Tidiga mornar

Lydia

Tidiga mornar

Inlägg av Lydia »

Hej!

Först och främst, tack för alla bra tips! Har en sm:ad och minikurad snart två-åring och alla vännerna är avundsjuka över den korta läggningen och att han sover så bra. Då brukar jag alltid hänvisa till Barnaboken. :)

Vi har dock alltid haft väldigt tidiga mornar, så jag har helt enkelt accepterat att han är morgonpigg och natten är mellan 19-06 och sen sover han 2 timmar på dagen. Följer han detta så är han pigg och alert hela dagen.

Men sen han skolades in på dagis (4 månader sen) har han börjat vakna ännu tidigare. Ibland redan vid 5 (!). Jag har läst så ögonen blöder när det gäller tidiga mornar, men just nu har vi kört fast lite.

En anledning är att vi varit inkonsekventa ett bra tag nu och gett honom välling i sängen och hoppats att han ska somna om, och även tagit upp och lagt mig bredvid honom på madrass för att han ska somna om. Det är tyvärr mest jag som går upp på mornarna och dessutom är jag höggravid så, fast jag vet att jag gör fel, så har jag inte orkat göra något åt det.

Vi har introducerat väckarklockan (en äggklocka) för ett tag sen och det har gått sådär. I morse bestämde jag mig för att tag i detta och pangramsade när han vaknade 5:10. Han tystnade (vet ej om han somnade), men vaknade efter 10-15 minuter igen. Då visste jag inte om jag skulle dra en ramsa till så jag avvaktade och han började gasta efter mamma. Jag väntade tills han pausade och då ringde jag i äggklockan och gjorde superglad morgon.

Jag känner mig väldigt trött och förvirrad just nu och känner att jag behöver lite pepp. Hur går jag vidare? Är fast besluten att det inte blir någon välling förrän klockan ringt och dagen börjat. Skulle jag ha ramsat igen när han vaknade på nytt? Tacksam för lite tankar från nån som tänker klarare just nu.

Kramar
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Tilda75 och välkommen hit till forumet! :D

I ditt fall hade jag ramsat på nytt då han vaknade efter 10-15 minuter. Det kan ju hända att han inte ens sov, utan bara låg och väntade, och så när inget hände började han efter ett tag fråga igen om det var natt eller morgon. Eftersom det egentligen var natt så är det helt ok att ramsa genast! Hade han inte varit tyst utan tjorvat i 10-15 minuter hade det inte varit läge att ramsa igen, för då blir det för mycket underhållning. Men jag upplever det som om han frågade ärligt.

Bra att du infört väckarklocka! Bara du fortsätter med din bestämda målmedvetenhet - att inte ge välling och att stiga upp först då klockan ringer - kommer ni säkert att vara på banan snart igen. Du måste dock ha tålamod - tidiga morgnar kan sitta i ett tag. Eller inte :lol: Men det blir ju så mycket roligare för alla bara man sover tills det är morgon :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Tilda75 och välkommen hit till forumet! :D

I ditt fall hade jag ramsat på nytt då han vaknade efter 10-15 minuter. Det kan ju hända att han inte ens sov, utan bara låg och väntade, och så när inget hände började han efter ett tag fråga igen om det var natt eller morgon. Eftersom det egentligen var natt så är det helt ok att ramsa genast! Hade han inte varit tyst utan tjorvat i 10-15 minuter hade det inte varit läge att ramsa igen, för då blir det för mycket underhållning. Men jag upplever det som om han frågade ärligt.

Bra att du infört väckarklocka! Bara du fortsätter med din bestämda målmedvetenhet - att inte ge välling och att stiga upp först då klockan ringer - kommer ni säkert att vara på banan snart igen. Du måste dock ha tålamod - tidiga morgnar kan sitta i ett tag. Eller inte :lol: Men det blir ju så mycket roligare för alla bara man sover tills det är morgon :wink:
Lydia

Inlägg av Lydia »

Sagalinda skrev:Hej Tilda75 och välkommen hit till forumet! :D

Tack för ditt svar Sagalinda!

Tyvärr havererade min målmedvetenhet i morse. :( Klockan 5 gastade han och jag skyndade mig att ramsa. Den här gången fortsatte han skrika som en galen och efter ca 8 minuter stod jag inte ut, utan gick in för att lugna. Men då blev han ännu galnare och skrek på välling mm. Jag gav upp och gav honom välling, varpå han givetvis inte somnade om. Så just nu känns det hopplöst.... Vet inte alls vad jag ska göra härnäst, känns som att jag sabbade min plan idag.

Jag har inga som helst vargar när det gäller läggning eller nattliga uppvak. Inga problem. Då sover man! Men när vi är så nära morgonen (säg att han har t.ex. 30-45 min kvar till sin morgon), då tycker jag inte alls att det är lika lätt. Men samtidigt är det ohållbart att han börjar sin dag så tidigt...
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

Hej hej!

Tidiga uppvak kan ha att göra med övertrötthet vid läggdags, vilket inte alls verkar vara ovanligt i samband med dagisstart. Det man kan göra för att undvika detta är
1) en 5-minutare INTE MER, på väg hem från dagis, eller
2) blodsockerhöjare, tex banan på hemväg
3) lägga en halvtimma tidigare på kvällen
4) var väldigt noggrann med stillsamma, nära aktiviteter efter dagis.

Lycka till!
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Lydia

Re: Tidiga mornar

Inlägg av Lydia »

Jag tror inte det beror på övertrötthet, eftersom han sover mellan 12-14 på dagen och läggs senast 19. Nu har vi dessutom varit lediga och han har inte verkat överdrivet trött vid läggningen, utan lagom trött, har pratat en kort stund och somnat. Men vaknar ändå 5.

Allakanktralla: Vad har Milo för schema? (Han är ju nästan exakt jämngammal med min sin)? Funderar på om 2 timmars sömn är för mycket på dan.
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

snubblade in här och har två saker... :wink:

Har ni väckarklocka? (har inte läst alla inlägg... :oops: ) Sen vi införde den när hon var 6-7 månader har vi aldrig haft bekymmer med tidiga morgnar.

Vår Ester är född feb 2009 och vi har följande schema just nu:

Natt 18.30 - 07.00
Lur 12.30-13.30 (här erbjuds 45 eller 20 minuter sömn alternativt enbart vila beroende på dagsbehov)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

Vi har också natt mellan 19 och 07. För milo kan det ta upp till 45 minuter innan han somnar på kvällarna, men han verkar nöjd med att ha det så.

Under dagen sover han mellan 12.30 och 14, så jag skulle nog dra ner på lunchvilan med en halvtimma.

MÖRKLÄGGNING har funkat för oss, men det gick inte på en natt. Och då menar jag TOTAL mörkläggning, aka dubbla svarta sopsäckar tejpade för fönstren.

Hoppas ni kommer tillrätta med de tidiga mornarna, jag vet hur knäckande det kan vara.
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Lydia

Inlägg av Lydia »

Ja, vi har kolsvart och väckarklocka. Nu under ledigheten från dagis så har mornarna varit perfekta. 19-06. Nöjd och glad väntar han i sängen på att klockan ska ringa. Så det är tydligen dagiströttheten som gör att han vaknar tidigare. Ska nog lägga en halvtimme tidigare på dagisdagarna.

En fråga om väckarklocka. (i vårt fall en äggklocka). Tanken är att den ska ringa 6. Hur skulle ni gjort om lillen vaknade 10,15 minuter innan och pratade och kanske sa "mamma" eller liknande. Väntat till 6 med att ringa i klockan (utan att säga något såklart) eller gjort lite tidigare morgon?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

det viktigaste när man inför väckarklockan är att den bör ringa i nöjt ögonblick. Vår filosofi var att om hon vakna mer än 30 min före, då kunde jag ramsa - om hon ställde fråga. Annars lämnade jag över allt till henne att klara själv.

Vaknade hon inom 30 minuter före utsatt tid gjorde vi ingenting. MEN om hon var nöjd inom marginalkvarten före/efter då lät jag klockan ringa när hon var tyst, eller nöjd.

Luddigt skrivet?

Så om man vaknar och är nöjd, pratar och har det trevligt i sängen lite före är ju det bara mysigt att lyssna på och det kan man väl få hålla på med en liten stund, tänker jag. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack för ditt svar Anna!

Jag tror jag förstår hur du menar. Det är ju alltid bättre att klockan ringer i ett nöjt ögonblick.

Vissa dagar sover han just nu till närmare 6 och andra dagar vaknar han vid 5.

Det problematiska i vårt fall är att ramsan tar inte efter 5.00. (Innan dess funkar den som en smäck :-)) Vi är nog helt enkelt för nära morgonen då. Han är inte tillräckligt trött för att somna om och verkar inte ta notis om jag ramsar då utan börjar istället skrika efter välling (Det är möjligt att jag inte är helt övertygad själv heller.). Jag har väntat ut honom efter det, men det fortsätter bara och till slut har jag gjort morgon i ett lugnt ögonblick.

Kanske bättre att inte göra något alls efter 5? Vänta ett tag och hoppas att han somnar om eller i alla fall lugnar ner sig. Kanske borde jag överhuvudaget avvakta lite innan jag gör godmorgon? T.ex i morse så vaknade han 5.50 och börja upprepa "mamma, mamma..." och jag gick nästan direkt och ringde i klockan (eftersom han lät hyfsat nöjd). Det känns som att det tar udden av väckarklockan, eftersom han just nu vaknar och hojtar (nöjt men ändå...) och sen ringer klockan kort efter det. Förstår du hur jag menar?
Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack för ditt svar Anna!

Jag tror jag förstår hur du menar. Det är ju alltid bättre att klockan ringer i ett nöjt ögonblick.

Vissa dagar sover han just nu till närmare 6 och andra dagar vaknar han vid 5.

Det problematiska i vårt fall är att ramsan tar inte efter 5.00. (Innan dess funkar den som en smäck :-)) Vi är nog helt enkelt för nära morgonen då. Han är inte tillräckligt trött för att somna om och verkar inte ta notis om jag ramsar då utan börjar istället skrika efter välling (Det är möjligt att jag inte är helt övertygad själv heller.). Jag har väntat ut honom efter det, men det fortsätter bara och till slut har jag gjort morgon i ett lugnt ögonblick.

Kanske bättre att inte göra något alls efter 5? Vänta ett tag och hoppas att han somnar om eller i alla fall lugnar ner sig. Kanske borde jag överhuvudaget avvakta lite innan jag gör godmorgon? T.ex i morse så vaknade han 5.50 och börja upprepa "mamma, mamma..." och jag gick nästan direkt och ringde i klockan (eftersom han lät hyfsat nöjd). Det känns som att det tar udden av väckarklockan, eftersom han just nu vaknar och hojtar (nöjt men ändå...) och sen ringer klockan kort efter det. Förstår du hur jag menar?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Tilda75!

Vi har från och till haft problem med tidiga morgnar med Hugo, som nu är 1 år 9 mån. Det som visat sig fungera bäst här, är att genast när han vaknar på morgonen ge en upplysningsramsa. Detta för att han oftast låter missnöjd då han vaknar. Jag ramsar alltså fastän det bara är 10 minuter tills klockan ringer. När jag införde detta system var han arg som ett bi i flera morgnar, typ "VARFÖR kommer du inte in och hämtar mig mamma, du är ju vaken eftersom du ramsar!!!??", men jag lät honom vara. Jobbigt var det några morgnar, flickorna vaknade ju också. Men han fick svära bäst han ville, och mitt i allt ringde klockan vid 7.30. DÅ gick jag upp för trappan med tydliga steg, stängde av och gjorde glad morgon. Och då var han glad direkt! Detta gav min attityd en kick, för om han varit ledsen hade han inte ändrat humör så där snabbt. Hugo vaknar ännu för tidigt ett par dagar i veckan, men oftast tystnar han direkt på ramsan nu.

Klockan rör jag aldrig, den ringer alltid på 7.30 oberoende av humör. Grejen med klockan är ju just att den ska framstå som opåverkbar, till skillnad från mamma som lätt kan låta sig luras av gråt och skrik.

Om Hugo däremot vaknar och pratar nöjt innan klockan ringt, så låter jag honom vara. Det händer ibland att han kan vakna 45 minuter för tidigt och börjar ropa, men en ramsa, och eventuellt lite påföljande gnäll, är allt som hörs innan han somnar om :wink:
Lydia

Inlägg av Lydia »

"VARFÖR kommer du inte in och hämtar mig mamma, du är ju vaken eftersom du ramsar!!!??"´

Ha, ha! Precis så tror jag att min son också tänker.... :wink:

Hur som helst, så tänker jag att vår väckarklocka också borde bli mer "opåverkbar". Därför ska jag skaffa en riktig väckarklocka som ska introduceras med pompa och ståt (istället för äggklockan som vi har nu) och så ska han dessutom få stänga av den själv. Han förstår väldigt mycket nu så jag tror också på att varje kväll påminna om att det är morgon först när klockan ringer osv. osv.

Ska berätta hur det går.
Lydia

Inlägg av Lydia »

Hej!

Här har skett förbättringar.

Bestämde som sagt var att väckarklockan skulle bli "opåverkbar." Han fick hojta bäst han ville ett tag och nu verkar det som att poletten har trillat ner. Han har fattat att det är klockan som visar att det är morgon och att man inte kan ropa den till sig. Han försöker ibland dock, genom att ropa: "Väcka klocka!" :-D

Hur som helst, så babblar han en del för sig själv, men har ändå legat kvar och i flera fall somnat/slumrat om.

Nu undrar jag: Hur skulle ni agera om barnet vaknade tidigt (30-60 min innan morgonen) var nöjd och låg och pratade ganska tyst i sängen, men var tydligt vaken och babblade. Skulle ni upplysa med en ramsa om att det fortfarande var natt? Eller avvakta och se om han somnande om? Och upplysa först om tonläget höjdes?
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"