Hej,
Min son fyller 3 år om några få månader och har fortfarande napp och jag behöver all tips jag kan få för att kunna vänja av honom nappen.
På dagis har han nappen enbart när han sover middag och får inte den annars även om han frågar efter den lite då och då och det verkar han ha accepterat nu men så fort jag eller hans pappa kommer och hämtar honom frågar han efter nappen på en gång. Hemma vill han ha den nästan jämt och blir arg när vi tar ifrån honom den. Han har nappen även när han sover. Det har blivit nånslags trygghet för honom.
Vi har börjat prata med honom lite om att nappen är till för babisar och att han nu har blivit en stor grabb men han gillar det inte.
Ska vi bara bestämma oss att nu finns det inga nappar längre och stå ut med att han är ledsen och arg några dagar?
Vore myckt tacksam för tips och råd i det här fallet.
/Jigar
snart 3 år och har fortfarande napp - hjälp
snart 3 år och har fortfarande napp - hjälp
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet
Kort svar
Ja, ni ska bestämma det åt honom men tillsammans med honom. Men ni har ansvar för att beslutet genomförs.
Min dotter hade napp fram till tre års ålder.
Vi bestämde en dag när nappen skulle grävas ner vid ett bestämt träd.
Vi gick dit tillsammans och grävde ner nappen.
Efteråt tände vi ett ljus hemma och åt våfflor för att fira att vi grävt ner nappen.
Hon frågade efter nappen flera gånger de närmaste dagarna efteråt och var också ganska arg en gång när hon skulle sova.
- Nu är det natti natti, utan nappen fick vi ramsa.
Vet skräckexempel från min barndom med barn som gick med napp när de började första klass. Så det här är ett viktigt område att ta ansvar för som mamma och pappa.
Min dotter hade napp fram till tre års ålder.
Vi bestämde en dag när nappen skulle grävas ner vid ett bestämt träd.
Vi gick dit tillsammans och grävde ner nappen.
Efteråt tände vi ett ljus hemma och åt våfflor för att fira att vi grävt ner nappen.
Hon frågade efter nappen flera gånger de närmaste dagarna efteråt och var också ganska arg en gång när hon skulle sova.
- Nu är det natti natti, utan nappen fick vi ramsa.
Vet skräckexempel från min barndom med barn som gick med napp när de började första klass. Så det här är ett viktigt område att ta ansvar för som mamma och pappa.
-
Marianne77
Vi ska ta bort nappen men hon suger även på tummen
Hej på er!
Vår 3-åriga tjej vet att det snart är dags att skicka napparna till tomten...
hon har endast napp innan frukost och efter middag. På natten har hon inte napp eller haft napp. Tror att när hon blev kurad som liten bebis så hittade hon då tummen på natten. Men tummen åker ju in ibland på eftermiddagen när hon är trött. Ska jag säga något om tummen också? Nu har jag faktiskt inte sagt något när jag ser att hon har tummen på dagen ibland. Jag vill ju inte att hon ska använda tummen mer för att hon blir av med napparna.Något bra tips?
Kram Marianne
Vår 3-åriga tjej vet att det snart är dags att skicka napparna till tomten...
Kram Marianne
Storasyster född sep-07, kurad vid 4mån
Lillebror född nov-09, kurad Gastsjön juni 2010
Hej!
Jigar, hur har det gàtt?
Marianne, här är en tràd var AW har skrivit mànga bra svar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22634
Kram.
Jigar, hur har det gàtt?
Marianne, här är en tràd var AW har skrivit mànga bra svar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22634
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
Marianne77
Hej!
Tack, jag läste det men undrar ändå lite hur det funkar med någon som inte har tummen så mycket. Det är verkligen inget problem idag . Hon har den ibland på eftermiddagen t ex om vi sitter i bilen och jag har aldrig sagt något om det.
Jag vill bara inte att tummen ska bli "alternativet" när jag tar bort napparna.
Ska man kanske göra det i två steg?
Börja säga till om tummen de få gånger hon har den. Kanske 2-3 gånger per dag och sen när hon förstått det ta bort napparna?
Eller tar man allt samtidigt?
Eller kanske bara tar bort nappen och inte säger något om tummen?
Nappen är inte heller något hon har "svårt att vara utan" ibland glömmer hon själv att hon "får" ha den på kvällen. Så jag ser inte att det blir svårt att ta bort nappen utan det är just ifall tummen skulle användas mer.
Tack, jag läste det men undrar ändå lite hur det funkar med någon som inte har tummen så mycket. Det är verkligen inget problem idag . Hon har den ibland på eftermiddagen t ex om vi sitter i bilen och jag har aldrig sagt något om det.
Jag vill bara inte att tummen ska bli "alternativet" när jag tar bort napparna.
Ska man kanske göra det i två steg?
Börja säga till om tummen de få gånger hon har den. Kanske 2-3 gånger per dag och sen när hon förstått det ta bort napparna?
Eller tar man allt samtidigt?
Nappen är inte heller något hon har "svårt att vara utan" ibland glömmer hon själv att hon "får" ha den på kvällen. Så jag ser inte att det blir svårt att ta bort nappen utan det är just ifall tummen skulle användas mer.
Storasyster född sep-07, kurad vid 4mån
I dagens läge är inte tummen ett problem och det kanske det aldrig blir.
Jag hade tagit bort nappen och sett vad som hänt. Om det inte blir nàgot problem med tummen, fine. Om hon börjar suga en massa pà tummen, fàr du ta det dà. Tycker jag.
Kram.
Jag hade tagit bort nappen och sett vad som hänt. Om det inte blir nàgot problem med tummen, fine. Om hon börjar suga en massa pà tummen, fàr du ta det dà. Tycker jag.
Kram.
fem älsklingar