Vi ska snart sätta igång med vår dotter 4,5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bra jobbat! =D> =D> =D>

Är liten glad och jollrar gör du ingenting. :P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Sovningen har gått ganska bra ett tag nu, förutom att hon vaknar lite för tidigt på morgonen, ibland upp till en timme.

Men nu har vi haft flera dygn där sömnen inte funkat alls.

Jag och lillan har varit bortresta några dagar och då har det funkat bra nästan alla gånger hon sovit både dag och natt.
Sen när vi kom hem vaknade hon 2.45 och bajsade så vi var tvugna att byta blöja, i sängen och med så lite ljus som möjligt. Efter det kunde hon inte somna om. Hon skrek i två timmar innan hon äntligen somnade igen. Jag ramsade och hade tvn på i rummet bredvid, som bakgrundsljud.

På dagarna har hon sedan haft svårt att sova och den längre luren på 1,5 timme klarar hon inte utan uppvak. Första dagen sov hon bara 45 minuter och skrek resterande 45 minuter.

Natten därpå vaknade hon igen, inte lika länge men vid samma tidpunkt.
Och även på dagen krånglade framförallt långluren.

Imorse vaknade hon 4.45 och lät lite sen 5.45 drog skriket igång och höll på i en timme innan hon somnade om.

Snälla lite konkreta tips på vad jag ska göra!

När hon skriker så ramsar jag, ibland tar det, men ibland skriker hon vidare som ingenting. Det känns som att jag ramsar på måfå. Ska jag gå in och ramsa konstant tills jag får svar eller vad ska jag göra?
/Jennie
dotter född 14 juni 2010, kurad okt 2010
son född 24 april 2013, kurad sep 2013
son född 3 augusti 2021,ska påbörja kur dec 2021
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmmm.... :-k Ibland kan det bli så när det varit miljöombyte...det är min erfarenhet iaf. Är hon ledsen så tycker jag att du gott kan ge henne en låååååång solfjäder så hon somnar och sedan ramsa ut mjukt. Meningen med det är att i handling ge besked- "Ja, det är fortf sovande som gäller."
Är hon arg så får man ju vara det en stund. Typ 15 min. Sedan kan det vara läge för en pangramsa där den första versen spränger igenom barnets skrik som i Pang! , då kommer den lilla av sig om man gjort rätt och sedan fortsätter man att ramsa tills lillan följer med dig ned. Det kan ta låååååång tid, x 100 om så måste och när hon tystnar så bekräftar du. Så tror jag.

Men det är svårt att säga exakt hur du ska ramsa för jag hör inte din lilla härifrån tyvärr. Känner du att du lyckades upprätta en kommunikation när du kurade henne? För det är ju lättare att svara som man vet vad hon frågar om...

Ramsa i dörrspringan men gå inte in i rummet...men det är kanske det du menade?

Värme :heart: :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.

Och tack för svar. Vi har knappt gått in sen vi genomförde kuren, men det kanske är bra att gå in med en solfjäder någon gång. Vi har snålat lite där och försökt med ramsa istället. Men det ska jag ta med mig i fortsättningen.

Nätterna har blivit lite bättre dvs hon vaknar inte och skriker längre. MEN hon vaknar kl 5 varje morgon. Hon gnäller lite till och från. Ibland somnar hon om och sätter igång igen 6.30 därefter är det gnäll, gnäll, gnäll fram till morgonen 7.30. Det är inte konstant gnäll och inte så högt, men det pågår hela morgonen med några minuters mellanrum.

Detta gör att lillan är trött hela dagen. Hon missar ju timmar av sömn varje natt. Hon gnäller inför varje läggning och kvällsläggningarna har blivit svårare de senare nätterna.

Är det fortfarande pangramsa som gäller när det inte är rent skrik utan lite gnäll?
Nu har jag inte gjort något när jag hör att hon börjar vakna, utan väntar in gnället. Ska jag istället ramsa direkt när hon vaknar och inte hunnit dra igång gnället?
Jag funderar på att göra en mini-kur för morgonen. Vad tror ni om det, är det för tidigt inpå den riktiga kuren eller bara att köra?
En fråga med angående ramsandet vid läggning. Nu ramsar vi precis när vi lägger (på väg ut och utanför dörren). Vid behov (gråt och väldigt högt skrik) ramsar vi igen och sendan avslutar vi med bekräftelse när hon tystnat. De kvällar hon bara skriker/gnäller lite har vi inte svarat utan låta henne klara sig själv. Ska vi ändå ge bekräftlse när hon tystar här?

Tack för att ni finns när man känner säkerheten smyga bort.
/Jennie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här nedan finns ett inklistrat svar som en mamma fick, där framgår lite olika strategier och vad man ska tänka på ang tidig morgon:
-----------------------
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!

Ps. har ni infört väckarklocka? Också ett bra tips Ds.

I ert fall kanske en påminnelseramsa kan ersätta pangramsan?
De kvällar hon bara skriker/gnäller lite har vi inte svarat utan låta henne klara sig själv. Ska vi ändå ge bekräftlse när hon tystar här?
Jag tror det är bra så här i början. Sedan när den lilla slutar med skrik/gnäll vid läggning kan ni ramsa med bekräftelsen inbakad direkt om du förstår hur jag menar.

God forts på ert fina arbete! /Luvisen
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Tack för jättesnabbt svar!
Vi testar redan i natt.
/Jennie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Vi sover i samma rum som lilltjejen i vanliga fall, men flyttade ut för att minikura.
Imorse vaknade hon 7.05 första gången och var sedan lugn tills vi "väckte" henne med väckarklockan.
Vi stannar i vardagsrummet några nätter till och ser vad som händer.
/Jennie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: /Luvisen
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej igen.

Det går mycket bättre på morgonen nu. Hon vaknar fortfarande 5 och/eller 6 vissa nätter, men med en ramsa vid första pip somnar hon om. Sen väcker vi henne med klocka när det är dags att vakna.

MEN vi har problem vid läggning. Det har blivit flera skrikiga läggningar både på dag och kväll.
Ikväll t.ex höll hon på i nästan en timme med flera toppar med hysteriska skrik. Ett par gånger tystnade hon och vi trodde att hon somnat, men efter några få minuter var hon igång igen. Tillslut jag in och gav henne en lång buff tills hon så gott som somnade. Jag försökte först med en lång solfjäder, men hon har aldrig fått det förut så det hjälpte inte alls så jag gick över till buffning.

Vad gör vi för fel? Eller hur kan vi förbättra det rättare sagt?

Jag vet inte om vi har fel taktik när vi ramsar. Är det meningen att hon ska tystna under pågående ramsa och sedan eventuellt svara? För det gör hon inte.

Jag försökte starta med en hög ramsa för att fånga hennes uppmärksamhet och sen få henne att följa mig i lägre volym. Det funkar ibland, men långt ifån alltid. Ikväll kändes det nästan som om det vore natt 1 igen.

Vi försöker att bara ramsa när hon är ledsen eller skriker väldigt högt (hysterikt) men ibland känns det som att det är bättre att fånga upp henne med en ramsa innan hon kommer dit. Det funkar ibland, men ibland verkar det istället reta upp henne.

Vi vet ju att hon kan somna så mycket bättre, en timmes skrik gör ju både henne och oss oroliga. Så snälla lite tips!
/Jennie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej igen.

Efter flera dagar med fortsatta problem känner jag att det är riktigt jobbigt. Det känns som att det inte riktigt släpper och jag oroar mig om hur sömnen idag/inatt kommer att gå. Det är ju det jag ville slippa genom att göra kuren.
Minst en lur per dag samt på kvällen strular det och hon vill inte sova. Istället skriker hon sig hysterisk.
Nu buffar vi flera gånger för att vi inte ser något annat alternativ.
Nu har hon precis somnat för eftermiddagsluren och efter ett par omgångar ramsor med skrik till svar började hon skrika upp sig ordentligt så jag gick in och buffade en kort omgång. Eftersom hon började gråta direkt när jag gjorde det avslutande trycket lät jag henne få en lång solfjäder efter. Det har hon aldrig fått tidigare, men nu verkade det lugna henne Jag tror att hon somnade under solfjädern, men jag ramsade ändå ut.

Snälla läsa mitt förra inlägg och ge mig lite tips på hur vi ska köra vidare för det känns lite som om vi håller på att tappa greppet.
/Jennie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej,

vad kan vara fel här då... :-k För det första MÅSTE ni sluta OROa er! Mkt viktigt! Om hon skriker för full hals eller gråter måste ni själva vara lugna. Annars hjälper inte verktygen.

Förövrigt måste ni stega tebax rent generellt. De kan bli så här när man som förälder känner sig orolig/stressad och gör för mkt helt enkelt. Det är som de små liven får förtroende att somna själva och sedan kommer man och grejar ändå och så blir de ledsna/arga och förvirrade. Vad är det som gäller? Sa du inte att vargen kom alldeles nyss?

Det bästa vi gjorde var att den av oss som kände sig mest stressad av skriket /gråten fick lägga sig på soffan för att inte vara så nära barnet helt enkelt. Du vet, de små känner ju så lätt av föräldrarnas känsloläge.

Du säger att just läggningarna går sämre. Då undrar jag: Hur ser dgr ut? Är det mkt skratt/glädje och värme när hon är vaken? För det kan också ställa till det.

Extra värme :heart: :heart: :heart: /Luvisen
PS. Bra att ni slutat buffa....
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hur menar du att vi ska göra när vi stegar tillbax?

Jag är inte orolig inför henne. Det är alltid stadiga händer och glad röst vid läggning. Men det är ju riktigt jobbigt att höra henne skrika hysteriskt inne i rummet, och att inte lita på att läggningen kommer att gå bra.

På dagarna blandar vi ensamlek i sängen eller på en filt, med närhet och mys. Vi är ute och träffar folk flera dagar i veckan, och ute på promenad nästan varje dag.

Det jag kan känna dock är att skrattet till godnatten har blivit svårare. Saker som hon skrattar högt åt på dagen blir bara ett litet kort skratt på kvällen. Vi kämpar med allt hon tycker är kul, men vissa kvällar kommer inte det där hjärtliga skrattet. Vi nöjer oss inte utan iaf ett litet skratt.
/Jennie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

glömde skriva att hon vid de skrikiga läggningarna har två olika varianter.
Ibland börjar hon skrika/gråta redan när vi lägger henne i sängen. Då har vi använt oss av en kort buff och sen ramsat ut. Det följs sedan av ca 20 min skrik innan hon somnar.
Andra gånger är hon tyst i upp till 10 minuter och vi tror att hon somnat, men sen drar skrikandet igång.
/Jennie
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Kan det vara så att ni överkoncentrerar er på hennes sovande? Så här skulle jag göra. Skratt och bus ända ner i sängen. Lägga till rätta, kort solfjäder och glad och hurtig ramsa ut ur rummet. Du ska vilja dansa till den. Sedan iväg och greja med något livsviktigt. De andra 13 benisarna och 17 korna som måste mjölkas. Gärna något som låter typ dammsugning.

Släpp koncentrationen på hennes insomnande. Visa henne att ni litar på att hon kommer klara av det. Låt henne vara om hon är arg och sur. Om hon blir ledsen. jobba med ramsan utanför rummet. Få till en komunikation, hon frågar ni svarar. Var noga med att få sista ordet. typ så här:

barnet: jag vill inte sova (skrik)
förälder: det är natt dags att sova (ramsa)
barnet: jag vill inte
förälder: det är natt dags att sova
barnet: tänk om vargen tar mig
förälder: jag tar hand om vargen sov du
barnet: är du säker
förälder: ja det är jag
barnet: lovar du
förälder: jag lovar, god natt
barnet: tyst

Hoppas du förstår hur jag menar.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

tassar in lite...
Jag är inte orolig inför henne. Det är alltid stadiga händer och glad röst vid läggning. Men det är ju riktigt jobbigt att höra henne skrika hysteriskt inne i rummet, och att inte lita på att läggningen kommer att gå bra.
Just det du skriver här verkar i mina ögon vara smygande vargar som du har omkring dig. Du måste lite på att läggningen går bra! "Den ska gå bra, det bara är så!" Rätt attityd tror jag är nyckeln här. Även om du är utanför rummet så känner älsklingen din oro. Om du under dagen går och funderar på hur läggningen ska bli och så kommer vargarna smygandes, och det märker älsklingen. Du måste sluta att oroa dig och odla attityd och säkerhet, inte minst säkerthet! Om älsklingen ska kunna vara trygg så måste du vara trygg!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"