Vilken dag! Kan inte minnas att det varit så här strulig sen jag precis fött Emil och Pappan var i Stockholm och jobbade och jag blev sjuk, ansiktet svullnade upp och jag kunde knappt andas. Det blev sjukhusbesök och ett himla pådrag. Men det var då det och jag hade då, som nu mycket hjälp av övriga familjen.
Dagen började inte bra eftersom jag fått ett trist brev från min arbetsgivare så jag var tvungen att kontakta facket. Sånt tar energi och det har jag ju inte så gott om just nu.
Sen stressade jag runt som en galning tills jag upptäckte att jag sett fel på klockan på en hel timme! Pust, då kunde jag be barnen om ursäkt för att jag varit heltokig och sen hade vi mysigt innan kusin/fadder J kom och tog hand om gänget.
Själv satte jag mig i bilen och for till det stora sjukhuset i Helsingborg, halvvägs ringer kusin/fadder J och undrar varför det inte kommer något vatten ur kranen!

Ja det kan man ju undra, jävla pump säger jag bara, det borde vara förbjudet för såna att bara sluta fungera. Inget jag kunde göra något åt men J sa att hon fixar allt ändå och det lugnar mig. Hon är helt fantastisk!
Väl framme på sjukhuset får jag träffa en jättetrevlig dansk läkare som tar väl hand om mig, min stress och min oro. Han konstaterade att bebisen låg precis som jag sagt, med huvudet upp och rumpen ner. Sen följde en intressant diskussion om hur vi skulle gå vidare. I Helsingborg får man gärna föda i säte, riskerna skulle enligt läkaren och studier han hänvisade till inte vara större än vid ett kejsarsnitt. Nästa steg blir att vi åker in på måndag och gör ett vändningsförsök, fungerar det så är allt bra. Om det inte fungerar så blir det röntgen av bäckenet och när vi får det svaret går vi vidare om och då står ju valet mellan att föda i säte eller snittas.
Ja vad ska man välja då? Jag tror jag föredrar en sätesförlossning framför ett snitt men sån är jag. Enligt UL-mätningarna och beräkningarna skulle bebisen ligga ca 8 procent över kurvan för tiden. Vilket skulle innebära en vikt på knappt 3000 kg i dag. Men det är ju till stor del uppskattningar, inte helt lätt att mäta en så stor unge, det blir skuggor och det är svårt att se stora kroppsdelar på en och samma gång.
I vilket fall som helst kommer mamma och tar hand om barnen på måndag så Pappan och jag kan tillbringa dagen, eller åtminstone halva dagen, på sjukhuset.
Läkaren var samtidigt väldigt rar som, med glimten i ögat, påpekade att ungen kommer komma ut på det ena eller det andra sättet. Och det har han ju rätt i.
Tillbaka hem igen där grabbarna var ute i snön och lekte medans Mika sov middag. Allt hade gått bra även om bristen på vatten var total. Fick åka till syrran och hämta en dunk vatten och i morgon ska det åkas och köpas en ny pump så då har vi nog vatten igen, hoppas jag.
Man blir liksom ganska handikappad utan vatten och vad mycket disk det blir, blä.
Kvällen slutade bra, jag bestämde mig för att gråta av mig en stund, gjorde så och det hörde Emil som inte somnat än så han frågade; varför gråter du mamma? Jag svarade att det var för att vi inte hade nåt vatten och för att jag var trött och för att det var lite jobbigt just nu. Då svarade han att han också skulle gråta en skvätt. Sen somnade han. Hur ljuvlig som helst och så enkelt det kan vara att bara gråta ens skvätt och sen är det bra med det.
Nu har Pappan och jag delat på en påse chips, barnen sover och hundarna likaså. Livet känns bättre, allt kommer att lösa sig även om vissa saker kommer ta lite längre tid. Huvudsaken är att familjen mår bra, det är ändå det viktigaste för mig.
Kram Susan