Så himla stort tack till Dig (och övriga också givetvis) som orkar förklara samma sak om och om igen, för en nojig förstagångare.
Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)
Ja, så ska jag göra. Jag har samlat på mig disk och tvätt att stöka med också, så jag kan sysselsätta mig med något för att inte överkoncentrera, eller vad Ni nu kallar det. Dessutom så kan det generera lite ljud som verkar lugnande på honom om han skriker. (Om inte annat kanske det väcker den sovande fadern så han kommer ner och ger mig lite pepp.
)
Så himla stort tack till Dig (och övriga också givetvis) som orkar förklara samma sak om och om igen, för en nojig förstagångare.
:thumbsup:
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
För ett och ett halvt år sedan satt jag själv här förvirrad och ledsen. Jag vet hur det är att vara mitt inne i kuren och det är tufft!
Jag och alla andra här inne svarar mer än gärna på alla frågor du kan komma på.
Ha det så bra nu i natt, och fortsätt jobba på så flitigt som du redan gör! :herat: :thumbsup:

Bianca
Jag och alla andra här inne svarar mer än gärna på alla frågor du kan komma på.
Ha det så bra nu i natt, och fortsätt jobba på så flitigt som du redan gör! :herat: :thumbsup:
Bianca
Ja, jag är jättetacksam över att Ni finns! Ni har änglars tålamod! Jag tar en portion av tålamodet också, och laddar för en rams-natt.
Bara en sista (jo, troligt
) fråga; Hur lång solfjäder rekommenderas?
Bara en sista (jo, troligt
Ja, jag tänkte så, men om han lugnas av ett par buff, så blir han upprörd igen när jag övergår till solfjädern. Jag vill ju inte att han ska lära sig att skrika sig till buff, men hur sjutton gör man?
Efter att du buffat och han lugnat sig går du ut med ramsan. Nästa gång avvaktar du lite längre med solfjädern innan du buffar och sen ännu lite längre och ännu längre. Om du nu alls behöver gå över och buffa.
För kom i håg att du ska försöka låta ramsan ta över i natt

Bianca
För kom i håg att du ska försöka låta ramsan ta över i natt
Bianca
Små steg i taget är grejen alltså. Helt logiskt. Lite längre avvaktan med ramsa. Lite längre avvaktan med solfjäder.
Jösses, jag måste ge ett ytterst irrationellt och osäkert intryck.
Jösses, jag måste ge ett ytterst irrationellt och osäkert intryck.
Just så Morticia! :thumbsup:må steg i taget är grejen alltså. Helt logiskt. Lite längre avvaktan med ramsa. Lite längre avvaktan med solfjäder.
Jag har läst alla inlägg sedan jag kikade in sist i din tråd och du verkar jobba på så bra!
När det gäller vagningen måste jag fråga om du kör avslut med skak sida sida innan du ramsar. För det tyckte jag gav den sista klämmen som i handling förmedlade just säkerhet och besked- det är helt säkert för dig att sova, snarka på så gott!
I övrigt vill jag säga att du verkligen använder forumet - bra! Önskar att jag själv hade gjort det när det begav sig...
Skickar massa värme!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Tack Luvisen. Jo, jag är en van forumare från annat håll, så det sitter i ryggmärgen när man stöter på patrull att "fråga forumet".
Jag försöker skaka till vagnen efteråt, och det ger precis samma effekt som när man efter buffning lägger en kort solfjäder; total protest. Där är jag så osäker på min sak. Tryck in i min ärthjärna hur jag ska göra när protesten kommer!
Natten gick bra, men jag kanske varit lite väl hård ... Och väl mjuk. Paradoxalt nog. Ena stunden så gav jag lång solfjäder, trots hans vilda protester. Då somnade han nog av utmattning. Andra gånger så buffade jag (lite väl länge en gång). Ramsan verkar ha tagit ett par gånger i alla fall. =)
Jag försöker skaka till vagnen efteråt, och det ger precis samma effekt som när man efter buffning lägger en kort solfjäder; total protest. Där är jag så osäker på min sak. Tryck in i min ärthjärna hur jag ska göra när protesten kommer!
Natten gick bra, men jag kanske varit lite väl hård ... Och väl mjuk. Paradoxalt nog. Ena stunden så gav jag lång solfjäder, trots hans vilda protester. Då somnade han nog av utmattning. Andra gånger så buffade jag (lite väl länge en gång). Ramsan verkar ha tagit ett par gånger i alla fall. =)
Ja, den där osäkerheten får du slänga i sopen. Tänk enkelt:Där är jag så osäker på min sak. Tryck in i min ärthjärna hur jag ska göra när protesten kommer!
1) Vagna kort
2)Skak sida sida (gör det bara! )
3) Stega iväg samtidigt som du ramsar.
Är du ute så går du en bra bit bort fr vagnen och tittar med fördel åt annat håll än vagnen. Vagnen kan du kika på lite då och då men inget tokstirrande!
[-X
Är du hemma så bara måste du gå iväg och diska på studs! Och vilken bra låt det var på radion! Den måste du bara lyssna högt på!
JAg vet att det är svårt men om du försöker koncentrera dig på varje delmoment som ett måste så kanske det går bättre. Tex just nu måste du hoppa jämfota 3 ggr så slipper lillen just det som kallas överkoncentration. Dvs man oroar sig och undrar om man inte måste dit och dutta ändå!
Krisen ja. Den kan bara du avgöra. Men ett hett tips är att kolla på klockan. Känner du att lillen låter superduper ledsen eller "hysterisk" så kolla klockan! När var du där och fixa/ramsa sist? 1 min sen? DÅ måste du vänta några min till. Hoppa på ett ben 5 ggr minst!
Lyssna återigen som Torsmamma skrev så fint. Hur låter lillen? Låter han som om hela världen går under och inte klarar sig? Ja, då går du in. Med betoning på går då, inte störta in! Och så gör du din grej. Är du osäker på solfjädern eller skaket så skippa det av den enkla anledningen att du just är osäker. För som du märker funkar det inte om du är osäker.
Du ska inte tuffa till dig! Bara ha attityd av självklarhet. Det är inte samma sak. Om jag säger så här: Jorden är rund. Det vet du och du betvivlar inte mig när jag säger det , eller hur? Näe, just! Därför det är självklart!Natten gick bra, men jag kanske varit lite väl hård ... Och väl mjuk. Paradoxalt nog. Ena stunden så gav jag lång solfjäder, trots hans vilda protester. Då somnade han nog av utmattning. Andra gånger så buffade jag (lite väl länge en gång). Ramsan verkar ha tagit ett par gånger i alla fall. =)
Och då svarar du det som är självklart. Han kommer inte ramla ner. Det går ju inte. Jorden är rund.
Det hjälpte mig att lyssna bättre om jag höll för öronen och när jag trodde jag förstod vad min älskling skrek så svarade jag mig själv i mitt huvud först och sedan med samma tonfall så ramsade jag. Svarar lillen med att lugna sig omgående eller sluta skrika tvärt är du kommunikationen på spåren! :thumbsup:
Hoppas det gav ngt! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie