Hur får jag ordning på dagschemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jsaandberg

Hur får jag ordning på dagschemat?

Inlägg av jsaandberg »

Hej alla!

Jag och min lille kille Elliot, snart 6 månader, är inne på 4e dygnet av shn-kuren och nätterna har gått superbra, låååångt över förväntan. Redan tredje natten sov han hela natten (utan varken ramsa eller buff) , och samma sak igår. Har precis lagt honom nu så vi får se hur det går i natt. Bra tror jag!

Vi har dock problem med dagarna och har haft sedan dag ett av kuren. Vet inte om vi satt ihop ett dåligt schema eller vad det är som trilskas? Skulle behöva lite goda råd!

Elliot har, sedan vi påbörjade kuren, blivit ledsen och klängig och det känns som han är missnöjd konstant - trots att han sover på nätterna. Jag kommer på mig själv med att räkna ned tills jag får ge honom mat enl. schemat eller tills jag kan lägga honom och dagarna går liksom bara ut på att stå ut (både för honom och för mig). Han är snuvig också om det kan ha något med saken att göra?

Så här ser vårt schema ut:

06.30 - 07.00 vakna/ frukost
08.00 - 09.30 (1,5 h) Morgonlur hemma i sängen( han är väldans morgontrött)
10.00 lunch
11.45 - 12.30 (45 min) lunchlur i vagnen
13.30 mellis
15.00 -15.45 (45 min) eftermiddagslur oftast i vagnen
17.00 Middag
18.30 extraslurk
18.45 skrattet till godnattet
19.00 godnatt

Morgnarna går superbra men sen efter lunchluren börjar det ofelbart att trilskas. Jag vet inte om det kanske är för långt mellan de olika "programpunkterna" eller om de ligger för mycket omlott? För när jag matat honom (och han äter Ordentligt, han är en oerhört matglad!) är han glad en liten stund men sen börjar han bli trött och så måste jag "vänta in " luren men mycket gnäll och gråt och när vi kommit hem från promenadlurarna är han glad en liten stund och sedan börjar han bli hungrig - och så måste jag vänta in nästa matning. Och så där håller det på : Glad i 10 minuter, ledsen i en timme typ.

Jag vet inte vad jag ska göra - jag har fått en ledsen liten kille! Och jag som bara vill att han ska vara glad och må bra! Skulle vara så tacksam för lite goda råd!

En fråga till; idag vaknade Elliot på sin middagslur efter bara 20 min (istället för 45) och jag kunde inte få honom att somna om. Luren efter det (vid 15.00) sov han som en sten och jag blev tvungen att ta upp honom för att väcka honom efter 45 minuter. Borde jag ha låtit honom sova eftersom han fick för lite sömn på sömnpasset dessförinnan?

Tack på förhand!

Johanna, mamma till Elliot 6 mån
häxansurtant

Inlägg av häxansurtant »

Hej
Jag är så ny här men eftersom ingen annan svarat så.. Du skrev att din lilla är strax under 6 månader, han kanske borde få en halvtimme extra under dagen? Det här hittade jag på siten:

Späda barns sammanlagda sömnbehov uppgår till följande:

• En månadsgammal baby: ca 16,5 tim/dygn.
• Två månader: ca 16 tim/dygn.
• Tre och fyra månader: ca 15,5 tim/dygn.
• Fem och sex månader: ca 15 tim/dygn.
• Sju och åtta månader: ca 14,5 tim/dygn.
• Nio, tio och elva månader: ca 14 tim/dygn.
• Tolv månader och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim/dygn.

Sen har jag lärt mig att tiderna skall hållas oavsett historik under dagen, hoppas bara jag fattat rätt.. Men som sagt, en halvtimme extra kunde du kanske unna pojken:-)
mamma till
fröken1 född feb 2010 kurad 20/11 2010
fröken2 född juli 2000 frisk å sund
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D Välkommen jsaandberg! :P

Då ska vi se... :-k

Jag vet inte om jag tolkat ditt schema rätt, alltså när han vaknar... Så jag gör två förslag. :wink:

Förslag 1.
06.30 Vakna
07.00 frukost
08.00 - 08.45 (45min)
10.00 lunch
11.30 - 13.30 (2 tim) lunchlur vagn
13.30 mellis
15.00 -15.45 (45 min) eftermiddagslur oftast i vagnen
17.00 Middag
18.30 extraslurk
19.00 godnatt

Förslag 2. med tanke på att din liten är morgontrött kanske 12-tim passar bättre? Många barn föredrar den...

7.00 Vakna frukost
8.30-9.15 (45 min) lur
10.00 lunch
12-13.30 (1,5 tim) lur
13.30 mellis
15-15.45 (45 min) lur
17 middag
18.30 extraslurk
19.00 godnatt

Som du ser så har båda förslagen långluren på efm då barn föredrar en långlur på efm så de orkar med dagen.

Du säger att liten är matglad- toppen! :thumbsup: - kör ni mkt "riktig mat" då eller? Är den uppfettad? Får du ned kartinplommonpuré?

Sedan är det så i början av kuren att de små känner av sitt sömnbehov på ett helt nytt sätt och då blir de jättetrötta. Alltså jäääättetrötta. De små liven. :heart: :heart:

Värme :heart: /Luvisen
Senast redigerad av Luvisen den sön 28 nov 2010, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
jsaandberg

Inlägg av jsaandberg »

Hej och tack för tips!

Ja en halvtimme till kan han gott få - jag har också sett det är 15h som gäller men jag hade svårt att få ihop tiderna helt enkelt. Men jag tror jag tar Luvisens råd och ändrar schemat till den varianten när han sover 12-timmar natt - finns det någon fara i att ändra i schemat så här i uppföljningsveckan? Vi har redan blivit tvungen att stuva i det en gång innan när vi insåg att det inte fungerade, blir det rörigt för honom tror ni? Anledningen till att jag la det långa passet på förmiddagen var för att det kändes som det "säkraste" tillfället, dvs att han faktiskt skulle sova hela passet och inte vakna förtidigt men det kanske löser sig ändå när man nött in schemat.

Det för mig till min andra fråga; ska man alltså inte låta dem ta igen sömn på dagen? Säg att Elliot vaknar efter 20 min på långluren i vagnen och inte somnar om, skall eftermiddagsluren fortfarande bara vara 45 minuter? Hur trött han än hinner bli?

Han äter "riktig" mat till lunch - oftast rotsakspuré på det jag har hemma som jag fettar upp med olja, följt av katrinplommon/äpple (han gillade inte "ren" katrinplommonuré alls tyvärr). Till middag äter han gröt (också uppfettad) och katrinplommon/äpple. De andra målen är det bröstmjölk+flaska än så länge. Oftast får han amma lite även efter att han ätit mat också. Han brukade dock äta oftare innan vi började kuren, vi klämde nog in ett mål mat till om dagen då, så han börjar liksom fråga efter mat lite förtidigt hela tiden. Ska jag hålla mig till de 4 målen + extraslurk ändå?

Tror ni att hans gnällighet kommer ge sig med tiden? Jag tycker så förtvivlat synd honom, han är så ledsen hela tiden!

Tack i gen för svar och råd!
Johanna
Mamma till Elliot, snart 6 mån
Precis påbörjat shn-kur november -10
jsaandberg

Inlägg av jsaandberg »

Jo, en tanke bara som jag ville kolla med er...

Skulle man kunna göra så att man behåller den lite längre morgonluren (eftersom han sover så gott då) och lägger till lite tid på eftermiddagsluren så att schemat blir så här;

06.30 vakna
06.45 frukost
08.00 - 09.30 (1,5 h) Morgonlur hemma i sängen
10.00 lunch
11.45 - 12.30 (45 min) lunchlur i vagnen
13.30 mellis
14.45 -16.15 (1,5 h) eftermiddagslur oftast i vagnen
17.00 Middag
18.30 extraslurk
19.00 godnatt

..detta stämmer bättre med hur han beter sig tänker jag. Det blir dock lite för mycket tid istället här (15h,15 min) -är det ok? Man vill ju inte att sena nattpasset ska börja ta sömn från natten bara :?

I morse vaknade han glad och nöjd strax efter sex så vi lät honom ligga kvar och jollra så länge vi vågade (innan han blev sur) så vi plockade upp honom och gjorde glad morgon 06.20, dvs inom marginalkvarten. Han sov hela natten för tredje (!!) natten i rad! Magiskt! :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hellu!

Jag vidhåller att mina schemaförslag kommer funka bättre :mrgreen: så då vet du vart jag står. :wink:

Ändring skulle jag införa direkt utan att darra på manschetten och sedan köra stenhårt. Jag fixade själv om mitt schema när det var uppföljningsvecka och det gick tusen ggr bättre ! :P

Det där med att han vaknar 6 är mkt mkt vanligt! Det är bara att jobba vidare. Vargtimmen kan vara svååår, men det gäller att inte trafikera och köra Mozart HÖGT och sedan sänka i takt med att liten svarar med att gå ned i ton. Somnar han om så stänger man av musiken.

Det för mig till min andra fråga; ska man alltså inte låta dem ta igen sömn på dagen? Säg att Elliot vaknar efter 20 min på långluren i vagnen och inte somnar om, skall eftermiddagsluren fortfarande bara vara 45 minuter? Hur trött han än hinner bli?
Man håller schemat oavsett, det är så det sätter dig. 5-min powernap kan du ge om liten ber om det. Antingen genom att hans ögon åker ihop eller om du hör att han verkligen gråter tröttgråten. Då kan man lägga i vagnen, vagna kort och sedan väcka efter 5 min. :P

Håll målen men försök få ner mer riktig mat. Katrinplommon/äpple körde vi med också, funkade bra!
Du kanske även kan prova med vällingen som är för 8 mån? Man får väl se upp med den stoppande effekten men går det så kanske det ger mer stabbighet....?

Hoppas ni får rätsida på detta! Värme/Luvisen
SM rookie
jsaandberg

Inlägg av jsaandberg »

Okej, då ger jag mig! Har du några synpunkter på vilken av varianterna?
Elliot vaknade av sig självt efter 45 på morgonluren så jag kan eg köra vilken som helst redan nu! Ska ut på middagspromenad vid 11 så då är det långpass som gäller. Frågan är bara om det ska bli 1,5 h eller 2h?

Om jag ska introducera ett mål mat till om dagen, vilket mål borde det vara tycker du? Gröt till frukost också kanske så han står sig lite bättre? Jag ska ta och köpa 8 mån gröten också:)

Tack för hjälp!
Johanna och Elliot!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :D

Som Luvisen har skrivit i de två schema-förslagen så börjar morgonen 6:30 alternativ 7:00 och beroende på det är lunchluren 1,5h eller 2 timmar. Så när vill du börja morgonen?

Min lilla Ronja blev 6 mån för två dagar sedan och hon har ett grötmål och två purémål varav ett är med kött/fisk och det andra med "bara" grönsaker/potatis. 11:00 Mat, 14:00 Gröt, 17:00 Mat. För ett litet tag sedan hade hon två grötmål och ett purémål, (Gröt-Mat-Gröt) men nu tycker jag att hon kan behöva lite mer "riktig" mat.
Gröt till frukost är väl jättebra! Jag tror annars inte att det spelar så stor roll vad du väljer och när, bara Elliot blir mätt i lilla magen! :D :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
jsaandberg

DEt går bättre men har fortfarande ledsen liten kille

Inlägg av jsaandberg »

Hej igen

Dagen har förlöpt förhållandevis väl - vi klarade alla lurar men jag fick väcka honom varje gång utom den första och vid fyra blev han panikhungrig varpå jag var tvungen att improvisera. Så det är nog sant att han behöver mer mastiga mål. Verkar inte som han klarar sig på bara bröstmjölk (+ersättning) längre, i alla fall inte om det är 3,5 timme till nästa mål.

Fortfarande är han otroligt klängig och olycklig. Från och med att han vaknade från sista luren har han varit rödögd, ledsen, gnällt, skrikit, gråtit och jag har inte kunnat lämna honom en sekund. Överhuvudtaget verkar någon slags separationsångest ha slagit klorna i honom. Jag är helt slut och jag gissar att han är ännu mer slut.

Jag läste ju i Sova hela natten-boken att barnen ska leva upp och bli rosiga om kinderna och få massa nya krafter efter 3e dagen men Elliot är ledsnare än någonsin. Dagarna har Aldrig varit något problem innan detta, han har var en ganska glad prick, men nu är han så olycklig.

Vad säger ni? Hålla mig till nya schemat ett par dagar till och hoppas på det bästa?

Trötta hälsningar
Johanna
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Jag tycker helt klart du ska hålla fast vid det nya schemat och inte ändra mer nu på ett tag. Det tar ju ungefär en vecka för honom att lära sig och vänja sig vid schemat. När han väl kommit in i schemat så kommer han kunna njuta av den sömn han får, när han får den och då kommer även han blir glad igen. Det är jag säker på! Nu har du ju precis ändrat så det går ju inte riktigt att läsa av hur han svarar på de nya tiderna riktigt än.
När du väcker honom, väcker du då efter en naturlig sömnrytm? För om det tagit 10 min för honom att sömna så kanske du borde förlänga luren 10 minuter så att det blir lättare för honom att vakna. Det kan ju vara därför han blir så ledsen när du väcker honom. Tankar?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
jsaandberg

Inlägg av jsaandberg »

Tack för feedback!

Ja jag kollar alltid när han somnar och räknar därifrån men ibland när vi är ute och går kan det vara svårt att väcka honom på minuten. I synnerhet nu när det är snöstorm ute. Ofta sover han rätt djupt så jag måste nästan plocka upp honom, annars somnar han bara om. Nu i eftermiddags tex tror jag att jag gick över ett par minuter. Jag småjoggade hem i snömodden men hann inte riktigt :). Men han var faktiskt inte ledsen när han vaknade - det dröjde dock inte speciellt länge :(.

Jag såg att jag hade skrivit fel förut på schemat. Så här gör jag nu så ni vet:

06.30 vakna
06.45 amma+flaska
08.00-08.45 lur hemma i sängen
10.00 Gröt och katrinplommon- och äppelpuré (ammar ev lite också)
11.00-13.00 långlur i vagn
13.30 Lunch, ordentligt med mat följt av katrinplommon- och äppelpuré (ammar ev lite också)
15.00-15.45 lur i vagn eller hemma i sängen
17.00 Gröt och katrinplommon- och äppelpuré (ammar ev lite också)
18.30 nattslurk (flaska)
18.50 skrattet till godnattet
19.00 godnatt

Jag gör som du säger Bianca, jag kör detta i ett par dagar nu och hoppas att lillkillen piggar på sig.

Det är bra lustigt - för en vecka sedan hade jag en glad liten kille dagtid men jag hade kunnat kapa min högerarm för en hel natts sömn. Nu sover hela familjen långa sköna nätter men dagarna är superjobbiga i stället. Alltid är det nåt :wink:

Hälsnignar
Johanna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och riktig mat till lunch och middag också, yes? :mrgreen:

/Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tror även att lunchen för honom infaller 10 redan är jag rädd.../Luvisen
SM rookie
jsaandberg

Inlägg av jsaandberg »

Hmmm jag är lite osäker på vad han ska äta när. Hittills har han faktiskt bara fått riktig mat på den tidiga lunchen och sedan gröt till "middag". Jag tänkte att det kanske räckte att lägga in ett mål gröt till? Tycker du att jag ska ge honom mat istället?

Alright så här då?

06.45 amma + flaska
10.00 lunch med mat
13.30 mellis med gröt
17.00 middag med mat
18.30 gröt/välling (?) som extraslurk ist för amma + flaska?

(Ps han är född 7e juni så han är inte fullt 6 månader än)

Om ni undrar vad jag gör uppe så är det vargtimme:). Han vaknar och vevar runt i sängen men han skriker inte så jag avvaktar. Verkar somna om av sig självt. Ska man bekräfta i sådana fall?
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon och välkommen till vargtimmens underbara värld! ;)
Här är en till som vakar in morgonen...

Nej, du ska inte bekräfta i vargtimman. Här kan du läsa mer om olika strategier när man har en knodd som vaknar med tuppen...:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

kram!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"