna. Det är så tråkigt för hon är så ledsen när hon är med sin pappa på kvällarna. Jag har varit borta i veckan på lite saker, och min sambo har fått lägga ner en jätteledsen bebis som knappt ätit. Igår när jag kom hem var hon så ledsen jag har aldrig sett henne sådan! Jag skulle gå in och tvätta händerna och hon gav till ett sådant tjut, typ "lämna mig inte"! Jag vill ju inte överdriva min betydelse för henne, men hur kan hon vara så orolig med sin pappa? På mornarna funkar det ändå fint. Hoppas kuren ger henne mer trygghet om det är det hon saknar. Hon är ett så glatt och härligt barn annars, och vill bara kunna ge henne den fina gåvan som sömn är!
Vi ses i morgon då, lär vara inloggad natten lång... :D
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, kom på en fråga som jag har:
Vi har ju inte haft något problem med dagslurarna i vagn tidigare, men jag vet ju att det kan ändras efter man satt igång kuren. Tanken är ju också att min sambo tar de första dagarna när jag ska få sova lite. Blev lite osäker när jag skulle förklara för honom hur han ska göra. Ska han lägga ner henne, ramsa och skaka i handtaget och sedan avvakta? Om hon skriker upp sig vagna enligt föreskrifter och ramsa igen? Lyssna av, eventuellt upprepa tills hon är lugn? Bekräftelseramsa ska följa även här?
Vill inte stå med några frågor kvar när vi kör igång, så tacksam för svar! :)
Celia

Inlägg av Celia »

Då är vi igång! Läggningen gick riktigt bra, lite gnäll, men mest gnöl efter att jag gick ut. Gick in en gång, men då låg hon still på mage, så egentligen hade jag kunnat påminnelseramsat där, men men. Vaknade nyss till igen, var där snabbt, buffade en liten stund, ramsade ut och hon var helt tyst! Gav en mjuk bekräftelse. Än så länge känns det riktigt bra! Jag har ett mantra "Det här blir bra, för så har jag sagt och så ska det vara!, och det hjälper! :lol:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken bra start ni fått. Precis så som du tänker kommer du ha stor nytta av nu inatt är jag övertygad om.

Lycka till!
Ida

PS. såg en tråd jag nyss svarade i men kommer inte ihåg vilken de var. Som undrade om det fanns någon annan här inne som skulle börja kura inatt. Kanske kan ni stötta och peppa varandra?
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, och tack!
Jag var precis inne, men undrar om jag ska vara det, för hon gnydde mest lite, men jag tror det kanske var i sömnen. Hon skrek aldrig och var inte ledsen, vilket de iofs inte ska hinna bli, och hon sa inget mer efter ramsan, men jag la även till bekräftelsen. Vad är det sagt om "gnöl", ska man låta dem vara då, även första natten? Vill ju inte trafikera för mycket, men samtidigt ge all lugn och säkerhet som jag bara kan...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag brukar resonera som så att det är bättre att gå in för mycket än för lite under första natten. Så jag tycker att du gjorde helt rätt. Senare inatt kanske ni kommit så långt att du kan avvakta just gnölen. Men det där kommer du känna på dig är jag övertygad om.

//Ida

www.sovgott.net
Celia

Inlägg av Celia »

Första natten avklarad! Jag tycker faktiskt att det gick över förväntan. Kände mig lugn hela tiden, och trodde på mig själv, tror det hjälpte.

19.25 läggdags - mkt lite buffande, ramsa, lätt uppvak, buffa, ramsa
19.45 Bekräftelsen - somnar
20.23 - buff, ramsa, tyst, bekräftelse direkt
21.58 - samma som ovan
00.13 - samma som ovan
02.26-03.48 (pust) - buffning, ramsa, avvaktande, påminnelser, några bekräftelser, påminnelser på nytt, buff igen osv... Snorig bebis. Gillar att bli buffad, ligger och låter, typ "ahhh", eller knorrar och gurglar lite. Egentligen aldrig superledsen, bara frågande.
05:45 - buff, ramsa, påminnelse och inbakad bekräftelse 05:48 - känns som om hon svarar bättre nu!
06:15 - buff, ramsa, bekräftelse nästan direkt
06:20 - gapar till efter bekräftelsen, påminner, gapar mer.
06:23 - buff, ramsa, hon stökar lite, påminner, skriker till, påminner, lugnas
06:32 - tyst
06:52 - otålig och nyfiken mamma, som också gärna vill lägga sig, drar med sig resten av familjen och gör glad morgon! Ebba verkar lite sur över att vi kommer och väcker henne när hon sov så gott, men blir snart glad igen.

Dagslurarna har funkar klockrent, även med min sambo. Vi busar mycket vid påklädningen, lägger ner med lite tryck över armar och ben, hon får sova vidare på rygg i vagnen, ramsar och går. Hon somnar direkt första gången får en mjuk bekräftelse andra passet.

Jag tycker det gått bra, vad man kan förvänta sig, eller?! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken bra första kurnatt. mycket tror jag tack vare ditt lugn och att du kände dig säker på din sak. Bra jobbat!

//Ida

www.sovgott.net
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, då ligger hon i säng. Dagslurarna gick fint idag, pep till i den klassiska skarven, men somnade snabbt igen. Sista luren i sängen gick också över förväntan, hon gillar verkligen magläget!
Hon har dock varit lite grinig, så kvällen kändes lång. Kanske måste justera läggning till kl sju, men efter uppföljningen då.
Var lite väl snål med buffningen vid läggning, och kände redan på vägen ut att nu var hon inte riktigt lugn. Fick ramsa ett par långa ramsor utanför innan jag gick in igen och skötte det mycket bättre. Hon fick bekräftelsen serverad direkt. Lite gny efter åtta minuter, men då bekräftade jag igen och hon sover nu. Glömde gå in efter tio och rätta till, men tror inte hon stökat till särskilt. Hon vrider mest bara på huvudet.
Är det någon annan som måste stänga av sitt larm vid buffning, för att sen sätta på det på väg ut? Gäller att inte fumla i mörkret! Men jag antar att det är ett bekymmer som försvinner nu när man slutar buffa. :)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Celia skrev:Är det någon annan som måste stänga av sitt larm vid buffning, för att sen sätta på det på väg ut?
Varför behöver du stänga av det när du buffar?!? :shock: :-k

:heart:
Bianca
Senast redigerad av Acnaib den lör 04 dec 2010, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej igen!

Det märks att du har kurat tidigare. Inte bara på tekniken utan lugnet.

Vad menar du med att du drar ihop bekräftelsen?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, jag vet inte varför jag behövde stänga av, men det började blinka mer frekvent, och så gör det precis innan larmet går igång (när man testlarmar). Jag trodde det var för att man skjutsar iväg lilla kroppen, så det blir som när man är ute och går, och då funkar inte larmet? Hrm, jag vet inte. Kanske köpte vi en begagnad skräpvariant. :shock:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"