vargtimmeskurning för 6 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
2pojkar

vargtimmeskurning för 6 månaders

Inlägg av 2pojkar »

Hej!
Nu vänder jag mig igen till detta eminenta forum :D ... Här har jag hängt lite då och då när jag behövt stöd i min vardag.

Nu hoppas jag att jag själv ska kunna ha en tråd med massa inlägg där de slutar med att "nu sover lilleman 12 timmars ostörd natt och vi är sååå utvilade"

Lite bakgrund till oss. Storebror nu 2,5 år är en intelligent och ganska känslig kille. Han kurades aldrig, men man kan väl säga att jag tog till mig mycket av verktygen (fast schema, ramsa) och han har oftast varit väldigt lätt att lägga ("va, sover han redan" har folk frågat) och jag tackar ramsa och fasta tider för det. Dock har vi alltid med honom haft "problem" med tidiga mornar (vi pratar här mellan 5-6) och har infört väckarklocka sedan ett år tillbaka. Denna gör inte att han sover längre, men han ligger i alla fall kvar i sängen :lol: ...under viss protest förstås, vi är ju mitt uppe i trotsen. Men nu var ju inte tanken att tråden skulle handla om honom utan om lillebror.

Lillbus är en mysig och i det stora hela väldigt nöjd och glad liten kille. Äter bra. Ammar inte längre. Skulle ha kört SM på honom från första början, men av lite olika anledningar blev det inte så...Har dock sovit på mage med larm från första början. Van att somna själv i egen säng. (Utom dock på kvällen då han oftast somnar vid nattslurken) Har "hyfsat" fasta tider - sover helst ett långpass på ca 2 timmar på fm och sedan 2 st 45 minuters pass på eftermiddagen. Läggning runt 7. (Kvällstrött och morgonpigg liten kille detta också verkar det som)

Ska försöka komma till sak nu :lol: Skulle vilja ha hjälp och stöd då vi ska försöka få honom att sova oavbrutet 12 timmars natt. Jag upplever inte att han har några vargar i sängen (hade ju läst SHN och BB innan han föddes :D ), men däremot en väldans massa rapar :shock: . Dom sitter djupt inne och det spelar ingen roll hur länge sedan det var han åt och om han rapat flera gånger innan han läggs, likväl kommer det alltid några till när han sovit ett tag. Man måste ta upp honom för att dom ska komma ut, vad göra här?? Har smyginfört ramsa på dagen och jag märker att han "lyssnar" på den, dock som sagt kan han inte komma till ro innan man tagit upp minst en gång för rap efter att han är lagd.

Vårt andra "problem" är stöket och böket som börjar framåt småtimmarna, det är väl egentligen detta vi vill kura bort så att han får sina ostörda 12 timmar på natten. Han skriker nästan aldrig så jag upplever inte att det är att han inte vågar sova eller är orolig eller något sådant. Dock (och nu kommer det pinsamma-efter allt jag läst kan man ju tycka att jag borde vetat bättre) när han "håller på" på natten är vi alltid där (och stör förmodligen, men 8 ggr av 10) är det faktiskt en rap som behöver komma ut. Efter att han nu blivit "störd" av oss ett antal gånger blir ju stöket och böket inte bättre (rap eller inte) utan då är det smidigast att lägga honom i vår säng och hålla handen. Sen stökas det och bökas där också, något mindre dock- det går ju snabbare att ge nappen igen när man ligger precis brevid...

Går det att kura bort detta stöket? Har möjlighet att flytta in till eget rum, men vi kommer om 2 månader bo tillfälligt hos svärföräldrarna och sedan flytta igen och jag är orolig att det blir för mycket byte av sovplats. Eller kommer han då vara en sådan säker sovare att det inte spelar någon roll? Vi (föräldrar) har även möjlighet att bo i vardagsrummet ett tag. Han äter inte längre på natten (eller jo, ibland mellan 5-6 och han har svårt att somna om :? ) Nä, ni hör ju hur det låter. Nu är det dags att ta tag i allt.

Så, från långt och svamligt inlägg.:? Ville nog mest bara ha en start :)

- kan man kura bort småtimmarsträsket om inte barnet är varken SM eller kurat tidigare?

Har napp som för övrigt stör sömnen - den ska bort, men vill inte att han ska ta tummen istället. Verkar väldigt svårt att sluta med. Dessutom en smula ohygieniskt tycker jag :shock:

Tack för hjälp :heart:
Storbus 0805
Lillbus 1005
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen! :heart:
Roligt att du vänder dig hit och mina svar på de flesta av dina frågor är ja! :wink:

Vi kan få bukt på det här med småtimmarna, jag lovar! :D
Egentligen tror jag att du själv vet var den största boven ligger. :wink: Du skrev det ju själv, ni stör honom - ja det är precis vad ni gör. Ni har fastnat i ett mönster där ni tar upp honom för att han ska rapa och nu är ju det precis vad han tror att han ska göra på natten när han vaknar "Då ska man rapa!" Så är det ju inte egentigen, eller hur? :wink:
Det ni måste göra är att bryta det mönstret. Ta inte upp honom för någon mer rap. Jag är övertygad om att han kan klara ut sina rapar själv nu. Han är ingen spädis längre som behöver hjälp. Sovar han på mage? Magläge är oftast lättast att få upp rapar på.
Sen till vargtimmen, för det är det vi kallar "småtimmarna" här. :wink: I vargtimmen ska ni försöka undvika all trafik! Går ni in till honom då så tror han a) Vargen kommer och tar mig - fara! eller b) Det är morgon för mamma/pappa kommer. Och då är det kanske inte så konstigt om han blir sur om ni går ut igen. :wink: :lol: 8)
När han vaknar i vargtimmen så ramsar ni en omgång (x4), glatt, sakligt, tydligt i förbigående och sen gör ni inte mer. :shock: Om ni vill kan ni spela musik, eller stöka runt i huset, så han hör att ni finns där, men ni kan oxå välja att bara göra inget. Somnar han, men vaknar på nytt så er ni honom en ny "pangramsa/upplysningsramsa".
Anna Wahlgren skriver att man senast ska flytta älsklingarna ur föräldrarnas sovrum när de är 6 mån. Men fördel in till syskonen! Men jag hade i ert fall valt att ha honom kvar i ert sovrum tills dess att rap-historierna och vargtimmestrasslet lugnat sig lite. Det kan ta 3 dagar innan han sover som han ska på nätterna utan att vilja bli rapad och därefter kan det tar ytterligare en tid innan vargtimmen blivit helt okej, för den kan strula länge. Men ganska snart kommer han somna om på enbart en pangramsa och då tycker jag att det kan vara läge att flytta ihop älkslingarna. Kommer lillkillen att få ett eget rum så kan ni flytta honom redan nu.
Ni kanske ska bör köra en riktig kur i lightversion. Men de olika strategierna för natt 1, 2 och 3. Kura bort rapandet precis som man kurar bort ätandet, 3 dagar tar det, sen ska det vara ur världen!

Att ni ska iväg och sova är inget problem om inte ni ser det som ett problem. Odla attityd här, attityd av självklarhet. Det är ju helt självklart att han ska sova även där, eller hur?! :D

Nappen ja, kära rara nappen! Jag hade så svårt att släppa den till min äldsta dotter. Jag ville ha den kvar! Hon var så tacksam när jag väl vbestämde att hon inte behövde den och att jag inte kunde tvinga på henne en napp bara för att jag behövde den. Din lilla älskling är stor nu, och behöver faktiskt ingen napp, den stör honom bara! Och ja, visst, han kanske hittar sin tumme, men det är ju egentligen hans ensak, vad han vill göra med sina fingar. Inte sant? :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
2pojkar

Inlägg av 2pojkar »

Hej!
Tack så mycket för svar! Visst sover han på mage (med larm) och har så gjort sedan han föddes. De senaste nätterna har jag och maken sovit ute i vardagsrummet och lilleman har (trots en ganska jobbig förkylning) faktiskt sovit mer sammanhängande, från 19 till ca 4. Så visst har vi stört honom. tidigare. Det är nog dags att ta fram en luftmadrass till dock, om vi ska fortsätta sova i vardagsrummet. För en 90 säng sover inte vi två så gott i, själv vill jag ha "space" när jag sover :D

Innan vi kör igång med en kur (eller minikur eller vad man nu ska kalla det) funderar jag dock över det här med pangramsa i vargtimmen... Kommer han att "ta emot" den när ramsan så att säga inte är nött så mycket tidigare. Hmmm, missförstå mig rätt här, men det jag menar är att eftersom man inte behöver ramsa och ramsa under läggning och resterande del av natten har han ju inte hört ramsan så mycket. Kommer han förstå vad det är jag menar? Eller ska jag räkna med att det tar längre tid (några nätter till) till skillnad mot en "riktig" kurning där man ramsar mycket mer? Kommer det ta längre tid för ramsan att sätta sig för oss?

Tanken är att syskonen ska dela rum. Dock är det nu mycket mardrömmar hos storebror och som sagt lite bök hos lillebror så vi avvaktar ett tag till.
Storbus 0805
Lillbus 1005
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!
Innan vi kör igång med en kur (eller minikur eller vad man nu ska kalla det) funderar jag dock över det här med pangramsa i vargtimmen... Kommer han att "ta emot" den när ramsan så att säga inte är nött så mycket tidigare. Hmmm, missförstå mig rätt här, men det jag menar är att eftersom man inte behöver ramsa och ramsa under läggning och resterande del av natten har han ju inte hört ramsan så mycket.
Eftersom era läggningar funkar så bra - varför inte lägga till en GLAD och MYSIG ramsa x4 verser när ni går ut från honom då han skall somna. Då blir den positivt laddad och kommer säkerligen tas emot väl även på morgonen, visst?!

:D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"