Hur ofta och länge sover era 9 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
zzzzzz

Hur ofta och länge sover era 9 månaders?

Inlägg av zzzzzz »

Som rubriken lyder- hur sover era små 9 månaders? Försöker få till två dags lurar istället för tre, som vi har nu.

Tsack på förhand!
Mamma till älskade lilla Milo född 10-02-25.
Kur inledd 10-09-17.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej! Min son är 8 månader och sover
19-7
9.30-10.15
13.15-14.45

:)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Vår son är 9 månader idag och jag har precis justerat vårt schema lite eftersom han nu ska sova 14 tim/dygn istället för 14,5 tim. Han har sovit 2 lurar i några veckor nu dock...

Natt 19-07
Fm-vila 09:15-10:30
Em-vila 14:15-15:00

MVH
Nea
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
häxansurtant

Inlägg av häxansurtant »

Hej!

min 9 månaders sover så här
19-06
9-10.30
13.30-15

=Summa 14h
mamma till
fröken1 född feb 2010 kurad 20/11 2010
fröken2 född juli 2000 frisk å sund
zzzzzz

Inlägg av zzzzzz »

Tack för svaren!
Nu sover Milo två vilor med, gick superbra! :)
Mamma till älskade lilla Milo född 10-02-25.
Kur inledd 10-09-17.
svalsta

Re: Hur ofta och länge sover era 9 månaders?

Inlägg av svalsta »

Hej
Klara fyller snart 9 mån (21/12)

Jag ska ju korta ned hennes sovtid till 14 timmar är de tänkt..
Hur gjorde ni när ni drog ned från 3 dagslurar till 2 ?? Gjorde ni och flyttade ni fram tiderna succesivt ?
Tog de lång tid innan de vande sig vid de nya tiderna ?

Hon sover nu :

19-06:45 sova natt
9-10:30 morgon sömn
12:45-13:30 lunch. sömn
16-16:20 em. sömn

Jag vill ta bort em. vilan, men hur ska ja bära mig åt.. för hon är alltid jättetrött vid den tiden ?
morgonsömnen vill ja behålla som den är, hon sover jättebra då, så den vill ja inte mixtra med :) (dessutom skönt för mig då jag själv brukar ta en tupplur då)
Hur mycket ska ja flytta fram lunch. sömnen (hon är alltid jättetrött då med, men hon vänjer sig väl?

Jättetacksam för svar!! :P
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

svalsta- det är barnet som säger till när det är dags att ta bort luren.Är hon tröttis så är hon. Då låter man det vara. :wink: När hon väl säger till genom att börja krångla rejält med ngn av lurarna eller natten DÅ tar man bort den sista i ett endaste ryck. De anpassar sig vääääldigt fort om man gjort rätt. Sedan har du alltid en 5 min power nap att ta till vid behov! :wink:

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
svalsta

Inlägg av svalsta »

Okej, tack för ditt svar.

Hon har börjat vakna 1 timma tidigare på morgonen, 06 istället för 07, så har de pågått några veckor nu.. Hon är OMÖJLIG att få att somna om när hon väl vaknat. Hon sätter sig upp i spjälsängen, leker till en början med gardinen (som vi har som skynke) och kikar samtidigt på mig, sedan börjar gnället, och tillsist stegras de till illskrik! då hjälper vaken, ramsan, PANG-ramsa, mozart, husljud, m.m. Det är som att hon verkligen faktiskt är pigg då och inte alls vill eller kan somna om!

Så de är alltså därför ja funderar på att plocka bort em. luren (eftersom ja tror de har blivit såhär pga att hon får för mycket sömn,

som de är nu får hon ju toalt 14, 45 h
om ja tar bort em. vilan så blir de ju 14, 25

och en 9 mån ska väl ha ca 14 h (men såklart olika från barn till barn )
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

så har de pågått några veckor nu
Ja, men just. Hon säger till. :wink: Bara att plocka bort.
Hon sätter sig upp i spjälsängen, leker till en början med gardinen (som vi har som skynke) och kikar samtidigt på mig,
Hon sover i samma rum utan avskärmning... :-s Det var ju inte riktigt enligt AWs anvisningar men har det funkat ska jag inte lägga mig i. Jag bara menar att det är svårt att få allt att funka när man kör lite egna varianter och då vet man ju inte om det är att lilla människan är utsövd eller om det är en del förutsättningar som saknas. Det vara bara ngt jag tänkte.

Värme :heart: /Luvisen
SM rookie
svalsta

Inlägg av svalsta »

Ja alltså vi har ju avskärming!! Vi har ju gjort precis så som de står i boken.

Vi har satt upp 2 stora gardiner som vi har som "sänghimmel"

Tror du missförstodd mig lite, vad ja menar är att hon ibland brukar ta tag i tyget och leka lite [-X

Men, nu blir ja helt förvirrad, för både igår och idag så har hon sovit till 07 på morgonen (??!)
Och sovit jättedjupt! Ja är totalförvirrad, för ja var helt säker på att jag nu skulle försöka ta bort em. vilan..
Men som sagt, jag är förvirrad, hon fyller 9 månader imorgon, kanske ja ska vänta ytterligare några veckor.. om hon nu ändå kanske behöver em. luren..

suck :oops:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja alltså vi har ju avskärming!! Vi har ju gjort precis så som de står i boken.

Vi har satt upp 2 stora gardiner som vi har som "sänghimmel"

Tror du missförstodd mig lite, vad ja menar är att hon ibland brukar ta tag i tyget och leka lite
Jag läste nu bara ditt ovanstående inlägg och genom det var det lätt att dra den felaktiga slutsatsen. Det var inte meningen. Så ni har avskärmning- förträffligt! Då är ju saken biff eller?

Så här står det i boken:

"I ett hörn i föräldrarsovrummet? Då får det vara ett så pass rejält hörn, att du kan skärma av med ett (luftgenomsläppligt ) mörkläggningsdraperi från golv till tak. En skena i taket är inte så svårt att ordna. Lämna då ett väl tilltaget utrymme mellan sängen och tygstyckena, så att inte lilla älsklingen själv kan öppna dem och glutta ut!"

Och glutta ut är väl vad hon gjorde när hon såg dig? Tänker att det är bra att förekomma det- gluttandet alltså.

Nu sover hon bra igen. Ja, men då är väl det bra? Inget att åtgärda trots allt. Det händer ibland att de små i perioder vaknar tidigare utan att det betyder ngt men då skriker/gråter de inte heller utan bara mumlar, fnissar, småleker i sin säng, men det är inget att ta notis om. Ibland är man lite piggare bara.

Nu verkade det som hon var rejält missnöjd efter ett tag och det var därför det kunde vara tecken på att luren skulle bort. Men som du säger läget är nu så är det bara att vänta. Tids nog kommer hon protestera rejält och då ska den sista väck.

Hoppas detta gjorde dig mindre förvirrad.

Värme :heart: /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"