Ebba, SM barn som inte nått riktigt hela vägen. Kuras?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sofiepaues

Ebba, SM barn som inte nått riktigt hela vägen. Kuras?

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen (om än uppflyttad från "späda och små"!

Ebba är lite drygt ett år. Hon inledde sin tidiga levnad med att genomgå SM. Den har hjälpt oss till stor del. Hon sover oftast hela natten, och om hon vaknar räcker det med en solfjäder för att hon ska somna om.

Det vi aldrig riktigt lyckas få till är att hon helt självständigt ska kunna somna. Vi fick aldrig ihop det där med amning och sovning i början, så just den biten har vi haft problem med. Hon vet hur man ska göra för att somna, men vill helt enkelt inte ”skiljas från dagen” tolkar jag det som.

Det som fungerat bäst är att ge henne en flaska att varva ner med. Efter ganska precis 15 min tar hon bort flaskan och somnar, eller så somnar hon vid den.

Problemet är bara att man måste sitta och solfjädra henne samtidigt. Vad som händer annars är att hon börjar skoja, resa sig upp och om man går; bli arg och ledsen. (Fungerar att lämna henne när hon "nästan somnat".)

Vi har provat att bara gå och se vad som händer, men det fungerar inte. Då blir hon bara argare och argare, tills det inte går att få henne att somna alls.
Så… Just för läggningarna skull tänkte vi nu köra SHN, som fungerade så bra för hennes bror.

Har däremot följande funderingar:

:?: Vad kan jag vänta mig av första kvällen? Hon brukar ju solfjädras på sidan, snuttandes på en vattenflaska (Har aldrig tagit napp). När jag nu tar bort flaskan, kommer det att bli svårare än vanligt att solfjädra, för att hon blir förvirrad, eller kommer det att gå lättare för att hon är van att ligga på det här sättet?? Vad tror ni??
(Jag kan egentligen inte säga att just sidan är hennes definitiva favoritposition, men det har varit lättast att hålla henne på plats så har jag tyckt. Sover gör hon på alla möjligt ledder ;))

:?: Bör jag solfjädra henne på mage istället för att markera skillnaden?

Schemat ser ut på följande sätt idag:
07:00 god morgon
07:15 välling
07:30 Sitta med mig vid frukosten och äta kex eller majskrokar
11:00 Lunch
12-13:30 (ibland till 14) Sova middag
14:30 Mellanmål
17:30 Middag
19:00 Välling
19:15/19:30 God natt

Jag vet att hon sover 30 min mindre än angivet, men jag har svårt att förlänga middagsluren till 2 h. Någon powernap på em vill hon inte ha. Hon har fram till nyligen sovit 9:30-10 (sover faktiskt 30min av sig själv, tycks ha sin sömnskarv där??) och sen 13-14:30, så jag antar att hon har svårt att ställa om sig till att bara ta en middagslur på 2h istället för 1,5h.

Har funderat på att lägga henne vid 19 på kvällen, men å andra sidan har jag svårt att få henne att somna tidigare på kvällen också, så jag antar att jag kämpar på med middagsluren.

Angående schemat funderar jag om 19 kanske är en tid att sträva efter till läggningen ändå. Detta för att jag antar att man ändå måste lägga barnen kl 19 när de börjar närma sig skolåldern, eller..
:?: .. är det lätt att ändra på då? Vill gärna ha kvar 19:30 så att man hinner umgås lite efter jobbet.

Vad händer med middagsluren när barnen fyller 3 som min son snart gör? Han har samma schema som Ebba, men sover bara 1,5h till middagsluren och somnar aldrig före 13:15. (Då kan han i och för sig sova i 2h om man inte väcker honom ;)) (Samma på dagis)

Vad brukar 3 åringar ha för schema? Det ”opraktiska” för oss är att barnen nu inte sover samtidigt, men jag får honom verkligen inte att somna innan. Lägger jag honom tidigare (12:30, som är tänkt), sitter han bara i sin säng och hittar på bus (läs: bäddar upp sängen, bankar i väggen etc) I slutändan somnar han då oftast inte alls, men vid 13 fungerar det oftast.
Tror inte att Ebba klarar av att gå att lägga sig senare än 12 heller, då det just nu är ett sjå att hålla henne vaken mellan 11 och 12 under den här övergångsperioden.

3 :?: . Så.., hur hittar man ett schema som passar båda???
4. :?: Ska vi i övrigt köra på med kuren precis som vanligt??

(Är förövrigt förvånad över att Theo är den enda som fortfarande sover middag på dagis?? Det verkar som att barnen bör göra det upp tills de är 5 år i alla fall om man har en 12h natt?? Brukar SHN barn sova middag så länge????)
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Jo en sak till: Har funderat på om barnen kan dela rum, vilket skulle vara mest praktiskt för oss, men har betänkligheter . enligt följande:
Försökte för ca 2 månader sedan. På morgonen hade då storebror kastat över alla sina saker i Ebbas säng (ovanpå henne) och stod precis i färd med att klättra i själv.
Han brukar inte klättra i och ur sin egen spjälsäng förrän han hör att vi är uppe, så det här är något jag inte vill ge honom en morot till.
Storebror vaknar ofta lite innan 7, men sitter då snällt och väntar tills vi kommer och hämtar honom.
Finns lillasyster där, är jag rädd att ovanstående händer, eller att han i vilket fall går upp och väcker henne, vilket är en favoritsyssla :roll: :D :twisted:

Tyvärr är inte rummet så stort att man kan flytta isär sängarna längre än att han fortfarande kan kasta saker in i systers säng.

Hur hade ni gjort? Vi har ett sovrum till, men skulle helst vilja ha det ledigt.
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker ditt schema ser bra ut men slår ett slag för lite tidigare läggning. Men funkar det för er så kör på det.
Tänker dock att det skulle vara bra för henne att lägga sig vid sju.
Barn har oftast lättare att komma till ro om de inte hunnit bli övertrötta.
Tids nog kommer hon orka vara vaken lite längre.

Solfjädra henne på sidan eller magen. Huvudsaken är att du känner att den "tar".

Många treåringar sover inte middag längre. Det är väldigt individuellt i den åldern. De flesta barn brukar vakna väldigt tidigt eller oftast ha svårt att somna på kvällen, då vet man att det är dags att plocka bort luren. Om han sover som han ska på natten finns ju ingen anledning att ändra. Han kan väl lägga sig att vila en stund senare än syrran. Svårt att få till full synkning med tiden när han är äldre. Han kanske kan få lyssna på en saga först?

Berätta för storebror att nu ska lillan flytta in till honom. Ha en fest för deras fina gemensamma rum. Låt han vara med och väcka henne när ni har väckt honom. Plocka också ut allt som är möjligt för honom att kasta över till henne.

Att 5-åringar skulle sova middag för att de sover 12 timmars natt har jag aldrig hört talas om. :shock: Tror inte det finns något shn barn som sover så.:wink:

Läs på nu och sen kör ni på kuren.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Att 5-åringar skulle sova middag för att de sover 12 timmars natt har jag aldrig hört talas om. :shock: Tror inte det finns något shn barn som sover så.:wink:

Nja, det var nog inte så jag menade :lol:
Jag bara undrar hur man får ihop sömnbehovet utan middagslur under 4e levnadsåret. Enligt SHN boken ska det vara 13h. Om de går upp kl 07, går de och lägger sig kl 18 då eller?? :?: :o :shock:
Elle

Inlägg av Elle »

Vår 5-åring här hemma sover 12 tim på natten och vilar (tittar på film eller lyssnar på cd-saga)ca 1 timme de dagar har är hemma. På förskolan har de också vila, men lite kortare.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Nu har vi beslutat att kuren startar på tor natt! :thumbsup: :sleep: :D

Jag tror att vi kör på en lur mellan 12-14. Egentligen tror jag att det mest naturliga för henne är att ta en 30min lur kl 10-10.30 och sedan en 1,5h lur mellan 14-15:30, men det fungerar inte med dagishämtningen, så vi får nog kämpa på med vakenheten på fm.

Vi har ju kurat en gång förut, men jag passar på att läsa på igen nu.
En fundering jag har angående lill-tjejen är hur jag ska bete mig första kvällen när jag lagt tillrätta:

Det troliga scenariot är att hon är nöjd med att blir tillrättalagd (eftersom hon är van vid detta), men att hon blir sur när sen inte nappflaskan kommer.
:?: Ska jag kasta mig ut (med ramsa), medan hon är nöjd, eller ska jag vänta på utbrottet och då fortsätta hålla tills hon blir sömntung innan jag ramsar ut?? :?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sofiepaues skrev:Nu har vi beslutat att kuren startar på tor natt! :thumbsup: :sleep: :D
Då smäller det ikväll då :D Se till att fylla dagen med skratt, god mat, frisk luft och samarbete :wink:
Ska jag kasta mig ut (med ramsa), medan hon är nöjd, eller ska jag vänta på utbrottet och då fortsätta hålla tills hon blir sömntung innan jag ramsar ut??
Nja, inte kasta dig ut kanske men inte heller förvänta dig något utbrott (negativa förväntningar ska vi akta oss för :wink: ).

Lägg ner henne lugnt och fint, solfjädra och känn att hon blir mjuk i kroppen och du själv andas tungt och riktigt förmedlar lugn med dina händer. När du känner att hon är lugn och avslappnad DÅ går du ut med en betryggande ramsa med sikte UTÅT och med bestämda steg MOT något.

Reagerar hon så fortsätt ut, stäng dörren och ramsa klart! Om reaktionen inte går ner, hon jobbar upp sig, då går du in och gör lika igen. Det gäller att du står kvar tills hon är lugn innan du går ut och att du inte slarvar med ramsan, den ska ha sista ordet what so ever!

Ska bli spännande att få följa er kur!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen Mia och alla andra!
Jo, jag kom på en sak till. Med min äldsta kille som kurades i samma ålder fick jag rådet att stå kvar ända tills han somnat innan jag gick ut med bekräftelseramsan. Detta för att det kan gå lite långsammare med äldre barn.
:?: Är det något som jag ska göra på Ebba också, eller ska jag göra det bara på den eventuellt andra gången som jag får gå in om hon reagerar?

Tror att det här kommer att gå toppen då hon redan är van vid solfjäder och sover bra redan! Vet ju redan att det fungerar sedan tidigare! :lol: :thumbsup: :thumbsup: :mrgreen:

Jag har tänkt att flytta in storebror i ett annat rum under kuren, men att sedan flytta in honom igen. När blir det akuellt tror ni? Uppföljningsveckan eller efter denna. Eller beror det kanske på hur det går? :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag var tvungen att leta reda på din tråd från Theodors kur, den är jättebra och klart läsvärd - vilket fint jobb du gjorde där:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Det här med om du ska stå och solfjädra Ebba (nästan) ända till sömns får bli en avvägningsfråga när du väl är där. Som den erfarna kurare du är :wink: får du känna och lyssna av vad din flicka behöver. Det viktiga blir att du vågar backa med fjädrandet och överlåta insomningen till Ebba, så hon inte lär sig att hon behöver dig och din solfjäder för att somna!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Morgon rapport Natt 1!!

19:30 God natt med både mamma och pappa
Solfjädras under enorma protester. Tvärsur. Valde att solfjädra på mage
trots att hon är van att sövas på sidan. Ville markera att vi nu börjar med nya rutiner, så att hon inte skulle vänta på flaskan. (rätt el fel??)

19:48 Slappnar av. Väntar någon minut tills den mest upprörda andhämtningen upphör. Ramsar ut (x8 blir det för det blir våldsamma protester) Avvaktar

19:48-19:55 Sur, sur, jättearg. Ingen tendens att mattas av.

19:55-20:00 Mamma orkar inte lyssna längre. Rädd att hon ska ta i så hon kräks. In för solfjäder. Blir lugn på en gång när jag kommer in i dörren och lägger sig själv ner. Väljer att stanna någon minut extra så här första natten. Ut med BRx4. Lyfter lite på huvudet och funderar på att gå igång igen. Väljer att låta bli. Tyst :thumbsup: :mrgreen: :-({|=

21:45 Gnyr till. In och solfjädrar ca 10 sek. BR ut x4. Tyst

00:00 Gnyr lite. Solfjäder. BRx4 ut. Tyst.

Gnyr ett par gånger till under natten med åtgärd solfjäder, BR ut. Tyst. Sista gången 04:50.

07:00 Väcks med glada tillrop från hela familjen.

Ebba har sovit bättre än storebror inatt som nog tyckte det var konstigt att få byta rum :o :) .

Däremot kan jag säga att Ebba ju egentligen brukar sova ganska bra och är van att få en solfjäder (eller inget alls) när hon vaknar på natten. (Problemet är ju som sagt insomningen..) Min känsla är att hon skulle klarat sig även utan detta inatt också.
Anledningen till att jag valde att göra som jag gjorde är att jag tänkte att jag skulle följa kuren ordentligt.
:?: Var det rätt, eller skulle jag gått direkt in på andra nattens ”handbok”??

:?: I vilket fall så är gjort, gjort och nu kör vi väl på enligt skolbokens andra natten eller hur?

Angående middagsluren tänkte jag att hon skulle få sova den i vårt rum (istället för inne i barnrummet). Anledningen till detta är att hennes bror är på vippen att sluta sov middag och ligger och pladdrar och sjunger hela tiden. Mao tror jag att det är lättare för henne att få sin sovro utan honom ;).
:?: Det är väl inget hinder att byta lokalisation om man gör samma sak varje dag?

Dags att sova lite så att man är laddad inför nästa natt! Barnen är ute med mormor! 8)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Jo en sak till:
:?: Inför andra natten nu: Har jag förstått det rätt att jag ska vänta in hur hon reagerar innan jag ramsar. Allstå ingen pangramsa på en gång?

:?: Vid nattningen. Ska jag låta ramsan ta över helt, eller ska jag ta det mer långsamt eftersom hon är lite äldre. (eller kanske testa och se hur det går?? :wink: )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vilken trevlig rapport :D som sagt: du kan det här!

Jag tycker inte du ska hasta fram nu, utan fortsätt enligt natt två och ge henne hjälp med solfjädern när du lägger henne. Skynda långsamt, precis som du själv är inne på. Och visst kan du låta henne sova i ert rum på dagarna, många har olika sovplats på nattsömn och dagvila!
Inför andra natten nu: Har jag förstått det rätt att jag ska vänta in hur hon reagerar innan jag ramsar. Allstå ingen pangramsa på en gång?
Jag tycker du ska hålla dig till skynda långsamt även här - gå in och solfjädra henne om hon vaknar, gå ut med ramsan. Skulle hon ha många uppvak under natten kan du i slutet av natten använda dig av ramsan i första hand, men jag slår ett slag för att du fortsätter ge solfjäder innan du ramsar så att hon känner sig helt trygg och säker. Det du kan tänka på är att inte solfjädra så länge utan backa lite tidigare.

:heart:
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Middagsluren gick helt ok.
Läggningen blev förstås cirkus.
12:00 Lade tillrätta. Nöjd, skojar och busar. Väljer därför att inte stå kvar fastän hon inte är helt avslappnad. (Tänkte att hon ber ju inte om hjälp).
Ramsar utx8 för hon blir mycket, mycket upprörd. Hjälper inte.
12:05 Mattas i och för sig av lite i skriken, men går ändå in och börjar solfjädra. (Borde kanske ha väntat, jag vet, men är lite försiktig så här i början.
:?: (Hur hade ni gjort?)

12:05-12:15 Solfjädrar en mycket arg dotter. Somnar. Ut med BR. Vaknar och blir upprörd. Tystnar ganska fort. BRx4. Lyfter lite på huvudet. Tyst.
Vaknar sedan efter 1,5h och står upp. Jag rusar in och solfjädrar. (en lång en) och går faktiskt utan bekräftelseramsa.

(Mina erfarenheter från förra gången är att det är så jättesvårt att få ett barn på det här stadiet att somna om när de är så nära mål, varför jag prioriterade omsomnandet nu, istället för att öva in ramsan.
:?: Fel eller rätt? :? )

Hinner tyvärr inte väcka då hon vaknar 13:57. :x Rusar in och tar upp en glad, men yrvaken liten tjej! ;)

:?: Hur ska jag göra med tillrättaläggandet imorgon om hon busar men är nöjd på samma sätt. Gå ut eller stå kvar?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker du gjorde helt rätt idag, jag hade gjort precis som du!

Om imorrn: så länge hon är nöjd finns ingen anledning att hjälpa och verktyga :D

Hoppas det går finemang i kväll och natt.

Kram Mia
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Bara en lite stilla undran. Hur gör man i följande fall: Har ramsat och bekräftelseramsat när hon tystnade med skrikandet. Nu ligger hon och snattrar för sig själv och ropar till ibland.
Om hon somnar själv nu, ska jag bekräftelseramsa då igen, eller gäller den gången som jag gjorde förra gången, eftersom hon ju trots allt är nöjd??
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "