Flaskmatning från första början?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Isa

Flaskmatning från första början?

Inlägg av Isa »

Vår lille nye här hemma är bara knappt en vecka gammal och har blivit flaskmatad från start. På bb fick vi strama förhållningsorder om hur många ml varje portion fick innehålla och hur man dom första två veckorna skulle öka med 10 ml per dag. Problemet är bara att underverket är mer hungrigt än så.

Igår gav jag upp mätandet och började mata enligt standardmodellen och med obegränsade portioner. Pojken åt och sov sen i tre timmar och fortsätter med samma mönster inatt och idag och är dessutom lugnare när han är vaken. Kanske lite tidigt för standardmodell men vi införde den direkt med storebror och det gick jättebra. Problemet är bara att jag är orolig för att ha gått ifrån sjukhusets anvisningar för tidigt. Enligt dom borde han nu vara uppe i 50 ml per portion...och istället äter han närmare hundra. Hoppas på råd från någon som har tankar eller erfarenheter av flaskmatning från första början.

Isa
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är bara att mata på! Jag har flaskat från början och jag har alltid matat tills det tog stopp - och sedan lite till :wink: :lol: !

8) På patienthotellet pratade de också om ml hit och dit och kikade lite snett när jag sprang och hämtade mat i kylskåpet till som tätt! En sköterska frågade "om jag verkligen skulle ge så mycket mat" och jag blev jätteförvånad! Jag svarade i stil med "ja, hon är ju hungrig så..." Sedan frågade jag lite skämtsamt om de kollade hur många ml folk ammade också! :P 8) :lol:

:D Grattis till bebisen!

:arrow: Länktips! http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3376
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Isa :D
Åh vilken klok kvinna du är, önskar jag gjort detsamma som du :!:

Min lilla dotter föddes för tidigt och kom hem till oss då hon var knappt 36 veckor. Vi hade inga förhållningsorder om matmängder utan tvärtom "mata fritt" när hon är hungrig.

Det slutade med att vi "dutt-matade" varje kvart... :?

Min dotter hade med största sannolikhet mått bättre om jag gjort som du; matat efter standardmodellen (inte på exakta tider kanske) men med regelbundna intervaller. Vila för lilla magen mellan varven och en sund hunger inför nästa mål.

Låt din son äta sig mätt inom standardmodellens gränser :) (hade du ammat hade ju ingen vetat hur många ml det blev varje gång...)

Tips på vägen (vet inte om du flaskmatat tidigare): glöm inte att byta till större hål på sugnappen allteftersom sonen växer. Du märker när det är dags ifall det börjar ta längre tid för honom att få i sig samma mängd mat. Kanske vid 2-3 månaders ålder.

Lycka till och grattis till bebisen :!: :D
Isa

Inlägg av Isa »

Tack för era svar- skönt att höra att det bara är att köra på :D

Själv skickade jag maken ut i köket för att hämta ersättning. Det var lite irriterande att höra kondoleanser beträffande min amning varje gång den lille blev hungrig.

Ja, det fria kaoset är ju minst lika plågsamt som spikade millimetrar, minns jag från förra gången. Nu däremot börjar allting kännas så bra och som att jag verkligen kan njuta både lillebror och den nya tillvaron 8)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"