Lilla Iris som haft kolik i 4månader ska försöka kuras snart
Lilla Iris som haft kolik i 4månader ska försöka kuras snart
Hej!
Min dotter har haft kolik tills dess att hon blev 4månader, hon är nu 4,5 mån. Rutiner har alltså inte varit att tänka på innan dess. Hon är dessutom en väldigt aktiv och hetsig bebis som verkar bli fort trött men har oerhört svårt att komma till ro, särskilt på dagarna och sover kanske en 13h per dygn. (dagslurar oftast i vagnen när vi är ute och går)
Jag funderar lite på hur ett schema skulle kunna se ut för Iris. Vi har infört läggdags kl 20 vilket hon reagerat bra på och det känns verkligen som hon behöver mer fasta tider för mat och tupplurar. Innan har det varit svårt att få henne att äta mkt åt gången och hon vägrar oftast äta mer efter 120ml oavsett hur lång tid det gått innan hon åt senast, därför äter hon också fortfarande mycket på natten.
Behöver lite rådgivning och hjälp med schema till lilla Iris.
MVH Sara
Min dotter har haft kolik tills dess att hon blev 4månader, hon är nu 4,5 mån. Rutiner har alltså inte varit att tänka på innan dess. Hon är dessutom en väldigt aktiv och hetsig bebis som verkar bli fort trött men har oerhört svårt att komma till ro, särskilt på dagarna och sover kanske en 13h per dygn. (dagslurar oftast i vagnen när vi är ute och går)
Jag funderar lite på hur ett schema skulle kunna se ut för Iris. Vi har infört läggdags kl 20 vilket hon reagerat bra på och det känns verkligen som hon behöver mer fasta tider för mat och tupplurar. Innan har det varit svårt att få henne att äta mkt åt gången och hon vägrar oftast äta mer efter 120ml oavsett hur lång tid det gått innan hon åt senast, därför äter hon också fortfarande mycket på natten.
Behöver lite rådgivning och hjälp med schema till lilla Iris.
MVH Sara
-
frk Carlsson
Hej och välkommen hit
såg tt du hade postat två trådar, så jag svarar i den som var postad senast.
Jag kurade min yngsta tjej 2009 då hon var 9 mån, och ska börja kura min 5 mån-kille imorgon (har dock tjuvstartat lite sen ngr nätter tillbaka), så jag har väl ändå lite erfarenhet av SHN. Jag skulle bara vilja säga såhär - läs boken utan och innan!
Där finns exempel på hur man kan tänka kring schemat. Jag har tagit hjälp av den både 2009 och denna ggn , t ex avs hur många timmar det ska gå mellan mkt och vila och hur man ska fördela lurarna över dagen, och så har jag försökt tänka kring hur det passat det aktuella barnet. Jag har lyckats få till scheman bäggr ggr som funkat både på pappret och i praktiken.
Det är många som inte har rutiner för sina barn när de är 4 mån, även om de int haft kolik. Jg hade ganska så oregelbundna mat - och sovtider för min dotter innan jag styrde upp henne, och bokens förslag till scheman var som det enda jag gick på. Man märker ju eftersom vad som funkar el inte funkar och då får man skjuta lite på det bara, men inte för mkt. Jag tror verkligen på det som Anna har skrivit i boken avseende tidsintervallerna. Det gäller bara att själv kunna stå emot - "attityden av självklarhet" , aldrig vika ner sig.
Ni har börjat med att lista ut att 20.00 är en bra läggtid för er tjej. Innebär det då att hon ska sova till 08 el 7.30 el vad? Att lägg ett sovpass på fm, ett över lunch/tidig em samt ett under sen em brukar vara ganska vanligt om man spnar runt på vilka scheman folk här inne har. Hur länge brukar hon orka hålla sig vaken mellan sina sovstunder i dagsläget? Min kille orkar vara vaken max 2,5 tim, så därför har jag lagt sovpassen efter det.
När det gäller att äta på natten så vet jag att det finns dom som behåller ett nattmål, svårt att säga om det är för barnets skulle el för ens egen skull. Enl mig så förvirrar detta bara barnet, men det är min egen, privata uppfattning.
Följer man Annas schemaförslag så ska barnet äta 4 ggr/dag och en nattslurk. Min son äter frukost, lunch, mellis, middag samt kvällsgröt. Han äter puré,fruktmos samt gröt och så ammar jag honom 2 ggr/dag i samband med maten. Ett barn som får mkt mat på dagen blir inte hungrigt på natten, det är min erfarenhet. Och ofta är det så att det är just med mat man bemöter uppvaknandena på natten med och så "tror man" att barnet "måste äta" när det eg handlar om att det inte kan somna om själv (och det är ju det man lär dom i SHN). Jag har inte orkar bemöta min son med annat än att amma 3 ggr/natt fast han är 5 mån och en stor kille. Inatt så var första natten då jag inte gav honom mat, vi ramsade istället (vi har tjuvstartat lite) och det gick hur bra som helst!
Ja, du får säkert andra, mer konkreta svar och det var kanske det du ville ha. Men som sagt - plöj boken - då kommer man in the right mood oxå
För när man väl börjar så är det ganska "kul" eftersom man gör framsteg så snabbt (om man gör "rätt").
Det kommer gå superbra för er.Du har redan hittat hit och du är fast bestämd att använda dig av SHN, och då har man halva inne
8)
Lycka till! Man brukar få så bra svar här oxå, så du kan känna dig trygg.
Mvh/Sanna
såg tt du hade postat två trådar, så jag svarar i den som var postad senast.
Jag kurade min yngsta tjej 2009 då hon var 9 mån, och ska börja kura min 5 mån-kille imorgon (har dock tjuvstartat lite sen ngr nätter tillbaka), så jag har väl ändå lite erfarenhet av SHN. Jag skulle bara vilja säga såhär - läs boken utan och innan!
Där finns exempel på hur man kan tänka kring schemat. Jag har tagit hjälp av den både 2009 och denna ggn , t ex avs hur många timmar det ska gå mellan mkt och vila och hur man ska fördela lurarna över dagen, och så har jag försökt tänka kring hur det passat det aktuella barnet. Jag har lyckats få till scheman bäggr ggr som funkat både på pappret och i praktiken.
Det är många som inte har rutiner för sina barn när de är 4 mån, även om de int haft kolik. Jg hade ganska så oregelbundna mat - och sovtider för min dotter innan jag styrde upp henne, och bokens förslag till scheman var som det enda jag gick på. Man märker ju eftersom vad som funkar el inte funkar och då får man skjuta lite på det bara, men inte för mkt. Jag tror verkligen på det som Anna har skrivit i boken avseende tidsintervallerna. Det gäller bara att själv kunna stå emot - "attityden av självklarhet" , aldrig vika ner sig.
Ni har börjat med att lista ut att 20.00 är en bra läggtid för er tjej. Innebär det då att hon ska sova till 08 el 7.30 el vad? Att lägg ett sovpass på fm, ett över lunch/tidig em samt ett under sen em brukar vara ganska vanligt om man spnar runt på vilka scheman folk här inne har. Hur länge brukar hon orka hålla sig vaken mellan sina sovstunder i dagsläget? Min kille orkar vara vaken max 2,5 tim, så därför har jag lagt sovpassen efter det.
När det gäller att äta på natten så vet jag att det finns dom som behåller ett nattmål, svårt att säga om det är för barnets skulle el för ens egen skull. Enl mig så förvirrar detta bara barnet, men det är min egen, privata uppfattning.
Följer man Annas schemaförslag så ska barnet äta 4 ggr/dag och en nattslurk. Min son äter frukost, lunch, mellis, middag samt kvällsgröt. Han äter puré,fruktmos samt gröt och så ammar jag honom 2 ggr/dag i samband med maten. Ett barn som får mkt mat på dagen blir inte hungrigt på natten, det är min erfarenhet. Och ofta är det så att det är just med mat man bemöter uppvaknandena på natten med och så "tror man" att barnet "måste äta" när det eg handlar om att det inte kan somna om själv (och det är ju det man lär dom i SHN). Jag har inte orkar bemöta min son med annat än att amma 3 ggr/natt fast han är 5 mån och en stor kille. Inatt så var första natten då jag inte gav honom mat, vi ramsade istället (vi har tjuvstartat lite) och det gick hur bra som helst!
Ja, du får säkert andra, mer konkreta svar och det var kanske det du ville ha. Men som sagt - plöj boken - då kommer man in the right mood oxå
För när man väl börjar så är det ganska "kul" eftersom man gör framsteg så snabbt (om man gör "rätt").
Det kommer gå superbra för er.Du har redan hittat hit och du är fast bestämd att använda dig av SHN, och då har man halva inne
8)
Lycka till! Man brukar få så bra svar här oxå, så du kan känna dig trygg.
Mvh/Sanna
-
frk Carlsson
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag vill bara tacka frk carlsson för ett fint inlägg och instämma i allt. Vi hörs mer när du väl läst och börjar med att ta frågor då.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
då kör vi
Nu har jag plöjt boken, och orkar inte en sekund till av entimmars sömn.
Har precis nattat Iris med hjälp av buffande och ramsande. Lillan somnade på en kvart. Ska nu bli spännande att se hur natten utvecklas. Hon har ätit fem mål idag, ska jag envist inte ge henne mat - trots att hon senast igår åt två ggr?
Sen har jag gjort ett schema, vill gärna ha synpunkter.
20,00 - 07,30 sova - 11,5h
08,00 - mat
9.00 - 10.00 sova 1h
11.00 -mat
12,00- 14,00 sova 2h
14,00 - mat
16.00- 17,00 - sova 1h
17.00 - mat
19.00 gröt o och 19,30 kvällslurk
20.00 - sova
Totalt 15,5h sömn. iris är ju 4,5 månad...
Vad sägs?
Har precis nattat Iris med hjälp av buffande och ramsande. Lillan somnade på en kvart. Ska nu bli spännande att se hur natten utvecklas. Hon har ätit fem mål idag, ska jag envist inte ge henne mat - trots att hon senast igår åt två ggr?
Sen har jag gjort ett schema, vill gärna ha synpunkter.
20,00 - 07,30 sova - 11,5h
08,00 - mat
9.00 - 10.00 sova 1h
11.00 -mat
12,00- 14,00 sova 2h
14,00 - mat
16.00- 17,00 - sova 1h
17.00 - mat
19.00 gröt o och 19,30 kvällslurk
20.00 - sova
Totalt 15,5h sömn. iris är ju 4,5 månad...
Vad sägs?
-
ilindstrom
Hej och välkommen hit!
Tanken med kuren är bla. att få bort mat på natten. Så ingen mat förren det är morgon i morgon bitti.
Jag har kikat på ditt schema och det ser bra ut i det stora hela. Något som är bra att tänka på är de naturliga sömnpassen på 20 min, 45 min, 1.5h och 2 h. En timme kan var jobbigt för barnet att ha eftersom hon då är nere i djupsömn när hon väcks. Så kanske 1,5h på förmiddagen och 45 minuter på eftermiddagen skulle vara bra?
Lycka till inatt!
Ida
Tanken med kuren är bla. att få bort mat på natten. Så ingen mat förren det är morgon i morgon bitti.
Jag har kikat på ditt schema och det ser bra ut i det stora hela. Något som är bra att tänka på är de naturliga sömnpassen på 20 min, 45 min, 1.5h och 2 h. En timme kan var jobbigt för barnet att ha eftersom hon då är nere i djupsömn när hon väcks. Så kanske 1,5h på förmiddagen och 45 minuter på eftermiddagen skulle vara bra?
Lycka till inatt!
Ida
Tack för alla hjälp och respons! Det är guld värt.
Natten gicck väl förvånansvärt bra måste jag säga. Dock blev det mycket buffande men det är väl okej första natten? Hon var vaken mellan 2 och 3,30 och bökade och frågade mycket men jag stod på mig och hon fick inte mat förän 8 i morse som bestämt. Allts klarade hon sig helt utan mat! Hurra. Många uppvak blev det mellan 6 och 7 men jag fortsatte bara, brukar detta försvinna snabbt?
Nu sover hon första dagsluren hemma och jag fick buffa en del igen? Men principen är väl samma som natten?
Jag ändrade schemat också - tack för att ni var uppmärksamma på att det såklart inte funkar med en timmes sömn!
Så nu sover hon istället, 11,5 - 45 -2 -45- Detta blir ju "bara" 15h sömn, ska jag försöka få in en halvtimme till? Hon är ju snart 5månader och har uppvisat ett väldigt litet sömnbehov tidigare (eller bara övertrött)
Jättetacksam för svar! Och är så glad att forumet finns!
Natten gicck väl förvånansvärt bra måste jag säga. Dock blev det mycket buffande men det är väl okej första natten? Hon var vaken mellan 2 och 3,30 och bökade och frågade mycket men jag stod på mig och hon fick inte mat förän 8 i morse som bestämt. Allts klarade hon sig helt utan mat! Hurra. Många uppvak blev det mellan 6 och 7 men jag fortsatte bara, brukar detta försvinna snabbt?
Nu sover hon första dagsluren hemma och jag fick buffa en del igen? Men principen är väl samma som natten?
Jag ändrade schemat också - tack för att ni var uppmärksamma på att det såklart inte funkar med en timmes sömn!
Så nu sover hon istället, 11,5 - 45 -2 -45- Detta blir ju "bara" 15h sömn, ska jag försöka få in en halvtimme till? Hon är ju snart 5månader och har uppvisat ett väldigt litet sömnbehov tidigare (eller bara övertrött)
-
frk Carlsson
:thumbsup: strålande!SaraLang skrev:Tack för alla hjälp och respons! Det är guld värt.
nu är du och iris på rätt väg.du märker själv att ni gör framsteg, det är en känsla som kommer förstärkas mer o mer nu o ge dig kraft
visst är det mäktigt första natten man inte ger mat? jag var ju där för 3 nätter sen och man känner sig sååå stark o modig sen
ja, första natten blir det en del buffande, men det är ok. nu är det dock dax att dra ner på det.lita nu på ramsan och dig själv och ffa iris - hon fixar det här. vi har ju kört 3 nätter med sigge nu och natten till idag sov han fram till 4.45 och nöjde sig då med enbart en omgång ramsa x4 och sedan en till kl 06.tidigare nätter har vi hållt på o ramsa 45 min, så förändring sker snabbt o det kommer du oxå märka.
vargtimmen ÄR trixig, man kan få jobba med den länge, länge - även efter att kuren är över. men ger man inte upp så kommer man förbi det oxå.
det där med att ev justera 30 minuter, det märker du eftersom...alla barn sover inte prick 12 tim per natt...
kör på nu - du kommer märka framstegen. anteckna gära så kan du se dem på ett ännu mer konkret sätt.
:thumbsup:
Jag är faktiskt helt såld allaredan, men har ytterligaren några frågor:
- Om lillan somnar hemma på dagen, är det bara att byta ut ramsan lite och låta det vara lite mer ljust och ljudligt men ändå göra samma som natten?
- Om vi går ut i vagnen på dagen är det nödvändigt att jag får henne att somna i en stilla vagn först för att kuren ska verka?
- Nu andra natten ska hon få fråga ett tag innan jag ramsar? Hur ofta bör jag ramsa?
MVH Sara och återigen tack!
- Om lillan somnar hemma på dagen, är det bara att byta ut ramsan lite och låta det vara lite mer ljust och ljudligt men ändå göra samma som natten?
- Om vi går ut i vagnen på dagen är det nödvändigt att jag får henne att somna i en stilla vagn först för att kuren ska verka?
- Nu andra natten ska hon få fråga ett tag innan jag ramsar? Hur ofta bör jag ramsa?
-
frk Carlsson
GodmorgonSaraLang skrev:Jag är faktiskt helt såld allaredan, men har ytterligaren några frågor:
Hur har natten varit? Hoppas att du hittade ngn balans i ramsandet, men det tror jag att du har gjort
Visst ramsar man på dagen, precis som på natten! Man har ju bara en anan ramsa, som inte får innehålla ordet natt. Men det är ju exakt samma procedur. Jag har mörklagt i sovrummet även på dagen. Här börjar det vara så mörkt nu på dagtid oxå (bor i norra Sverige) så det hjälper ju till oxå.
Jag törs inte svara på det om vagnen, men har för mig att det står i boken att vagnen kan vara i rullning medan barnet somnar men att man sen snabbt ska stanna. Det är väl för att det inte ska vänja sig vid att somna i en rullande vagn tänker jag.
Hör gärna av dig om hur det har gått inatt
Mvh Sanna
Tack för svaren! Om hon vaknar i vagnen kan jag vagna tills hon somnar igen då tro? Känns ju lite småjobbigt att ramsa ute bland folk innan det satt sig ordentligt. ¨
Så till natten:
Goda nyheter: Efter en del buffande inför läggningen som tog ca 15 min sov lillan till 23 vaknade och gnällde och nöjde sig med ramsa och somnade om på 5 min! Jag trodde inte det var sant helt otroligt! Sen sov hon till klockan 6!!!!! Alltså nästan en 10 timmars natt! Helt sjukt. Så bra har hon aldrig någonsin sovit. Jag är helt förbluffad.
Sämre nyheter:
Vid uppvaket klockan 6 vägrade hon somna om med ramsa - (planerad väckning är ju tidigast klockan 7 gärna 7.30) Jag blir osäker och börjar buffa, men det krävs massa buffande för att få henne lugn och varje gång jag slutar skriker hon som fan. Jag börjar känna att det är jobbigt, och ge vika, natten har ju varit så bra, tusan att hon ska behöva skrika såhär nu. Börjar dessutom tro att hon kanske är hungrig då hon åt lite dåligt igår. Jag fortsätter buffa och ramsa, men tillslut är hon närmast hysteriks och jag lugnar henne lite innan jag gör gomorron klockan 06.55 fan. Lillan blundar forftfarande vilket förmodligen gör att jag säkert skulle kunna fått henne att somna igen.... om jag varit envis. Men blev osäker då hon inte ens lugnade sig av buffande. Blev dessutom osäker på mitt schema upplägg och tänkte att hon kanske inte alls kan sova 11,5h och att jag borde lägga mer sovtid på dagen istället... Men det är väl dumt att ändra schemat nu eller? Hur ska jag göra imorgon?
MVH Sara
Så till natten:
Goda nyheter: Efter en del buffande inför läggningen som tog ca 15 min sov lillan till 23 vaknade och gnällde och nöjde sig med ramsa och somnade om på 5 min! Jag trodde inte det var sant helt otroligt! Sen sov hon till klockan 6!!!!! Alltså nästan en 10 timmars natt! Helt sjukt. Så bra har hon aldrig någonsin sovit. Jag är helt förbluffad.
Sämre nyheter:
Vid uppvaket klockan 6 vägrade hon somna om med ramsa - (planerad väckning är ju tidigast klockan 7 gärna 7.30) Jag blir osäker och börjar buffa, men det krävs massa buffande för att få henne lugn och varje gång jag slutar skriker hon som fan. Jag börjar känna att det är jobbigt, och ge vika, natten har ju varit så bra, tusan att hon ska behöva skrika såhär nu. Börjar dessutom tro att hon kanske är hungrig då hon åt lite dåligt igår. Jag fortsätter buffa och ramsa, men tillslut är hon närmast hysteriks och jag lugnar henne lite innan jag gör gomorron klockan 06.55 fan. Lillan blundar forftfarande vilket förmodligen gör att jag säkert skulle kunna fått henne att somna igen.... om jag varit envis. Men blev osäker då hon inte ens lugnade sig av buffande. Blev dessutom osäker på mitt schema upplägg och tänkte att hon kanske inte alls kan sova 11,5h och att jag borde lägga mer sovtid på dagen istället... Men det är väl dumt att ändra schemat nu eller? Hur ska jag göra imorgon?
MVH Sara
-
frk Carlsson
:thumbsup: HÄRLIGT! Nu är du på god väg! Fascinerande va, att de drar av 10 tim bara sådär efter att ha sovit som krattor bara natten innanSaraLang skrev:Tack för svaren! Om hon vaknar i vagnen kan jag vagna tills hon somnar igen då tro? Känns ju lite småjobbigt att ramsa ute bland folk innan det satt sig ordentligt. ¨
Så till natten:
Sämre nyheter:
MVH Sara
Ingen skada skedd iom det inträffade i morse. Men ta och reflektera över din egen reaktion såhär i efterhand - vad det nödvändigt att stressa upp dig? Jag tror inte det. Hur hade det kunnat bli om du bara hade framhärdat istället? Vad är det värsta som kunde ha hänt? Inget, förutom att hon till slut hade tagit ramsan, tippar jag
Jag skulle ramsa henne i vagnen, även om jag var bland folk. Låt dem undra och glo. Det är viktigare att hon får de hon behöver! I "värsta fall" får du väl gå undan och ha vagnen lite avskilt då medan du ramsar, den ska väl ändå stå nånstans? Är du ute och promenerar så får du väl ta nån väg där det inte går så många. Och btw - det finns så mkt skumt folk i dagens samhälle, så att man går och "ramsar" borde inte väcka uppmärksamhet tycker jag.
Glöm dock inte att under uppföljningsveckan ska man hålla sig hemma och inte fara ut på äventyr. Det kan man göra sen när rutinerna satt sig (det är ofta pga detta som folk misslyckas med SHN, man klarar kuren men sen så sabbar man allt på dag 5 bara för att man tror att det är grönt att börja springa ute på stan/dra till Thailand etc). Anna skriver ju att det tar ca 1 mån innan rutineran verkligen etablerats hos barnet och det stämmer nog.
Svårt att säga ang schemat vad som passar/inte passar. Jag tycker att barnet själv brukar säga till ...dvs om det börjar strula med sömnen dag el natt så är det oftast i schemat man hittar svaret, fast då har det varit när man har hållt på ett tag. Jag ändrade dock Sigges schema från natt 2 till natt 3 eftersom han från början hade 11,5 tim sömn på natten - istället la vi honom 30 min tidigare igår så att han verkligen får 12 tim/natt. Och det funkade - inatt sov han verkligen 12 tim (på sin 4e natt) så nu är han s natt 19-07 is för 19.30-07 som vi först tänkt.
Så, kör på nu! Vi hörs.
Mvh Sanna
-
frk Carlsson
tänkte bara förtydliga det här med att "lyssna" på barnets frågor. för mig är det helt OK att sigge ligger och gnorkar och grymtar etc.jag tolkar det som att han gör "trött-ljud" samt "ställer in sig på att sova" och det är ju tillåtet. jag drar gränsen vid att han typ gråter/skriker helt random samt om han inte lyssnar på ramsan (för att han förmodligen är för trött/har skrikit upp sig för mkt) - DÅ ramsar jag. till slut blir det som en dialog mellan honom och mig där han successivt ger upp och somnar.
som nyss när jag sövde honom inför lunchen: först så grät han en del och jag ramsade på, flera ramsor x 8. jag hann knappt tystna så började han grina.
sen började jag märka att han tystnade medan jag ramsade men att han fortsatte gråta så fort jag tystnade. då började jag ramsa igen. sen så blev det tyst och han gick över från att gråta till att bara "gnorka" och ha sig.ngn liten session med gråt kom igen, så då stöttade jag honom gnm att ramsa. sen blev det längre och längre uppehåll mellan gnork-ljuden oxå (när han bara gnorkade så sa jag alltså ingenting) och så kom en sista liten gråt, och då "tryckte jag till" med ramsan en sista ggn och sen var det tyst - som att han behövde en allra sista bekräftelse på att det var OK. tog som sagt ca 10 min.
ja, vet inte om jag förvirrade iom detta inlägg, men tänkte bara komma med ett konkret exempel.
som nyss när jag sövde honom inför lunchen: först så grät han en del och jag ramsade på, flera ramsor x 8. jag hann knappt tystna så började han grina.
sen började jag märka att han tystnade medan jag ramsade men att han fortsatte gråta så fort jag tystnade. då började jag ramsa igen. sen så blev det tyst och han gick över från att gråta till att bara "gnorka" och ha sig.ngn liten session med gråt kom igen, så då stöttade jag honom gnm att ramsa. sen blev det längre och längre uppehåll mellan gnork-ljuden oxå (när han bara gnorkade så sa jag alltså ingenting) och så kom en sista liten gråt, och då "tryckte jag till" med ramsan en sista ggn och sen var det tyst - som att han behövde en allra sista bekräftelse på att det var OK. tog som sagt ca 10 min.
ja, vet inte om jag förvirrade iom detta inlägg, men tänkte bara komma med ett konkret exempel.
Det börjar ta sig! Och tack fröken carlsson för att du guidar mig genm detta!
Natt 3! Efter en skrikig nattning - men inget buffande! Somnade hon på 15 min. Vaknade klockan 3 ramsade om och om igen tills lillan somnade 15 min senare. Klockan 6 utspelade sig samma senario - med en liten tillrättaläggning och en liten bestämd buff. Vilka fantastiska nätter!!!!
Klockan 6,55 vaknar lillan och lever runt, vi har ju planerat att gå upp 7,30 och jag blir lite nervös igen som igår. Men ramsar bara och buffar inte.
Går upp och gör lite ljud i huset. och försöker invänta lugnt läge. 7,06 rusar jag in och gör gomorron.
Imorgon ska jag ha mer is i magen och vänta till åtminstone 07,20!!!
Första luren gick också bra och hon somna på ca 7-8min - med enbart ramsa.
Nu dagens frågor:)
- Kan jag varva med lite promenader ändå denna första veckan? Blir ju lite segt att bara vara inne...
- Är det okej att göra lite aktiviteter som I redan är van vid. Alltså träffa folk vi känner gå hem till dem och fika o.s.v. eller hur noga ska jag vara med att hålla mig hemma. Som du säger, det är ju verkligen inte värt att riskera något med kuren.
Vad härligt att höra att det går bra med lille S också. Läser den tråden med och hejar ¨på!
Natt 3! Efter en skrikig nattning - men inget buffande! Somnade hon på 15 min. Vaknade klockan 3 ramsade om och om igen tills lillan somnade 15 min senare. Klockan 6 utspelade sig samma senario - med en liten tillrättaläggning och en liten bestämd buff. Vilka fantastiska nätter!!!!
Klockan 6,55 vaknar lillan och lever runt, vi har ju planerat att gå upp 7,30 och jag blir lite nervös igen som igår. Men ramsar bara och buffar inte.
Går upp och gör lite ljud i huset. och försöker invänta lugnt läge. 7,06 rusar jag in och gör gomorron.
- Kan jag varva med lite promenader ändå denna första veckan? Blir ju lite segt att bara vara inne...
- Är det okej att göra lite aktiviteter som I redan är van vid. Alltså träffa folk vi känner gå hem till dem och fika o.s.v. eller hur noga ska jag vara med att hålla mig hemma. Som du säger, det är ju verkligen inte värt att riskera något med kuren.
Vad härligt att höra att det går bra med lille S också. Läser den tråden med och hejar ¨på!
-
frk Carlsson
HärligtSaraLang skrev:Det börjar ta sig! Och tack fröken carlsson för att du guidar mig genm detta!
Nu bestämmer vi att du inte buffar ngt hädanefter utan bara solfjädrar - och bara i absoluta nödfall
Och imorgonbitti tar du inte upp henne förrän 7.30, om du så ska stå och ramsa i 45 minuter, jag LOVAR dig att du klarar det. Sigge vaknade 5.45 imorse och det tog oss 20 min att få honom tyst. Bara ett exempel så du ser att jag oxå får hålla på - det är ett långsiktigt arbete detta 8)
Nu är ju jag av den försiktiga sorten, så jag kommer inte ta med Sigge ut på ngt, förutom promenaden/bilfärden till och från fsk när jag lämnar tjejerna. Jag vill understryka - att så fort det handlar om "vaken tid" kan man ju såklart göra ngt, men kanske inte ngt superrafflande, men när det är dax att sova vill jag vara tillbaka hemma i god tid innan och hinna varva ner etc. Tänk såhär - vad är en el två veckor hemma i "isolering" mot för att få S O V A 12 tim/natt under resten av Iris barndom 8) ? Får du för tråkigt kanske du kan bjuda hem ngr av era kompisar hem till er istället och så berättar du om att ni håller på med SHN och avgör ifall det är OK att de är kvar när hon sak gå och lägga sig el hur du vill göra.
Ta promenad och låta henne sova i vagnen, OK om du har tänkt ha just den luren i vagnen hädanefter. Annars tycker jag att det är bäst att göra så mkt enl regelboken som det bara går, dvs låta henne ta dagslurarna där hon hädanefter "ska". Rent generellt tar det 2 v innan ett nytt beteende sätter sig. Läs igenom avsnittet om "Säkerheten" i SHN-boken igen och fundera kring det. Jag vill bara påminna om att det är precis här som många går bet och bara "men SHN funka inte för oss!" (och sen visa det sig att de som sagt börjat rucka på schemat, ta med barnet lite hit och dit etc etc).
Nu är det JAG som resonerar såhär, du är ju såklart fri att göra som du vill med ditt barn, det hoppas jag du fattar
Kör hårt 8)
Mvh Sanna