Hej!
Vår son (10,5 mån) sover gott hela nätterna och somnar in gott under dagens två lurar.
Dessvärre har vi de senaste två veckorna kommit in i en ond cykel som vi inte vet hur vi ska komma ur. Problemet uppstår vi nattningen.
Normalt har vi nattat vår som genom att lägga ner honom i sängen, solfjädra 10-30 s och därefter ramsat ut och stängt dörren. Han har alltid låtit missnöjd och gnäller och bökar mellan 5-10 min innan han somnar. Sista tiden har han dock börjat ställa sig upp och skrika. Efter ett tag eskalerar skriken och han gråter hysteriskt. Vi går in och lägger ner honom, solfjädrar tills han blir lugn (tar lång tid 10-20 min), trycker därefter lätt till och ramsar ut. Innan vi har hunnit ut har han vänt på sig och börjat skrika. Vi stänger dörren och försöker lyssna på hur hans skrik låter och går inte in igen förrän det åter igen eskalerar till hysteriskt. Oftast slutar det med att vi solfjädrar honom till sömns.
Hur vänder vi detta till något positivt?
Hamnat i en ond cykel
Hamnat i en ond cykel
Lillprinsen född 100104, Påbörjade kurning 100626
Låter som ett solfjädersträsk... Varför solfjädrar ni vid läggningen? De skulle ni slutat med för läääänge sen. Nu tror jag på att köra ett rejält skratt till go'natt i hans rum och sen tjof ned i sängen. Tillrättalägg och ramsa UT. Sedan ramsa tills han tar den och ger honom en bekräftelse. Låter som han är mest förbannad för han fattar inte hur ni vill ha det... Sedan gäller ramsning vid nattuppvak med skrik. Gnöl eller joller behöver ni inte åtgärda.
Så tror jag.
Värme
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Vi har alltid solfjädrat en kort stund till han blir lugn. Tidigare korvade han så fort man la ner honom på mage därav solfjädrandet tills kroppen blev lugnt och han mottalig för ramsa.
En följdfråga. I och med att han börja skrika så fort man börjar går ut undrar jag om man ska avvakta med att ramsa tills han "hör" eller ska man ramsa trots han skriker?
En följdfråga. I och med att han börja skrika så fort man börjar går ut undrar jag om man ska avvakta med att ramsa tills han "hör" eller ska man ramsa trots han skriker?
Lillprinsen född 100104, Påbörjade kurning 100626
Japp, man ramsar med magstöd. Man måste överrösta barnet annars hör han inte. Ni kan gärna busa och skratta i sängen vid andra tidpunkter på dagen så ni skjuter de vargar som tydligen härjar i sängen. Ibland när min son har skrikit så fort jag lagt honom så har jag blåst honom på magen eller tokpussat på honom så han kommit av sig och sedan omedelbums stövlat ut genomdörren med ramsa och sedan hållt på tills han tagit den.
Hoppas ni kommer på rätt köl. [-o< /Luvisen
Hoppas ni kommer på rätt köl. [-o< /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie