8 månaders kamp för att få vår son att sova. HJÄLP!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lill Mys

8 månaders kamp för att få vår son att sova. HJÄLP!

Inlägg av Lill Mys »

Idag tog min man med sig gårdagens och dagens Metro. Har lusläst artiklarna om SHN. Ojojoj! Jag är mållös. Jag känner igen mig så otroligt mycket i mammornas beskrivningar. Jag har alltså inte läst någon av A Wahlgrens böcker utan hittade till detta forum genom artiklarna. Hoppas på förståelse om jag missat något faktamässigt som jag "borde" känna till om SHN.

Ska försöka berätta vår historia så kort som möjligt.

Bakgrund: Vi har sen tidigare en dotter född 2007.

Mars: Sonen föds efter underbar förlossning. Jag är kanonförkyld och hostar och det pågår under två veckors tid. Sonen vaknar av min hosta. Jag smittar sonen som jag får sitta upp med och sova med i två veckor. I två veckor efter det är vi båda sjuka. Sömnen är alldeles upp och ner ändå från starten.

April: Läkare konstaterar infektionsrelaterad astma och mjölkproteinöverkänslighet. Sonen har rejäla sår i rumpan, väldigt mycket utslag över kroppen, kräker väldigt mycket och skriker i stort sett dygnet runt.

Maj: Sonen skriker och skriker och jag och mannen håller på att bli tokiga. Vi menar att det är kolik men får inget gehör. Ingen konkret hjälp från varken läkare eller BVC.

Juni: Sonens kolik lugnar sig men sömnen fungerar fortfarande varken på dagtid eller nattetid. Gallskriken vid läggdags fortsätter.

Tiden efter att koliken försvunnit
- Sonen avskyr att åka bil. Att somna i bilen gör han inte. Somnar han vaknar han fortfarande efter en kort stund.
- Att natta på dagtid är en kamp OM han inte ska sova i vagnen. Somna i vagnen är det som funkar enklast, men problemet är att han är väldigt lättväckt och vaknar om en knarrig cykel kör förbi vagnen.
- För två veckor sedan bestämde jag mig för att sluta amma honom nattetid, vilket jag kunde göra upp mot 6 ggr/natt. Nu får han välling en gång per natt istället
- Han sover oroligt om nätterna och vaknar i snitt 2 ggr/natt och är VAKEN i minst 30 minuter men oftast längre. Vakenperioderna på natten kan vara upp till 2 timmar. Utöver detta så vaknar han till minst en gång var tredje timme.
- När vi nattar honom i sängen får han först välling i vår famn därefter lägger vi ner honom i hans säng och "buffar" in hans huvud bland kuddar och täcken och vaggar honom (vyssan lull tassar på sängen) tills han slutar skrika och somnar. När det inte funkar får vi ha honom i vår säng med samma "buff" bland kuddar och täcke.
- Han får nu mjölkprotein i sin kost igen.
- Sonen har sedan starten kräkts väldigt mycket. Han har fått diagnosen omogen magmun. Han kan kräkas såväl när han sover, åker bil som när han är vaken.

Hans dygnsschema ser ut som följer (på ett ungefär):

5 Amning
7:30 Gröt
9:30 Sovpass 1. Kan vara allt från 30 min till 3 timmar
12 Lunch
14:30 Mellanmål
15 Sovpass 2. Kan vara allt från 30 min till 1,5 timme
17 Middag
19 Välling och godnatt

Angående att SHN förespråkar att sova på mage: Sonen har från början inte klarat av att ligga på mage. Han vill inte alls. Nu när han är så rörlig att han kan ta sig från rygg till mage och mage till rygg själv så vill han fortfarande inte ligga på mage. Han blir alldeles vansinnig. MEN på vakentid har han inga problem alls att ligga på mage. Han är väldigt rörlig och kommer nog snart att börja gå.

Kan vi få rätsida på sonens otroligt dåliga sömnvanor?

[/list]
* Älskar mina barn, min man. Älskar livet! *
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:P Välkommen välkommen! :P
Absolut!! :P

Beställ och läs SHN-boken. Kan du göra direkt här på forumet ! :thumbsup:

Gör ett schema enligt Anna Wahlgrens anvisningar och återkom med det så kan vi dubbelkolla att det blir rätt. Detta så du kan känna dig bombsäker på att det blir bra för lilla älsklingen. :wink:

Sedan läser du, och läser och läser!!! :D Då vet du både hur du gör och varför.

Med värme och förhoppningar om att din liten får sig sin välbehövliga kur! :P/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Lill Mys

Inlägg av Lill Mys »

Luvisen skrev::P Välkommen välkommen! :P
Absolut!! :P

Beställ och läs SHN-boken. Kan du göra direkt här på forumet ! :thumbsup:

Gör ett schema enligt Anna Wahlgrens anvisningar och återkom med det så kan vi dubbelkolla att det blir rätt. Detta så du kan känna dig bombsäker på att det blir bra för lilla älsklingen. :wink:

Sedan läser du, och läser och läser!!! :D Då vet du både hur du gör och varför.

Med värme och förhoppningar om att din liten får sig sin välbehövliga kur! :P/Luvisen
Kan vi kura en gosse som inte vill sova på mage?!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jajamensan! :lol:

Man kör på magen iaf med tilltro till Annas gedigna erfarenhet av barn eller så kör man på rygg. :wink:

Hur bra som helst! :P /Luvisen
SM rookie
Lill Mys

Inlägg av Lill Mys »

Tack. Ska ta tag i detta! Känner oss en aningen desperata nu.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det blir man ju när man inte får sova! :lol: :cry: :lol:

:P /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"