Forumets gamla kära "Åsa med 2", som lät avregistrera sig med visst buller och bång, återfinns nu i etablissemangets hägn på Growingpeople.se.
http://www.growingpeople.se/templates/P ... x?id=27038
Åsa Bexelius skriver där i sin långa artikel - sitt föreläsningsunderlag - bland annat följande (13 april 2010):

*Jag har inga problem med att säga att vi blev hjälpta av Sova-Hela-Natten-metoden, även om vi upplevde den som ganska tuff. Jag har dock med egna ögon alltför många gånger sett hur olika sömnmetoder, oavsett om det rört sig om Femminutersmetoden eller Sova-Hela-Natten-metoden, får föräldrar att inte vara sig själva. Föräldrarna tar på sig "attityden av självklarhet", frammanar "skrattet till godnattet" och ignorerar barnet som "fastnat i klagan" (Sova-Hela-Natten-metoden) eller, som rekommenderas i Femminutersmetoden, klockar barnets skrik under de godkända minutrarna innan de får gå in och visa sin, ur barnets perspektiv, oberörda och tysta gestalt. Föräldern visar upp en fasad, som barnet inte förstår eller känner igen istället för sitt äkta jag.*

Det är eleganta glidningar - varför tog "Åsa med 2" hjälp av SHN i stället för att vara sitt "äkta jag", kan man undra? Eller klarade hon ensam om att vara sitt äkta jag ändå, medan andra som kurar inte gör det

- men jag är inte ute efter att racka ner på Åsa Bexelius (även om språkälskaren i mig ryser över "minutrarna"). Jag är full av förståelse. Jag hyser medkänsla.
Ty vill man liera sig med etablissemanget, för att verka inom dess godkända ramar, måste man tillåta sig vissa glidningar. Man måste göra vissa kappvändningar, som kanske inte alltid stämmer överens med den sanning man egentligen omfattar och den övertygelse man egentligen härbärgerar, innerst inne. Så är det bara, och det vet varenda människa som alls har ett jobb under en överdjävul till chef. Till en viss gräns - till den gräns där man börjar må dåligt, på allvar dåligt - kan man alltid småsälja sin själ. Det är många gånger både enklare och lönsammare (även och inte minst bokstavligen) att sälja av den en smula än att inte göra det. Särskilt om man kommer undan med smådelar och inte behöver sälja ut hela rasket
Nu vill jag varken tro eller påskina att Åsa Bexelius har sålt sin själ, eller ens delar av den, när hon metodiskt (sic!) kallar SHN för Sova-Hela-Natten-metoden

och skåpar ut den på samma bräde som femminutersmetoden. Metod som metod, och alla metoder ska ju fördömas - det gäller att vara "äkta"

Att kasta sten i glashus behöver inte alls vara detsamma som att sälja sin själ. Det kan vara bara - ja, dumt.
Att alla metoder ska fördömas bestämdes på det så kallade sömnsymposium som hölls i Malmö under ledning eller på initiativ av barnläkaren Lars H Gustafsson, som i sin bok "Växa, inte lyda" fördömer SHN som just en metod att å det bestämdaste ta avstånd ifrån. Vilket det slutna sällskapet i Malmö, som lekte privat domstol med den anklagades bänk tom, gjorde så rejält att varenda barnavårdscentral i landet skriftligen informerades, liksom vartenda journalistiskt medium i hela landet, om domen som fallit: allmänheten måste VARNAS för AW och hennes ”metoder”

Undertecknat Svenska Barnläkareföreningen och Svenska Barnsjuksköterskeförbundet (eller om suffixen nu är tvärtom; de rikstäckande skrivelserna kvarstår).
Åsa Bexellius var mycket aktiv under (dome)dagen. Gustafsson berömde henne på sin blogg. Hennes eminenta förslag om en "sömnhjälp" för behövande föräldrar bifölls med acklamation, och det är väl den vi ser nu - med blott det lilla problemet att man varken kan kommentera eller ställa frågor och få svar på Growingpeople. Så det vill till att få både BVC och media med på de nya (

) noterna.
Och om nu alla metoder ska fördömas - eftersom de hindrar folk från att vara "äkta" - så måste ju SHN också vara en metod. Eller göras till en. Och då får begreppet Sova-Hela-Natten-metoden hamras och hamras in, hur missvisande det än är. Upprepas en falskt litet påstående tillräckligt många gånger, och med tillräcklig emfas, blir det snart nog till en sanning

För jag kan väl inte tro att Åsa Bexelius inte skulle veta - minnas - att Sova hela natten-kuren inte är en metod utan en KUR? Eller har hon bara glömt? Eller aldrig begripit

Åsa med 2 som jag minns henne - och jag minns henne tydligt och väl, hennes värme och vänlighet och tacksamhet, inte minst när hon kramade om mig på gatan och jag själv inte var så uppåt - ska jag tro att hon medvetet blandar bort korten och förfalskar begreppen

Det kan jag ju inte göra. Ska jag tro att Gustafsson et consortes har beordrat henne att i fortsättningen kalla kuren för metod, för annars...

Det kan jag inte heller. Vi lever ju inte i en diktatur

Så vad ska jag tro? Talar Åsa B medvetet eller omedvetet mot bättre vetande, hon som har lärt sig så oändligt mycket av just SHN, mig och forumet
Jag får ta det på den pedagogiska bogen:

Sova hela natten-kuren är ingen METOD. Den är, som namnet anger, en KUR. En kur är till för att kurera någonting. En åkomma. Ett problem, som behöver lösas. Man kan t ex genomgå en rökavvänjningsKUR. Eller en bantningsKUR. Man vill bli av med rökningen respektive övervikten, klarar det inte själv och tillgriper därför en kur, som förhoppningsvis befriar en från det betungande bekymret ifråga. Efter avslutad kur springer man inte på rökavvänjning livet igenom eller väger sig hos Viktväktarna en gång i veckan livet ut (eller vad man nu har tillgripit för KUR). Man lägger om livsstilen, som det brukar heta. Kuren bröt ett mönster som inte var bra och som man inte ville/kunde/orkade leva med längre.

Vad är det då Sova hela natten-KUREN kurerar? Svåra sömnproblem. Och var kommer de ifrån

Små barn föds inte med sömnproblem. Eller med kolik, för den delen. Sömnproblem är någonting deras ömma föräldrar dragit på dem, i missriktad välvilja (och de har haft god hjälp av etablissemanget). Jag har tagit till min livsuppgift att hjälpa de små barnen, som i vår tid och vår kultur är sömndepriverade i en omfattning som väl aldrig skådats i historien. Jag kan det och jag gör det, och många, många gör det med mig, världen över. Internationella Sova hela natten finns nu på svenska, engelska, tyska och ryska och kommer nästa år på finska, danska, italienska och franska. SHN går inte att hejda, lika lite som jag går att tysta.

Sova hela natten-kuren säger inte: "Så här ska alla alltid göra för att få alla barn att sova." Sova hela natten-kuren säger: "Har du i missriktad välvilja dragit på ditt barn sömnproblem, finns här en KUR som avhjälper problemet. Med hjälp av Sova hela natten-kuren kan du ge ditt barn den goda, sammanhängande, livsviktiga och SÄKRA nattsömnen." I motsats till de vita rockarnas etablissemang västvärlden över är det jag, och bara jag, som har förstått vad de små barnen ber om från första stund: SÄKERHET till liv och lem. Fysisk och faktisk säkerhet för livhanken

Därför ska barnet lugnas där det ligger. Barnets reaktion av lättnad, när den FAKTISKA tryggheten infinner sig, står uppenbar för var och en som har ögon till att se. Och det har alla föräldrar som kurar sina små barn efter konstens alla betryggande regler. Det hade "Åsa med 2" också. Sova hela natten-kuren ska inte nämnas på samma dag som femminutersmetoden. SHN kurerar. SHN botar. SHN hjälper, för livet.

En METOD kan man däremot kalla Standardmodellen (även om jag, som synes, föredrar "modell" framför metod, eftersom vi talar riktlinjer och rekommendationer här, tips och råd utifrån synnerligen beprövad erfarenhet, allt underbyggt med ett stort föräldrafortroende).
Standardmodellen finns utförligt beskriven i Barnaboken. Kompendium och inte minst samtal kring SM finns här på forumet. För Barnaboken är temat: "Gör så här, så slipper du problem

" Följer man Standardmodellen, kommer man rätt från början, dvs man drar aldrig på barnet några sömnproblem. "Standardmodellerade" barn sover ca 6 tim natt vid en månads ålder, ca 8 tim natt vid två månaders ålder, ca 10 tim natt vid tre och ca 12 tim natt vid fyra månaders ålder, sammanhängande. Så ja, absolut - jag kan bjuda på att SM är en METOD: "Gör så här, sköt barnet så här, gör rätt från början, så tackar barnet och tar emot, för precis det här är vad små barn vill ha." SM är en liten bruksanvisning. Det kan man kalla metod. Sköttes alla små nyfödda och späda barn efter Standardmodellen, skulle inga sömnproblem, eller någon kolik för den delen, uppstå. Då skulle heller ingen Sova hela natten-kur behövas.

Har problemen ändå uppstått så att barnet far illa, sömnbristen skriker och katastrofen är ett faktum - mamma går på antidepressiva, pappa flyr - så finns en KUR, ett botemedel: Sova hela natten-kuren, utvecklad i mycket nära samarbete med de små barnen själva (andras barn som jag hjälpt, observera, inte mina egna som ju aldrig behövde kuras).
SHN kurerar. SHN botar. SHN hjälper BARNEN, för livet.

Gör etablissemanget det

Gör BVC det, som (fortfarande) rekommenderar femminutersmetoden, där barnet ska lämnas åt sitt öde att skrika sig till sömns

Gör barnläkarna det, med sina ymniga receptförskrivningar av Lergigan, det starkaste krutet bland antihistaminer, eller Theralen, alla psykpatienters utsläckande neuroleptikum

Mot båda dessa etablissemangets SÖMNMETODER reagerar, vill jag tro och tycker jag mig veta, inte bara föräldrakärleken och beskyddarinstinkten utan också sunda förnuftet.
O:)