Några frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nemita, jag har bara läst ditt sista inlägg (och ditt PM) Jo du har rätt. Min pöjk, Tor drack i princip ingen ersättning och började med 4 mån gröt en aning tidigare än 4 mån.

Jag gjorde ju min gröt på BM, men du kan ju göra som receptet och ge ordentligt med katrinplommon på så inte magen blir förstoppad. Kanske en skvätt ekologisk kallpressad rapsolja i för smidigheten. Jag gav gröt 2 ggr/dag och mat 1 men det finns ju inget som hindrar dig från att ge fast mat hela tiden bara magen hänger med. :wink:

Jo, jag gjorde ju gröten i början så lös att han kunde dricka den ur 3 håls pipmugg från Coop. Det gick ner mycket och fort den vägen. Flaskan var mest bara att glömma.

Jag gav ersättning i pipmugg till maten som måltidsdryck, men får du ge 100ml lite här och där se det som dagens dryck, det är inga propblem. Inte heller behöver de dricka mängder med vatten, oftast känner de själva. Funkar magen så är det ok med vätska.

Sötpotatis är ju jättebra mat, välkokt ris är också bra, broccoli, avocado, osv... Det finns ju ganska mycket.

Det jag gjorde med egen mat var att göra allt för sig, typ mixad broccoli för sig, ris för sig osv... Sen frös jag in det i istärningsform och lade i ziplock påsar. Sen tog jag en tärning ris, en broccoli osv.. blandade lite olika för dagen. Väska i maten kan vara ersättning, jättebra tycker jag.

Var det något annat jag kan svara och hjälpa dig med? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi gick nästan rakt över fram amning till mat med Malte, fast mellan 4-5 månader. När han väl hade fått smak på RIKTIG mat så var det kört. Typ. Jag hade också lite "ångest" över detta, men var tvungen att gilla läget. Han åt som en häst av allt han blev bjuden på. Jag såg till att ha ett "rent" amningsmål efter långa middagsvilan, då jag tog upp honom sovande och då åt han rätt bra. Sedan fyllde jag på med fruktsmakis (oftast banan) Kommer inte ihåg när jag släppte det också. Inte långt efter 5 månader iaf. När han var 6 månader hade jag slutat helt med amning, så mycket kommer jag ihåg ändå.

Bra att blanda ut gröt och liknande med ersättning. Jag pumpade och blandade gröten med bm ganska länge. Jag har dock inget minne av att jag gav honom extra vätska i den vevan.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Och ja magen var rätt körig (hård) i övergången, men han vande sig + att jag öste på med katrinplommon.
Salvi01

några frågor om sm..

Inlägg av Salvi01 »

Hej Nemita!

Stort tack för att du tipsade om din tråd! :D I det stora hela är det precis som att läsa om våran lille kille både gällande mat och trötthet. Måste ta mig en funderare hur vi kan fixa till schemat. Har börjat så smått med grötsmakis och det verkar funka.

Skulle nog behöva lägga in 1,5 tim på fm sovpasset. Blir en hel del gråt och tandagnisslan innan han har anammat det bara.. Visst var det så att din kille skarvade också? Gick det bra att ända daglurarna för honom?

Ha de gott :D

MVH Salvi
Salvi, mor till två pojkar född 040807 och 100809
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Salvi!

Kul att du tittade in här och att det var något för dig. :) Vi har ju egentligen inte kört med schema utan bara SM:at med sikte mot 1-2 timmar vaken och sen sova ca 2 timmar. Efter ett tag utkristalliserade sig en rutin med 2+2+1 timmars sömn på daglurarna. De senaste dagarna verkar det inte riktigt räcka till, så idag har han sovit 2,5+2,5+1 istället. :shock: :) Men trots det behövde han gå och lägga sig redan halv åtta och var nästan övertrött redan då, efter endast 6,5 vakentimmar... Vi räknar med att ge honom mycket sömn några dagar tills han bygger upp en buffert och sen kanske det går ner lite i vad han behöver. Vi får se. (Det är lättare med andra barnet att ta det lite som det kommer, det har jag sagt förut...)

Skarvar gör han knappt längre, inte allvarligt i alla fall. Vaknar till och får nappen ibland. Ibland vaknar han och kan inte somna om, men för det mesta sover han gott sina två timmar. Så trött som han varit nu var det inga problem att låta honom sova 2,5. Men eftersom vi inte har ett strikt schema så får jag se hur vi gör de närmaste dagarna. Kanske 2,5 blir för länge iaf på båda passen.

Kram!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Tack TorsMamma och LindaVega för att ni delar med er av era erfarenheter! :heart: Idag har killen druckit lite från pipmugg för första gången (efter att ha trugats med den över en vecka... :roll: ) så nu ska jag testa både gröt och ersättning den vägen. Han äter massor men flaskar mindre och mindre - och jag orkar inte anpassa allt för att få i honom ersättning längre. Blandar ut det i all mat istället och så får han det på natten också. Det får räcka för närvarande. Han blir ju fyra månader nu så jag ska testa välling om ett par dagar, men jag tror att vi håller oss till pipmuggen. Kanske. Vi får se. :) Jag tar det lite som det kommer.

Han sover lite oroligt på nätterna, men jag avvaktar och tänker att när maten (välling) är i full gång så löser det sig kanske av sig själv. Det kan också vara nappen som spökar och då tar vi bort den inom nån månad.

Vår vagn gick sönder för en dryg vecka sen och han har sovit i spjälis alla pass. Det har fungerat ganska bra eftersom vi har varit sjuka (pappan och jag) och hållit oss inomhus ändå. Men det visade sig att jag har mycket, mycket svårare att få honom lugn med buffning än med vagning. Så nu (när vi har fått tag på en ny vagn) vet jag att jag vill införa hel natt i ett läge när jag har möjlighet att vagna istf att buffa. Vilket vidare innebär att jag inte kan vänta alltför länge eftersom han är så lång och stor... Men inte riktigt än. Avvaktar vällingen. Om han äter den... :roll: :lol:

Kram.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Här kommer en liten statusrapport. Vi har nu landat på en dagsrutin som ser ut så här:

7-8.30 Lite välling/ersättning direkt i sömnen
Frukost: pulvergröt på 1dl vatten + fruktmos
sova 2,5 tim
11.00-12.45 Lunch: hemgjort sötpotatis/potatismos + fruktmos
sova 2 tim
14.45-16.30 Em-mellis: tex majs eller palsternacka + frukt
sova 1 tim
18.00 Äta gröt samma som frukost
ev powernap
ca 19.15 Nattslurk = försök att ge välling på diverse sätt :roll:
ca 19.45 Sova natt
Matning i sömnen vid 22-23, ersättning/välling 50/50

Och en massa smör (saltfritt) och ersättning i all puré. Han dricker inte någon ersättning ur pipmugg eller nappflaska, den envisa lilla slyngeln, men om jag ger lite fruktdryck i nappflaska så kan han smaska i sig 10-15 ml. Det är ju ganska få personer som inte dricker alls vid 18 års ålder, så det löser sig nog så småningom tänker jag. :lol:

Totalt orkar han ca 7h15min vakentid. Ganska mycket mer än rekommenderat och nu, äntligen, har vi blivit av med kvällstrasslet. Så här har han sovit nästan klockrent senaste veckan, och det känns inte som om han "sovit ikapp" tidigare sömnbrist, utan han verkar behöva så här mycket. Fortfarande kroknar han efter 1h vaken men oftast klarar han 1h30 utan powernap. På eftermiddagen ger jag honom ibland en femminuters för att han ska klara 1h45 och nästan alla kvällar behöver han en liten stunds vila för att orka hela vägen.

Men jag kan inte låta bli att undra över denna otroliga sömnmängd... jag blir inte direkt orolig, men allvarligt! Hur trött kan man vara? :shock:

Kram :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vilken liten tröttis :shock: :heart: Jag tror att du märker rätt tydligt om han behöver mer vakentid. Mina har börjat trassla med tidiga mornar om det sovs för mycket på dagen. Skönt att allt verkar fungera bra!

Oskar har piggnat på sig. Klarar ofta 8 timmar vaken, varav nästan 3 timmar på raken på sista passet :shock: Powernap har aldrig funkat bra här (han somnar för natten om den infaller efter kl 19.00) Vi har inte nattmålskurat än (lata mamman som tror att allt löser sig och inte orkar vagna på natten) Inatt sov han 7 timmar (19-02) och sedan till 06.20 på det :lol: Hoppas att han flyttar det lite till (runt 03.00-03.30) eftersom han stökar lite vid 05.00 tiden när han har ätit för tidigt på natten.

Att fylla på vid 22.00 funkar INTE på den här modellen. Försökte tappert i nästan en vecka, men han bara sov och åt bara liiiite från ena bröstet. Inte påverkade det nattmålet heller. Inföll vid samma tid ändå. Jag gav upp.

Kram
Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

LindaVega skrev:Vilken liten tröttis :shock: :heart: Jag tror att du märker rätt tydligt om han behöver mer vakentid. Mina har börjat trassla med tidiga mornar om det sovs för mycket på dagen. Skönt att allt verkar fungera bra!
Jamenvisstärhan!!! Det känns helt galet att han behöver sova så mycket. Nu har vi skippat powernaps i en vecka och han verkar ha vant sig av med att få vila mitt i passen. Det gör att han kroknar först efter 1h15 :roll: och (även om han inte är vaken längre tid) är generellt piggare under passen. Det märks att han vill ha action också, det ska hända grejor. Få känna, titta, höra och vara med på allt. Då är han mycket nöjdare. Det märks också att han sovit på mage hela livet. Storebror sov 2 månader på sidan i början och han tyckte magläge i vaket tillstånd var sååååååå jobbigt. Lilleman ligger lätt 20 minuter på köksbordet och tittar på grejor och vad jag pysslar med. Helt nöjd och superglad! :lol: Härligt!
Oskar har piggnat på sig. Klarar ofta 8 timmar vaken, varav nästan 3 timmar på raken på sista passet :shock: Powernap har aldrig funkat bra här (han somnar för natten om den infaller efter kl 19.00) Vi har inte nattmålskurat än (lata mamman som tror att allt löser sig och inte orkar vagna på natten) Inatt sov han 7 timmar (19-02) och sedan till 06.20 på det :lol: Hoppas att han flyttar det lite till (runt 03.00-03.30) eftersom han stökar lite vid 05.00 tiden när han har ätit för tidigt på natten.
Det var precis likadant för oss. Numera äter han ibland på natten och ibland inte. Jag har (som sagt) inte försökt göra så mycket åt det eftersom han dricker så lite på dagen, men nu äter han så himla lite på natten att det nästan inte är någon idé. Det börjar mest kännas som en ovana. Oavsett om han äter eller inte och oavsett trassel/gnöl vid vargtimmen så får jag nästan alltid väcka vid 6.50 när vi stiger upp (10 minuter före storebror för att lillebror ska få i sig lite välling i mörker och tystnad - inte för att han äter några mängder, men... :roll: ) och det är ju skönt.
Att fylla på vid 22.00 funkar INTE på den här modellen. Försökte tappert i nästan en vecka, men han bara sov och åt bara liiiite från ena bröstet. Inte påverkade det nattmålet heller. Inföll vid samma tid ändå. Jag gav upp.
Sedär! :shock: Ja, man vet aldrig med disse små. Vi fyller fortfarande på vid 22 av samma skäl som ovan. Vätska + vänja vid välling + han inte får någon egentlig nattslurk. Han dricker fortfarande inte ur flaska eller pipmugg mer än 10 ml här och där. Men idag fick han äntligen ett bra grepp med båda händerna om pipmuggsöronen och då passade det att gapa och sörpla lite vatten. :roll: :lol: Kan helv redan. Vad ska bli av den här??? :)

Sen har jag trasslat in oss i ett vagnings/buffningsträsk. Inte ett stort. Tror jag. Hoppas jag. Vi jobbar på det. Och det är den där förbenade nappens fel. Så här gick det till.

Jag hör gnöl. Tidigare var principen: "Jag åtgärdar inte gnöl" (svaret när maken noterar att killen låter). Nu har lillen blivit riktig nappknarkare (mer medveten om den med åldern, tror jag) och jag tänker istället "Hm. Om jag bara petar in nappen så kanske han somnar om innan han har vaknat ordentligt..." Suck. Och det gör han. 9 gånger av 10. Och så har jag lugnt och fint och systematiskt lärt killen att han inte kan somna om utan att jag petar in nappen. Grrr. :evil: Klantjag! Och detta med en unge som knappt skarvar längre. Men när han väl skarvar, då är det thailändsk massage som önskas och han är riktigt arg... Vi har haft ett par riktigt tuffa diskussioner kring det de senaste dagarna, och faktiskt också senaste natten. Så även om det är lite bättre nu så ska nappen bort snart. Vi får besök nu tisdag-söndag men efter det ska det styras upp både det ena och det andra. (Tidigare, trots besök, om det blir kris.) Ingen mer nattmat och bort med napp.

Jag håller på att smyga in ramsan också men har inte bestämt om jag ska införa den i samma veva. Borde väl det, förstås. Vi får se.

Nä, nu ska jag sova!

Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Igår tog vi bort nappen. Åh, vilken lättnad! Han somnar om ungefär lika lätt på natten ändå, fast med vagning 4 korta gånger istället för nappistoppning sisådär 24 gånger... Jag låter honom få lite ovanligt snabb respons när han gnäller eftersom han är lite ovan med nappfritt, men ska börja backa om någon dag.

Med storebror hade vi världens ångest för att ta bort nappen! Hur skulle det gå? Han somnade ju om så lätt med den och han behövde ju den på dagen. Det jag inte förstod då var att han somnade om så lätt med den just för att det var den som hade ramlat ut... Han hade antagligen inte vaknat alls om han inte haft den från första början. Så med den här lille är både pappan och jag bara lättade att få bli av med den! Puh!

Man lär sig, som tur var... :lol:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:thumbsup: =D> =D> =D> Way to go! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack chokladis! :)

Ett praktiskt problem som vi har är att killen ju är sån sjusovare att han de senaste veckorna sovit långt över de rekommenderade sömntimmarna. Ungefär 7h15min vakentid per dygn har han orkat. Det är i sig inget stort problem, men de senaste dagarna har han varit lite piggare, vilket är trevligt, och det svåra är då att veta hur vi ska justera schemat eftersom det inte är en "naturlig" tidpunkt att göra det. Vår stora kille följde Annas råd på minuten och ändrade sina behov ganska exakt de månader som hon nämner. Så nu blir vi lite villrådiga. Är en tröttis för alltid en tröttis? Eller kan han "komma ikapp" sina jämnåriga när som helst? Vad har ni för erfarenheter?

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ingen aning, men kan du inte skära en halvtimme eller så på någon lur och se hur det faller ut. Det hade jag nog gjort, och kommer att göra med Oskar när jag känner att det är dags att dra ner.

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Ja, man får fundera lite, helt enkelt. De senaste dagarna har han varit svår att lugna när han vaknat tidigt på dagspassen och han verkar vilja göra natt tidigare så vi justerar lite och ser hur det går. Det går hyfsat att vara utan napp, även om han är lite ledsen vid läggning. När vi använde napp så slutade det direkt nappen stoppades in, nu tar det lite vagning/buffning i ett par minuter. Det är okej, men jag ska köra lite mer skratt innan sovning så kanske det löser sig. Och kanske nåt mysdjur eller nåt i vagnen. Vi får se.

Första natten var det fyra (korta) pass vagning. Andra var det två, fast under samma timme. Tror jag. Vet inte om jag var helt vaken... :lol:

Och, nu den stora nyheten! Ikväll drack han 190 ml välling innan läggning. Första gången han tar flaska i vaket tillstånd på flera veckor. Snart en månad, tror jag. Sover som en liten gris. :sleep: Vi har ju gett välling/ersättning när vi har lagt oss (vid 22/23) eftersom han inte går att få i någon vettig nattslurk, men nu skippar vi det direkt. Nu kör vi på hel natt och välling och så ska vi försöka tratta i lite välling i morgon också.

Kram på er :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Japp. 200 ml välling till frukost också. Yay!!! :lol: Han fick syn på flaskan på långt håll och både gapade och sträckte fram händerna. Naturligtvis krävs det att han själv får hålla i flaskan för att han ska dricka ordentligt :roll: men det är ju inget problem.

Vid middagsluren idag somnade han för första gången utan napp utan vagning. Skönt! :) I natt hade vi en lång diskussion om exakt hur mycket han ska vagnas när han vaknar till på natten. Vi var oense, kan man säga. :roll: :lol: Sen sov han fint och fick väckas vid sju. :)

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"