Alaica, född 2009-07-07, somnar gott om kvällarna efter att vi började med sova hela natten-kuren i somras. Vi följer den dock inte slaviskt av flera anledningar och jag har några frågor om detta eftersom vår dotter vaknar flera gånger per natt.
1) Det var svårt att förstå boken. Nu har jag lämnat tillbaka den till biblioteket så jag kan inte citera - men finns det 1 eller 2 olika typer av ramsa? Jag förstod att man ska säga en sak på natten och en annan på dagen, men i boken så uttrycktes nattningsramsan på två olika sätt. Det var väldigt förvirrande och gjorde att vi aldrig fick ordning på ramsandet. När ska man ramsa och när ska man inte ramsa? Om det är två olika typer av nattramsor - när ska man säga det ena och när ska man säga det andra och vad är det för skillnad? Om det bara finns en typ av ramsa - varför heter det då två olika saker i boken?
2) Det här med att inte plocka upp lillflickan på natten är ju stort omöjligt när hon är sjuk. Häromnatten spydde hon ned hela sängen två gånger och bajsblöjor går inte att byta i ett kolsvart rum i en spjälsäng. Och när hon hostar så att hon knappt kan andas och får panik, så finns det ingen annan möjlighet än att plocka upp henne och trösta. Och nu när hon precis börjat på dagis är hon sjuk nästan jämt och då sover hon naturligtvis sämre om nätterna. Problemet är att hon sover dåligt även nätter då hon inte är sjuk. Det blir som en dålig vana. Hur ska jag få henne att sova när hon inte är sjuk när jag tvingas plocka upp henne ur sängen de nätter hon är sjuk? Eftersom hon inte dricker välling ammar jag henne fortfarande och då MÅSTE jag plocka upp henne ur sängen.
3) Vi följde boken på så vis att lillan fick eget rum och en svart rullgardin, men riktigt mörkt blir det ju inte ändå. Efter ett tag vänjer sig ögonen och man ser varandra. Så vill hon stå och hoppa mitt i natten så gör hon det. Och faktum är att det är ganska skönt att rummet inte är kolsvart för då ser man att stoppa om henne igen.
4) Hur gör man med mat mitt i natten? Såväl min mamma som jag själv är nattätare. Jag har en stor vattenkanna vid mitt sängbord och dricker konstant och ibland blir jag så hungrig att jag bara måste ha något att äta för att kunna somna om. Min dotter verkar ha samma behov. Det har hänt att hon skrikit 3 timmar i sträck och inte somnat förrän vi plockat upp henne och gett henne mat. Hon dricker nämligen inte välling. Däremot får hon fortfarande bröstmjölk, vilket kräver att jag plockar upp henne ur sängen. Nu kom vi på att vi kan ge henne drickyoghurt om nätterna, vilket innebär att hon kan ligga kvar i sängen. Men drickyoughurten gör att hon får slemhosta så att hon har spytt ned sängen några gånger. Egentligen vill jag att hon ska sova hela natten, men samtidigt har jag inte hjärta att låta henne gå hungrig eller törstig eftersom jag själv har sådant stort behov av att äta om nätterna.
MVH Pia, Alaicas mamma
Lilla Alaica sover sådär
Jag har under åren träffat på rätt många som testat på SHN lite light sådär, försökt plocka de bitar de tycker passar och sen valt bort andra. Tyvärr blir inte resultatet så jättebra i de flesta fall, för det som händer är att man inte har alla verktyg man behöver och att barnet blir förvirrat istället för lugnat. Anna har under många år arbetat fram den här kuren genom att se och lyssna av barnen, och varje del är viktig för att få ett fint resultat. Med tanke på alla tusentals små barn som sover gott med hjälp av kuren finns ingen anledning att börja ändra på ett vinnande koncept tycker jag
Ska se om jag kan hjälpa dig med dina frågor nu när jag fått göra ett litet utlägg först
1) Ramsan är ingen trollformel som får barn att sova bara genom att man säger den, du skulle lika gärna kunna säga "halta bananer på sommaräng" eller vad som helst, bara du känner dig bekväm med vad du säger 8) . Jag själv till exempel, är så glömsk så jag kör samma ramsa dag som natt till mina barn och har alltid gjort. Jag tror den allra vanligaste nattramsan är Annas "klassiska": Gonatti med sig, sov så gott! och en vanlig dagramsa kan vara: Sov så gott en liten stund! Båda ramsorna har en fin takt och blir lätt att säga i olika tonlägen och med olika tempon och är lätta att komma ihåg (nog så viktigt
När man börjar kuren så lär man in ramsan genom att alltid säga den efter buff/solfjäder och alltid låter ramsan ha sista ordet (det vi kallar bekräftelseramsa här). Man bekräftar helt enkelt att det är ramsan som gäller! Den är oerhört viktig under de första nätterna, det är med den man "sätter" ramsan och vi tjatar ofta härinne om att inte slarva med den! Natt två-tre ska ramsan så ta över och barnet bli lugnat av din röst, och då gäller det att ramsan känns bekväm och man lyckas förmedla trygghet och säkerhet med sin röst - kommunikation helt enkelt! Man lär sig som förälder att lyssna av och man lär barnet att lyssna på det besked man ger - så vackert när det funkar
2) Sjuka barn är sjuka barn och ska såklart behandlas därefter. Känner man som förälder att det enda som kan hjälpa mitt barn nu är att jag tar upp och tar hand om det som hänt så måste man såklart göra det, det viktiga är att man gör det med lugn och fin attityd, tar hand om det som ska tas om hand och sedan lägger ner igen. När man är sjuk behöver man sova gott, det vet man med sig själv, och det finns inget som är så läkande för en sjuk kropp som god sömn!
Bajsblöja kan bytas i sängen, jag har använt mig av ledljus från dörren och våtservetter och vara tyst! Inte störa i onödan, inte väcka upp mer än nödvändigt men se till att ta bort bajset så att barnet kan sova gott! Har det kräkts så har en förälder luft upp barnet, tvättat rent medan den andra bytt i sängen och sen fortsätter natten där den slutade.
Barnen VILL sova och behöver det, vi ska hjälpa dem att göra det
Det är väldigt lätt att få till en ond cirkel: barnet blir sjukt, uppluft, sover dåligt, börjar vakna på nätterna, kroppen orkar inte stå emot förkylningar, blir mer sjuk osv...
3) Min erfarenhet är att så länge kuren inte är i hamn är mörkläggningen jätteviktig. När barnen sover som små grisar och har sömnen i "ryggraden" då stör inte ljus nämnvärt, men mörkläggningen är viktig i början! Behöver man ljus är det bättre att få det från en gläntande dörr som man kan stänga om barnet när man är klar därinne. Så se över mörkläggningen är mitt heta tips!
4) Hm, jag tror inte man är en nattätare, jag tror man blir en nattätare
SHN bygger på att man inte ska störa på natten, och att äta (vad det nu än må vara...) blir att störa kroppen från den välbehövliga, sammanhängande nattsömnen. Visst kan du fortsätta ge din flicka bröstmjölk om du vill det, men det viktiga är att hon får i sig näringen under dagen och får sova gott på natten.
Att ta upp vissa gånger för att ge mat och sen inte ta upp andra gånger skapar den här förvirringen hos barnet som vi med SHN inte vill ha! Hur ska hon veta när det är läge att skrika till sig mat och när det inte är det? Barn vill ha tydlighet och enkelhet, här har ni nog skapat mest förvirring är jag rädd... Du behöver inte vara orolig för att hon ska vara hungrig på nätterna, redan vid fyra månaders ålder är människokroppen färdig för att sova hela nätter utan påfyllning.
Oj, det blev ett långt svar det här, hoppas några av dina funderingar fick svar iallafall! Hojta till om du tycker jag varit oklar med nåt!
Kram Mia
-
PiaLerigon
Tack för det snabba och informativa svaret.
Jag undrar dock: Om man nu INTE ska rusa in igen när barnet skriker - hur särskiljer man då denna metod mot 5-minutersmetoden? Ska man stå och ramsa utanför dörren hela natten om så behövs? Ramsar man då utan uppehåll eller...?
Och sedan skall tilläggas att vi påbörjade en ny kur precis i samma veva som jag skulle börja jobba igen, men redan samma morgon så insjuknade vår dotter varför vi blev tvugna att plocka upp henne ur sängen för trösta och torka spyor. Och allt trauma med att mamma börjat jobba har gjort att vi inte orkat utsätta henne för ytterligare traumat med några skriknätter innan kuren sätter sig.
MVH Pia
Jag undrar dock: Om man nu INTE ska rusa in igen när barnet skriker - hur särskiljer man då denna metod mot 5-minutersmetoden? Ska man stå och ramsa utanför dörren hela natten om så behövs? Ramsar man då utan uppehåll eller...?
Och sedan skall tilläggas att vi påbörjade en ny kur precis i samma veva som jag skulle börja jobba igen, men redan samma morgon så insjuknade vår dotter varför vi blev tvugna att plocka upp henne ur sängen för trösta och torka spyor. Och allt trauma med att mamma börjat jobba har gjort att vi inte orkat utsätta henne för ytterligare traumat med några skriknätter innan kuren sätter sig.
MVH Pia
Hej! Som jag ser det skiljer sig SHN mot 5 mm på många sätt. Första natten är du inne hos barnet vid första pip för att förekomma ledsna uppvak. Därefter backar du med ramsan - du ramsar istället för att springa in och går istället bara in när det verkligen behövs. Men allt detta står att läsa i boken. En viktig del av SHN är att lära sig lyssna på sitt barn - arg får man vara, då hjälper inga verktyg, men ledsen får man inte då vara - då ska det ramsas eller i nödfall gås in och buffa/solfjädra. 
Jag vill bara bestämt markera att SHN-kuren inte är att utsätta ett barn för ett trauma! Genom kuren så hjälper du ditt barn med varm hand, tydlighet och ett enormt lugn mot ett skön och sammanhängande nattsömn.PiaLerigon skrev:Och allt trauma med att mamma börjat jobba har gjort att vi inte orkat utsätta henne för ytterligare traumat med några skriknätter innan kuren sätter sig.
Vi finns här om du i framtiden beslutar dig för att genomföra en kur.