Hur länge kan man vagna/ buffa och ramsa i kurens början?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Snubba

Hur länge kan man vagna/ buffa och ramsa i kurens början?

Inlägg av Snubba »

Jag förstår ju att allt är individuellt, och beror på situation. Dock är jag inför kurningen osäker på hur jag egentligen startar kuren. När kuren börjat sätta sig och allt går planenligt förstår jag, men i de fall när det inte riktigt går enligt exemplen?

Pojken, 6 mån., är arg, ledsen och frågande och jag vet inte hur länge jag bör vagna/ buffa i början. Han blir lugn av mitt vagnande, men skriker upp sig när jag slutar. Vad gör jag? Vagna/buffa eller ramsa? När ska jag gå ut? (Så fort som möjligt förstår jag, men jag har svårt att göra avvägningen när han skriker och hjärnan och hjärtat inte är i fas.)

Hur mycket ska man ramsa, och när? Anna skriver ju att man vid kurens början kan dra en extra ramsa för att barnet ska lära sig den. Men hur mycket ska man egentligen ramsa medan man står och vagnar/ buffar eller (i nödfall) solfjädrar?

Min osäkerhet ligger alltså i vad jag ska göra innan pojken förstår vad som sker, och att vargarna är borta. Hur använder jag verktygen effektivast?

Jag HAR läst både SHN-boken och på nätet, men jag känner mig ändå osäker på dessa saker. Vill börja kura så fort som möjligt, men det går ju inte så länge jag känner osäkerhet.
frk Carlsson

Re: Hur länge kan man vagna/ buffa och ramsa i kurens början

Inlägg av frk Carlsson »

Snubba skrev:Jag förstår ju att allt är individuellt, och beror på situation. Dock är jag inför kurningen osäker på hur jag egentligen startar kuren. När kuren börjat sätta sig och allt går planenligt förstår jag, men i de fall när det inte riktigt går enligt exemplen?

Pojken, 6 mån., är arg, ledsen och frågande och jag vet inte hur länge jag bör vagna/ buffa i början. Han blir lugn av mitt vagnande, men skriker upp sig när jag slutar. Vad gör jag? Vagna/buffa eller ramsa? När ska jag gå ut? (Så fort som möjligt förstår jag, men jag har svårt att göra avvägningen när han skriker och hjärnan och hjärtat inte är i fas.)

Hur mycket ska man ramsa, och när? Anna skriver ju att man vid kurens början kan dra en extra ramsa för att barnet ska lära sig den. Men hur mycket ska man egentligen ramsa medan man står och vagnar/ buffar eller (i nödfall) solfjädrar?

Min osäkerhet ligger alltså i vad jag ska göra innan pojken förstår vad som sker, och att vargarna är borta. Hur använder jag verktygen effektivast?

Jag HAR läst både SHN-boken och på nätet, men jag känner mig ändå osäker på dessa saker. Vill börja kura så fort som möjligt, men det går ju inte så länge jag känner osäkerhet.
Hej :-)

Jag har inte vagnat mina barn utan bara kört i sängen, så jag kan bara svara utifrån mitt eget perspektiv. Men jag undrar - är han inte tillräckligt gammal för att bara ligga i sängen? Att både vagna OCH buffa i sängen förvirrar honom tänker jag. Så börja med att bestäm dig för vilken av "möblerna" du ska använda, och jag skulle ju då helst rek sängen.

Och då blir det ju buffning som du kör med första natten/dygnet på kuren (du gör precis som det står i boken och bered dig på fight - konstigt vore ju annars - det är ju därför man kör kuren). Läs avsnittet om "Lugnet, Säkeheten och Njutningen" tills du kan det utantill. Där i hittar du stöd till att "våga" sluta buffa och "våga" sluta springa in till din lille kille.

Solfjädern används ju i nödfall efter natt nr 1, och min erfarenhet efter att ha kurat ett barn och vara på god väg med barn nr 2 är att jag knappast har behövt använda den heller eftersom jag kört på så hårt med ramsan. Dvs gett barnet ett chans att lära känna den och varit ihärdig, ihärdig.

Jag tror inte att man kan komma undan ett jobbigt första dygn med buffning/frågor/mkt ramsande. Men som sagt - det är ju meningen för tt man ska kunna åstadkomma förändring i beteendet, både hos barnet och hos sig själv. Sen sätter det sig till natt nr 2, förutsatt att man gjort "rätt" (dvs att polletten börjat trilla ner hos en själv och barnet) såklart.

Det är jättesvårt att säga hur länge man ska ramsa och i vilka intervaller. Men jag har som regel, att så länge jag hör barnet fråga så kör jag på, nu i början blir det mkt ramsa x 8. Så fort jag hör att han tystnar så tystnar även jag såklart. Ligger han och bara gnorkar, stånkar, mumlar etc ramsar jag inte heller såklart. Bara när han gråter/uppenbart frågar. Man får ha lite is i magen. Det är ju heller ingen fara om man missbedömer och börjar ramsa efter att barnet skrikit upp sig, det kan man oftast lugna utan att gå in. Tala bara med djupt magstöd och med shcvung i rösten, taktfast (stampa gärna takten med foten, det brukar jag göra). Jag ramsar så det ekar i huset om nätterna. Värre är då, enl mig, om man springer in och buffar el solfjädrar en ggn för mkt.

Inatt t ex tog det 45 min innan vi ramsat ner vår kille så att han somnade om. Då hade han både gråtit och gnällt och vi hade även fått honom tyst i 10 min men sen så började han om igen. Vi gick inte in en enda ggn, fast han grät ganska så mkt vid ngr tillfällen, men jag tolkade det som att han var svintrött och lessen för att han vaknat och bara ville somna om.HAde jag gått in då hade jag ju bara stört honom. Man kan tänka som attt barnet "skriker dig ifrån sig" istället för att skriket/gråten är en begäran om att man ska komma in.

Det var vi jättenöjda med :-) Bara som ett exempel, så ser du att det tar TID såhär i början.

Så, läs mer i boken och surfa runt här inne och se hur folk gör, det kan oxå vara ganska så peppande :-) Rätt va det är så känner du bara att du har fått NOG och då kör du, no matter what!

Mvh Sanna
Snubba

Inlägg av Snubba »

Stort tack för Ditt långa svar, Sanna.

Jag kanske ska förtydliga mig gällande vagna/ buffa. Att jag uttryckte mig så (vagna/ buffa) var mest för att verktygen är likvärdiga och används på samma sätt.
Han sover i spjälsängen på natten, så där blir det ju buffa. Men daglurarna blir i vagn. Men, det kanske är dumt att "blanda" så? Vad tror Du (Ni)?

Jag undrar vad Du menar här (fetstil):
Jag tror inte att man kan komma undan ett jobbigt första dygn med buffning/frågor/mkt ramsande. Men som sagt - det är ju meningen för tt man ska kunna åstadkomma förändring i beteendet, både hos barnet och hos sig själv. Sen sätter det sig till natt nr 2, förutsatt att man gjort "rätt" (dvs att polletten börjat trilla ner hos en själv och barnet) såklart.
Kan man, eller kan man inte, ramsa och buffa för mycket första natten?

Jag är jättetrög av rädsla att göra fel. Jag har läst så mycket redan, och folk skriver så kloka saker, men jag känner hela tiden att jag nog trots allt kan bli ännu lite säkrare inför kurningens start ...
Snubba

Inlägg av Snubba »

Hehe. Jag rättar mig själv ... Han sover inte i spjälsängen på natten, vilket är anledningen till att jag tänker kura. Men tanken är att han ska det, alltså.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

och ps - glöm inte att det är du som förälder som faktiskt bestämmeroch leder barnet. ramsan blir en tydlig signal till barnet om detta - "nu har jag faktiskt bestämt att du ska sova, och jag står här tills du fattat det".

jag brukar åkalla känslan jag har när jag sätter hårt mot hårt mot min trotsiga 2,5-åring. då kommer jag i rätt känsloläge :lol: det funkar på samma sätt med en liten bäbis, även om man kan känna att man egentligen skulle behöva "dutta" med dem och behandla dem på ett "nuttigt" sätt. men det blir dom inte hjälpta av. men som anna skriver - det är lätt att låta sig luras av dom som säger att man ska låta bäbise ta det i sin egen takt, att man ska vänta och se, att man måste tåla att bäbisen vaknar etc. vi som lyckats med shn är levande bevis på motsatsen.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Snubba skrev:Stort tack för Ditt långa svar, Sanna.

Jag kanske ska förtydliga mig gällande vagna/ buffa. Att jag uttryckte mig så (vagna/ buffa) var mest för att verktygen är likvärdiga och används på samma sätt.
Han sover i spjälsängen på natten, så där blir det ju buffa. Men daglurarna blir i vagn. Men, det kanske är dumt att "blanda" så? Vad tror Du (Ni)?

Jag undrar vad Du menar här (fetstil):
Kan man, eller kan man inte, ramsa och buffa för mycket första natten?

Jag är jättetrög av rädsla att göra fel. Jag har läst så mycket redan, och folk skriver så kloka saker, men jag känner hela tiden att jag nog trots allt kan bli ännu lite säkrare inför kurningens start ...
nej, första natten kan man inte ramsa el buffa för mkt, men det står väl i boken oxå? det är ju en av poängerna med att man ska sitta uppe och vaka oxå - man ska vara framme vid dörren på 1 sek när barnet frågar.sen gör man ju såklart inte så...och det brukar inte behövas heller...

man kan visst skifta mellan vagn och säng, bara man ser till att det alltid är samma sovpass som man växlar mellan. jag har t ex haft fm-luren i vagn och resten i sängen, men varit konsekvent med detta.

jag vet hur det är, man är helt slutkörd o allt bara snurrar. men ta d lugnt, fokusera nu på verktygen, de är så konkreta.anteckna och kolla klockan - då kommer du snabbt upptäcka framstegen oxå. :D

hör gärna av dig o berätta hur det går :thumbsup:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vilket fint svar du fick av frk carlsson. :heart: :heart:
Kan bara hålla med. :mrgreen:

/Luvisen :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"