Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Morticia

Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Inlägg av Morticia »

Jag är helt ny som blivande kurare, och håller som bäst på att försöka lära mig så mycket jag bara kan inför kurstarten, som beräknas till nästa fredag; 26 november.

Sonen Arvid är 6,5 månader gammal nu, så det är väl hög tid antar jag. =)

Efter tips från en vän lägger jag ut mitt första utkast till schemaförslag, för att kunna få chans till konstruktiva åsikter om hur det kan fungera i praktiken. Det är uppbyggt i stort kring hans dag- och nattsömn idag. Jag är fortfarande fundersam kring mattiderna, då han i dagsläget äter när som helst, och just nu är inne i en period då vi försöker införa såväl gröt som välling och puréer.
Vad tror Ni?

07:00 – Gomorronskratt
07:00 – Äta
08:30 – Sova 45 minuter
09:30 – Äta
12:30 – Äta
13:00 – Sova 90 minuter
15:30 – Äta
16:30 – Sova 20 minuter
17:30 – Äta gröt
18:00 – Kvällsrutiner
18:30 – Äta
18:50 – Välling
19:00 – Skrattet till gonattet
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Välkommen hit!!

Du har lite många mål. AW brukar rekommendera 4 mål + nattslurk. Testa det.

:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D Ja, välkommen, Morticia! :D

Kan ju bara hålla med helamig. Hon har koll på läget. :wink:

Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Tack för Era synpunkter. =)

Ska han få ännu mindre mat alltså, stackars lille. Han kommer att svälta ihjäl ... ;)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Man vet ju aldrig om ngn skojar när ordet är skrivet . Du menar väl inte att han ska äta mindre mat? Näe, utan äta massor i färre STORA mål. Gärna uppfettade med en klick smör el lite grädde eller ngr droppar kallpressad rapsolja. Som du ser måste du också satsa mer på riktig mat. Glöm inte heller katrinplommonpuré för förstoppad vill man ju inte bli...

Jag har kikat igen på ditt schema och kommer med detta förslag.

07:00 – Gomorronskratt
07:00 – Äta
08:30 – Sova 45 minuter
10.30 Äta Lunch riktig mat + påfyllnad med välling eller gröt
12:00 – Sova 90 minuter
14.00 Äta mellis- fruktpuré och gröt tex
16:30 – Sova 20 minuter
17:30 – Äta middag riktig mat + påfyllnad med välling el gröt
18:00 – Kvällsrutiner
18:50 – Välling
19:00 – Skrattet till gonattet

Jag flyttade upp även långluren så att mattiderna hamnar jämt fördelade över dagen.

Vad tror du om det?

Värme :heart: /Luvisen
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Nä, det skrivna ordet är svårtolkat ibland. Jag skojade, varför jag lade till smileyn. Jag menar också att antalet mål mat inte på något sätt behöver stå i relation till mängden på en dag. Dessutom så drev jag med mig själv, som överbeskyddande höns-curling-morsa. =)

Tack för Ditt fina förslag. Ska verkligen ta en grundlig titt på det och se om det är något vi kan använda. Jag har också funderat en del på långsovet på dagen, och insett att det behöver justeras lite.
Dessutom måste vi lägga på ett kol när det gäller matintroduktionen, för där har vi dels legat lite på latsidan, och dels är han mindre benägen att testa nya saker än sin storebror (vilken vi felaktigt satte som referens även för hur nästa barn blir). Allt gick hur enkelt som helst där, så att barnet kunde börja matvägra redan i detta tidiga skede tänkte vi aldrig. Heh. =)

Grönsakspuré-tärningar med rapsolja är under infrysning. =)
Morticia

Inlägg av Morticia »

Glömde för andra gången; tack snälla Ni för välkomnandena! =)

:D
Morticia

Inlägg av Morticia »

Fler frågor ...

Jag vet att Anna skriver att småbarn har stora sömnbehov, och det förstår jag ju själv också givetvis. Däremot så undrar jag varför de inte på något vis visar detta?
Förr visade sonen trötthet på förmiddagarna med gnugg i ögon, gråt och missnöjdsamhet. Nu visar han ingenting annat än glada miner hela fömiddagarna. Hur kan man då ändå veta att han verkligen är trött? Kan det inte vara så att han trots allt har ett mindre sömnbehov än innan?

(Han sover natt 19-07 med några avbrott för snutt på jättenappen mamma. Dagtid blir det oftast inte mer än 1+½ eller ½+½+½ timmarslurar.)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tja varför gör de inte det?

Ibland är jag själv kräktrött men kanske är uppe i en super nice film eller intressant samtal eller ute på partaj och är glad ändå fast jag borde sova. :lol: :cry: :lol:

Anna skriver i SHN-boken att det är livsglädjen som lyser igenom. De är glada att få leva helt enkelt. Det tycker att allt är spännande, hela dagen är ett äventyr!

Deras sinnen är helt öppna för att ta in så mkt kunskap som bara går. Det betyder ju inte att de har ett mindre sömnbehov, snarare tvärtom. Är man sådär på :lol: så behöver man ju verkligen stänga av mkt så lilla hjärnan inte kokar upp.

Glöm inte att Anna observerat hur många barn som helst, det är utifrån de observationerna som hon funnit vilket sömnbehov barnen har utifrån sin ålder. Barn har det mesta gemensamt så jag skulle kura ordentligt innan jag skulle komma fram till att just mitt barn ev har ett mindre sömnbehov.

Värme :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Jo, jag tvivlar inte en sekund på det faktum att Anna har stor erfarenhet av barn. Att jag inte förstår allt betyder inte att resten är fel, utan bara att jag inte förstår allt ... :lol: Och jag vill sannerligen förstå ALLT inför kurstarten. Och jag vill även ha bollat alla frågor innan dess, så jag slipper ställa dem till bäbisen. ;)

Det jag fiskade efter nu var om jag ska ändra något gällande dagslurarna, med tanke på att han inte brukar sova så mycket (Men, vid vidare eftertanke så sitter jag nog inne med svaret själv då han ju efter kuren kommer att ha lärt sig slappna av även dagtid ...)

Äh, jag är nog bara spänd inför kuren. Därför jag svamlar. :lol:

Hur mycket brukar man egentligen ramsa första natten? Ramsar man något medan man buffar då?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och jag vill även ha bollat alla frågor innan dess, så jag slipper ställa dem till bäbisen.
Toppen! :thumbsup:
Hur mycket brukar man egentligen ramsa första natten? Ramsar man något medan man buffar då?
Det beror på barnet. En del sover ju massor på en gg. :shock:
Medans man buffar är man bara tyst och ger sitt besked i handling. :P När man anser sig klar så kör man en kort solfjäder med tryck och sätter sedan sikte på dörren. På vägen ut ramsar man.

Jag vill verkligen understryka vikten av att ge ordentligt med besked i handling första kvällen, det ger så mkt för att kuren ska gå frammåt. Bättre att ungen somnar och att ramsan går in bakvägen så att säga. Man behöver inte oroa sig för att hamna i ngt buffningsträsk första natten! :wink:

God buffning! :mrgreen: /Luvisen
Senast redigerad av Luvisen den mån 22 nov 2010, 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
SM rookie
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Jag vill verkligen understryka vikten av att ge ordentligt med besked i handling första kvällen, det ger så mkt för att kuren ska gå frammåt. Bättre att ungen somnar och att ramsan går in bakvägen så att säga. Man behöver inte oroa sig för att hamna i ngt buffningsträsk första natten! :wink:

Tack för klargörandet Luvisen! Jag funderade också på det här med buffning /ramsandet. Men då har du förklarat!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Morticia

Inlägg av Morticia »

Tusen tack Luvisen. Nu fick jag det svar jag behövde på min väg mot total kontroll. Hehe. =)

Nästa fråga: Andra natten då? Är det DÅ man ska börja oroa sig för buffningsträsket? Är det DÅ man ska ramsa sig blå? Kommer man någonsin utanför dörren?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, så skulle man kunna uttrycka det. Men tycker barnet att svaret första natten var nöjaktigt behöver du aldrig ramsa dig blå. :shock:

Så här skulle man kunna säga:

När du buffat X antal ggr under natten märker du att barnet genast blir tyst och slappnar av när du börjar buffa- DÅ är det dags att byta till bara solfjäder. När den lilla blir lugn och avslappnad av att du bara lägger händerna på ryggen så är det dags att sluta solfjädra. När liten lägger sig bums ned så fort du öppnar dörren då är det dags att ramsa i dörrspringan.

Första natten göra man ALLT. Buff, solfjäder, ramsa, husljud, Mozart- rubbet! :lol:
Andra natten lite mindre av ALLT. Mer solfjäder än buff.
Tredje natten mest ramsa.
Fjärde natten börjar man dra ner på ramsandet. Gå in gör man bara vid TOTAL KRIS.
Obs! Det enda man aldrig drar ned på är husljuden. Alltid trevligt med lite hummande i bakgrunden när lillen ska sova!

Ungefär så MEN man måste lära sig lyssna hur barnet låter. Är det skrik eller gråt? Är det EN hög ton som man måste bryta av åt lillen? Är skriker nyanserat? Då jobbar barnet på att komma till ro. Hela tiden måste man ha siktet på att höra vad barnet säger annars blir oftast svaret otillfredsställande och då kan man verkligen ramsa sig blå. Du ska upprätta en kommunikation! Det är det som ska till!

Sist men verkligen inte minst gäller det att jobba med sig själv för att få till den där Attityden av Självklarhet! Med den funkar alla verktyg!

Har du läst denna?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Värme!/Luvisen
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Ja, jag läste den där. Ska läsa den igen, snart. Bara snubbarna lugnar sig lite. ;)

Du ger mig fler och fler svar på mina frågor Luvisen. (Snart räcker det med att Du bara ramsar lite åt mig för att jag ska bli nöjd ... :lol: ) Tusen tack!

Så var det det där med kommunikationen ... Jag har jättesvårt att höra skillnad på olika typer av gråt och skrik. Frågor eller ilska? Jag tvivlar just nu egentligen bara på det. Jag hör skillnad på hans gråt, men vid en viss punkt (när han är tillräckligt arg till exempel) så låter det som det gör när han gör sig illa. Med andra ord; hur vet jag att det är frågor och inte något annat han förmedlar?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"