Myt avslöjad: Bäbisar borde INTE få socker som smärtlindring

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
MiHa

Myt avslöjad: Bäbisar borde INTE få socker som smärtlindring

Inlägg av MiHa »

The Lancet rapporterar helt nya rön, och tar död på myten att det skulle vara smärtlindrande att ge bäbisar lite koncentrerad sockerlösning innan stick (för t.ex. blodprov från hälen, som är vanligt):

I Storbritannien och flera andra länder har det blivit praxis att sjukhusen ger nyfödda bebisar en liten dos av koncentrerat socker inför ett ingrepp, till exempel ett blodprov. Teorin har varit att sockret lindrar smärtan. Flera studier har också visat att det fungerar. Men de studierna har mätt fel saker, menar nu en ny studie i Lancet. De tidigare studierna har studerat bäbisarnas ansiktsuttryck för att leta efter tecken på att sockerterapin fungerar. Den nya studien har istället registrerat smärtaktiviteten i hjärnan och nervsystemet, och kunnat konstatera att smärtan inte blir mindre av sockerdosen.

Kort och gott: Utsätt inte bäbisar för smärta över huvud taget! Punkt.

Läs hela artikeln här: http://www.guardian.co.uk/science/2010/ ... ef-warning
MiHa

Inlägg av MiHa »

internetstrul hos mig - det blev två inlägg av samma... förlåt :oops:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

I fix! :D

Och så passar jag på att flytta tråden till Kackelforum, då det inte gäller en specifik fråga om ett specifikt barn. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
extradarkchocolate

Inlägg av extradarkchocolate »

Intressant. Min lille hade gips som nyfödd och när det skulle tas bort så gavs han sockervatten oralt för att lugnas. Jag tror inte man sa att det dövar smärta men att det lugnar. Dels för att det höjer adrenalin/blodsockret/kortisol (ja, vad vet ja - något är det ju iaf :wink: ) och dels för att barnet blir intresserad av det söta och glömmer det som händer med kroppen för en stund.

Men jag håller med om att man inte ska utsätta dom för smärta alls. Helt befängt tex med k-vitaminsprutan redan när dom små är bara någon timma/minuter. Räcker det inte med födelseupplevelsen, liksom?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"