Ebba är lite drygt ett år. Hon inledde sin tidiga levnad med att genomgå SM. Den har hjälpt oss till stor del. Hon sover oftast hela natten, och om hon vaknar räcker det med en solfjäder för att hon ska somna om.
Det vi aldrig riktigt lyckas få till är att hon helt självständigt ska kunna somna. Vi fick aldrig ihop det där med amning och sovning i början, så just den biten har vi haft problem med. Hon vet hur man ska göra för att somna, men vill helt enkelt inte ”skiljas från dagen” tolkar jag det som.
Det som fungerat bäst är att ge henne en flaska att varva ner med. Efter ganska precis 15 min tar hon bort flaskan och somnar, eller så somnar hon vid den.
Problemet är bara att man måste sitta och solfjädra henne samtidigt. Vad som händer annars är att hon börjar skoja, resa sig upp och om man går; bli arg och ledsen. (Fungerar att lämna henne när hon "nästan somnat".)
Vi har provat att bara gå och se vad som händer, men det fungerar inte. Då blir hon bara argare och argare, tills det inte går att få henne att somna alls.
Så… Just för läggningarna skull tänkte vi nu köra SHN, som fungerade så bra för hennes bror.
Har däremot följande funderingar:
(Jag kan egentligen inte säga att just sidan är hennes definitiva favoritposition, men det har varit lättast att hålla henne på plats så har jag tyckt. Sover gör hon på alla möjligt ledder
Schemat ser ut på följande sätt idag:
07:00 god morgon
07:15 välling
07:30 Sitta med mig vid frukosten och äta kex eller majskrokar
11:00 Lunch
12-13:30 (ibland till 14) Sova middag
14:30 Mellanmål
17:30 Middag
19:00 Välling
19:15/19:30 God natt
Jag vet att hon sover 30 min mindre än angivet, men jag har svårt att förlänga middagsluren till 2 h. Någon powernap på em vill hon inte ha. Hon har fram till nyligen sovit 9:30-10 (sover faktiskt 30min av sig själv, tycks ha sin sömnskarv där??) och sen 13-14:30, så jag antar att hon har svårt att ställa om sig till att bara ta en middagslur på 2h istället för 1,5h.
Har funderat på att lägga henne vid 19 på kvällen, men å andra sidan har jag svårt att få henne att somna tidigare på kvällen också, så jag antar att jag kämpar på med middagsluren.
Angående schemat funderar jag om 19 kanske är en tid att sträva efter till läggningen ändå. Detta för att jag antar att man ändå måste lägga barnen kl 19 när de börjar närma sig skolåldern, eller..
Vad händer med middagsluren när barnen fyller 3 som min son snart gör? Han har samma schema som Ebba, men sover bara 1,5h till middagsluren och somnar aldrig före 13:15. (Då kan han i och för sig sova i 2h om man inte väcker honom
Vad brukar 3 åringar ha för schema? Det ”opraktiska” för oss är att barnen nu inte sover samtidigt, men jag får honom verkligen inte att somna innan. Lägger jag honom tidigare (12:30, som är tänkt), sitter han bara i sin säng och hittar på bus (läs: bäddar upp sängen, bankar i väggen etc) I slutändan somnar han då oftast inte alls, men vid 13 fungerar det oftast.
Tror inte att Ebba klarar av att gå att lägga sig senare än 12 heller, då det just nu är ett sjå att hålla henne vaken mellan 11 och 12 under den här övergångsperioden.
3
4.
(Är förövrigt förvånad över att Theo är den enda som fortfarande sover middag på dagis?? Det verkar som att barnen bör göra det upp tills de är 5 år i alla fall om man har en 12h natt?? Brukar SHN barn sova middag så länge????)