Först och främst, tack för alla bra tips! Har en sm:ad och minikurad snart två-åring och alla vännerna är avundsjuka över den korta läggningen och att han sover så bra. Då brukar jag alltid hänvisa till Barnaboken.
Vi har dock alltid haft väldigt tidiga mornar, så jag har helt enkelt accepterat att han är morgonpigg och natten är mellan 19-06 och sen sover han 2 timmar på dagen. Följer han detta så är han pigg och alert hela dagen.
Men sen han skolades in på dagis (4 månader sen) har han börjat vakna ännu tidigare. Ibland redan vid 5 (!). Jag har läst så ögonen blöder när det gäller tidiga mornar, men just nu har vi kört fast lite.
En anledning är att vi varit inkonsekventa ett bra tag nu och gett honom välling i sängen och hoppats att han ska somna om, och även tagit upp och lagt mig bredvid honom på madrass för att han ska somna om. Det är tyvärr mest jag som går upp på mornarna och dessutom är jag höggravid så, fast jag vet att jag gör fel, så har jag inte orkat göra något åt det.
Vi har introducerat väckarklockan (en äggklocka) för ett tag sen och det har gått sådär. I morse bestämde jag mig för att tag i detta och pangramsade när han vaknade 5:10. Han tystnade (vet ej om han somnade), men vaknade efter 10-15 minuter igen. Då visste jag inte om jag skulle dra en ramsa till så jag avvaktade och han började gasta efter mamma. Jag väntade tills han pausade och då ringde jag i äggklockan och gjorde superglad morgon.
Jag känner mig väldigt trött och förvirrad just nu och känner att jag behöver lite pepp. Hur går jag vidare? Är fast besluten att det inte blir någon välling förrän klockan ringt och dagen börjat. Skulle jag ha ramsat igen när han vaknade på nytt? Tacksam för lite tankar från nån som tänker klarare just nu.
Kramar