Signe 13,5 månader vill ha tutt-tröst ca 15 ggr/nat...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
karinmagdalena

Signe 13,5 månader vill ha tutt-tröst ca 15 ggr/nat...

Inlägg av karinmagdalena »

Jag heter Karin och är mamma till snart 14 månader gamla, allra underbaraste, Signe. Efter en sökning på "Lergigan" så hamnade jag istället på Anna Wahlgrens hemsida. Jag har nämligen inte sovit i mer än ca 60 minuter i streck under detta år med Signe, då hon nätterna igenom - med dessa jämna mellanrum - inte tolererar någon annan omsomningströst än min tutte i munnen... "Enklast" har ju helt enkelt varit att ge henne bröstet för att sedan få ro. De värsta perioderna har jag inte fått mer än ca två-tre timmars sömn per natt - sammanlagt alltså. Till saken hör såklart också att jag är ensamstående med henne, utan släkt eller annan familj i stan som kan avlasta mig. Kort sagt, jag börjar gå i bitar. Jag läste artikeln om Jämtlandssessionen i dagens Metro och tänkte angående en av mammorna: "Sova tre timmar i stöten - det vore lyx för mig..." Jag inser att det kräver en mängd arbete med att komma till rätta med Signes sömn (och min egen, då jag oftast har jättesvårt att somna även då Signe sover lugnt, pga grubblerier...) - dessvärre tvivlar jag på att det finns en enda cell i min kropp som härbärgerar den styrkan. Jag ska till Special-BVC i Uppsala på fredag och anar att de kommer ordinera sömnmedel för att bryta mönster och för att jag ska kunna sova några nätter och att vi ska sluta med nattamningen. Jag är så yr och klumpig och trött och paj och vid tillfällen har delar av mitt synfält grumlats på grund av den monumentala sömnbristen. Det kommer mao att bli enormt svårt för mig att motstå sömnmedel. Åh, vad jag är rådvill. /Karin
helamig

Inlägg av helamig »

Kära Karin! Såhär ska du verkligen inte behöva ha det. Det låter inte roligt. Det är en väldans massa människor som fått hjälp av sova hela natten kuren. Testa det innan du börjar med sömntabletter. Det kan bli några tuffa nätter men sen har du och din dotter något underbart att se fram emot.

Snart får du finfina tips på hur du går tillväga.

KRAMAR och styrka skickar jag dig :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Karin! :D

Åh, vilken situation ni har hamnat i! :shock: :cry: Ta inte till sömnmedlen, det finns mycket bättre hjälp att få! Här på forumet, men framför allt i Annas bok Internationella Sova Hela Natten. :wink: Och känner man inte att man klarar att kura själv så finns det diplomerade Sova Hela Natten-kurare som man kan ta hjälp av.

Du kan reda upp detta! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Nej nej nej nej nej nej! Inte sömnmedel!
:shock:

Och Hej! förresten! :D Välkommen!

Nu hittade du den här artikeln i rättan tid! Det finns så många personer i närheten av dig och här på forumet som kan hjälpa dig. Jag skulle ha hjälp dig personligen om jag bott i närheten!

Börja så här: Skaffa Sova-hela-natten-boken på ngt sätt. Köp här på Anna Wahlgrens hemsida eller låna på biblioteket. Misstänker att det går snabbast att köpa den här så kommer den hem i brevlådan och du slipper gå ut. Här kan du handla: http://www.annawahlgren.com/index.php/s ... t-category

Läs runt lite här på forumet medan du väntar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20840
Om du verkligen är så trött att du inte ens orkar läsa finns det diplomerade kurare att höra av sig till som kan komma hem till dig och hjälpa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

Jag förstår att det är skitjobbigt rent ut sagt men du kommer fixa det här galant! Börja här och hör av dig igen! All hjälp du behöver finns rakt framför dig. :)

Stor styrkekram :heart: /Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej karinmagdalena och välkommen hit :!:

Jag håller med helamig - inte ska ni behöva ha det så här och jag törs faktiskt lova dig att den goda nattsömnen faktiskt finns en bit bakom hörnet!

Det jag allra först vill be dig, fast jag förstår att det känns svårt för dig just nu, är att du avstår all sorts sömnmedicin åt din lilla Signe, även om BVC lovar att det är "mild" medicin. Som jag ser det är det konstgjord andning och inget som löser problemet på längre sikt, och att börja medicinera en ettåring för att sova borde inte få tillåtas om du frågar mig. Kanske får ni några nätters "medvetslöshetssömn" men för att hon ska lära sig somna gott och VILJA sova måste du lära henne att hitta den goda sömnen utan vare sig tutte eller medicin.

Mitt råd är att du beställer Internationella Sova Hela Natten, gå under fliken böcker här ovanför. Läs på, läs här på forumet (som är en guldgruva) och när du känner dig förberedd och säker så spikar du ett datum och börjar kura! Här på forumet hjälper vi dig med de funderingar som kan dyka upp under kurens gång, eller innan ni kör igång. OM det skulle vara så att du känner att du behöver handgriplig hjälp finns en kontaktlista med utbildade kurare.

Läs gärna de klistrade trådarna här på äldrebarn och fråga på om det är nåt du undrar över!

Varm kram

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, nu var vi många ute samtidigt :D du ser så många som vill hjälpa! Här ska du aldrig behöva känna dig ensam :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
JNL

Inlägg av JNL »

Ville bara tipsa att sova hela natten boken ska komma som ljudbok på bibblan, tror de var nu i dec :D
Vet hur vidrit trött man är när man inte får sova och att läsa i en bok då inte käns direkt lätt. (va inte för mej i allafal :sleep: )

Ta hjälp av en kurare om du inte orkar de är värda pengarna, bra mycket mer än dyr sömn medicin.
Så ska du se att sömnen för er båda är nära :D :sleep:
// Linnéa

:heart: Hampus 07 :heart:
:heart: Nathalie 09 :heart:
karinmagdalena

Stort tack

Tack kära ni, för pepp och tips. Problemet är dessvärre att jag inte kommer palla de där kurnätterna... En natt förra veckan lyckades jag stå emot en av Signes "tuttangrepp" - men sen återstod ju minst tio och jag ramlade dit. Att då ta fighten en massa massa gånger per natt, flera nätter, ser jag som omöjligt. Men jag tar ju såklart till mig av det ni skriver om sömnmedel och jag står alltjämt rådvill. Jag skulle gärna anlita en kurare, men i nuläget har jag svårt att få fram den summa det krävs (ca 14 00:- som jag förstår det - inklusive introduktionssamtal). Kanske finns någon som accepterar avbetalning?

Är det någon som känner till om det ordnas liknande "kurläger" som det uppe hos Anna? Eller om det behövs barn till utbildning av kurare?

Stort tack igen för ord och värme,
K
chokladkaninen

Re: Stort tack

Hej Karin! :D
karinmagdalena skrev: Problemet är dessvärre att jag inte kommer palla de där kurnätterna... En natt förra veckan lyckades jag stå emot en av Signes "tuttangrepp" - men sen återstod ju minst tio och jag ramlade dit. Att då ta fighten en massa massa gånger per natt, flera nätter, ser jag som omöjligt.
Tänk så här: du kan antingen gå med på att droga ditt barn, och sedan ändå fortsätta på samma sätt. Eller så kan du samla dig ett par nätter (ta in barnvakt och avlastning på dagen så att du kan sova ikapp?) och vända det hela, på ett sätt som är sunt, vänligt och hälsosamt för dottern och för dig själv. :shock: Sett på det viset är det inget svårt val, eller hur? :D

Du har redan sett hur fantastiskt fin respons du fick på ditt första inlägg, och här på forumet hjälps alla åt att peppa, stödja och råda varandra. :wink: Du kan vända er situation! :heart:
Nimrah

Re: Signe 13,5 månader vill ha tutt-tröst ca 15 ggr/nat...

Inlägg av Nimrah »

karinmagdalena skrev:Till saken hör såklart också att jag är ensamstående med henne, utan släkt eller annan familj i stan som kan avlasta mig. Kort sagt, jag börjar gå i bitar.
Karin. Har du ingen som helst möjlighet till avlastning? Ingen alls? (Det är inget konstigt med det, jag sitter i ungefär samma sits här i Malmö, de mina finns i U-a) Jag blir alldeles ledsen när jag tänker på att du ska behöva ta till "sömnmedel". :( Jag vet att din situation är värre än min var när jag kurade mitt första barn. Men det gjorde jag själv under tre nätter och dagar. Jag fick trots det sova mer än vad jag gjort innan med allt snuttande.

:heart: /Nimrah
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

En annan sak. Hur sover hon? Har hon egen säng? Eget rum? Kolsvart i rummet?
karinmagdalena

Jag gav upp spjälsängen för länge sedan... Omöjligt att ta upp och lägga ner henne igen femtontalet ggr per natt. Nu delar vi madrass på golvet, men sovrummet är egentligen hennes eget (jag får sova i vardagsrummet sen - när det löööööst sig).

Läser och läser om allt detta med barn, sömn och medicin mm på Internet. Vilken djungelsoppa. Jag undrar också hur utbränd jag egentligen är, när jag läser om föräldrar som är desperata efter ett par månader av dålig sömn - ofta också sammanboende. Jag har nu gått utan sammanhängande sömn i ett år. Ensamstående. Börjar oroa mig för min hälsa. Och jag är skamsen över att inte kunna fixa kur eller annan avvänjning själv. Jag är slut. Och så jävla ledsen. Kanske extra sårbar efter en nattlig vända in på akuten med feberfrossa och inflammation i vänster bröst. Och Signe var snäll som ett ljus på sjukhuset, sov till och med 60 minuter bredvid mig på britsen (jag vaken, såklart).

Hej och hopp så länge,
K
chokladkaninen

Hej igen Karin! :D

Du har det jobbigt, :cry: och det har Signe också. Men hon kan inte ändra på er situation - det kan ju faktiskt du! :heart:

Så börja så här:
Hur skulle du vilja ha det? Vid 13 mån behöver ett barn ca 12h natt och en dagslur på 1,5h. Vidare behöver hon (ni! :lol:) 4 ordentliga mål mat per dag, och en nattslurk, t ex välling, precis före läggning. Tänk dig att Signes natt infaller mellan kl 19 och kl 7 och lunchluren mellan 12.30 och 14. Ni äter frukost kl 7, lunch kl 11, fika kl 14.30 och middag kl 17.30, förutsägbart varje dag. Sådan struktur har alla vi på forumet på våra dygn, och du kan också få det. :D

Om du tänker igenom vilken typ av tillvaro du skulle vilja att ni har, din dotter och du, så har du målet att jobba mot sedan. SHN-kuren ger dig verktygen.

Du vet att små barn ska njutas, och njuta själva. :heart: Det är målet. :D
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

karinmagdalena skrev:Omöjligt att ta upp och lägga ner henne igen femtontalet ggr per natt.
Vad händer innan du tar upp henne där i spjälsängen? Istället för att ta upp henne (och då samtidigt i och med detta säga till henne, "Här kan du inte ligga själv, du har rätt, det är farligt") lugnar du henne där hon ligger. Genom att finnas där och använda olika verktyg.

Jag vet att du inte fått sova. Men jag tror faktiskt att du kommer få sova mer den natten du bestämmer dig för att ta tag i detta. Fast det är första kurnatten. Jag låg på en madrass utanför sonens rum och somnade faktiskt där och varje gång han "frågade" flög jag upp från madrassem och in i hans rum. Det gick det också. Jag var själv som sagt men det gick det med. Tänk om du istället kunde få ngn som tog hand om dotra på dagen en stund så du får vila ut lite där. Men eftersom du inte sovit mer än 60 minuter i sträck på ett helt år förstår jag att det blir svårt. Tänk om BVC kunde hjälpa med det istället! :)

:heart: Nimrah
karinmagdalena

Uppdatering Signe...

Hej igen och tack för all omtanke!

Tänkte bara rapportera lite... Jag har påbörjat nån sort egen variant. Försökte lägga henne i spjälsäng i fredags och lyckades få henne att somna där tillslut. Men efter den sedvanliga timmen vaknade hon och den gråten, det skriket, den paniken, kunde jag inte stå emot (surprise...) - så det blev gemensam bädd och tuttenatt. I lördags bestämde jag mig för att sluta nattamma och då kämpade vi säkert en gång i timmen mot bröstbehovet och mellan Signes ilskna gråtattacker försökte jag tömma brösten. Jag lyckades stå emot henne och döm om min förvåning när hon söndag natt inte krävde tutte alls!!! Hon vaknade till lite då och då, inte lika ofta som vanligt (alltjämt bredvid mig), men var lätt att få i ro. Samma sak måndag natt, förutom en högst ovälkommen hosta till råga på allt. Alldeles nyss somnade hon åter i spjälsängen, denna gång helt utan protester!!! Nu återstår nattens prövningar, men jag känner mig styrkt av framgången med amningen - så detta ska gå vägen! Sen kommer ju kampen med att hon också ska somna själv och framför allt somna om själv. Men detta är i alla fall stora framsteg (som det ser ut nu, peppar peppar...) jämfört med tidigare.

Allt gott,
K
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "