Ebba, SM barn som inte nått riktigt hela vägen. Kuras?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så länge hon ligger nöjd och tjattrar behöver du inte ge en separat bekräftelse, tycker jag. Och OM du bekräftar henne ändå, så gör den mjuk och len :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Natt 2
19:30-19.40 Solfjäder på ilsken bebis. Går med ramsa x 6,surar, men lugnar sig, så drar ihop med BR (som ändå råkar bli x4). Somnar inte, men står och ”daddar”. När hon tystnar så bekräftar jag igen (Synd att jag inte hunnit läsa ditt inlägg Mia :roll: :-# : :wink: ). Då går hon igång igen. :x

19:55-20:00 Krisar

20:05-20:07 Ramsa+BR om vartannat i några omgånger. (Säkert 16!). Känns som att vi kommunicerar :D . Bestämmer sig för att välja ”skrikvägen”.

20:10 Solfjäder, lite längre än förra gången. BRx4. Börjar gorma. Avvaktar. Somnar 20:15. BRx4. Tyst. =D> \:D/ :thumbsup:

04:00 Vaknar. Kortare solfjäder. BRx4. Tyst.

05:27-05:30 Gnöl. Solfjäder ca 15 sek. Några omgångar ramsa. Omväxlande BR+påminnelse. Somnar. Avslutar med BRx4. Tyst.

07:00 Sätter sig upp precis när vi ska rusa in och göra glad morgon!

Känns som att det går lite framåt med ramsan iallfall \:D/ :D

:?: Hur går vi vidare ikväll? Solfjäder första halvan och ramsan andra? Och om ramsa, så ska man väl ramsa direkt vid första pip så här i början? Eller ska vi ramsa hela natten?
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sofiepaues skrev:Solfjäder på ilsken bebis. Går med ramsa x 6,surar, men lugnar sig, så drar ihop med BR (som ändå råkar bli x4)
Mina separata bekräftelseramsor är alltid gågner fyra, för att få en fin takt och att det inte ska bli så rumphugget :wink:
När hon tystnar så bekräftar jag igen (Synd att jag inte hunnit läsa ditt inlägg Mia : ). Då går hon igång igen.
Jag tycker det blev bra att du bekräftade separat här! Så här tänker jag: om du lägger henne, ramsar och hon redan då protesterar, då är det absolut läge att bekräfta henne när hon blir tyst. Men om hon lugnar sig när du ramsat din vanliga omgång och efter en stund börjar babbla (nöjt) och sen tystnar, då behöver du inte bekräfta. Vad tror du om det?

Annars har det ju varit en PERFEKT natt, och du har jobbat exakt efter skolboken :D
Hur går vi vidare ikväll? Solfjäder första halvan och ramsan andra? Och om ramsa, så ska man väl ramsa direkt vid första pip så här i början? Eller ska vi ramsa hela natten?
Jag har solfjädrar mina som markering när jag lagt dem ända till de varit ett par, tre år i kanske tio sekunder och det har varit signalen om att det är dags att sova. Så solfjädra henne när hon läggs ner, ha inte för brått, tryck till och gå ut med en glad, mjuk ramsa om hon är tyst. Protesterar hon ska det vara en glad, hög ramsa :D

Jag tror tösen är redo för ramsning sen inatt, du har jobbat så fint med bekräftelsen och hon har tagit emot kuren så bra så jag tycker du kan köra på ramsa i första hand. OM du känner att du måste ge henne hjälp med solfjädern så tänk på att inte gå in direkt efter en ramsa för då kommer den att tappa sin kraft. Det är ramsan som ska ha sista ordet, inte solfjädern - men det här kan du redan :wink: :!:

Jag tror ni kommer att få en riktigt fin natt inatt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Jag tycker det blev bra att du bekräftade separat här! Så här tänker jag: om du lägger henne, ramsar och hon redan då protesterar, då är det absolut läge att bekräfta henne när hon blir tyst. Men om hon lugnar sig när du ramsat din vanliga omgång och efter en stund börjar babbla (nöjt) och sen tystnar, då behöver du inte bekräfta. Vad tror du om det?

Jag tror det är bra, men det blev ju inte riktigt så jag gjorde. Hon tystnade ju först på bekräftlesen, men började sen tjattra nöjt. Det var när hon tystnade igen som jag bekräftade och hon gick igång. Och det var ju dumt, så jag håller helt med dig. :lol:

Annars har det ju varit en PERFEKT natt, och du har jobbat exakt efter skolboken :D
\:D/ Man känner sig alltid så glad och peppad av dina svar! :D :lol: :lol:

Jag tror tösen är redo för ramsning sen inatt, du har jobbat så fint med bekräftelsen och hon har tagit emot kuren så bra så jag tycker du kan köra på ramsa i första hand.

:?: Då kör vi alltså enligt natt 2 från SHN boken, och ramsar vid minsta pip?

Ikväll är det min man som tar över och han vill ha exakta instruktioner :lol: 8)

Middagsluren hade bara en 3 min ilsken solfjäder. Sedan sur, men tystnar. Tjattrar som igår kväll. Surar sen när hon vill sova och jag får gå in och solfjädra sur bebis igen. (30min läggning :evil: )
Vaknar efter en timme och blir frivilligt solfjädrad. (halvtimme kvar till väckning)
Väcker kl 14 (skippar marginalkvarten för att få väcka, även om den nog behövts :roll: )
:?: Vill bli av med de här mellan uppvaken och då är nog enda sättet att få väcka? Eller vad tror du?
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sofiepaues skrev: :?: Då kör vi alltså enligt natt 2 från SHN boken, och ramsar vid minsta pip?
Ja, det tycker jag :D
Vill bli av med de här mellan uppvaken och då är nog enda sättet att få väcka? Eller vad tror du?
Tror du har helt rätt, när hon känner att ni har koll på när det är dags att vakna kommer hon också att sova lugnt till väckning!
Man känner sig alltid så glad och peppad av dina svar!
:D Vad roligt! Det är lätt att vara uppmuntrande när du har så härlig attityd :!:

Hälsa mannen lycka till inför natten, och hoppas du kan sova gott nu när du får!

:heart:
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Natt 3
Läggning utan skrik! :lol: =D> :mrgreen:
Solfjäder tills hon blir lugn, men inte sover, i någon minut. Ramsar ut. Ställer sig upp, men somnar så smångingom själv.

Vaknar en fyra gånger under natten, men somnar direkt på ramsan. Sista uppvaket kl 06.

Väcks glad morgon kl 07.

Middagsluren blev väl inte riktigt lika bra. :roll: :?

12:00 Fick endast en kort sofjäder på några sekunder, dvs inte så lång att hon kom till ro, utan bara som markering. Ho somnade själv efter att ha stått och daddat/skrikit om vartannat. Fick sig en del ramsor och somnar efter en dryg halvtimme, ca 12:35.

13:45 Vaknar lite för tidigt och låter sig inte tröstas av solfjäder. Vill inte somna om. Tas upp i en lugn sekund, men är deffinitivt inte utvilad. Mkt grinig och ”skör”. :cry:

:?: Hur ska vi göra ikväll. Kan vi lägga tidigare (typ 19, el 19:15), eller ska vi köra på 19:30 för att inte störa rytmen? (Hon har haft det här schemat i flera månader kan jag tillägga)

:?: Hur tycker du vi ska göra med solfjädern ikväll? Själv är jag lite inne på att vi ska hålla den tills hon är lugn, men inte somnar. Eller tycker du att vi ska göra som vi gjorde med middagsluren?

:?: Ska vi annars köra som natt 3 och om vi skulle behöva göra en solfjäder, så gör vi en lång en? (eller bara som en markering?)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Wow, vilken natt - underbart :!: Pappa är nöjd, förstår jag :wink:
Sofiepaues skrev: :?: Hur ska vi göra ikväll. Kan vi lägga tidigare (typ 19, el 19:15), eller ska vi köra på 19:30 för att inte störa rytmen? (Hon har haft det här schemat i flera månader kan jag tillägga)
:idea: Är hon väldans trött så utnyttja marginalkvarten! Det är inget som märks.
Hur tycker du vi ska göra med solfjädern ikväll? Själv är jag lite inne på att vi ska hålla den tills hon är lugn, men inte somnar. Eller tycker du att vi ska göra som vi gjorde med middagsluren?
:idea: Det allra viktigaste är att man själv känner sig bekväm med det man gör, det finns inga "måsten". Känner du att du vill stå en lite längre stund så gör det, bara du markerar när du går och inte smyger med ramsan :wink: men det är jag nästan säker på att du inte gör. Det viktiga är som sagt att du är säker i det du gör: "bättre att göra fel med rätt attityd än att göra rätt med tvekan" som AW säger.

Misströsta inte över dagluren. Inom kort kommer hon att sova tiden ut. Ett bra tips kan vara att du kör dammsugaren i morrn under luren, vid den tiden hon vaknade idag. Suveränt husljud!

:heart:
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Ett litet sista panik-råd här:
Pappa har kommit på att han har ett flyg imorgon och ska åka hemifrån kl 05, dvs hinner inte ta hela natten.
:?: Hur ska vi lösa detta på bästa sätt?
Kan pappa köra till 5 och jag ta över, eller är det bättre att jag tar hela natten så att hon inte blir förvirrad. (Har annars ett hopp om att hon inte ska vakna efter 05 :lol: :wink: ).
Ett annat alternativ är att jag tar natten och pappa lägger.

:?: Vad får det för konsekvenser att pappa inte tar den sista natten? (
Han kommer vara med och lägga framöver, men ska vara bortrest några dagar nu.)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ingen fara, ni kan pussla och byta hur ni vill - när vi är i Gastsjön och kurar bebbar är vi ofta 4-5 stycken per natt och barn och det är ingen som protesterar 8) . Ta halva natten var, kanske :?:
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej, hej MIa och alla andra!
Jag tycker att det går bra för oss, även om vi inte än är helt i mål.
Pappa solfjädrade igår utan skrik, men protester när han gick (sofjädern var inte så lång) Lugnade sig efter ramsa, som fick upprepas några gånger innan lugnet inträdde.

Sen var det några gnyenden under natten som hon klarade av själv. Vargtimmen är det som fortfarande är lite problem (om än inte så stora :lol: )
Hon vaknar kanske 2-3 ggr och blir serverad en pangramsa, ibland x6. Det brukar göra susen och hon blir bekräftad.
Avstod däremot från bekräftelsen när hon vaknade vid 06:15 och var bara tacksam att hon somnade om :roll: :P
Hon vaknade själv 06:45. Hann inte väcka.

Vid middagsluren solfjädrades en arg bebis i 5 min och då var hon på väg in i sömnen. BR.
Sov sedan igenom hela luren =D> \:D/ :mrgreen: (dammsugaren stod på i skarven) Väcks!

Vi jobbar väl på helt enkelt. Det har ju inte blivit aktuellt med något annat än pangramsa eftersom hon inte vaknar annat än i vargtimmen i stort sett.
:?: Borde vi avvakta med ramsa även i vargtimmen, eller fortsätta med pangramsa?
:?: Jag har inte bekräftat de korta gnyenden hon sysslat med på tidiga natten. Borde jag göra det? (Har inte orkat gå upp ur sängen :oops: )
:?: Då solfjädern strulat lite för mig tror jag att jag under några dagar nu solfjädrar henne till sömntung, så att hon lär sig att komma till ro med den. Låter det bra? Lovar att bekräfta tydligt :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Vad fint ni jobbar på där hemma =D> ! Toppen att dagsluren gick så bra!
Sofiepaues skrev::?: Borde vi avvakta med ramsa även i vargtimmen, eller fortsätta med pangramsa?
Fortsätt ni med pangramsa i vargtimmen även under uppföljningsveckan.
Sofiepaues skrev: :?: Jag har inte bekräftat de korta gnyenden hon sysslat med på tidiga natten. Borde jag göra det? (Har inte orkat gå upp ur sängen :oops: )
Helt rätt tänkt! Inte verktyga i onödan under natten.
Sofiepaues skrev: :?: Då solfjädern strulat lite för mig tror jag att jag under några dagar nu solfjädrar henne till sömntung, så att hon lär sig att komma till ro med den. Låter det bra? Lovar att bekräfta tydligt :wink:
Låter som en bra plan :thumbsup:

Det är så roligt att följa er kur :D !
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Måste bara berätta något roligt :heart: :D :

Har varit lika överraskad varenda gång jag ska lägga lilla E, att hon är så missnöjd med den initiala solfjädern. (Hennes storebror tog inte lång tid på sig förrän han älskade den och lade sig utan problem.)
Tänker varje gång att nu måste den väl ändå "sitta", men Ebba ligger och ålar och skriker ca 5 min vid varje läggning. (Däremot gillar hon den på natten)

Nu ikväll lade jag ner henne och hann inte lägga henne tillrätta med ben ut etc, förrän hon lade sig still på magen med blöjan i vädret. (favorit posistionen!

När jag sen lade händerna över ryggen vände hon huvudet fram och tillbaka på kudden, såsom hon gör när hon är irriterad över att inte kunna somna med en gång. Dessutom försökte hon fäkta bort mina händer.

Jag tog helt enkelt bort dem och gick ut med ramsan, då jag tänkte att jag störde. Då blev hon i och för sig jättearg, men jag tror att hon var med irriterad över att hon inte somnade bums och tyckte att jag borde vara kvar och hjälpa henne på något sätt.

Jag tror helt enkelt att hon blir störd av mitt solfjädrande, eller iallafall tillrättaläggandet. [-X :o

:?: Tror ni att det är ok att låta henne lägga sig tillrätta själv (om hon gör det fort), innan jag ev gör solfjäder??
(solfjädern behövs tillslut ändå, för hon blir så arg när jag går. Sen ledsen och ramsan når inte riktigt fram så här på kvällen. (på natten fungerar den däremot toppen!)

Annars kämpar vi på med vargtimmen, som nu inte börjar förrän kl 06 =D>
Pangramsa fungerar, men imorsen hann hon skrika upp sig innan jag vaknade och då fick det till slut bli en solfjäder.

Middagsluren har nu sovits igenom 2 dagar i rad (med dammsugaren på i skarven)
:?: Tycker ni att jag ska prova utan den imorgon?

Vargtimmen och läggningarna kvar alltså innan i mål! :-({|=
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Ebba sov hela natten inatt!!!!! :D \:D/ =D> :-({|=

Till det som fortfarande strular: Det här med solfjäderna alltså. Har alltid attityden att det här kommer fungera klockrent, men så börjar hon illvråla som en galning så fort vi närmar oss sängen.

Jag jobbar som bara den på skrattet till godnattet, har läst attitydtrådenxflera och tycker att jag faktiskt tror att den kommer att fungera varje gång. Men än så länge har det inte hänt nu på några dagar. :x

:?: Funderar på om det är för att hon är övertrött och om vi om några veckor ska ändra schemat till läggning vid 19 istället?

Sen angående läggningen:

:?: Min man tolkar SHN boken som att man bara ska lägga ner henne tillrätta och sedan gå ut med ramsan och se vad som händer. Detta trots att hon illvrålar redan när man lägger ner henne.
Jag har tänkt att hon kanske ska solfjädras lugn innan man går ut (och sen är det däremot en bedömningsfråga hur länge man stannar.). Reagerar hon då är det däremot ok.

Hur tycker ni att vi ska agera?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men heja vad roligt \:D/ och skönt :sleep:

Jag är helt säker på att ni inom alldeles kort kommer att ha läggningar utan protester - bara ni fortsätter agera som att hon ÄR glad så kommer hon också att bli det :D Lite raketflygning där vid sängen om ni inte provat, och göra några svängar extra i rummet till skrattet (eller åtminstone nöjdheten) visar sig hos lilla loppan!

Din man tolkar boken alldeles rätt, man ska inte dröja sig kvar vid sängen och dra med sig tvekan till läggningen MEN man ska också göra det som känns bekvämt för en själv! Nu har jag inte behövt kura mina barn eftersom de är standardmodellade från födseln, och jag har inte gjort alldeles lika med alla mina barn vid läggningen. Min trea somnade alltid innan jag ens hann ut ur rummet, fyran blev galen om jag dröjde mig kvar en endaste sekund längre än nödvändigt medan min yngsta inte klarade av snabba läggningar utan ville ha - och fick - en rätt lång solfjäder när jag lade henne. Nog var det kanske så att jag vande henne vid det, men för mig var det inget problem och hon vill fortfarande (nyss fyllda fyra) ha en solfjäder vid läggning :D . Så resonera er fram till vad som känns rätt och bra för er, tycker jag!

Hoppas på ännu en god natt för er alla :heart:
Sofiepaues

Re: Ebba, SM barn som inte nått riktigt hela vägen. Kuras?

Inlägg av Sofiepaues »

Hej, hej!
Liten rapport om hur det går för oss:
Ebbas egna läggningar har gått helt ok. Hon tar en stund på sig att somna (men det har hon alltid gjort) Hon sköter sig mestadels själv, men blir ibland frustrerad över att inte kunna somna och behöver då en ramsa.
Sover gör hon oftast hela natten. En enstaka pangramsa ibland i vargtimmen är kvar.

Och så till det som inte går så bra:
Vi har flyttat ihop barnen sedan en knapp vecka. Det gick ok första natten, men läggningarna spårar ut mer och mer.

Det är rättare sagt storebror som spårar ut. Han har kulminerat i sin trotsålder och det har under några månader varit ett evigt puschandes och lirkandes för att få ner honom i sängen. Det har däremot aldrig tagit längre än 5-10min att få ner honom i spjälsängen och lägga sig på mage då han lugnar sig.

Den här processen går nästan inte alls nu. Han skriker och tramsar. Gör man egen sak och lägger honom i sängen vrålar han som en besatt i oändlig tid.

Vi har hittills gjort så att vi inte lägger Ebba förrän han lugnat sig och sen går vi ut. Så fort hon är i säng börjar storebror skoja och prata med sin syster. Så fort hon tystnar skriker han E-B-B-AAAA!!! och då hör man hur hon reser sig lydigt upp igen.

Vad ska vi göra?? Flytta isär dem igen??

Storebror är kurad vid 1 års ålder, men jag känner att han är för stor för solfjädring mot sin vilja (Även om jag vet att Anna skriver att man kan solfjädra någon upp till pensionärsåldern :) )

Det är redan kolmörkt i rummet kan jag tillägga.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "