6 veckor och aldrig nöjd!
hej!
jag har precis läst din tråd. vad kul att det går bra för er nu. båda mina flickor har haft kolik och runt 3-4 månader har det vänt för oss med. troligen inte så mycket pga oss utan mer för att de vuxit till sig och börjat förstå vad livet innebär. fy, vad drygt det är den första tiden med icke tillfreds bebis. skönt att ni har spädismånaderna bakom er nu. nu blir det bara bättre!
jag tänkte bara fråga om ni börjat ge smakportioner? det kan man ju börja med redan vid 4 månader och det har iaf gjort mina tjejer ännu mer tillfreds. min selma började jag faktiskt ge gröt (hipps ekologiska risgröt) redan vid 3 månader vilket gick toppen. hon gapade redan andra dagen efter mer! fast du flaskmatar ju och ersättningen ska väl mätta mer än bröstmjölken så det kanske inte blir så stor skillnad. men värt att prova.
KRAM!
/lilla mia
jag har precis läst din tråd. vad kul att det går bra för er nu. båda mina flickor har haft kolik och runt 3-4 månader har det vänt för oss med. troligen inte så mycket pga oss utan mer för att de vuxit till sig och börjat förstå vad livet innebär. fy, vad drygt det är den första tiden med icke tillfreds bebis. skönt att ni har spädismånaderna bakom er nu. nu blir det bara bättre!
jag tänkte bara fråga om ni börjat ge smakportioner? det kan man ju börja med redan vid 4 månader och det har iaf gjort mina tjejer ännu mer tillfreds. min selma började jag faktiskt ge gröt (hipps ekologiska risgröt) redan vid 3 månader vilket gick toppen. hon gapade redan andra dagen efter mer! fast du flaskmatar ju och ersättningen ska väl mätta mer än bröstmjölken så det kanske inte blir så stor skillnad. men värt att prova.
KRAM!
/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
-
mariaulfsdotter
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Min kille är tveksam till det mesta första gången han får smaken på tungan. Andra eller tredje äter han det som en häst. Har du försökt mer än en gång av varje mos?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
-
mariaulfsdotter
Hjälp!!!
Blir tokig på min lilla skrutt som fortfarande vägrar att äta! Jag har fått truga varje måltid och efter en timme har jag fått i honom 200 ml men då har det varit en kamp och mycket gråt och jag vill inte att matningen ska bli något negativt. Även när han inte har ätit på hela natten så äter han max 100 ml första omgången och sen försöker jag vänta till slutet av matningen för att prova igen, men han vägrar
Han är alltid ledsen när han vaknar och vill ha flaskan direkt, provade att ge gröt istället för flaska men han blev helt förstörd. Idag gjorde jag så att han fick flaska först och han åt ca 100 ml och sen efter ett tag provade jag med gröt. Gick lite bättre även om det mesta kom ut igen
Känner att jag verkligen inte vill tvinga i honom mat längre utan vill att matningen ska förknippas med ngt positivt. Undrar dock hur natten kommer att bli när han inte får i sig tillräckligt
Någon som har några tips
Blir tokig på min lilla skrutt som fortfarande vägrar att äta! Jag har fått truga varje måltid och efter en timme har jag fått i honom 200 ml men då har det varit en kamp och mycket gråt och jag vill inte att matningen ska bli något negativt. Även när han inte har ätit på hela natten så äter han max 100 ml första omgången och sen försöker jag vänta till slutet av matningen för att prova igen, men han vägrar
Han är alltid ledsen när han vaknar och vill ha flaskan direkt, provade att ge gröt istället för flaska men han blev helt förstörd. Idag gjorde jag så att han fick flaska först och han åt ca 100 ml och sen efter ett tag provade jag med gröt. Gick lite bättre även om det mesta kom ut igen
Känner att jag verkligen inte vill tvinga i honom mat längre utan vill att matningen ska förknippas med ngt positivt. Undrar dock hur natten kommer att bli när han inte får i sig tillräckligt
Någon som har några tips
Mamma till Hugo -08
( kurad vid 4 mån), Lukas -10
( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423
(SM från början)
Hej!
Du kanske kan vara hjälpt av att läsa min tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22949
särskilt från sidan 3, mitt inlägg torsdagen den 4 november, och framåt. Om du inte blir hjälpt så inser du i alla fall att du inte är ensam...
Kram
Du kanske kan vara hjälpt av att läsa min tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22949
särskilt från sidan 3, mitt inlägg torsdagen den 4 november, och framåt. Om du inte blir hjälpt så inser du i alla fall att du inte är ensam...
Kram
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
-
chokladkaninen
... och jag tycker att detta verkar lovande:

Fortsätt så och försök hålla vargarna och oron borta - precis som allt annat med små barn är matintroduktionen en process. Och du har ju grejat det andra, eller hur, så det är klart att ni så småningom hittar ett sätt som funkar för er med maten, ocskå.mariaulfsdotter skrev:Idag gjorde jag så att han fick flaska först och han åt ca 100 ml och sen efter ett tag provade jag med gröt. Gick lite bättre även om det mesta kom ut igen![]()
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
mariaulfsdotter
Igår fick jag i honom 140 ml mål 1, mål 2 100 ml, mål 3 140 ml, mål 4 120 ml 0ch nattslurk 120 ml och nästan ingen gröt gick ner
Det är bara 620 ml på ett dygn, på tok för lite.
Han vaknade så klart i natt och skrek i ca 45 min innan han somnade om, och jag tror att det är pga för lite mat.
Det konstiga är att jag märker att han vill ha flaskan men så suger han några tag och börjar skrika och sen är det kört.
Men jag är envis så jag fortsätter och traggla med gröt och banan
Kram
Han vaknade så klart i natt och skrek i ca 45 min innan han somnade om, och jag tror att det är pga för lite mat.
Det konstiga är att jag märker att han vill ha flaskan men så suger han några tag och börjar skrika och sen är det kört.
Men jag är envis så jag fortsätter och traggla med gröt och banan
Kram
Mamma till Hugo -08
(SM från början)
Hej Maria!
Jag bollar lite tankar om hur vi har gjort nedan, eftersom vi har ungefär samma situation och lika gamla knoddar.
Du får självklart använda dig av det du tycker kan passa er och glatt strunta i resten. Jag har inte hela din tråd i huvudet så om jag upprepar något så är det bara att ignorera... 
Du skriver att han alltid är ledsen när han vaknar, betyder det att han vaknar av sig själv eller är han ledsen även om du väcker honom? Mitt förslag är följande: lägg honom i mörklagt rum på daglurarna, smyg in med flaska när det är 5-10 minuter kvar till lurens slut, vänd honom på rygg där han sover eller ta upp honom (det du vet brukar funka bäst) och tratta in mat i fullständigt mörker. Riktigt mörkt ska det vara (=inget roligt att titta på), min erfarenhet är att det inte är något problem att mörklägga på dagarna för ett barn som redan har lärt sig vad som är natt och dag. Detta gäller förstås de längre lurarna som gör att slutet på luren och nästa måltid ligger nära i tiden.
Jag har också tänkt så här att om ungen bara äter ersättning när han sover, så får man gilla läget och försöka mata när han sover! Dvs, jag införde nattslurk 10 eller 30 minuter efter att han somnat på kvällen (tips från LindaVega
) och jag tar upp på morgonen i absolut mörker och tystnad, i den mån det går, och trattar i flaskan.
Ett annat alternativ är att varje gång (om någonsin) du lägger in en powernap för att han är lite för trött, så passar du på att ge flaska efter några minuter. Tvåtimmarspasset på morgonen kan ju faktiskt leda till att det passar bra med en powernap efter kanske 1h15min (=lite extra trattning) och sen blir dessutom slutet på luren nära nästa mål (=trattning i sömnen).
Sen, maten. Jag kokar faktiskt egen puré och den gillar han bäst. Två ganska stora potatisar och en liten (ekologiska brukar vara små) sötpotatis, tärna och koka mjuka. Enklast är sen att använda en potatispress men det går lika bra att mosa med gaffel. Detta räcker för min till två måltider så jag sparar hälften i en kokt, ren, barnmatsburk i kylen. Resten blandar jag med en rejäl klick saltfritt smör och massor av ersättning (kanske 50 ml). Han äter nästan alltihop. Det är mitt generella tips, alltså. Så mycket ersättning som möjligt i maten + ersättning som måltidsdryck i pipmugg eller flaska (min vägrar flaska och vi jobbar på pipmuggen
) samt vid sömn i den mån det går.
I köpt puré blandar jag i smör och ersättning, det blir ganska löst men han verkar gilla det. Dessutom tror jag smaken blir mer bekant och det kan vara lättare att introducera nya puréer när det är mycket ersättning i.
Min kille tycker att världen är alldeles för intressant för att bara äta, så det behövs underhållning, även till purén. Ibland sitter vi vid bordet, särskilt om storebror är i farten. Ibland står vi vid fönstret. Ibland sitter han på kanten av diskhon och tittar på grejor och rinnande vatten medan jag matar. Jag har honom alltid i knät, det går inte att ha honom sittande själv riktigt än, då orkar han inte äta ordentligt.
På morgonen och i nattslurken ger jag hälften välling och hälften ersättning. Det mättar bättre samtidigt som det ger bra näring.
Hur sover han på daglurarna?
Kram
Jag bollar lite tankar om hur vi har gjort nedan, eftersom vi har ungefär samma situation och lika gamla knoddar.
mariaulfsdotter skrev:Han är alltid ledsen när han vaknar och vill ha flaskan direkt, provade att ge gröt istället för flaska men han blev helt förstörd. Idag gjorde jag så att han fick flaska först och han åt ca 100 ml och sen efter ett tag provade jag med gröt.
Hur sover han på daglurarna?
Kram
-
mariaulfsdotter
Oj, tack för alla bra tips!
Han sover alla sina lurar utan att vakna. Så jag väcker honom när luren är slut och kör snabbt i flaskan. Det gör jag även på morgonen.
Jag har tänkt att börja med välling på kvällen och då hoppas jag att han blir mättare
Jag tycker bara att det är så konstigt att han vill ha flaskan men sen när han sugit ngr tag så blir han ledsen, känns som att det gör ont på honom?
Det verkar som att han inte har fattat att det är maten som mättar utan han äter endast så mycket han behöver för att överleva!
Men jag kämpar på
Han sover alla sina lurar utan att vakna. Så jag väcker honom när luren är slut och kör snabbt i flaskan. Det gör jag även på morgonen.
Jag har tänkt att börja med välling på kvällen och då hoppas jag att han blir mättare
Jag tycker bara att det är så konstigt att han vill ha flaskan men sen när han sugit ngr tag så blir han ledsen, känns som att det gör ont på honom?
Det verkar som att han inte har fattat att det är maten som mättar utan han äter endast så mycket han behöver för att överleva!
Men jag kämpar på
Mamma till Hugo -08
(SM från början)
Exakt så reagerar min lille. Jag var orolig ett tag men eftersom han äter lugnt när han sover (om han sover tillräckligt djupt... men inte för djupt...) så drog jag slutsatsen att det inte kan vara magknip. (Då borde det göra ont jämt.) Jag upplever också att när väl överlevnadsångesten var borta så var han inte så intresserad längre... bara värsta hungern var dämpad så hade han fullt upp med att UPPTÄCKA VÄRLDEN!mariaulfsdotter skrev:Jag tycker bara att det är så konstigt att han vill ha flaskan men sen när han sugit ngr tag så blir han ledsen, känns som att det gör ont på honom?
Kram
-
allakantralla
Hej Maria!
Ville bara hoppa in med ett påpekande om maten, då jag själv haft en vääääldigt liten kille som höll på att svälta ihjäl i magen på mig, varför jag varit helt besatt av att mata och mata och mata.
Sådär små barn behöver få i sig ca 100-120 kcal/ kilo kroppsvikt, och jag gissar (baserat på åldern) att din lillkille ligger någonstans runt 6,5-7 kilo. Det betyder i runda slängar runt en liter ersättning/dygn. Och det kan göra vem som helst lite stressad. Men tänk på att det där med aptiten varierar, och att när de har mycket annat att upptäcka, då har de inte riktigt tid att äta.
Din son är ju nu ca 4 månader, och har förmodligen redan inlett sin sociala karriär - utnyttja det! Om du mellan matningarna kan få in så mycket sociala aktiviteter ni bara orkar med (alltså med varandra), så är min erfarenhet att matningarna blir lugnare. Se det som att du översköljer honom med socialt umgänge, gärna i relation till omvärlden. Ta med honom i varje yttepytte liten grej du gör, visa och berätta, ta tag i hans hand och känn på det du håller på med, tala om vad du gör. Hitta på superviktiga hushållssysslor som han måste hjälpa till med, att tända alla lampor i huset tex. Och sedan släcka dem noggrannt igen. Hänger du med?
Vid matningen kan det underlätta med ögonkontakt och att ni är nära varandra, det fixar du enklast på detta vis: Ställ en babysitter som du sänkt ryggen på ganska mycket på köksbordet. Placera lillkorven i den. Hoppa nu själv upp på köksbordet och sätt dig framför. Ha gärna något hängande på lagom avstånd från taket (vanligtvis har man ju en taklampa där i närheten). Luta dig lite fram, så slipper korven anstränga nacke och rygg för att få ögonkontakt med dig.
Stoppa en liten sked i lillungens hand och tala om att du är jättehungrig och att han måste mata dig. Oja dig mycket (för du är ju verkligen vrålhungrig!), och gapa stort. Mata under denna lek honom, och hjälp honom föra in skeden i din egen mun.
Detta fungerar av den enkla orsaken att han är i rätt ålder, du är på rätt avstånd, och ni gör något tillsammans - för det är det som är hela grejen med den där 3-5-månadersåldern tyckte jag, att verkligen göra tillsammans.
Ge samma smak dag ut och dag in, till slut kommer han vänja sig. Kan rekommendera risgröt som smakar ganska sött och har en len konsistens.
Over and out.
Ville bara hoppa in med ett påpekande om maten, då jag själv haft en vääääldigt liten kille som höll på att svälta ihjäl i magen på mig, varför jag varit helt besatt av att mata och mata och mata.
Sådär små barn behöver få i sig ca 100-120 kcal/ kilo kroppsvikt, och jag gissar (baserat på åldern) att din lillkille ligger någonstans runt 6,5-7 kilo. Det betyder i runda slängar runt en liter ersättning/dygn. Och det kan göra vem som helst lite stressad. Men tänk på att det där med aptiten varierar, och att när de har mycket annat att upptäcka, då har de inte riktigt tid att äta.
Din son är ju nu ca 4 månader, och har förmodligen redan inlett sin sociala karriär - utnyttja det! Om du mellan matningarna kan få in så mycket sociala aktiviteter ni bara orkar med (alltså med varandra), så är min erfarenhet att matningarna blir lugnare. Se det som att du översköljer honom med socialt umgänge, gärna i relation till omvärlden. Ta med honom i varje yttepytte liten grej du gör, visa och berätta, ta tag i hans hand och känn på det du håller på med, tala om vad du gör. Hitta på superviktiga hushållssysslor som han måste hjälpa till med, att tända alla lampor i huset tex. Och sedan släcka dem noggrannt igen. Hänger du med?
Vid matningen kan det underlätta med ögonkontakt och att ni är nära varandra, det fixar du enklast på detta vis: Ställ en babysitter som du sänkt ryggen på ganska mycket på köksbordet. Placera lillkorven i den. Hoppa nu själv upp på köksbordet och sätt dig framför. Ha gärna något hängande på lagom avstånd från taket (vanligtvis har man ju en taklampa där i närheten). Luta dig lite fram, så slipper korven anstränga nacke och rygg för att få ögonkontakt med dig.
Stoppa en liten sked i lillungens hand och tala om att du är jättehungrig och att han måste mata dig. Oja dig mycket (för du är ju verkligen vrålhungrig!), och gapa stort. Mata under denna lek honom, och hjälp honom föra in skeden i din egen mun.
Detta fungerar av den enkla orsaken att han är i rätt ålder, du är på rätt avstånd, och ni gör något tillsammans - för det är det som är hela grejen med den där 3-5-månadersåldern tyckte jag, att verkligen göra tillsammans.
Ge samma smak dag ut och dag in, till slut kommer han vänja sig. Kan rekommendera risgröt som smakar ganska sött och har en len konsistens.
Over and out.
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.