Ny kurare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaFrankie

Ny kurare

Inlägg av MammaFrankie »

Hej!

Efter dryga sex månader... har både min son o jag fått nog.
Han har ju inte varit i stånd att förändra något för att göra sin livssituation bättre så jag har försökt på alla möjliga vis.. frågat andra mammor, rådfrågat bvc, barnsjukhus.. det mesta jag kan komma på för o fråga om lilla Frankies o min situation är normal??
Frankie skrek i högans sky redan när han kom ut vilket kanske alla barn gör...men han slutade inte, iaf inte när han var vaken. Efter ett tag gick det medan han satt fastklistrad på mig eller möjligtvis sin pappa men så fort han kom en mm från kroppen...även ner på skötbordet som tydligen ska va så njutbart skrek han för allt han var värd. Barnmorskor sa att han var en bäbis som behövde extra mycket närhet och att jag inte skulle lägga ner honom..han behövde min famn (så jag antar att han i stort sett skulle sitta ihop med mig...som om han aldrig hade blivit född ur den skydadde livmodern).
Jag fick ytterst lite sömn även innan födseln med onda foglossningar som höll mig vaken på natten o heltidsarbete in i det sista så jag hade nog tappat mitt sunda förnuft redan innan han kom ut. Min stora kärlek till honom har jag o lite till men en egen tänkande hjärna om hur jag skulle få honom nöjd hade jag inte...o kanske fortfarande inte.
Han amades iaf.. mest hela tiden...för hungrig var han o go o rund har han alltid varit. Efter en månad menade dom på på bvc att han hade kolik o att det var bara att hålla ut tills han var fyra månader o sen skulle det gå över.... men det har inte gått över.
Frankie skriker inte alls som då men har inget ro i kroppen. Det är som han växlar mellan hyperaktiv, glad men orolig till gnällig.
Han sover när man går ut o går med honom, vilket jag gör alla dagslurarna utom morgon luren som han sover i egen säng.
Så till natten. Frankie sov faktiskt ganska bra i perioder fram tills han var fyra månader då han började vakna allt från 4 till 16 ggr per natt jämt fördelade över hela natten (värst mellan 4-6 på morgonen...vargtimman...vet jag nu :))o gör fortfarande
Han är en tidigt motoriks utvecklad bäbis. Han satt vid 5 månaders ålder och kröp när han var 5 1/2 månad. Som sagt, Frankie är stundom väldigt glad...ler mycket men gapskratten är få o ytterst svåra att få ur honom.

För några dagar sedan tippsade en god vän mig om Anna Wahlgrens "sova hela natten" kur som hon hade läst om i tidningen metro. Jag undrade först utan att ha hört talas om AW om hon skulle komma me något gamalt femminuters metoded dravel som jag inte hade lust att lyssna på ändå... men min kära väninna hejdade mig o sa att det här var nu något annat. Och det är det verkligen!!!
Jag har nu läst boken och varit inne och läst här på hemsidan och jag vet inte hur jag ska förklara min upprymdhet...jag är liksom helt i hundra från o ha känt mig som en levande död...just nu lever jag för att jag ska få genomföra den här kuren o få ett njutbart liv med min son. Allt i boken är SÅ LOGISKT ... det är klart jag har en missnöjd bäbis...han får ju inte sova!!!! å inte har han någon rolig mamma heller för hon får inte heller sova!!!!!!!!!!!!!!
O klart han haft "kolik" o är världens mest oroliga bäbis när mamma inte lyckats övertyga honom om att det inte finns någon varg. Jag lever, äter, andas denna filosofi!!

Nu till alla frågor. Han är 6 månader och 1 vecka idag.
Jag har gjort ett schema där jag menar att han ska sova 15h/dygn
han ammas inte längre(slutade vi 6 mån)

07:00 vakna frukost(i form av gröt och ersättning)
08:30-09:15 Sova morgon 45 min
10:30 lunch (mat + efterrätt med tillägg av ersättning)
12:00.13:30 sova 1 1/2h
14:00 Mellis (gröt)
15:45-16:30 Sova 45 min
17:00 Middag (mat + efterrätt med tillägg av ersättning)
18:00 kvällstoalett ombyte till pyjamas o en massa skratt...
dvs...så mycket vi får ur honom
18:40 havrevälling följs av skrattet till Gonattet
19:00-07:00 Sova natten

1. Hur ser det här ut???

2. Ibland kan det kännas som om det blir långt för honom att vänta
tills 12 med långa luren.. men det känns ju nu som att det beror på
att han inte får sova på natten. Dom nätterna han sovit bättre är det
inga problem...men är det kanske lurt att flytta den tiden under
kuren så att han inte hinner bli jätte gnällig innan det är dax??

3. Jag har redan hamnat i ett buffningsträsk utan att ha börjat.
Jag överivrade mig lite o liksom smygbörjade med vissa knep för
att få honom lugn. Innan jag börjat läst denna bok brukade jag
aldrig eller iallafall mycket sällan plocka upp honom ur sängen
men jag brukade ge honom nappen o gunga lite på honom så
somnade han om. Å så lästa jag lite här...fast inte färdigt och nästa
natt tog jag bort nappen och buffade honom till sömns. Något han
har börjat gilla. Förstår nu efter att ha införstått mig med hela filosofin
att detta inte va mitt bästa drag.
Eftersom Frankies pappa jobbar mycket har jag svårt att få hjälp
med kurandet men vi ska försöka få till det å börja nästa lördag.
Men hur gör jag fram tills dess med buffandet.. är det bara att som du
bäddar får du ligga...eller ska jag försöka fullfölja med ramsa fast
vi inte börjar o kura förrens på lördag????

4. Nu till själva kurandet. Det står i boken att man ska va två personer
som kurar. Som sagt tidigare har jag svårt o få med min man på 11
dagar, men han kan hjälpa mig med dom första två. går det att ta
hjälp av fler personer. mormor o morfar? o gå ut o gå med honom på
dagtid dag tre och fyra????
5. Nu sover ju Frankie bara i vagn på dagtid...inte
när den står stilla, men när jag går med den. Ska jag börja lägga
honom inne på dagarna också.. o riskera att det inte blir någon sömn
alls då eller ska man gå med honom då och låta kuren sjunka in under
natten och börja lägga honom inne efter dom 11 dagarna?

Det blev långt det här. Hoppas någon har tid o lust o läsa o svara o hjälpa mig. Det här känns som dom viktigaste 11 dagarna i mitt liv. Jag kan inte vänta!!!
från en hoppfull mamma till Frankie 6 1/2 mån vid kurstart
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :D

Klart vi har möjlighet att svara - så gärna! :heart:

Vilken historia du har berättat... tagen av din insikt, rörd av ditt beslut och helt övertygad om att du andas RÄTT ATTITYD, den som är så viktig, med varenda cell i kroppen. Det känns att både du och Frankie fått nog. :wink:

Nu till dina frågor, lite kort eftersom jag snart skall jobba lite här...

1.Schemat ser strålande ut!
2. Om du tycker det är lite långt mellan lurarna, så lägg morgonluren lite senare, typ 09 och 45 min framåt. När han kommer sova gott på nätterna, vilket du skall utgå i från från början, blir det super.
3. Gällande buffandet, jag hade nog inte använt buffningen utan ersatt den med solfjädern. Alternativt... hur har du buffat? Om du "mysbuffat" kanske den "riktiga" buffningstekniken ändå känns ny liksom... :wink: och därmed också "safe" att köra med. Titta gärna på de filmklipp som finns under fliken Sova hela natten. Viktigt är att öva dessa verktyg MYCKET, även ramsan i olika tonfall och volymer. Ramsan är tänkt som en dialog, där du för fram budskapet som svar på hans frågor. Dvs man betonar olika ord när man upprepar verserna, kan prata den, ha melodi i någon vers och sedan öva på en skööön tryyyggg bekräftelse som skall avsluta när han tystnar...
4. Man kan köra det på en person också, om man pallar, det är ensamstående päron som kör kuren och lyckas strålande. Men om du kan få avlastning för att sno åt dig lite sömn dagtid är det ju super. Det kan du ju göra under vakenpassen också om du är osäker på hur hjälpen skulle sköta lurarna.
5. Inget katastroftänk nu... :wink: Vi har alltid haft alla lurar inne, jag har känt mig säkrare då på att använda verktygen. Vi har inte haft en bra vagn för vagning etc. Så känn efter hur du trivs bäst. Läs på om lurar i vagn etc. här på forum hur andra gjort. Klart han kommer sova på dagtid.

Kom ihåg att detta är nya pix för honom och dig, det tar ett tag att införa och att sätta sig. Tålamod, lugn och säkerhet är nummer ett. Många är otåliga och ser till nuet, att "denna luren" inte "funkade som den skulle"... men vi strävar efter en helt ny livsföring för er sömnberövade stackare.

Fundera över hur du känner, vad som känns bäst för dig och kör sedan stenhårt. Förvänta dig frågor, men känn också att du har de rätta svaren.

Vi är så många som gjort detta och vet hur njutningen ser ut... Just nu ligger vår tjej på 22 månader och sover sedan en timma tillbaka. :shock: Hon säger "hejdå" efter att jag sjungit klart för henne i sängen, lägger sig i sitt favorithörn - på mage - och andas ut. Jag stryker henne över ryggen och säger att jag älskar henne, då svarar hon "mamma Anna..." (man blir nästan tårögd) Sedan ramsar jag mig ut (ramsan hänger med längeee) och sedan är det knäpptyst. :shock:

Vi finns här för dig!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Åhh!!! Tusen millioners hjärtligt tack för svar Anna!! :P :P :P
Jag har gått o kollat datorn hela kvällen o hoppats att något svar kanske skulle dimpa ner...å det gjorde det...hurra!

Ok...så inget kristänk...givetvis! Dagslurarna kommer gå som smort..helt självklart!!
följdfråga nr:
1. Jag antar att jag ska följa schemat oavsett... inget kristänk...jag vet.. men han ska alltid vakna, alternativt väckas på angiven tid enligt schema oavsett när han somnar???

2. Så.. under denna vecka medan jag väntar på att få börja kuren ska jag ge solfjädern? har jag förstått rätt? eller menar du att när jag väl påbörjar kuren att jag då lägger till med solfjädern istället för buffning?
Jag har inte mysbuffat! Jag har jobbat som en iller för å fått min hyperaktiva ål till son att ligga still o slutligen somna. Inte lika mycket nu som första gången förstås.

3. ramsan? Det här med olika verser. hur lång ska ramsan va?
Jag trodde att den var kort men att man upprepade? eller lägger man till fler rader. Räcker det med tex: Nu äre natta! sov gott! god natt!
eller måste man lägga till mer ord/verser??

Pallar? Om jag gör!!! 8)
Känner att SHN boken gett mig nya krafter av hopp samtidigt som jag liksom inte riktigt kan förstå att Frankie och jag faktiskt ska få sova. Det känns helt overkligt men åhhh så underbart...jag går o dagdrömmer om detta o önskar jag kunde få Frankie o förstå vad vi har att se fram emot...att snart händer det! :P :P

Ännu en gång...Tusen tack för svar! Jag behöver allt stöd jag kan få o ditt svar verkligen värmde!! (o gud så blödig man kan va när man lider av sleepdeprivation :oops: men så är det)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

nu vill jag verkligen inte kapa din tråd MammaFrankie, men jag måste kommentera och fråga ang. det Anna skrev;
Anna09 skrev: Vi är så många som gjort detta och vet hur njutningen ser ut... Just nu ligger vår tjej på 22 månader och sover sedan en timma tillbaka. :shock: Hon säger "hejdå" efter att jag sjungit klart för henne i sängen, lägger sig i sitt favorithörn - på mage - och andas ut. Jag stryker henne över ryggen och säger att jag älskar henne, då svarar hon "mamma Anna..." (man blir nästan tårögd) Sedan ramsar jag mig ut (ramsan hänger med längeee) och sedan är det knäpptyst. :shock:
jag blir alldeles varm när jag läser det här! vilken underbar läggning! men jag måste bara fråga ... "får" man göra sådär alltså? vi har kurat i sex kvällar och svante hatar att gå och lägga sig. han börjar gråta när han ser sängen (och då har han ändå varit tokglad över det långa "skrattet till go'nattet") och sen är han missnöjd i sådär 10 min innan han somnar. i övrigt funkar kuren kanon och han sover hur mycket som helst.
jag har tänkt massor på att det vore så skönt om man istället för att bara släcka lampan, lägga ner honom (med minsta lilla buff/solfjäder) och sen gå ut, kunde göra något sånt där som du beskriver. så att han inte bara får panik över att vi går så snabbt.
det du gör kanske bara är något man kan börja med när de är säkra sovare, eller kan man testa redan nu??

som sagt, vill inte alls kapa tråden! du får gärna flytta över frågan till min andra tråd, Anna, men jag ville ändå ställa den här eftersom det var här du skrev den.

och MammaFrankie - vilken underbar inställning du har! du verkar ju superpeppad! det kommer att gå så himla bra det här! vi började som sagt i måndags och jag är helt häpen över hur bra det har gått! inatt behövde jag bara ramsa en enda gång och han somnade om på någon minut :) :)
angående buffningen har vi buffat svante i flera månader (innan jag ens visste vad SHN var), men det har gått jättebra nu under kuren. precis som Anna skriver är det nog en annan typ av buffning man gjort innan.

lycka till! :) :)
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen, nu skall jag snart natt mig själv, men jag svarar kort. :wink_

Först till Bentemaria: TACK för dina värmande ord. Vi har, sedan vi nått, njutningen, kunnat lägga Ester på detta sättet, dvs tillbringat en skratt/mysstund i sängen före släckning. Men det tog sin lilla tid innan vi fixade det. Det som fixade det, var att vi satte tryggheten och säkerheten i HELA tillvaron - och att damen fått samma svar, oavsett frågor. Dvs, vi äter när iv äter, vi sover när vi sover, vi är ute MASSOR under vakentiden, vi skratta MASSOr under dagens lopp, har social delaktighet både rutinmässigt då vi fixar mat tillsammans och tilläggs delaktighet då tillfälle ges under våra sysslor. Vi har ensamlek 2 timmar varje morgon efter frukost. Dvs, vi har hittat en balans som passar oss till 100 %, med egentid för oss alla, sysslor vi gör tillsammans och var och en, samt lek bus och uteäventyr. VI har trevligt när vi äter osv osv.
Men före vi nådde hit, var det massor av skratt utanför rummet och sedan VIPS ner i sängen utan krusiduller - bara en überglad ramsa ut, varje gång!

Nu till dig Frankies mamma:

1. Ja, du skall hålla schemat och hålla marginalkvartarna i huvudet, om du behöver tillämpa dem. Läs om dem boken.

2. Nej, du skall icke använda dig av fjädern nu fram till kuren börjar. Jag menar att om din buffning är snarlik den som AW förevisar i filmerna kanske du istället skall använda fjädern för att inte förvirra äsklingen din. :wink:

3.Ramsan, den skall inte vara lång alls. Vår är "sov så gott, vi ses imorn", det jag menar är att när du upprepar verserna (en vers = t ex som vår ovan) så betonar du olika ord, kan prata den, ha melodi. Olika för de olika verserna, du märker vilket som kommer "gå hem" om man säger. Vilket han svarar på. Allt handlar om att lyssna av och att vara SÄKER i sin ton, därav stor hjälpa att öva, öva och öva - när han inte kan höra dig så klart. Du skall ju inte avslöja dina ess rockärmen. :wink:

Tck för dina fina ord, vi finns här och följer dig. Vi är många som följer och läser och svarar, hela vägen fram till mål! :heart:

Härlig inställning har du - detta kommer gå galant!

//Anna
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

God morgon!

Ingen fara på taket BenteMaria.. det är väl det forumet är till för.. att man ska kunna få hjälp av vad andra skrivit här o var. Jag har faktiskt redan läst dina tidigare inlägg o frågor o dom har ju liksom utbildat mig o förberett mig på vad som kan hända under kuren..tack! :P

Med risk för att tjata o fråga för mycket har jag en massa följd frågor igen och kanske några andra till :roll:. Jag vill ju vara förberedd to the max liksom så att det verkligen ger full effekt.

1. Inatt gjorde jag INte AW buffen utan min gammla vanliga. Jag vill ju gärna kunna använda buffningen + solfjäder vid kursstart. Använt AW buffen i några nätter men om jag inte använder den nu fram tills på lördag tror du kanske han kommer ha glömt bort den då så att den känns ny igen på lördag??? vill ju inte göra stackarn förvirrad men tror den är mer effektiv på honom än solfjädern.

2.Vill få mannen lika peppad som mig själv. Han verkar tvivla och sa senast igår att jag får inte bli besviken om SHN kuren inte funkar på våran lilla frankie...den kan ju inte funka på alla barn. BULLSHIT! sa jag.. men hur får man honom lika övertygad???

3. fråga tre kommer senare...nu måste jag lämna ifrån mig internet pinnen.

Tusen tack för allt stöd!!! Denna sajt är guld värd!! :P :P
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Innan jag ger bort pinnen då...en fråga till!

Jag har börjat med schemat redan nu...är det fel?

tack! :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

härlig attityd du nu odlar. Och förberedelse är ju det bästa! :D

Gällande buffningen, har du sett filmen här på sidan som AW visar tekniken i? Då ser du direkt ifall din buffninge skiljer sig från den. Ju mer den skiljer sig desto bättre, visst?!

Det är aldrig fel att införa ett schema... vi väntade. Men huvudsaken är attityden och att köra på med ramsa och besked och verktyg när kuren sedan börjar.

Om mannen tvivlar kan jag leverera tillräcligt mycket material på motsatsen... :wink: Har han läst senaste artikeln i Metro om kurningen hos Anna W i Gastsjön i somras... Här kommer länken till den - den är mycket saklig och objektiv.Superbra för er båda inför kurstarten!

http://www.metro.se/se/misc/pdf/2010-11 ... -11-17.pdf
Sid 12-13

Fortsättningen:

http://www.metro.se/se/misc/pdf/2010-11 ... -11-18.pdf
Sid 10.

//Anna
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

MammaFrankie skrev:Jag börjar på en ny tråd med nya frågor som har poppat upp i mitt huvud under veckan. Om historia behövs så finns den under min förra tråd-Ny kurare.

Hugha! Jag är så laddad att jag håller på o gå upp i atomer ... gäller o hålla fokus så jag inte trillar redan innan startlinjen av överkoncentration :wink:

Jag ska börja kura Frankie född 10.05.21 på lördag 10.12.04

Fråga-

1. Första natten vid läggning.. jag buffar, solfjädrar, går ut med ramsa.
Säg att han börjar skrika med en gång...men det blir gråt som varken
verkar avta eller accelerera... avvaktar man bara då
tills den gör det ena eller andra eller ramsar man på för o försöka få han
o lugna ner sig även om det inte blir värre liksom?

2. Natt 1. Efter beskedet och utgång med ramsa... säg då
att skriket accelererar... går man alltid in då första natten (efter att man
avvaktat o lyssnat förståss) och lugnar med
en gång istället för att dra påminnelse i form av ramsa?

3. Jag har bestämt mig för att köra luarna inne med tanke på det kalla
vädret. Samtidigt känns det ju synd att aldrig komma ut. Kan
man först ändra på detta efter dom 11 dagarna?

3. Det står under säkerheten att andra natten kan man höra alla typ av
svordomar och en typ av gråtande man aldrig hört förut... men
att man ska ramsa och inte gå in förrän absolut KRIS. vad är absolut
KRIS? Är det ok även om han låter ledsen o inte gå in? Kan man fortfarande
ramsa varannan minut så länge pausen är längre än ramsan? Förstår
att man inte kan ge precis hur lång tid gäller men ja.. jag kanske
inte behöver svar på denna fråga.. han kommer ju sova som
en stock vid det här laget ändå :wink: (positive thinkin!!)

5. Frankie kissar någe kopiöst på nätterna. Är det ok att byta i sängen
eller ska man helst undvika det o låta honom hållas till
morgonen??

6. Några andra goda råd eller goda tipps inför kuren förutom att jag
ska känna mig lugn o trygg??

Jag hoppas verkligen att jag kan skådespela som ingen annan skådespelat förr tills jag får upp lite självförtroende igen. Men är ju liksom inte riktigt sig själv efter sju månader utan sömn o ja... jag vill verkligen ge min lilla fis ett intryck av att jag har rak rygg och inte varit säkrare på något annat i hela mitt liv. Säker är jag ..till 120 procent men känns som om ryggen kröker in i mellan.
Tacksam för svar ... fast det kändes nästan som om jag vet svaren till frågorna själv nu ändå.. svarade liksom mig själv i mitt eget huvud samtidigt som jag ställde dom... men jag vill höra svar ändå om någon har tid för o bekräfta att vad jag tror är absolut sanning så att det inte råder några som helst tvivel när vi väl börjar.

Tack på förhand :heart:
MammaFrankie skrev:oj, hej igen...fler frågor igen!

Första natten så ska man ju in pang på momangen innan han hinner skrika upp sig. Men om han vaknar o ligger o pratar...vad gör man då?

hopas någon orkar o kan svara!?

fin fredag till alla kurare :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Nu ska vi se om jag kan ge dig svar på dina fråga...

1. Första natten buffar du vid minsta pip. Oavsett om han hunnit gråta upp sig eller inte.

2. Man går in utan av avvakta och utan att köra ramsan först. Första natten är det fokus på buffet och ramsan kommer efter det att man buffat. Men alltid bekräftelseramsa då älsklingen tystnat och innan denne somnat.

3. Det är bra om älsklingen får lurarna på samma plats. Alltså lur 1 i vagn, lur 2 i spjälsäng, lur 3 i vagn. Eller vad man nu väljer. Men om vagnen står inne eller ute spelar ju ingen roll. :wink: När älsklingen börjat sova som han ska på dagarna så brukar det gå bra att alltinera lite som det passar. Men min erfarenhet är att det kan ta sin lilla tid, innan allt sitter som det ska.

4. (3.) Älsklingen ska inte vara ledsen. Hon han är ledsen, då är det "KRIS" Då går man in och lugnar, men svära och protestera och bli förbannad det får man bli, utan att det är kris. Andra natten kan du jobba mycket med ramsan, men backar rejält med buffandet. Så jag du kan ramsa varanna minut, om det skulle behövas. Vilket ju inte kommer behövas, eller hur :wink: Tredje natten börjar du backa med ramsan.

5. Du ska ju helst undvika all form av "kontakt" som inte är verktyg och då verktyg använda vid rätt tillfälle. Men klart att du kan byta om du vill, men då i sängen utan prat och utan ljus - beckmörker helst! :shock: Alternativt kan du ju köpa en större blöja som klarar mer kiss att ha till natten. dagen blöjor blir ju sällan "blöta" så det är ingen fara för lilla stjärten om du inte byter.

6. Odla attityd och lugn! Tänk profylaxandning när du buffar så att ditt inre lugn smittar över sig till älsklingen.

7. (nya frågan) Jag vet faktiskt inte :-k Det har inte hänt mig att de varit nöjda första natten :wink: :roll: Men o han nu skulle vara det så hade jag nog gett honom en ramsa i förbiående i stil "sov nu". Är han nöjd då så är han, men blir han sur så går du in och buffar.

:heart:
Bianca
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Ok, då förstår jag angående tråden. Stannar här nu :oops:

Tusen tack för svar Bianca!! :heart:

Nu ska jag klara av det här :P
Utan problem!!

Det enda jag känner mig osäker på men som jag kommer försöka va så säker som jag bara kan va under kuren är dom olika skriken. Jag kommer förmodligen vilja gripa in o tycka att han är ledsen när han rent av är förbannad. Men jag ska göra mitt bästa för att hålla mitt lugn, avvakta o lyssna noga så att jag tar rätt!!
Ska bli så spännande! :P

Hör av mig om fler fråger dyker upp under kuren...vilket det alldeles säkert kommer o göra.

Tusen tack så länge! Känns såå betryggande o skönt att man har er att fråga :P

o jag som e så super på profylax ... det här kommer å gå super :P

Se upp alla vargar för här kommer jag å tar er :twisted: :P

Joanna :heart: :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

MammaFrankie skrev:o jag som e så super på profylax ... det här kommer å gå super :P
:D Men jag måste kanske förtydliga att jag syftar på "Djupandningen" :wink: Ingen snabb och lätt andning här inte, då blir det lite knas. Djupa lugna avslappnande andningar.

Ja, det svåraste är att lyssna av skriken. Det tror jag faktiskt att de allra flesta tycker! Det tar sin lilla tid, men när man väl knäckt koden är det så härligt att kunna komunicera med sin lilla älskling :heart: :sleep:

:heart:
Bianca
MammaFrankie

gäster mitt i starten???

Inlägg av MammaFrankie »

#-o Ja, ingen hyperventilering här inte. Ska andas djupt o lugnt o säkert :)
Oo .. liksom nervös inför kurstart...fast på ett bra sätt tror jag.

Dessvärre har det blivit ändrade planer sedan igår. Gäster som jag trodde skulle stanna över natten fre-lör ska nu stanna hela helgen :shock: vilket innebär att jag inte kan påbörja kuren förens imorgon :(

Försöker så gott jag kan att hålla mitt sargade humör uppe!! Har så sett fram emot ikväll!! Men nu får Frankie och jag helt enkelt vänta i en dag till :cry:

Den som väntar på något gott.....

Tack för allt stöd ... ska lyssna o lyssna o lyssna .. o tillslut kommer jag också kunna kommunicera med min lilla prins :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

O Anna! Tack för metro artiklarna :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

En fråga till gällande en tidigare frågeställning...se citat först
Jag har redan hamnat i ett buffningsträsk utan att ha börjat.
Jag överivrade mig lite o liksom smygbörjade med vissa knep för
att få honom lugn. Innan jag börjat läst denna bok brukade jag
aldrig eller iallafall mycket sällan plocka upp honom ur sängen
men jag brukade ge honom nappen o gunga lite på honom så
somnade han om. Å så lästa jag lite här...fast inte färdigt och nästa
natt tog jag bort nappen och buffade honom till sömns. Något han
har börjat gilla. Förstår nu efter att ha införstått mig med hela filosofin
att detta inte va mitt bästa drag.
Eftersom Frankies pappa jobbar mycket har jag svårt att få hjälp
med kurandet men vi ska försöka få till det å börja nästa lördag.
Men hur gör jag fram tills dess med buffandet.. är det bara att som du
bäddar får du ligga...eller ska jag försöka fullfölja med ramsa fast
vi inte börjar o kura förrens på lördag????
Gällande buffandet, jag hade nog inte använt buffningen utan ersatt den med solfjädern. Alternativt... hur har du buffat? Om du "mysbuffat" kanske den "riktiga" buffningstekniken ändå känns ny liksom... Wink och därmed också "safe" att köra med. Titta gärna på de filmklipp som finns under fliken Sova hela natten.

Gällande buffningen, har du sett filmen här på sidan som AW visar tekniken i? Då ser du direkt ifall din buffninge skiljer sig från den. Ju mer den skiljer sig desto bättre, visst?!
Jo.. angående det här.
Jag provade ju AW buff förra veckan..eller typ lör, sön förra veckan innan jag läst ut boken o förstått mig på vad SHN kuren va för något. Den fungerade ju hur bra som helst o lilla Frankie somnade med bums... han verkligen gillade o bli buffad (visserligen vaknade han mitt i natten o hade inget emot o bli buffad igen). Bra tänkte jag först. Hur som helst...enligt citat ovan som Anna förklarade så kan ju detta förvirra min lilla Frankie väl vid kurstart.
Under hela veckan har jag gungat Frankie till sömns (skiljer sig helt o hållet från AW buffen) .. så som jag gjort förr och alltstå inte använt AW buffen eftersom jag inte vill förvirra min baby vid kurstart. Jag vill ju gärna kunna använda alla verktygen under kuren o speciellt buffen första natten eftersom den fungerade som ren magi på orolige Frankie.

Kurstart är imorgon o idag berättade min man att han använt buffen inatt när inget annat fungerat vilket jag sagt strikt NONO till innan vi startat kuren.

Så nu undrar jag.. får jag inte använda buffen nu :( ? kommer det att förvirra honom? Som sagt.. buffen är magisk o jag vet inte om jag kan lugna honom på samma sätt med solfjädern ??
Han har alltså blivit buffad förra lör o sön natt plus en gång i natt.

tacksam för svar :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"