Är vår son ett äkta AW-barn?

Samtalsforum med barnen i fokus
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Hur lär man de små att inte kasta saker? Hos oss flyger allt just nu och vi blir inte kloka på hur vi skall "visa" plutten hur man gör (dvs inte kasta).

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D :D
Hur lär man de små att inte kasta saker? Hos oss flyger allt just nu och vi blir inte kloka på hur vi skall "visa" plutten hur man gör (dvs inte kasta).
Tyngdlagen :lol:
Förmågan att kasta?

Visa hur man använder saken ifråga om du vill visa.
Hur visar du att "inte kasta"?

Sikta på ett annat mål än att visa "inte". Visa "hur". :idea:

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Se till att ha kastvänliga saker som han kan kasta i någonting - typ en låda/enhink. Då får han utlopp för "kastbehovet"!

:idea: I övrigt så stoppar du honom innan han kastar med en fråga! "Vad gör man med den?" "Var ska den stå?".

:idea: Eller så stoppar man och säger "Hoppsan - så här gör man med den!"

8) Eller så låter man honom kasta lite - vad gör det om 100 år :wink: :lol: !
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

Vi var på IKEA i helgen och plutten kastade ALLT han hade i nom räckhåll. Jag gick och tog upp allt hela tiden. Är inte riktigt nöjd med det för det känns som om vi var för "slappa". OM någon satt och iakttog oss så skulle de kunna tänkt "titta på de där. Inga gränser överhuvudtaget. Hon plockar upp allt och sedan slänger han allt på golvet igen". Hm..........Det KÄNNDES slappt, måste jag säga. Som att vi inte hade kontroll.

Sedan det där med att hinna ta saken innan han kastar den DET är lättare sagt än gjort. I helgen var vi hemma hos mina föräldrar och mamma hade en souvenirlyckta på vardagsrumsbordet. Innan vi han blinka hade plutten hunnit fram och kastat den på golvet. Den gick i tusen bitar! I och för sig var det MYCKET dumt av oss vuxna att inte ta bort den, men ändå.....

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Father of a son :D Tack, Mammut Maria :D Instämmer till fullo :lol:

På IKEA sätter man barnet 1. i kundvagnen, 2. på pappas axlar, 3. i bollförvaringen :lol: Om man har bråttom.

Bättre (och fortfarande kastfri) nytta på sikt gör förberedelser innan: man ska handla det och det, och barnet får bestämda uppgifter (och egen vagn). Social delaktighet, med andra ord :!:

Och så odlar man raskt kasttalangen med därför lämpliga medel i lämplig miljö :idea: Och kan hänvisa till acceptabelt och konstruktivt kastande i stället för ett icke acceptabelt :idea:

De där guldmedaljörerna som kastar boll och kula och spjut och allt vad det är, hur tog sig deras karriär sin början, månne :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag ser att jag inte var tydlig nog betr min IKEA-fråga. Det var när vi satt och åt (plutten åt också) som allt flög. Annars trivs plutten bra i kundvagnen, men han får även gå fritt och då är det inte mycket att klaga på hans beteende. Han får gå även när vi är i en matbutik Inte hela shoppingturen, men den del av den).

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

Då har vi äntligen fått vårat internet igen efter flytt :!:
Har saknat er, massor :D

Flytten för våran del har gått bra, Stella har varit mer tveksam till om hon verkligen skall gilla läget och vi fick ta en liten minikur. Första dagarna gick bra med sömnen då hon var helt utschasad stackarn sedan blev det lite väl många frågor....

Till saken. Hon fick även börja på dagis och det har gått jättebra :!: Hon får jättemycket beröm då hon är så duktig på att hjälpa till, äta själv mm.
Det är jättekul att höra att andra tycker att vår dotter är så klok :!:
Det enda vi gjort är att hon får vara med :!:

Idag fixade vi en köttfärslimpa. Vi har en mycket bättre diskbänk där hon kan sitta och vara med och blanda köttfärs, forma limpan (nåja) mm. Det är så kul att se hennes ansiktsutryck när hon verkligen känner att hon får vara med :!:

Dagisfröken var så förundrad över att hon kunde hantera ett glas vid lunchen :!: Hon hade noga påpekat att mjölk drack man ur glas, inte ur pipmugg :lol: Dom är verkligen imponerade över att hon äter så mycket och att hon är så intresserad och orädd över att smaka allt som finns. De andra barnen på dagis vill ju inte var sämre dom..

Det känns så varmt i hjärtat när våra föräldrar och bekanta berömmer våran lilla tjej som är så förståndig :!: Dom tycker hon är så framåt och så smart..egentligen är det ju så att alla barn är så smarta om vi bara låter dom vara det :!:

Vi besökte ett par vänner som snart skall ha sitt första barn, dom körde stenhårt med att säga nej till Stella så fort hon gjorde något som dom inte tyckte var ok. Jag har inga problem med att andra säger till mitt barn men det var en del saker som hon undersökte som hon aldrig sätt förut och som hon aldrig skulle kunna ha sönder men dom tyckte att dessa saker skulle hon inte röra då dom inte ville det :!: En del saker gick ju att plocka bort, andra inte. Då kände jag att "vänta ni" när eran tid kommer så kommer eran tid att vara full av ordet nej :!: Och hur kul kommer det att vara :!: :?: :oops:
Finner glädjen i andras skratt!

Mamma till två guldklimpar födda -04 och -07
Hella

Inlägg av Hella »

Det där med att kunna äta själv tror jag har mycket med hur pass bra aptit ett barn har. Min son fick kladda som han ville och åt fantstiskt fint redan innan året utan ett dugg inblandnig av oss. Knappt en smula spilldes ,och hamnade något utanför fatet så åkte det vips in i munnen. Han hade en utmärkt aptit och ville väl inte gå miste om något av det goda. :P
Med lillan har det varit tvärt om . Hon fick en dålig start med mat pga att hon har väldigt stark kräkreflex och ideligen sätter i halsen. Detta gör att hon blivit skeptiskt till allt som inte kommer i flytande form. Fast aptiten på välling och sådant har heller aldrig varit speciellt stor.
Hon har fått kladda även hon hur mycket hon velat. Speciellt vid middan,så låtsas vi som det regnar när hon använder maten till att måla konstverk med på bordet istället för att stoppa i munnen. Fortsätter bara med vår egen mat och ser till att ha så bra bordskick vi kan. Har även uppmuntrat storebror att tänka på att äta fint för lillasysters skull. "Hon ser ju upp till dig och då kommer hon nog också vilja äta såsmåningom" Detta har resulterat i perfekt bordsskick för hans del. Han vill också gärna ingripa och hjälpa henne på traven ibland och det har vi låtit honom ,för han blir så stolt när han får henne att äta ett par tuggor med skeden. :)
Jag tror barn som lär sig tidigt en viss sak gör det för att det ligger i deras intresse,inte för att föräldrarna framgångsrikt lärt dem det.
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

Precis, låter man dom utforska saker på egen hand utan för mycket inblandning så löser dom det. Märker att så fort man försöker "styra" upp saker och ting så slår dom bakut :lol:
Som sagt, vi har bara låtit henne vara med, Vi föräldrar har inte gjort mer än att visa henne hur man använder saker och ting, aldrig hindrat nyfikenheten :!:
Jag har inte lärt henne något, utan det är som du skriver i hennes intresse det här med mat. Vi lär dom ju inte egentligen, utan dom apar ju efter! Både på gott och ont :lol:
Men många undrar över hur vi "lyckats" lära henne så förståndiga saker :!:
Vi lär henne inte, vi låter henne utforska :!:
Finner glädjen i andras skratt!

Mamma till två guldklimpar födda -04 och -07
Hella

Inlägg av Hella »

Ja,uttrycket "Barn gör inte som vuxna säger,de gör som vuxna gör" stämmer väldigt väl!
Så det är
bara att försöka uppföra sig så gott man kan
:lol:
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"