Frågor ang kur 7mån kille

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cayenne78

Frågor ang kur 7mån kille

Inlägg av cayenne78 »

Hejsan!

Vi känner att vi kört fast med kuren som vi startade 5/11. Vår kille är ett snart 7 månaders tappert charmtroll.

Schema:

7 Vakna, ersättning
8-8.30 Sova 30 min
9 Gröt
11 Ersättning
11.30-13. Sova 90 min
13 Puréer
15.30-16 Sova 30 min
16 Puréer
18 Nattslurk (Ersättning)
19 Gonatt

Har sen augusti sovit 30min/lur 4ggr/dag. Ca 1 gång per 2 veckor sover han lunchluren 1,5 h av sig själv. Det har varit mycket svårt att somna om honom när han sovit 30 min (tar drygt 30min av vyssande med en hand på överkroppen) Nätterna har fungerat rätt bra en längre tid, somnat 18.30, vaknat upp 0-2ggr/natt, somnar om när sätter nappen i mun igen eller av sig själv, vaknat för morgonen 05-06. Nattetid har vi aldrig tagit upp honom ur sängen efter att han slutade amma på nätterna (augusti kanske?) Han är inte vyssad till sömns under något sovpass, utan att applicera nappen ett antal ggr har fungerat.

Vi har alltså inga grava sömnbekymmer, men han är ju tydligt back i sömntimmar, vi lider av att se honom ha mörka ringar under ögonen o kämpa mot trötthet. Vi beslutade att köra kuren främst för att få verktyg till att få honom att sova längre lunchpass än 30 min samt senarelägga morgonen, dvs få så många timmar sömn som han behöver.

Kurens första natt blev ingen ”första natt” för han sov 19-06.30, vaknade pigg o glad, dvs verktygen bet ju inte alls den första gången vi använde dem. Den andra natten sov han till 04.30 o fick då smaka på verktygen men var i det närmaste omöjlig att lugna (lång buffning).

Det är som om han inte har lärt sig ramsan. Vi ger besked med tillrättaläggning (svårt på sida) buffar, vilket han gillar o blir lugn, genast man slutar gallskriker han. Ramsar ut, men han skriker på. Det enda som då funkar är att gå tillbaka o buffa vilket han lugnar ner sig på o kanske sväljer ramsan i förbifarten. Hittills har han aldrig somnat om på ramsan/buffning. För att han ska lära sig att vara utan buffning måste han skrika o vara ledsen? Men enligt kuren ska ju inga barn få vara ledsna? Men ledsen är han tills han blir buffad eftersom han inte förstår o tar till sig ramsan. Bekräftelsen har han alltid fått innan han somnat dock. Hur går vi vidare (bort från buffningen, lär sig förstå ramsan)? Tillrättaläggandet är svårt på sida, förslag?

Övriga frågor:

1. Första sovpasset är 8-8.30. Om han somnar först 8.25- måste vi väcka honom 8.30 ändå eller är det här som marginalkvarten kan användas? Men isåfall får han 20 min sömn, vilket inte är nåt naturligt sömnmönster för honom, vilket man inte tar hänsyn till?
2.Han sover naturligt 32-34 min. När vi planerar ett sömnpass på 30 minuter- ska vi väcka honom efter 30 minuter för att visa att det är vi som bestämmer? Då är han ju hyfsat sömnig för han har inte ”kommit upp till ytan ännu”
3.HUR får vi honom att sova längre än 30 min?? Han är alltid glad när han vaknar upp från alla pass o förhållandevis ”pigg”. (På natten är han ledsen om han vaknar upp o då är det ju lättare att få honom att somna om…)
4.Efter att man gett första beskedet på väg ut, väntar på reaktion, men ska man sen ge påminnelse när han tar en paus så man har taltur, eller ska vi överrösta honom om han ropar? Vadå kommunicera? Tror vi vet när han är arg, ledsen etc. Har vi förstått det rätt att om han är arg efter beskedet så ramsar man inte utan stökar på, om smågnöl, gnäll samma sak, om ledsen o ber om hjälp ramsar man?

Tacksam för svar!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Frågor ang kur 7mån kille

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
cayenne78 skrev: Vi känner att vi kört fast med kuren som vi startade 5/11.
Hmhm, hur kan man "köra fast" med någonting man precis har påbörjat :?: Trilla inte ner i otålighetsfällan :!:

Det GÅR att kura ett litet barn på sida (och på rygg) och med napp, men varför göra det svårare för sig än man behöver :?: Det går, som sagt, men man får räkna med lite längre tid, bara. Och ni har inte ens kommit igenom själva kuren än, än mindre uppföljningsveckan.

Jag tror att det som saknas är Attityden av självklarhet, eftersom ni inte är heltigenom övertygade om att det är detta ni vill göra, och ska genomföra, för lilla älsklingens välbefinnandes skull.

Så tänk på saken :wink: Bäst tror jag man tänker om man läser Internationella Sova hela natten, och då särskilt kapitlen Lugnet och Säkerheten. Där ligger hela hemligheten :thumbsup:

O:) :heart: :sleep:

PS Du har tre mål med blott två timmars mellanrum på schemat. Det bör vara minst tre timmar emellan, om lilla älsklingen ska hinna få upp aptiten någorlunda. Vilket i sin tur påverkar sömnen i högsta grad.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
cayenne78

Inlägg av cayenne78 »

Hej! Tack för svar mitt i natten:)

Jo, har läst Internationella sova hela natten flera varv, o nu på morgonen igen de kapitel som du föreslog. Jag förstår men har svårt att genomföra. Hur förmedlar man lugn när man är stressad o vill så innerligt att barnet ska sova, typ?

Vi tog bort nappen första kvällen o den är det nog ingen som tänkt på efter det, tror jag.

Tänkte jag skulle be om hjälp så tidigt som möjligt när jag känner att vi har problem innan så lång tid hinner gå o man vänjer honom vid något som inte är bra. Han har ju sovit mindre de senaste dygnen än på länge vilket ju gör mig ledsen. Det funkade ju hyfsat innan o man vill ju inte att det ska bli sämre:( Så nåt fel gör vi ju?

Ang schemat; hade ursprungligen 07, 10, 13, 16 som mattider en tid innan kur men han var så hungrig att han bara skrek när det var matdags, varför jag var tvungen att lindra den värsta hungern m flaska först, varför han inte vill äta så mkt efter det..Så detta har funkat bättre. Han har varit lite motsträvig med maten o därför tror jag att det om en tid när han har fattat galoppen kommer att gå bra att ta 07, 10, 13, 16.

Nån annan som kan hjälpa oss på vägen med frågorna i mitt första inlägg?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur har det gått för er?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cayenne78

Inlägg av cayenne78 »

Hejsan!

Går väl ok, känns det som. Inte jättebra och inte jättedåligt… Megaförvandlingen av hans humör eller stigande aptit som det skrivs om i boken har vi inte sett. Antagligen för att han sover lika många timmar som innan kuren. Jag tycker dock att han har varit väldigt trött och ovanligt gnällig denna vecka. Vi har ett schema på 14.5h men tror han landar på ca 13h fortfarande. Lite uppmuntran behöver vi: hur länge brukar det ta innan de kommer upp i de timmarna de ska?

Det där med 2min läggning eller insomning vet vi inte vad är. Gör vi nåt fel då?

Han läggs på sida, men eftersom det är svårt att få till ett tillrättaläggande på sida, blir det några buffningar som markering samt en solfjäder innan ramsan ut. Om han börjar böka runt ett tag lägger han ofta sig på mage istället. Är det nån idé att börja lägga honom på mage istället (eftersom han verkar gilla det och pga att det är lättare att sätta armarna upp, benen ner etc) mitt i allt, eller blir det bara förvirrat för honom? Den enda luren vi gör på annat vis är eftermiddagen när han sover i sittvagnen på rygg.

Tycker att han lyssnar på våra ramsor. O jag tror att vi vet om han är arg, ledsen etc. Men överlag tycker jag att det är svårt att få dit en påminnelseramsa! Oftast går det till så att efter beskedet ut får man nån arg kommentar genast eller efter en stund. Men arghet ska ju inte besvaras eller har jag förstått det fel? De gånger vi svarat med ramsa när han är arg blir han ju sju resor argare! Efter en stund ger han sig, muttrar lite, blir tystare, muttrar lite till, börjar nästan sova. Ska vi då trycka dit en påminnelse- o han piggnar till- eller bara bekräfta lite lugnt att han gör rätt i att vara tyst o lugn? Det har blivit det senare för oss har jag märkt. Blir det mkt fel då? Eller är det egentligen samma-att en lugn påminnelse är en bekräftelse om han aldrig säger nåt efter den? Vi är noga med att bekräfta o alltid få sista ordet, om än ibland i sömnen.

Det stod nånstans att den 8nde eller 9nde natten kan bli ett skutt bakåt, undrar om det är den natten vi har nu..tog 40 min för honom att somna-så länge har det aldrig tagit förr- och han har redan vaknat 2ggr. Var t.o.m tvungen att buffa honom nyss…

Svåraste luren att få till är förmiddagsluren. Brukar ta 20-30 min för honom att somna. Har planerat den redan efter en timme vaken tid eftersom han innan kuren har varit trött och kunnat sova direkt efter flaska på morgonen. Men jag undrar nu om han inte är tillräckligt trött och jag efter uppföljningsveckan kan skjuta den 30 minuter framåt?

Lunchluren (90 min) har gått bättre än väntat. Några dagar har han sovit självmant ca 60 min, nån dag när han vaknat upp efter 30 har han somnat om o tagit 30 min till.

Oj, lägesrapporten blev lite lång...Tack för att ni orkar engagera er!
cayenne78

Inlägg av cayenne78 »

...och så fortsätter jag med några till frågor:

Finns säkert skrivet på flera ställen på detta forum-kanske nån kan klistra en tråd om det finns nåt bra svar redan. Lite svårt att söka tycker jag...

Min lillkille vill vakna upp vid 6.15-6.30 (bara EN gång har vi behövt väcka honom - och det var när pappa inte skulle upp på morgonen o således inte väckte honom) Han är alltid glad/lugn när han vaknar och har nästan inget ljud. Efter en kvart eller nåt blir han lite sur och börjar låta argare o argare. Jag ramsar för att berätta att det är natt fortf. Men eftersom han är arg biter inga ramsor o vid 07 går jag in när det är en liten liten paus i skriket. HUR gör ni andra? Ska jag ramsa genast han vaknar? Eller nåt annat?

Samma femma vid lunch då han ska sova 90 min. Några dagar i sträck har han sovit av sig själv 60 min vilket ju är ett framsteg sen innan kuren. Helt fantastiskt! De resterande 30 minutrarna: som på morgonen; han vaknar glad, jag ramsar att det fortf är tid att sova, så smån blir han argare o argare att han inte får komma upp eller att han inte kan sova (vad vet jag) o det hela slutar att han skriker rätt ordentligt o inga ramsor biter, jag tar upp honom vid 13 som planerat, i en stund av lite mera lugn iaf.

Idag vaknade han redan efter en halvtimme- o ja, han har nu gråtit/skrikit sig halvt fördärvad (låter det som) i en timme. Jag ramsar som upplysning men det känns som att han blir argare o argare. O ledsen också. Men ingen ramsa tas emot med lugn. TIll slut går jag in o buffar honom, det tar säkert 2 min innan han blir lugn, men jag hinner precis ut o han gallskriker. Det här är inte skrikmetoden- men måste nog säga att det mera liknar det nu! Snart ringer väl grannarna till soc...

HUR ska jag göra i dessa fall? Finns det NÅN som har varit med om nåt liknande o kan ge mig nåt tips? SNÄLLA hjälp mig!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Ojoj, nu har du fått vänta länge på svar. Ber om ursäkt! :oops:
Hur går det för er nu? Kommer han upp i sina 14,5 timmar ännu? Hur fungerar läggningarna, dagslurarna? Hur ser schemat ut nu?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"