Sömnproblem för 2.5 månaders kille...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Salvi01

Sömnproblem för 2.5 månaders kille...

Inlägg av Salvi01 »

Hej!

Stort tack för tips Sarisparis :)
Har inte varit inne på forumet på ett tag, det har varit kämpigt kan man säga..

Lilleman vaknar fortfarande vid nästan alla skarvar men har blivit bättre på att somna om på egen hand. Vi har infört ramsan nu och det verkar funka hyfsat både dag och natt. Ett steg i rätt riktning.

Maten är ett elände, har följt chokladkaninens råd om att ge direkt vid uppvak men han är liksom inte intresserad, äter helst 50-70 och vill inte ha mer sen. Efter en timme är det likadant, fortfarande inte intresserad. Vi har inget annat val än att truga och han är inte nöjd över det :( Vet inte varför det har blivit så här. Har provat att ha honom vaken 30-40 min och sen ge mat, han vill ändå inte ha mer.

Vidare är han tröttare än någonsin nu. Vi har verkligen gjort vårt yttersta för att sätta chemat i snart vå veckor, å ingen förbättring. Orkar aldrig vara vaken mer än en dryg timma och sen är det gråt och tandagnisslan. Enda gången han är vaken två timmar är på morgonen mellan 7-9.Gett honom en femminutare emellan lurarna men det är hopplöst att få liv i honom efter det. Då gråter han och halvsover i 20 min och jag har inget annat val än att lägga honom. KVällarna är han så trött att han inte velat ha någon kvällsslurk två kvällar i rad. Väckte honom efter en halvtimma en gång och trattade i honom. Då åt han i vart fall 80ml.

För tre veckor sedan blev han vaccinerad, BVC sköterskan sade dock att det kunde bli så att han blev tröttare och åt mindre. men så här länge efteråt??

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Han är 15 veckor nu, ca 3,5 månader och tröttare än någonsin och äter som en mygga. Vi har tidigare fått i honom drygt 1000ml/dygn, nu är det med nöd och näppe 8-900ml/dygn, puh..

Köpte gröt idag och gav honom, han såg ut att gilla det och fick kanske i sig en tsk, han sover nu så jag får väl se om lilla magen säger ifrån snart.

För övrigt är jag alltid hemma, han sover alltid i sängen och det är väldigt lika från dag till dag, så rutiner det har vi. Dessväre hinner vi aldrig gå ut eftersom han somnar då (på fel tid) på momangen. Istället ligger han inne med öppet fönster.

Har sökt BVC tidigare i veckan men de har inte hört av sig. Börjar bli orolig, kan man vara så otroligt trött när man börjar närma sig 4 mån? Han sover mer än tidigare nu. Somnar vid 19.00 på kvällen och vaknar ofta vid 01-03 och är lite missnöjd men somnar på egen hand, morgonen börjar vid 07. Därefter Sova 9.00- 45 min
ca 12.00 2 tim
ca 15.30 35 min
och ev 5-20 min vid 18 tiden.
Däremellan powernaps på 5 min.

Idag fick han sova powernap 20 min vid 11.00. Får väl se om luren mitt på dagen blir kaos nu...

Funderingar, (Torsmamma och Chokladkaninen ni brukar veta) ska jag lägga in mer än de 3,5 tim vi har dagtid, blir nattsömnen störd då. Kan det vara så att han har behov att ta igen sig vid nästan varje timme? Eller är det en vanesak? Tidigare kunde han vara vaken mer upplevde jag.

Tack för att ni finns :heart:

MVH

Salvi
Salvi, mor till två pojkar född 040807 och 100809
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Salvi!

Jag har (/har haft) ganska precis samma problem med min kille som du har. Enklast är kanske att du läser i tråden där jag skriver:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22949

Det är väl från sidan 3 kanske som det börjar handla om trötthet och hunger (eller icke-hunger). Diskussionen där kanske kan ge dig några bra idéer!

Kram
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Salvi! :D

Jag har tyvärr inga matningstips mer än att det är rätt tänkt att börja med smakisar - har själv väldans begränsad flaskerfarenhet plus att båda mina barn har varit av det storätande slaget. :oops: Hoppas att du får hjälp av nån annan där som kan sånt bättre. :wink: Flasknapp med sort hål har du väl redan?

Men däremot kan jag ge några generella tips:

I princip tycker jag inte att du ska oroa dig för att han sover mycket (men säger din magkänsla att något är fel så ska du förstås kolla upp det!): vi hör rätt ofta här på forumet om 4-månaders som inte klarar sig på mindre sömn än 16-17h per dygn! Jag tycker att Annas sömnrekommendationer ska ses som minimivärden, närmast. 8) Just nu har du 12h + 45 min + 2h +35 min samt ev powernaps på schemat - satsa på att förlänga nån eller några lurar, kanske morgonluren till 1,5h?

Blir det mycket powernaps så påverkar det ibland kvaliteten på sömnpassen också. Så då är det bättre att satsa på rejält med sömn under sovpassen och rejält vaken under (kortare!) vakenpass. För när det skarvas mycket är det ju svårt att veta vad som är hönan och ägget i sömntrasslet och den dåliga aptiten. :-k
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Oj Nemita, vi var visst samtidigt ute! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Japp! :)

Jag kan förresten tillägga att min kille (snart 4 mån) verkar ha svårt att klara sig på 16 tim (!) per dygn. Idag orkade han vara vaken 1h20 första passet, sov sen 2h30, sen vaken 1h40 (och då drog vi ut på det) och sover nu ett tvåtimmarspass (minst). På eftermiddagen har han ofta svårt att komma till ro, men vi försöker få till 1 timme till där. Totalt 16,5 idag om det fungerar. Sover gott 20-19.

Jag håller med chokladis. Anpassa schema efter vad han behöver, men lyssna till magkänslan om du upplever att något är fel!

Kram
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Salvi01!

Hur går det för dig och lillen?

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"