Akut hjälp - baby som ej sover på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jannero

Akut hjälp - baby som ej sover på natten

Inlägg av Jannero »

Hej,

Vi har en 4 veckors baby som i stort sett inte har sovit mer än ett fåtal timmar varje natt sedan hon föddes. Babyn verkar ha vänt på dygnet men har även extremt svårt att somna om så fort hon har ätit. Babyn krånglar även mycket då hon ska äta och verkar aldrig bli mätt. Jag ammar henne och vi ger dessutom ersättning vid varje måltid, dygnet runt.

Vi har sedan 2 veckor tillbaka försökt att köra in henne på standardmodellen att vara vaken ca 1,5 h och sova 2 h åt gången och vagna henne i till sömns. Schemat går ok på dagarna men på nätterna är det omöjligt att få henne att somna om då hon vaknat efter att hon somnat inför natten. Hon äter ca 120 ml per flaska var 3e timme plus brösten. När hon ligger vid mina bröst tar hon tag i brösten och äter lite för att sedan spotta ut bröstet igen, ev hostar ibland och sedan börjar dra i dem igen. En måltid på natten tar minst 40 min och då är hon klarvaken och kan inte somna om efteråt även om vi vagnar henne i ca 1-2 timmar. Ibland får vi ge ännu mer mat under vagnandet men hon är i snitt vaken minst ca 3-4 timmar mitt på natten plus timmar av vagnande.

Vi har en pojke som är 2 1/2 år och har aldrig haft problem att somna eller komma till ro. Han vaknar vid 6.30 varje dag så det blir aldrig att man själv sover mer än 3-4 timmar per natt. Det börjar bli ohållbart för alla parter då varken babyn sover ordentligt ej heller jag och min man samt vår lille son har nu börjat att vakna på nätterna då babyn skriker.

Vi använder semper magdroppar och det känns inte som om babyn har ont i magen. Hon går upp som hon ska och kissar/bajsar massor.

Snälla kom förslag på hur vi ska gå vidare? Vilken tid på kvällen ska vi lägga henne? Orkar inte mer..
Simon 080601 - murveldjur
Beatrice 101030
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Jannero! :D

Välkommen hit och grattis till den lilla flickan! :D

Lillan är ju ännu väldigt ny i tillvaron, och du kan behöva beväpna dig med en extra skopa tålamod medan er tillvaro faller på plats. Det är jättebra att ni försöker hålla standardmodellrytm om dagarna, för då styr ni henne sakta men säkert in på rätt spår - men det är inte alltid som poletterna börjar ramla ned precis genast. :wink: Det kan ta ett litet tag ibland.

Här är några konkreta förslag till dig:
:idea: Försök hålla 3,5-4h mellan början på måltiderna på dagen, snarare än 3, så att hon hinner få en ordentlig aptit och hennes mage hinner vila sig lite mellan varven. Då får hon i sig mera mat totalt sett och kan sova lite längre pass på nätterna. 4 el 5 SM-mål à 1-1,5h bör du hinna med under dagen, sedan är det natt! :D Tiden för natt kommer att variera lite dag för dag beroende på när hon vaknar, hur långa vaken- och sovpassen blir etc men du kommer snart att kunna urskilja ett mönster. :thumbsup:

:idea: Snart kommer ni att vara nere på nattmål à 20 min som Anna skriver i Barnaboken, men det kan ta ett tag. Den lilla måste lära sig att äta effektivt (och hålla sig vaken medan hon äter, det brukar vara ett problem med de riktigt små! :lol: Upp på axeln och rapa så fort hon slumrar till, så att hon verkligen får i sig rejält med mat under SM-målen! 8)) och så behöver hon lära sig skillnad på natt och dag. Håll därför mörkt under nattmålen och prata inte då. :wink: Medan dagsmålen förstås ska innehålla tjo och tjim och så mycket samvaro som den lilla orkar med. :heart:

:idea: Att ni lägger henne vaken och vagnar henne till ro är jättebra, men börja nu att försöka backa med vagnandet så att hon får chansen att lära sig somna själv. På natten ska ni absolut inte behöva stå i timmatal och vagna, utan vagningen ska "ta" (så att hon slutar skrika) inom max ett par minuter. Gör den inte det så är hon inte mätt. :shock: Mata på natten och lägg henne sedan. Somnar hon själv så gör hon, börjar hon skrika så behöver hon nog en slurk till. :wink:

:idea: De allra flesta bebisar somnar och sover bäst på mage med larm. Överväg det om du inte redan lägger henne så. :wink:

:idea: Storebror kan lugnt sova på natten trots att lillasyster vaknar då och då - han vänjer sig snabbt vid att ni har kontrollen på lillasyster och hennes behov, men givetvis oroar han sig och undrar hur det ska gå om ni inte känner er (eller åtminstone verkar vara :oops: - fake it 'til you make it! :lol:) säkra på att ni vet vad som är bäst för henne. Han är ju också ganska stor nu, så ni kan upprepa för honom på dagarna att han inte behöver oroa sig ifall lillasyster vaknar på natten; det tar ju ni hand om! :D (Däremot är förstås hans hjälp med att sköta lillasyster dagtid FULLSTÄNDIGT OVÄRDERLIG! :heart: :D)

Hoppas att detta gav lite hjälp! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Jannero

Inlägg av Jannero »

Hej,

Tack för tipsen. Tyvärr blir det bara värre och värre med babyn. Hon klarar numera inte av att äta varken på flaska eller bröst nu utan att vara hysterisk. Det tar över 2 h att överhuvudtaget få henne att äta någonting då hon bara skriker. Min man kämpade med att få i henne mat mellan 21-23.30 i natt och sedan sov hon mellan 23.30-3.30. När hon vaknade 3.30 så skriker hon för full hals och är så hungrig så det absolut inte går att mata henne. Bröstet är en omöjlighet att ta för henne och nappflaskan får hon panik av.. Efter att ha försökt mata henne från 3.30 somnade hon till slut efter att ha fått i sig en del mat vid 6.15. Det här håller inte längre. Det blir bara värre och värre för varje natt. Även på dagarna börjar hon nu att inte kunna äta ordentligt och det blir en kamp varje gång hon ska ha mat. Hon är helt förbi..

Hon skriker så fort hon är vaken, även på dagen. Vi har även jättesvårt att mata henne då. Jag funderar nu starkt på att sluta amma helt då hon enbart skriker hysteriskt då jag ska amma henne och klarar inte ta bröstet.

Vad gör vi nu? Går på de sista krafterna nu och har kämpat i 4 veckorna med att få henne att sova. Får även säga att jag har svårt att knyta an till henne. Hon är aldrig glad och jag kan inte sätta ner henne i ens 2 min på dagen utan att hon börjar skrika.

Hon somnar själv med bara lite vagnande till sömns på dagen (så den biten har vi nog i allafall lyckats fixa, så hon somnar av sig själv.

Snälla ge mer tips och kom med förslag på standardmodell som fungerar för en kvällspigg baby.
Simon 080601 - murveldjur
Beatrice 101030
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Jag märker ju att ni är helt utmattade och har det jättesvårt nu. :cry: Det jag har skrivit ovan är de råd jag har för att få ordning på tillvaron, men de hjälper ju inte omedelbart utan med lite tålamod, tyvärr.... :heart:

I det alldeles akuta skedet, när hon bara skriker, kan du göra två saker:
1) :idea: ömma järngreppet. Här visar Anna: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23525 Detta för att lugna henne och få i henne mat.

2) :idea: Söva henne (medelst vagning eller buffning) och så ta upp henne utan att väcka mer än nödvändigt efter 5 eller 20 minuter så att hon äter utan att riktigt vakna. Med flaska är det ännu enklare, du bara vänder henne på rygg och trattar i flaskan.

:idea: Jag tror att nyckeln hos er är en ickestillad överlevnadsångest där lillan inte förstår att det är maten som garanterar hennes överlevnad. Poletten KOMMER att ramla ned, men det kräver att ni kan arbeta lugnt och tålmodligt med att mata henne. Vinnlägg dig om att väcka henne från dagslurarna så att hon inte hinner skrika upp sig och panika, utan kan känna sig trygg i att du bevakar hennes intressen. Du kan! :heart:

:idea: Ta emot all hjälp och avlastning du kan få så att du kan vila när lillan sover! Sömnbrist är tortyr och gör det svårt med er anknytning.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ville bara säga att jag har varit där. förstår dig precis! kunde inte heller lägga ifrån mig mina tjejer i ens 2 minuter. och det kändes som det bara var ett barn jag var tvungen att ta hand om. inte förrän koliken släppte vid 3 månader kunde jag börja älska mitt barn. men kärleken kommer. lovar!

sluta amma om du känner så. då har ni ju bara flaskan att försöka truga med. det är ju ändå två olika sätt att få i sig maten ur bröstet och flaskan. det kanske gör henne förvirrad i onödan.

skriv gärna i din signatur när ditt barn är fött så har vi andra bättre koll på hur gammalt ditt barn är!

styrkekramar!

och försök mata på. försök henne förstå att maten är livet! så här i efterhand kan jag se att det troligen varit orsaken till mina flickors skrik.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"