"Åsa med 2" kastar sten i glashus

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

"Åsa med 2" kastar sten i glashus

Inlägg av annawahlgren »

:D Forumets gamla kära "Åsa med 2", som lät avregistrera sig med visst buller och bång, återfinns nu i etablissemangets hägn på Growingpeople.se.

http://www.growingpeople.se/templates/P ... x?id=27038

Åsa Bexelius skriver där i sin långa artikel - sitt föreläsningsunderlag - bland annat följande (13 april 2010):

:arrow: *Jag har inga problem med att säga att vi blev hjälpta av Sova-Hela-Natten-metoden, även om vi upplevde den som ganska tuff. Jag har dock med egna ögon alltför många gånger sett hur olika sömnmetoder, oavsett om det rört sig om Femminutersmetoden eller Sova-Hela-Natten-metoden, får föräldrar att inte vara sig själva. Föräldrarna tar på sig "attityden av självklarhet", frammanar "skrattet till godnattet" och ignorerar barnet som "fastnat i klagan" (Sova-Hela-Natten-metoden) eller, som rekommenderas i Femminutersmetoden, klockar barnets skrik under de godkända minutrarna innan de får gå in och visa sin, ur barnets perspektiv, oberörda och tysta gestalt. Föräldern visar upp en fasad, som barnet inte förstår eller känner igen istället för sitt äkta jag.*

:P Det är eleganta glidningar - varför tog "Åsa med 2" hjälp av SHN i stället för att vara sitt "äkta jag", kan man undra? Eller klarade hon ensam om att vara sitt äkta jag ändå, medan andra som kurar inte gör det :?: - men jag är inte ute efter att racka ner på Åsa Bexelius (även om språkälskaren i mig ryser över "minutrarna"). Jag är full av förståelse. Jag hyser medkänsla.

Ty vill man liera sig med etablissemanget, för att verka inom dess godkända ramar, måste man tillåta sig vissa glidningar. Man måste göra vissa kappvändningar, som kanske inte alltid stämmer överens med den sanning man egentligen omfattar och den övertygelse man egentligen härbärgerar, innerst inne. Så är det bara, och det vet varenda människa som alls har ett jobb under en överdjävul till chef. Till en viss gräns - till den gräns där man börjar må dåligt, på allvar dåligt - kan man alltid småsälja sin själ. Det är många gånger både enklare och lönsammare (även och inte minst bokstavligen) att sälja av den en smula än att inte göra det. Särskilt om man kommer undan med smådelar och inte behöver sälja ut hela rasket :wink: :lol:

Nu vill jag varken tro eller påskina att Åsa Bexelius har sålt sin själ, eller ens delar av den, när hon metodiskt (sic!) kallar SHN för Sova-Hela-Natten-metoden :shock: och skåpar ut den på samma bräde som femminutersmetoden. Metod som metod, och alla metoder ska ju fördömas - det gäller att vara "äkta" :mrgreen: Att kasta sten i glashus behöver inte alls vara detsamma som att sälja sin själ. Det kan vara bara - ja, dumt.

Att alla metoder ska fördömas bestämdes på det så kallade sömnsymposium som hölls i Malmö under ledning eller på initiativ av barnläkaren Lars H Gustafsson, som i sin bok "Växa, inte lyda" fördömer SHN som just en metod att å det bestämdaste ta avstånd ifrån. Vilket det slutna sällskapet i Malmö, som lekte privat domstol med den anklagades bänk tom, gjorde så rejält att varenda barnavårdscentral i landet skriftligen informerades, liksom vartenda journalistiskt medium i hela landet, om domen som fallit: allmänheten måste VARNAS för AW och hennes ”metoder” :!: Undertecknat Svenska Barnläkareföreningen och Svenska Barnsjuksköterskeförbundet (eller om suffixen nu är tvärtom; de rikstäckande skrivelserna kvarstår).

Åsa Bexellius var mycket aktiv under (dome)dagen. Gustafsson berömde henne på sin blogg. Hennes eminenta förslag om en "sömnhjälp" för behövande föräldrar bifölls med acklamation, och det är väl den vi ser nu - med blott det lilla problemet att man varken kan kommentera eller ställa frågor och få svar på Growingpeople. Så det vill till att få både BVC och media med på de nya ( :?: ) noterna.

Och om nu alla metoder ska fördömas - eftersom de hindrar folk från att vara "äkta" - så måste ju SHN också vara en metod. Eller göras till en. Och då får begreppet Sova-Hela-Natten-metoden hamras och hamras in, hur missvisande det än är. Upprepas en falskt litet påstående tillräckligt många gånger, och med tillräcklig emfas, blir det snart nog till en sanning :roll: För jag kan väl inte tro att Åsa Bexelius inte skulle veta - minnas - att Sova hela natten-kuren inte är en metod utan en KUR? Eller har hon bara glömt? Eller aldrig begripit :?: Åsa med 2 som jag minns henne - och jag minns henne tydligt och väl, hennes värme och vänlighet och tacksamhet, inte minst när hon kramade om mig på gatan och jag själv inte var så uppåt - ska jag tro att hon medvetet blandar bort korten och förfalskar begreppen :?: Det kan jag ju inte göra. Ska jag tro att Gustafsson et consortes har beordrat henne att i fortsättningen kalla kuren för metod, för annars... :?: :evil: Det kan jag inte heller. Vi lever ju inte i en diktatur :x Så vad ska jag tro? Talar Åsa B medvetet eller omedvetet mot bättre vetande, hon som har lärt sig så oändligt mycket av just SHN, mig och forumet :?:

Jag får ta det på den pedagogiska bogen:

:P Sova hela natten-kuren är ingen METOD. Den är, som namnet anger, en KUR. En kur är till för att kurera någonting. En åkomma. Ett problem, som behöver lösas. Man kan t ex genomgå en rökavvänjningsKUR. Eller en bantningsKUR. Man vill bli av med rökningen respektive övervikten, klarar det inte själv och tillgriper därför en kur, som förhoppningsvis befriar en från det betungande bekymret ifråga. Efter avslutad kur springer man inte på rökavvänjning livet igenom eller väger sig hos Viktväktarna en gång i veckan livet ut (eller vad man nu har tillgripit för KUR). Man lägger om livsstilen, som det brukar heta. Kuren bröt ett mönster som inte var bra och som man inte ville/kunde/orkade leva med längre.

:P Vad är det då Sova hela natten-KUREN kurerar? Svåra sömnproblem. Och var kommer de ifrån :?: Små barn föds inte med sömnproblem. Eller med kolik, för den delen. Sömnproblem är någonting deras ömma föräldrar dragit på dem, i missriktad välvilja (och de har haft god hjälp av etablissemanget). Jag har tagit till min livsuppgift att hjälpa de små barnen, som i vår tid och vår kultur är sömndepriverade i en omfattning som väl aldrig skådats i historien. Jag kan det och jag gör det, och många, många gör det med mig, världen över. Internationella Sova hela natten finns nu på svenska, engelska, tyska och ryska och kommer nästa år på finska, danska, italienska och franska. SHN går inte att hejda, lika lite som jag går att tysta.

:P Sova hela natten-kuren säger inte: "Så här ska alla alltid göra för att få alla barn att sova." Sova hela natten-kuren säger: "Har du i missriktad välvilja dragit på ditt barn sömnproblem, finns här en KUR som avhjälper problemet. Med hjälp av Sova hela natten-kuren kan du ge ditt barn den goda, sammanhängande, livsviktiga och SÄKRA nattsömnen." I motsats till de vita rockarnas etablissemang västvärlden över är det jag, och bara jag, som har förstått vad de små barnen ber om från första stund: SÄKERHET till liv och lem. Fysisk och faktisk säkerhet för livhanken :!: Därför ska barnet lugnas där det ligger. Barnets reaktion av lättnad, när den FAKTISKA tryggheten infinner sig, står uppenbar för var och en som har ögon till att se. Och det har alla föräldrar som kurar sina små barn efter konstens alla betryggande regler. Det hade "Åsa med 2" också. Sova hela natten-kuren ska inte nämnas på samma dag som femminutersmetoden. SHN kurerar. SHN botar. SHN hjälper, för livet.

:P En METOD kan man däremot kalla Standardmodellen (även om jag, som synes, föredrar "modell" framför metod, eftersom vi talar riktlinjer och rekommendationer här, tips och råd utifrån synnerligen beprövad erfarenhet, allt underbyggt med ett stort föräldrafortroende).

Standardmodellen finns utförligt beskriven i Barnaboken. Kompendium och inte minst samtal kring SM finns här på forumet. För Barnaboken är temat: "Gör så här, så slipper du problem :wink: :lol: " Följer man Standardmodellen, kommer man rätt från början, dvs man drar aldrig på barnet några sömnproblem. "Standardmodellerade" barn sover ca 6 tim natt vid en månads ålder, ca 8 tim natt vid två månaders ålder, ca 10 tim natt vid tre och ca 12 tim natt vid fyra månaders ålder, sammanhängande. Så ja, absolut - jag kan bjuda på att SM är en METOD: "Gör så här, sköt barnet så här, gör rätt från början, så tackar barnet och tar emot, för precis det här är vad små barn vill ha." SM är en liten bruksanvisning. Det kan man kalla metod. Sköttes alla små nyfödda och späda barn efter Standardmodellen, skulle inga sömnproblem, eller någon kolik för den delen, uppstå. Då skulle heller ingen Sova hela natten-kur behövas.

:P Har problemen ändå uppstått så att barnet far illa, sömnbristen skriker och katastrofen är ett faktum - mamma går på antidepressiva, pappa flyr - så finns en KUR, ett botemedel: Sova hela natten-kuren, utvecklad i mycket nära samarbete med de små barnen själva (andras barn som jag hjälpt, observera, inte mina egna som ju aldrig behövde kuras).

SHN kurerar. SHN botar. SHN hjälper BARNEN, för livet.

:arrow: Gör etablissemanget det :?: Gör BVC det, som (fortfarande) rekommenderar femminutersmetoden, där barnet ska lämnas åt sitt öde att skrika sig till sömns :?: Gör barnläkarna det, med sina ymniga receptförskrivningar av Lergigan, det starkaste krutet bland antihistaminer, eller Theralen, alla psykpatienters utsläckande neuroleptikum :?:

:arrow: Mot båda dessa etablissemangets SÖMNMETODER reagerar, vill jag tro och tycker jag mig veta, inte bara föräldrakärleken och beskyddarinstinkten utan också sunda förnuftet.

O:) :heart: :sleep:
Senast redigerad av annawahlgren den sön 28 nov 2010, 10:21, redigerad totalt 3 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är ju utomordentligt tråkigt att du ska behöva få höra (läsa) sånt här från någon som faktiskt fått sitt liv förändrat på grund av dig. Det är helt obegripligt, faktiskt.

Ditt inlägg här är lysande Anna. Här kan vissa som glömt vad det handlar om påminna sig :wink: när minutrarna (!) i livet är fyllda med att skaffa sig "rätt" vänner 8)

Jag undrar bara hur många gånger du faktiskt ska behöva förklara?

Med värme :heart:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

miar70 skrev:Här kan vissa som glömt vad det handlar om påminna sig :wink: när minutrarna (!) i livet är fyllda med att skaffa sig "rätt" vänner 8)
:D Tack, kära miar70 :heart: Så sant :roll:

Förhoppningsvis sprider decemberkrönikan ytterligare ljus över förvirringen :idea:

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev:Förhoppningsvis sprider decemberkrönikan ytterligare ljus över förvirringen :idea:
Den ser jag fram emot :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Anna-Helene

Re: "Åsa med 2" kastar sten i glashus

Inlägg av Anna-Helene »

annawahlgren skrev:
Åsa Bexelius skriver där i sin långa artikel - sitt föreläsningsunderlag - bland annat följande (13 april 2010):

:arrow: *Jag har dock med egna ögon alltför många gånger sett hur olika sömnmetoder, oavsett om det rört sig om Femminutersmetoden eller Sova-Hela-Natten-metoden, får föräldrar att inte vara sig själva...Föräldern visar upp en fasad, som barnet inte förstår eller känner igen istället för sitt äkta jag.*
MEN :?: :?: :?: Jag förstår inte alls detta!

:arrow: Att nämna femminutersmetoden och SHN-kuren i samma andetag känns som en enorm förolämpning mot alla barn som sover gott och tryggt i sina sängar. Min lille kurade son SKRATTAR när vi lägger honom i sängen. Och somnar gott och tryggt. Det är jag övertygad om att "femminuters-barn" inte gör. :(

:arrow: Att dessutom säga att man tar på sig en fasad när man kurar... [-( Jag kände precis tvärtom. Min man kände tvärtom. Kuren gav oss hjälp att hitta hem. Att kunna kommunicera som aldrig tidigare med vår lill Plutt. :heart:

Anna, jag hoppas från djupet av mitt hjärta att du kan låta detta rinna av dig! Vi kan aldrig se in i en annan människa. Vi kan aldrig se dess motiv, eller drivkrafter. Vad som får någon att så vända sig emot det hon tidigare omfamnat.

Vet bara att det finns så många där ute som tvärt om tackar dig för att vi blivit de föräldrar (eller iaf är på rätt väg att bli :oops: ) som vi önskar vara. I BB finns en guldgruva. När jag läser den känner jag mig hemma. Då känner jag mig "äkta". Kuren är en förläggning, en bot för oss som kom lite fel från början. Och vi är evigt tacksamma.

Stora kramar från vår lilla familj :heart: :heart: :heart:
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande »

Jag förstår inte riktigt varför du tycker så illa om att SHN kallas för en metod. Du jämför med rökavvänjning och bantning. Men visst kan man prata om att det sker med olika metoder i olika kurer?

Precis som du och SHN så utger sig femminutersmetoden för att kurera sömnproblem. (Även om 5mm förstås är många ggr värre!) Menar du att femminuterskuren hade varit ett mera rättvisande namn?

Jag får en känsla av att du menar att ordet "metod" innebär att man tillämpar det hela tiden. Men så är det väl inte? En metod används i en situation där man menar att den är relevant. Det kan vara väldigt ofta eller ett enstaka tillfälle i ett fåtal människors liv.

Eller menar du att ordet "kur" kraftigare signalerar att det faktiskt fungerar? Man pratar väl t.ex. om kurerna vid kurbad även om det inte är någon idag som tror att de fungerade (mer än placeboeffekter).

Jag försöker förstå varför du tycker så illa om att SHN kallas för metod, menjag får inte riktigt ihop det.
annawahlgren

Re: "Åsa med 2" kastar sten i glashus

Inlägg av annawahlgren »

Anna-Helene skrev: Att --- säga att man tar på sig en fasad när man kurar... [-( Jag kände precis tvärtom. Min man kände tvärtom. Kuren gav oss hjälp att hitta hem. Att kunna kommunicera som aldrig tidigare med vår lill Plutt. :heart: --- I BB finns en guldgruva. När jag läser den känner jag mig hemma. Då känner jag mig "äkta".
:D Tack, kära Anna-Helene :heart: Så vackert :P Det vill jag kalla kärlekslyrik :-({|=

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Väl skrivet Anna! :heart: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kära TorsMamma :heart:
Christer Romson Lande skrev:Jag försöker förstå varför du tycker så illa om att SHN kallas för metod, men jag får inte riktigt ihop det.
annawahlgren skrev:Sova hela natten-kuren ska inte nämnas på samma dag som femminutersmetoden.
Ur Internationella Sova hela natten:

:arrow: *För att förstå den stora skillnaden mellan femminutersmetoden, också kallad skrikmetoden, och Sova hela natten-kuren, måste man förstå tesen om vargen. Man måste kunna leva sig in i barnets överlevnadsångest, den som varit ens egen en gång.

:arrow: Till skillnad från skrikmetoden lägger Sova hela natten-kuren ansvaret på föräldrarna.

Det är de vuxna som ska hjälpa barnet i ro. Det är de som ska jaga vargen – överlevnadsångesten – betryggande på flykt och låsa honom ute. Det är de som ska garantera barnets överlevnad och mer därtill: ett gott liv, ett tryggt liv, med god sömn, fredad sömn, tillräcklig sömn - och en skön sömn, som lilla barnet snart formligen älskar att ta sig, trygg nog i sig själv att både våga och vilja sova så gott.

:arrow: Principen för femminutersmetoden, som har sina rötter i 1940-talets USA, är att spädbarnen får skrika sig till sömns, medan föräldrarna tittar till dem var femte minut och talar om att de är där. Metoden lägger ansvaret på barnen själva att efter förmåga lugna ner sig. Den kräver starka nerver hos föräldrarna, som förväntas sätta sig över de beskyddarinstinkter som manar dem att störta sina nödställda små till undsättning.

Barnen somnar mycket riktigt förr eller senare, eftersom deras skrikande inte leder till något annat än uppgivenhet och utmattning, så skrikmetoden fungerar – förutsatt att föräldrarna är mäktiga att legitimera sin passivitet inför barnets mer eller mindre hysteriska förtvivlan.

:arrow: Femminutersmetoden har sina betänkliga brister:

1. Det obesvarade skrikandet skapar oundvikligen övergivenhetskänslor. För ett litet barn som inte kan överleva på egen hand betyder det livsfara att bli övergiven.

2. Den sömn, som följer på uppgivenhet, förtvivlan och psykisk utmattning, blir sällan djupt vederkvickande. Det gäller oss alla.

3. De allra flesta små barn som ”botats” med skrikmetoden sover alldeles för lite. Föräldrarna måste matta ut dem redan i vaket tillstånd. Förståeligt nog vill alla helst slippa timmar av skrikande.

4. Den sömn, som barnen själva inte söker eller njuter, viker gärna för första bästa påfrestning som tandsprickning eller förkylning. Resultatet av Controlled Crying Method är därför sällan bestående. Feminutersmetoden får upprepas om och om igen.

:arrow: Enligt Sova hela natten-kuren däremot får små barns frågor aldrig lämnas obesvarade. Deras oro för livhanken, fruktan för vargen, ängslan för sin obestridda hjälplöshet får aldrig förklinga ohörda.

För mig får inga små barn skrika alls.

Det gör de ändå, som bekant, men den mängd frågor de ställer första gången, första kvällen under Sova hela natten-kuren, ska ha ögonblickliga och i ordets rätta mening betryggande svar – även om detta första svar tar sina modiga 20-45 minuter att förmedla till små barn som aldrig sovit bra (eller sovit alls, höll jag på att säga).

:arrow: Små barn får vara på dåligt humör, de får vara ilskna och reagera med mindre ädla eder - men i min värld får späda och små barn INTE vara ledsna eller olyckliga.

SMÅ BARN FÅR INTE BEFARA SIG ÖVERGIVNA EN SEKUND.*

Christer Romson Lande

Tack för att du tar dig tid att svara!

Tyvärr verkade du svara på en annan fråga en den jag ställde. Att det är en jättestor skillnad på 5mm och shn vet jag ju redan. Det jag frågade om var just ordet "metod". Det och "kur" är ju i det närmaste synonymer. Eller menar du att du vill ha just så olikt namn som femminutersmetoden som möjligt? Det är i och för sig både fullt förståeligt och hedervärt!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Utan att ge mig in på diskussionen i sig i tråden, Christer Romson Lande:

Anna Wahlgren har ju gjort en hel bok om barnet, från att det ligger i magen tills att barnet är 16 år. Även om sova hela natten-kuren är just en kur och visst, en metod om man så vill, så är ju barnaboken i sig så mycket mer. 5 minutersmetoden är ett sätt att få barn att sova (sen kan man tycka vad man vill om själva metoden), medan barnaboken är ett förhållningssätt till barnuppfostran och livet med barn. Jag skulle säga att det är lite det Anna försöker att förklara. Jag är mycket kritisk till 5 minutersmetoden, det skall understrykas att Anna är det också MEN hur man sover på natten, hör ihop med tillvaron med barnen på dagen. Det är en syn på livet, en syn på barnen och fostran.

Alla vi på den här sidan tolkar och använder barnaboken på olika vis. Jag tycker det är väldigt fritt för utrymme av egna tolkningar, med en grundram av kärlek och gemenskap. SHN är visserligen en METOD för att få barn att sova. En krismetod om så önskas. Men den grundar sig i mer än bara handfasta regler. Den bygger på en vardag med tydliga rutiner och "kräver" inte av barnen att de skall somna på en viss tid. Den LÄR barnet att somna tryggt.

Så visst, man kan kalla SHN en metod. Men det är svårt, jag skulle säga omöjligt, att använda SHN framgångsrikt utan ett par starka verktyg i bakfickan för hur man hanterar dagarna och eventuella bakslag.

Vänligen,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Christer Romson Lande- jag förstår att du frågar Anna men vill du verkligen veta skillnaden kan du ju alltid fråga Vetenskapsradion Språket. :idea:

Sedan ville jag bara inflika att jag faktiskt använt 5min-metoden på min son innan jag fick nys på SHN och nej- den funkar INTE! Den gav inget hållbart resultat. I en vecka gick vi till kortare och kortare läggning men det var också allt, uppvak på nätterna bestod och då fick han inte skrika- då agerade jag napp. Vi tittade på kompendiet vi fått fr BVC om 5m-metoden. På den stod det: "Varför den fungerar! " Och vi var så arga- den funkade inte alls!!! Efter denna vecka med detta "reslutat" så stannade allt upp tvärt. Min son började skrika ngt fruktansvärt om det ens var möjligt... Och min lille "gav inte upp" :cry: , som så många sagt mig. Han gjorde inte det. Och det var hemskt och efter den dagen i 2:a veckan av denna metod så gav jag mig tusan på att hitta ngt som gav min son just LUGN och TRYGGHET. Nu är jag tacksam för att min son inte gav upp! Den lilla människan krävde och kämpade för att få sitt svar! Och han är min hjälte för det! Min lilla son. :heart: :heart: Jag hade aldrig funnit SHN om inte mitt barn skrikit så och det är trist att han var tvungen att kämpa så men nu är jag tacksam och tacksam att Anna skrivit den lilla förträffliga manualen! Och min son njuuuuter av livet och den goa sömnen! :-({|= Amen!

Jag kände bara att jag måste skriva detta.
Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Christer Romson Lande

Tack blivandemamma och Luvisen!

Jag är inte i första hand ute efter ett språkvetenskapligt svar om skillnaderna mellan orden, utan om varför just valet av "kur" eller "metod" är så viktigt för Anna. Jag antar att hon kan ha berättat om det i andra sammanhang eller i andra trådar, och då går det ju pecis lika bra om någon annan hänvisar till de svaren.
Trebarn

Kur vs metod

Inlägg av Trebarn »

Hej Christer!

jag ska försöka svara.

För min del bottnar oviljan att se SHN som en metod i att jag upplever det som ett kliniskt, mekaniskt recept. Gör så här, steg för steg, så blir det så här. Och det känns främmande att behandla människor så.... kallt och naturvetenskapligt. Jämför "man utvinner järnmalm enligt en viss metod...." =det är ett pågående tillstånd som inte förväntas förändras, man kommer alltid utvinna järnmalm enligt samma metod, ungefär.

Ordet "kur" eller "kurera" antyder att ett tidigare gott tillstånd försämrats och behöver genomgå en behandling för att återfå sitt forna, goda tillstånd. Och även om det inte finns ett "tidigare gott tillstånd", antyder ordet "kur" att det någonstans i sinnevärlden finns ett gott tillstånd som är det naturliga och förväntade, och som kan uppnås relativt enkelt. Förstår du? Så ser jag det, eller känner jag det, men jag är inte språkforskare, och har inte hittat någon bra ordförklaring på wikipedia.

Lite OT också...
Jag har också problem (liksom "Blivande mamma") att koppla loss SHN från barnaboken.... många föräldrar som lider av störd sömn hemma är ute efter en "quick fix", och backar kanske när de förstår att det ligger en hel livsfilosofi bakom SHN. Att det har betydelse för nattens sömn hur barnet lever sitt liv PÅ DAGARNA, hur delaktigt det är i familjens liv och arbete. Hur utevistelsen ser ut, hur regelbundna måltiderna är osv... Jag skulle kunna säga att en familj som lever livet enligt barnaboken inte ens behöver läsa kapitlet om sömn. Det kommer så naturligt när förhållningssättet är att man är sitt barns bästa vän och leder och visar dem genom livet. Natten är som dagen! Det finns ingen skillnad i attityd mellan dag eller natt. Till dem som går igång (i en annan tråd) om hur attityden skulle kunna vara spelad och påhittad så undrar jag direkt över hur attityden i så fall ser ut under dagarna...

När man har levt länge med Barnaboken och ett NATURLIGT förhållande till sin egen och barnens sömn, så blir det så främmande att kalla mitt liv med mina barn som en evig "metod" som jag håller på med här hemma när alla lägger sig med en glad nattningsstund och sen lugn och ro innanför en stängd dörr. Lika lite som jag skulle kalla vad som helst annat i mitt förhållningssätt till mina barn för en "metod". Att vi dukar tillsammans, att vi brukar sätta på musik när vi städar, att vi brukar sätta på oss kläderna innan vi äter frukost - det är bara en del av vårt liv, inte en metod.

Det var verkligen en intressant frågeställning! Tack för den, jag fick tänka till lite!
Många vänliga hälsningar
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Hege

Inlägg av Hege »

Jag har alltid tänkt metod som något som varar länge. Något man ska göra för att komma på riktig väg.

Och kur något som varar kort. När det är kört av vägen, och man måste komma upp på vägen igen.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"