Fundera att börja SNH kuren snart...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Flora

Fundera att börja SNH kuren snart...

Inlägg av Flora »

Hej,
Först vill jag säger att det känns så bra att det finns ni här för att hjälpa oss som funderar att börja! Det känns ganska tryggt.

Vi har en liten flicka som är snart 5,5månader. Vi har redan en fast tidsplan sen två månader. Hon äter varje 4 timmar (inkl. Puree och gröt), får en top up flaskan på kvällen, sover varje 2 timmar och vi läger henne kl 19.30/20.00 och hon vaknar vid 6.30. Största problemet för oss är natten. Hon 'protesterar' flera gånger under natten och behöver napp igen. Det börjar kl 24.00 och forsätter sen varje 2 timmar. Kl. 2.30 vill hon har också en flaska ersättning (no. 2) och drickar omkring 150ml. Efter kl. 5 tar vi henne i sängen så hon sover sista 1,5 timmar bredvid mig.

Situationen på natten orkar vi inte längre. Vi har läst SNH boken. Nu funderar vi om vi skulle köra SNH kuren, men jag undrar om vi skulle använda hela kuren eller om det behövs bara nån 'napp kur'? Jag är också lite rätt att sluta med napp och flaska nu...det känns att hon behöver flaska på natten. Hon äter 4x på dagen plus top up.

Vi har funderat att börja den här helgen eftersom min man är snart bortrest.
Om vi kör har jag fortfarande ngr frågor om tidsplan och remsa m.m.

Det vore bra om ni kan ge oss feedback eftersom jag är lite osäker.
Tack så mycket!
Flora
P.s. Om ni undrar om språket - vi är inte svenska men förstår allt :-)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Flora och välkommen hit! :D

För att starta en kur måste man vara säker på att man verkligen känner att det känns rätt. Så läs på och ta ställning först innan ni "provar" något. :wink:

Hon klarar sig utan mat i 12 timmar om hon får så mycket det bara går ner på dagen.

Jag tycker ni ska köra kuren som vanligt. Det verkar ju som att det kommer att gå smidigt eftersom det är mest nappen som stör.

Vi finns här för stöd om ni bestämmer er för att kura. :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Flora

Inlägg av Flora »

Hej bea,
Tack så mycket för ditt snabbt svar! Känns bra att få lite 'pepp upp'. Vi läste boken igen och efter ngr dåliga nätter igen har vi bestämmt oss att köra kuren!
Så jag kommer tillbaka med frågor tror jag :-) det är ngt annat att läsa bara sen att gå genom det...

Så bra att veta att här finns så engagerada personer.
Kram
Flora

Inlägg av Flora »

Hej igen,

Nu har vi börjat och är redan i natt 3. Första 2 natten gick ok och fick mycket information från forumet, bok och pratar med andra.
Hon sov 8,5 timmar på en sträck natt 2, sen lite svart vargtimmerna, men väckning kl. 7 var bra. Har inte buffat alls natt 2 och hon sov 10,5 av 11,5 timmar!Dagerna gick också bra med lite protest här och där men ingen kris.

Men nu sitter jag här natt 3 och blir lite osäker med vargtimmarna igen. Hon sov från 19.46 (16 min läggning) till 4.15. Men sen började hon med mellan högt protest. Låter som 'mamma jag vill somna, kan inte..' jag har försökt att vara ganska sparsamt mit ramsor, så hon kan somna om själv. Ok, timmerna efter 4 är svart, men man känner sig lite hjälplös, eftersom det tog nu 50min och jag ramsade bestämmt 4 gånger under den här tiden. Det hade kort effekt men efter ngr sek började hon igen. Ingen kris, men fortfarande ganska långt. Nu kl. 5.05 är det tyst, men förväntar mig att det kommer igen. Eftersom hon brukar tar energy efter kort sov och börjar igen, höra gnäll nu.
Ngr tips om man verkligen skulle bara ramsa en gång under den tiden? Verkigen inte gör ngt? Jag gick in ngr trä att titta vad andra har gjort men det är bara här och där lite, så vore tacksam om nån kan hjälpa mig igen. Känns inte bra att låter henne 'skreka' så långt utan hjälp. Jag läste om musik, men också att man måste köra det hela tiden sen på vargtimerna och det vill jag undervika så det blir ingen 'habbit'.

Tacksam för alla svar.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Vargtimmarna hanterar man likadant som natt 1 å¨natt ett, som natt 2 på natt 2 och som natt 3 på natt 3 men! natt 4 byter man strategi.
Fr.o.m. natt 4 så ger man en glas och saklig upplysande ramsa i görbigående en gång när älsklingen vaknar i vargtimmen. Efter det ramsar man inte igen och man undviker all trafik! Om älsklingen reagerar igen så kan man stöka med husljud, damssuga, diska etc. eller spela hög musik typ Mozart utanför dörren in till älsklingen. Älsklingen ska då höra musiken genom gråtan och musiken fungerar då ungefär som ramsan gör på natten.
Musiken kommer inte bli någon vana för älsklingen kommer sluta vakna i vargtimmen sen!
Man kan oxå välja att göra ingenting, men då får man "stå ut med" att älsklingen kanske protesterar.
Om älsklingen somnar och vaknar igen så er du en ny pangramsa/upplysningsramsa och fortsätter som innan.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Flora

Inlägg av Flora »

Tack snälla!
Kan säger jag är så stolt över min princessan. Hon sov 'hela natten' med endast den 50 min mellan 4 ock 5. Så när vi kom in kl. 7 har hon precis vaknat innan och var glad att se oss. Känns så bra och mamma kunde också sova 6 timmar på en gång igen! Incredible! Efter 5 kunde mamma behöver en ramsa att sova eftersom det är svat att sova om igen :-)

Nu är det dag 3 och första luren gick bra - hon sov direkt efter 1 min. Ingen protest alls.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart \:D/ :thumbsup:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Flora

Inlägg av Flora »

Hej,

Natt 4 gick kanonbra. Hon somnade snabbt och bara småpratade innan. Hon vaknade en gång kl. 3.20 gnällde lite, gjorde det 5 min, sen somnade hon om igen, samma igen efter 5min. Jag sa ingenting. Den tredje gång ramsade jag en gång bestämmt från min säng (sovrummet är bredvid hennes rum) och sen var det snart tyst igen. Tog 15 min tillsammans. Sen sov hon till kl. 7 :D

Snart fraga: i vargtimmarna skulle man ramsa när man hör en pieps och innan hon börjar att skrika. Hur är det innan dess nu efter natt 4? Skulle jag också ramsa en gång eller var det ok att säger ingenting men riskera att hon skriker?

Hon äter jätte mycket, har lite diaroee ( hur skriver man det på svenska..)... Hoppas det gå över. Hur vet jag nu att jag t.ex. Måste byta blöja om jag försöka att inte gå in? Hon hade bajsat när vi gick in imorgonen. Så jag undra lite hur ni gör det?

Dag 4 gick bra. Bara långluren - 2 timmar i sängen- var lite svart. Hon sov 1,5 och sen gråtade/ skrek, även med musik.. Så jag gick in i en paus 5 min tidigare. Jag undrar om 2 timmar är för långt kanske?
Här är mitt schema, kanske ni kan titta på det?

7.00 vaken, flaska ersättning
8.15 lite gröt men bara ngr sket - har börjat med det nu, men kanske ta bort igen? När har ni börjat med det istället av flaska?
9-9.45 sova i sängen
11.00 puree, frukt, lite flaska ersättning
12.00-14.00 sova i sängen
14.30 frukt, flaska ersättning
16.15-17.00 sova i vagn ute
18.00 gröt med frukt eller grönsaker
18.30 badar, byter om, leker...
19.15 top up välling
19.30 sova

Tacksam för alla svar. Men generellt är det så bra! Om jag bara tänker hur det var sista vecka. Jag är så tacksam till Anna och för SHN
Flora

Inlägg av Flora »

Har bifogat signatur nu så ni kan se hur gammal hon är - snart 6 månader
Flora

Inlägg av Flora »

Glömde att aktivera - förlåt
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu är den kanon!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Frida K

Inlägg av Frida K »

vilken natt ni hade, kanon!!

Vi hade bakslag ikväll vid läggning. Tog 25 minuter och en hel del gnöl :) Men man får tänka två steg fram och ett bak.

Kämpa på!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Flora

Inlägg av Flora »

Hej,
Är vaken nu från 0.30 (så 50 min) och princessan kan inte somna om..hon skriker och skriker. Jag har ramsat 1x bestämt ramsa, kanske 4-5 gånger nu, men hon kan inte riktig lugnar när sig. Det går i kurvar. Tänkte sen också, kanske hon har bajsat eftersom hon hade lite diaroe hela dagen. Så gick in och tittade. Men det var ok. Solfjädern och ramsade mig ut...jag har inte varit inne sen natt 1. Känns lite som en bakslåg ikväll...visst vet man att det kommer, men fortfarande svart att hon skriker nu för så långt.
Kunde behöver lite pepp...om där finns nån.
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej Flora!

Trist! Men det kommer ju bakslag och då gäller det ju att behålla lugnet. Hur gick det sen?

Jag har också bakslag idag efter en bra natt. Det går upp och ner. Phu...det började ju så bra.

Hoppas ngn av mentorerna kan svara dig.

Kämpa på!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Flora

Inlägg av Flora »

Lite rapport om natt 5:
Läggning 8 min
Vaken 0.30-1.22 beskrevning tittar min sista bidrag :-( var jättesvart....
Lite rörelse och 2-3 min gnäller kl. 4.20, men snart tyst after ramsa
6.13 vaken und skrek, ramsade en gång och högljud mozart, somnade om 6.25 till 7.00.

Så ok, men 50 min omkring 1 var svart att höra att hon kunde inte sova om..

Dag 5:
Första luren - bra igen, men har alltid var inget problem.

Så lite bakslag igår, hoppas det gå bättre nästa natten.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"