Frågor ang kurandet av 4.5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Celia

Frågor ang kurandet av 4.5 månaders

Inlägg av Celia »

Hej,
nu när min dotter har blivit 4.5 månader funderar jag på om det är bäst att köra kuren i vagn eller i sängen? Jag vill ju gärna att hon ska kunna sova sen i egen säng. Brukar det vara svårt att gå från vagnen till sängen, och hur pass tidigt kan man göra det? Vår önskan är sen att hon får dela rum med sin 2.5-årige storebror, men hur får man in det utan att störa hans sömn?
Tack på förhand!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
lillanochjag

Inlägg av lillanochjag »

Hej, och välkommen hit!

Nu är jag ingen expert, och kan inte säga vad som är "bäst", men vi började kura vår dotter (5 ½ månad) i vagnen, och flyttade över henne till sängen redan fjärde natten. Det gick helt smärtfritt i och med att ramsan satt så bra då redan.

Lycka till!
:heart: emma född 02/2010, maratonkurning juli - november 2010 :heart:
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, det låter ju hoppfullt om det räcker med tre nätter i vagnen!
Tänkte höra om råd gällande mitt upplägg.
Just nu är nätterna dåliga. Riktigt illa. Hon sover i princip bredvid mig hela natten och snuttar mellan en-tre gånger. Hon sov mycket bättre tidigare, iaf fram till kl ett och kunde sedan somna om i egen säng, så jag vet inte vad som händer just nu.
Dagarna är dock ganska bra och hon följer tydligt en rytm.
7.00 morgon och mat
8.30-10 vila
11.00 mat (ammas)
12-14 vila
15.00 mat (börjat med smakisar+ammar)
16-16.45 vila
18.00 gröt + ammas till och från fram till läggning kl. 20

Hon sover oftast sina pass, och alltid det långa, ute i vagnen. Jag behöver inte vagna utan hon somnar fint på egen hand!

Hoppas att nu när jag introducerat mer mat att det kan fylla upp henne mer under dagarna. I kväll var jag och tränade och min man gav henne sista målet, ersättning, så det är spännande att se vad det ger för resultat.

Ser mina förutsättningar goda ut för att kura henne ordentligt? Jag har bara fegat innan, dumt, jag vet...

Kram.
Celia

Hjälp mig hjälpa min fyramånaders!

Inlägg av Celia »

Hej igen,
jag ska låta henne ligga kvar i vagnen även under uppföljningsveckan har jag tänkt. Jag har även introducerat mer mat och funderar även på att ge välling som sista mål. Vi har kurat med buffning tidigare, så egentligen är jag ganska bekant med rutinerna, men man blir ju alltid lite nervös. Jag har läst böckerna en massa tidigare, men ska uppdatera mig på nytt innan jag sätter igång.
Undrar bara nu om man ska satsa på att avstyra all nattamning? Hon äter ju som sagt kanske tre gånger per natt, men då det varken är något som jag vill ha kvar, eller som hon behöver, är det väl bäst att bara bli av med det helt och hållet?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen! (om jag inte sagt det tidigare :-k)

Jag hade helt klart slutat med all nattamning nu till kurningen. Det är lättast. Älsklingen blir inte förvirrad av att det ibland händer saker på natten och ibland inte.
Läs gärna Majbrittsannas tråd. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=30
Hon kurade först och behöll ett nattmål, det krånglade en del för henne men nu i dagarna har hon valt bort även det sista nattmålet och nätterna funkar redan bättre!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, jag har som mål att påbörja kuren nästa helg. Tror att jag har hunnit läsa på ordentligt och fått hem ett andningslarm då! Tösen fick även ont i magen när jag tryckte i för mycket mat tror jag. Det gav inte så roliga nätter. Nu är det bara gröt som gäller (utöver amning) två ggr om dagen, och så smått lite matsmakisar.
Har sovit dåligt så länge nu att jag börjar känna mig riktigt konstig i kropp och knopp...
Storebror sover nu för tiden riktigt fint (ibland har det kommit dippar, men de har snabbt gått över). Fick väcka honom i morse kl. 7.30, det hade jag aldrig kunnat drömma om tidigare! Det ger mig hopp om tösen också!
Idag sover hon i vårt sovrum, men jag vill att hon i framtiden ska dela rum med storebror. Hur gör jag bäst när jag kurar? Tänkte att hon får sova kvar i sovrummet, jag ligger på soffan utanför, och sambon placerar jag i gästrummet så han är ur vägen! Men hur länge kan vi göra så och när kan jag flytta in henne till storebror? Vill inte att han ska bli väckt i vargatimmarna, om hon vaknar då i början.
Tack på förhand!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad bra att du läser på och förbereder ordentligt innan ni sätter igång. Det brukar man vinna på.

Angående att flytta ihop barnen så skulle jag göra det när hon sover hela nätterna och svara bra på ramsan om hon skulle få något uppvak. Låter annars som om ni har en bra plan.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, nu är kurdatumet satt till fredagen den tredje december! Längtar! Hade velat göra det i helgen redan, men vi ska hjälpa min syster att flytta, och då bör man vl vara "vid medvetande"... Dessutom vll man ju att helgen ska vara lugn och trygg.
Har bestämt mig för att buffa lillis i hennes säng som jag placerar i gästrummet. Sedan får ho bo kvar där tills allt sitter, då får hon flytta in till storebror, Vad tror ni om det? Längtar efter att återerövra sovrummet. Att få läsa om kvällarna, bara det!
Möts dock av skepsis av förvånansvärt många. Ja förutom de som vet hur bra det gick med storebror. Många verkar ha en så konstig uppfattning om AW och kuren i sig. Hur kan det komma sig? Vill man inte att ens barn ska få sova tryggt, att själv få sova och bli en pigg och glad mamma? Men många "orkar inte" ta tag i det, tycker att det är ok (fastän de väcks ofta och är tröttna och lite ledsna). Det gör mig iaf mer taggat, jag vill liksom visa hur bra det kan bli! Hoppas nu bara att allt går vägen!
Hade som sagt velat börja nu, men vet att det inte är någon idé att göra något halvdant. Har dock infört skrattet till go'natten med henne också, eller ihop med bror, och att hon ska läggas vaken. Det går ok, men jag ger henne fortfarande nappen. Ska ta bort den!
Hoppas på många peppande ord, för även om jag har gjort detta innan, är man alltid lite nervös...
Kram.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen, för det har jag itne sagt ännu va? :-k :heart:
Härligt att ni spikat datum! Klokt att ni väntar efter flytthjälpandet för som du skriver så kommer ni nog inte orka med mycket mer än just kura den helgen. :wink: :lol:
Det låter prima som ni tänkt med sängplatserna. Jag hade gjort precis likadant :wink:

Jaa du! Varför har folk så mycket emot vår älskade Anna!?! Jag har ingte svar på den frågan. Förmodligen är de bara avundsjuka för att hon enkelt kan lösa problem som folk haft länge och som faktiskt ingen annan råder bot på lika bra och enkelt! som hon!

Vi finns här när ni har frågor eller behöver stöttning!

Bianca
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, och tack för välkomnandet!

Jag hade velat få lite hjälp med schemat, tror jag har nästan för mycket sömn... Idag ser det ut som följer:
7.00 Morgon - ammas
9.40-10 Vila
10.30 Gröt + ammas
12.00-14.00 Vila
14.30 Mat + ammas
16-16.45 Vila
17.30 Gröt + ammas (fram till ca 19)
19.30 Sova natten

11.5 timmars natt samt nästan 4 timmars dagssömn. Läste att de behöver 15 timmar/dygn.

Jag hade kanske velat justera nattningen också, då jag tror det är bra om hon och storebror lägger sig samtidigt? Han sover kl. 19. Men hur får jag till det i schemat? Anledningen att fm-luren är så lång är för att vi går till fsk med storebror, och en/ett par dagar i veckan går jag in till babysång/långpromenad. Vet inte hur jag ska kunna hålla henne vaken under den tiden. Middagsluren känns också svår att ändra, då vi hämtar storebror kl 14, och det är praktiskt om hon är kvar i vagnen, så jag slipper ta upp och ta av alla kläder, för att strax därefter gå igenom samma procedur igen. Någon kanske kan hitta ett sätt att ändra detta ändå. Kanske kan hon ha senare kvällar än bror sin, han lär knappt märka när vi lägger henne, för han sover ganska tungt vid halv åtta-åtta.

Tack på förhand!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag har tittat på ert schema, men förmiddagsluren är väl inte så lång, 20 min bara ju. Eller blev det fel där? I schemat nu får hon 11,5 + 20 + 2 + 45 = 14h35min, det är väl snarare i underkant. Om ni justerar så att även lilla älsklingen lägger sig vid 19, så får ni 15h5min vilket ju är perfekt!

Bianca
Celia

Inlägg av Celia »

Insåg att jag skrivit fel! Hon sover ju 8.40-10 på fm! Hrm, så hur man kan få till schemat utifrån de förutsättningarna? :roll:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Okej, då tänker vi vidare :wink:

11,5h + 1h20min + 2h + 45min = 15h 35min. Ja, det är ju lite mycket kanske.
Tror du verkligen att älsklingen behöver den långa luren där på förmiddagen. Jag förstår att du känner att det är smidigast. Men kan hon itne vara vaken i vagnen först när ni går, och sen framåt 9:15 så vänder du över henne på mage (om hon nu sover på mage) och säger ramsan i förbigånende till henne och låter henne sova fram till 10.
Då skulle du kunna göra så här:
12+45+2+20 de flesta små behöver bara en kortare lur på eftermiddagen, så den tycker jag att du kan korta till 20 min i vilket fall, och förlänga natten till 12 timmar.
Tankar?

Bianca
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, vad snäll du är som tar dig tid!
Jag tror också att det egentligen är fm-luren man kan justera. Hon har bara varit så trött redan vid 8.30, men det beror nog mest på att hon haft en stökig natt, blir säkert bättre när hon väl börjar sova. Jag får ta med henne in på fsk och så får hon somna när vi går hem/sång/promenad. Det borde kanske funka ändå. Jag kan också ändra till 20 minuter på kvällen, det borde inte vara något problem. Då är hon säkert också mer trött kl. 19.
Jag ger det ett försök, det låter som ett bra förslag! Tack! :)
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, på fredag smäller det! Kan knappt vänta då bebisen och jag har sovit sjuukt dåligt sista tiden. Nätterna är helt upp och ned nu. Jag vet bara inte vad jag ska göra med hennes mage. Hon verkar ha ont i magen ofta och har svårt att bajsa, och jag undrar om jag måste backa med maten? Hon får två grötmål (halv dl vatten och 2.5 msk pulver) samt några skedar katrinplommon och sedan ett matmål. Brukar bli en tredjedels burk, och katrinplommon även på det. Jag ammar utöver det. Är det för mycket för henne? Vad kan jag göra för att hjälpa henne? Jag ger massage nästan varje dag.
Sedan tror jag att jag justerar schemat något. Vi insåg att med buset på kvällen så är sonen i säng närmare halv åtta, så vi lägger lillasyster då också. Då kan hon få en längre fm-vila. Funkar 1h och 15 minuter, blir det ett naturligt sovpass? Det har funkat riktigt bra hela tiden, även om jag vet att man inte ska jämföra med det som har funkat bra när man väl börjar kura... :)
Hoppas på mycket stöd inför fredag, men shit vad taggad jag är!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"