Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vi har anpassat schemat efter våra morgontider, dvs när maken skall till jobbet. 07 har funkat, då har han direkt gjort frukost när klockan ringt och så har vi ätit tillsammans.

Hon satt i b-sittern på vår säkra sittbänk, ibland uppe på vårt stora bord, och fick sin ersättning/välling/gröt tills hon kunde sitta själv vid bordet. Tillsammans är trevligt att äta och stiga upp. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vi hade också tankar kring detta hemma hos oss. Men jag bestämde mig för att behålla våran morgon kl 7.00 och inte ändra till 6.30 då min sambo är uppe och skramlar. Han försökte länge vara tyst för att inte väcka liten men jag kom fram till att kan Anna W få sina småttingar att invänta morgonen tills förälder väcker så kan jag. :mrgreen: Så jag lät liten komma med sina åsikter om saken. Han var sur ett bra tag men det får man ju vara. I vissa fall ramsade jag men ytterst sällan. Numera så sover han som en stock tills ngn av oss kommer in. Dvs liten kan lugnt stänga av sina öron- han behöver inte passa några tider. :wink:

Lycka till med ert beslut och eran lösning. :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lumima

Inlägg av lumima »

stort tack för era bra tips & råd!
vi får ta oss en funderare på hur vi ska göra och lösa det hela... hmm..

en skum sak som hände idag var att E vägrade vakna vid sin sovstund mitt på dagen. den är eg 1,30h, men han sov som en stock när jag försökte väcka hnm, vilket jag gjorde ett flertal gånger.
jag lät hnm (kanske dumt?) sova 30 min till och sen var han lättväckt, vaknade i princip själv.
det har hänt en gång tidigare nu när vi försöker ändra hans sovtider.
kan det vara så att han hellre vill sova 2 h mitt på dagen, och då kan (ska) vi korta ner förmiddagen istället från 45 till 20?
alltså :
19.30-07.30 natt
07.30 mat
09-09.20 sov
11 mat
12-14 sov
14.30 mat
17.30 mat
18.30 nattslurk
19.30 natt

eller ska jag kämpa för att hålla det till 45 min på fm och 1,30 h till lunch?
(em är borta nu).

ok, hoppas ni förstod mitt lite tillkrånglade resonemang :oops: :lol:

tackar!!!
// lumima :) [/quote]
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

hej igen,

vi har bestämt oss för att fortsätta med våra tider som vi har satt dem, och inte göra morgonen tidigare pga att mannen går upp då.
det har faktiskt funkat ganska bra de senaste morgonarna, ibland har han vaknat och jollrat 10 min innan han ska upp, och som idag så sov han som en stock ända tills vi väckte hnm.
så det går framåt! :)

angående hans ändring av lurarna som jag skrev om i förra inlägget, så har jag fortsatt att hålla på våra tider och inte låta hnm sova längre mitt på dagen.
dagslurarna går ganska bra, ibland vaknar han tidigare men oftast går det bra!
så skönt :)

så egentligen så funkar det mesta nu, förutom (fortfarande suck.. ) skrattet till gonatt. han vägrar vara glad då, utan är såå trött och sur och grinig.
men, men vi ger inte upp.

tack så länge för alla undebrara råd som jag har fått!!
återkommer när jag har nya frågor :)
kram kram lumima

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

=D> =D> =D> =D> Jättebra jobbat!!! :D

Kanon! :thumbsup:

Ang skrattet. Har ni hivat upp lillen på huvudet? Alltså, man hivar upp ungen på ens eget huvud så nedre delen av lilla maggen kommer på toppen av ens eget huvud. Och sedan skakar man på sitt huvud. Kliar spännande i magen! :P Funkar på vår surbulle. :wink: Och han är inte lättflörtad vill jag lova!

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lumima

Inlägg av lumima »

Jättebra jobbat!!!

Kanon!

Ang skrattet. Har ni hivat upp lillen på huvudet? Alltså, man hivar upp ungen på ens eget huvud så nedre delen av lilla maggen kommer på toppen av ens eget huvud. Och sedan skakar man på sitt huvud. Kliar spännande i magen! Funkar på vår surbulle. Och han är inte lättflörtad vill jag lova!

Värme/Luvisen
tack för dina applåder ;);)
och vilket sjukt bra tips! jag testade det igår, och funkade som en smäck! han skrattade som bara den, men så fort jag la ner hnm i sängen så började han skrika och vränga sig. jaja, vad ska man göra. han får väl vara sur då om han vill...
men det tipset ska jag fortsätta med & så tänkte jag låta hnm leka i sängen på "icke sov-tid" ngn gång då o då, så han vänjer sig mera vid sängen när det inte är sovdags och se om det hjälper också.

men annars så sover han nu som en stock hela natten, alla sina 12 h, och lurarna funkar (9/10) precis som de ska! så helt UNDERBART!!!!!

tack Anna W för att du har hjälpt oss med detta, samt alla ni helt OTROLIGA och SÅ UNDERBARA människor på forumet!

en rolig kuriosa bara, pratade med min mamma häromdagen och hon sa att hon hade läst en artikel om SHN-kuren i ngn tidning och då hade hon varit såå nöjd för hon visste att det hade hjälpt oss och lille Elliott!
;)

tack så hemst mkt för all hjälp så länge, återkommer när det dyker upp ngt!
stor varm kram på alla :heart: :heart: :heart:
// lumima

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh va roligt att det fungerar så bra för er! Grattis till njutningen! Underbart ju! Fortsätt jobba så fint nu så kommer ni kunna njuta lääääänge till. :wink: :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
lumima

Inlägg av lumima »

Åh va roligt att det fungerar så bra för er! Grattis till njutningen! Underbart ju! Fortsätt jobba så fint nu så kommer ni kunna njuta lääääänge till.

Bianca
Tack Bianca!! :)

nu är jag dock tillbaka igen, med en undran.. :oops:

Lilleman sover helt underbart på nätterna, alltid 12 h, några dagar tom lite längre :)

de 3 senaste dagarna har han dock vaknat tidigare på sin dagslur (eg 1,5h) och vägrat somna om efter 45 min...
kan det vara så att jag måste korta ner fm-luren från 45 min till 20?
då blir det en total sovtid / dygn på 13,50.
är det för lite för hnm (han har precis blivit 9 mån)?

har ni erfarenhet av längre nätter än 12h?
funderar på om vi ska lägga hnm redan kl 19 - 07.30 då han alltid är så sjuukt trött på kvällen och grinig.
är det dumt eller vad tror ni?

han är fortfarande jättearg när man lägger hnm för varje lur + för natten, tar mellan 10-20 min att somna och han är INTE glad. suck...

tack för all er input på förhand!! :)
// lumima

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag svarar lite snabbt, för jag ska strax ta upp mina små.

Jag vill minnas att AW skrivit att en natt jan vara alltifrån 11-12 timmar men aldrig länre eller kortare. Men, sen har hon skrivit i en annan tråd att om själva insomningen tar tid så kan man gott lägga en halvtimme tidigare så att älsklingen har lite extra tid att somna på. Då knycks ingen sömn från natten. :wink: Så kör på det!

9-mån ska ha ca 14 h sömn /dygn, så 13h 50 min är väl inte så tokigt! Lägger du dessutom lite tidigare på kvällen så kan han ju sno till sig de där sista 10 min, om han vill. Perfekt ju! Så hade jag gjort!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
lumima

Inlägg av lumima »

Hej!

Jag svarar lite snabbt, för jag ska strax ta upp mina små.

Jag vill minnas att AW skrivit att en natt jan vara alltifrån 11-12 timmar men aldrig länre eller kortare. Men, sen har hon skrivit i en annan tråd att om själva insomningen tar tid så kan man gott lägga en halvtimme tidigare så att älsklingen har lite extra tid att somna på. Då knycks ingen sömn från natten. Så kör på det!

9-mån ska ha ca 14 h sömn /dygn, så 13h 50 min är väl inte så tokigt! Lägger du dessutom lite tidigare på kvällen så kan han ju sno till sig de där sista 10 min, om han vill. Perfekt ju! Så hade jag gjort!

Bianca
tack för det snabba svaret! :)
jag tror också det är bättre att lägga hnm tidigare, då han alltid tar så lång tid på sig att somna för natten.

jag tänkte testa from imorgon att korta ner fm-luren och se om det ger resultat för lunch-luren, då den har strulat nu..
forts. följer :)

// lumima

lumima

hmmm....?

Inlägg av lumima »

hej igen,

nu har jag testat med att ändra lite i hans sömn ett tag och det har väl gått sådär känner jag.

jag har kortat ner fm till 20 min, lunchen till 1,5 h och då har han sovit som en stock på lunchen. DOCK så är han jättetrött på em, och då har jag bjudit hnm på 5/20 min på em.
Detta har tyvärr gjort att han har vaknat tidigare på morgonen istället samt vaknat till på natten (vilket har lösts med en pangramsa), vilket inte känns bra.

Nu funderar jag ändå på om jag ska ge hnm 45 min på fm, se om vi kan få till 1,5h på lunchen och "slippa" em-luren så att nattsömnen håller sig som den ska.
Men det känns surt att natten nu har börjat påverkas, då den har varit helt intakt nu ett bra tag.

Så nu är jag frågande hur jag ska göra för att lösa detta...?
Ska jag köra 20-1,5-5-natt eller 45-1,5-natt??

Tips ngn?
Tackar på förhand :)

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag hade givit förutsättningar för 45 + 1,5 h tror jag. Ge det några dagar så att det verkligen sätter sig.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Hej! Jag hade givit förutsättningar för 45 + 1,5 h tror jag. Ge det några dagar så att det verkligen sätter sig.

Kram Emma
Tack Emma för din snabba feedback! :)

Igår så var han helt absurt trött redan från kl 18.. han var sur & grinig, gäspade och ville inget annat än att sova.. detta för att jag inte gav hnm ngt att sova på em.
Vi la hnm 18.50 och så somnade han på 10 min, alltså 19.00.
Han sov som en stock ända till 06.45 när han vaknade och babblade en liten stund.
Men sen somnade han om och sov som ända tills pappa väckte hnm 07.30 när han ska upp.

Så nu bådar det gott för dagen, då han inatt faktiskt sov ca 12,15 h!

Jag ska köra 45 + 1,5 och om det strular på lunchen så får han en 5-min på em, då han inte får vara så trött som han var igår kväll... stackarn.

Tack än en gång, och nu kör vi järnet framåt så ska det gå bra!! :lol:
kram kram lumima

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Härligt!

Det tar alltid minst tre dagar innan man kan utvärdera en schemaändring så även om han är trött i början så betyder inte det att schemaändringen är fel. Snart kommer han sova som en stock alla lurar 8)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lumima

Re: Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänt

Inlägg av lumima »

Tack Emma för dina värmande ord! :D

Det har gått lite sådär måste jag säga nu i drygt en vecka efter att jag införde 45 + 1,5 h sömnen.
Han sover jättebra 45 min, sen när det är dags för 1,5 h så vaknar han alltid efter 30 min, skriker, jag ramsar, han somnar om och vaknar sen igen efter 30 min och skriker och vägrar att somna om trots min ramsa.
Jag tar upp hnm därför en kvart innan det eg är dags.

Detta innebär att han är sjuuukt trött på em och jag måste gå o lägga hnm 5 eller ibland tom 20 min för att han överhuvudtaget ska orka med em.
Em-luren ville jag verkligen skulle bort, men nu verkar det som en liten ond cirkel.

Om jag dock kortar ner (som jag gjorde innan) fm-luren till 20 min, då sov han innan iaf superbra sin 1,5h mitt på dagen men är fortfarande helt knäckt på em och måste få sig en lur..

Vad ska jag göra?? Får inte till det här just nu. hjälp..

Han har även börjat skrika hur mkt som helst när jag lägger hnm på dagarna, kan ta allt mellan 10-30 min för hnm att somna. För natten så är han fortfarande jättearg och skriker som en blådåre upp till 30 min... suck.
Detta trots alla våra försök att göra det hela roligt och skratta med hnm.

När tror ni detta kommer att släppa? Några bra tips?
Suck, som ni hör så är min positivitet lite halvt borta så detta är lite tungt just nu..
Ser fram emot era konstruktiva svar & tips :)
// kram lumima

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"