Frågor om buffning med mera

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej isop! :D

Vad kul att höra att det går så bra för er! :thumbsup:

Och om nattmålen har du helt rätt, förstås: barn, liksom människor i allmänhet, :lol: VILL och behöver ju sova på nätterna! 8) De barn som inte så småningom sover över nattmål av sig själva om de sköts enligt SM är egentligen ganska få och kan enl min erfarenhet delas upp i två kategorier - de som är otrygga (behöver oftast SHN-kuras för om de inte har hunnit få till säkerheten på 4 månader måste de överbevisas om den :cry:) och de som har etablerat nattätandet som en "dålig vana" dvs tror att man ska äta på natten och anpassar sitt matintag på dagen därefter. :mrgreen: Och för dem kan det bli aktuellt att vagna bort nattmål. Men oftast inte särskilt svårt. :wink:

Lycka till med smakisarna, vad spännande! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad härligt att höra att ni har det sâ bra! Tack för uppdateringen.

Njut vidare... :heart: :thumbsup:
isop

Inlägg av isop »

Åh, jag kom på att jag har en fråga. Den sista luren på dagen har blivit så besvärlig att få till, ibland tar det en halvtimme att få henne att somna och då vaknar hon väldigt sent i förhållande till när hon ska lägga sig (hon kanske vaknar halv sex och ska lägga sig sju), och ibland går det inte att få henne att somna alls.

När jag tittar på schemaförslag ser jag att det är tre lurar med fram till nio månaders ålder, men jag hade verkligen velat ha bort den sista luren ganska snart, i och med att den är så svår. Tyvärr har jag ingen aning om hur det skulle gå till... Hur många timmar i sträck kan en fyra-femmånaders bebis vara vaken? Nu blir det tre-fyra timmar ibland och det är inte roligt på slutet.

En vanlig dag vaknar vi runt halv sju, sju, sedan är Lillan vaken 2 timmar innan jag lägger henne. Första luren brukar bli 1,5 timme, sedan är hon vaken drygt två timmar igen och andra luren blir också runt 1,5 timme. Ibland sover hon bara 40 minuter vid någon av lurarna. Därefter vaken drygt 2 timmar igen och sedan kommer den där sista förargliga luren som ibland blir 20 och ibland 40 minuter om hon somnar.

Egentligen funkar det hyfsat, och jag förstår nog inte riktigt hur jag ska få bort sista luren, det går nog inte att ha henne vaken så särskilt mycket längre mellan lurarna. Eller ska man börja dra sig mot 2,5 timme, eller 3? Eller när blir det lagom?
Lillan född 14/7 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
ta inte bort nån lur nu, det är för tidigt, även om hon skulle vara en piggis av rang. När hon en stadig 5 månaders på väg mot 6 kan det vara aktuellt, absolut tidigast.

Hur ligger sömnen nu? Kanske hinner hon bli övertrött, kanske är hon hungrig är min tanke? Var sover hon sina lurar?

Bifogar rekommenderade sovtimmar och tidsförslag från Klistrade favoriter här på SoS.

"Tröttis"
3-4 mån (15,5 timmar)
12-45-2-45

5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45

”Piggis” tankar:
3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20

5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
isop

Inlägg av isop »

Så här ser det ut, på ett ungefär. Vi har inget spikat schema med fasta tider för jag skulle aldrig klara av pressen i att hålla det.

Vaknar 6:30-7:15
Frukost ca en halvtimme efter att hon vaknat
Vaken 2 timmar
Sover ca 1,5 timme.
Vaken drygt 2 timmar, mat 3-4 timmar efter frukost (ofta runt 11)
Sover 1,5 timme, men ibland bara 40 min.
Vaken drygt 2 timmar. Mat som ovan, oftast vid 14:30-15
Sover 20-40 minuter om det går att få henne att somna.
Gröt vid halv sex, kvällsamning halv sju.
Sovdags klockan 19.

Jag tror inte att hon är övertrött när det är dags för sista luren, men kanske att hon är hungrig, i så fall. Hon är generellt ganska ohungrig på förmiddagarna och ganska rejält hungrig på eftermiddag/kväll, precis tvärt emot min mjölkproduktion. Sista luren brukar komma runt 1,5-2 timmar efter att hon åt senast, så hon borde inte vara hungrig, tycker jag.För det msta står hon sig 3-4 timmar mellan målen, men om hon i något sällsynt fall visar att hon är hungrig efter 2,5 timme så får hon mat då. Men det är sällan.

Förresten fick hon 3/4 portion gröt vid halv sex i kväll, men jag märkte ingen skillnad på kvällsamningen. Hon åt som en häst i alla fall. Så den där gröten försvann visst bara.
Lillan född 14/7 2010
Clara Cecilia

Hej,
intressant, jag har alltid känt att schemat ger mig vila från att tänka :D

Vad äter hon?

Hon börjar bli stor flickan, vad bjuds på bordet? :D

Lunchsovet känns rysligt kort, jag tror att det är det som trasslar till det senare på dagen. Lunchluren ska komma inom timmen från en Stor Lunch med ev påfyllning precis innan sovdags.

Var sover hon?

Clara
isop

Inlägg av isop »

Ja, flickan är stor, hon vägde 7 kilo på sin fyramånadersdag, så hon är ingen liten klenis. Hon äter bara bröstmjölk, förutom gröten som hon fått i fyra dagar. Idag ska jag börja med smakportion av potatis till lunch.

Lunchluren kommer inte alls inom en timme efter en stor lunch, det visste jag inte att den skulle. Och påfyllningen har jag tagit bort eftersom den får henne att kräkas extra mycket. Det låter som om hon äter väldigt lite, men hon står sig i 3-4 timmar, och det tycker jag bevisar att hon äter det hon vill ha. Jag vet inte riktigt hur jag ska få till lunchen så att den hamnar precis före lunchluren... Ofta vaknar hon vid tio efter morgonluren och då äter hon rätt ofta halv elva. Sedan lägger hon sig igen tolv. Men kanske om jag lägger till potatissmakisar så kan jag förlänga lunchen lite.

Hon sover i vaggan i vardagsrummet, men hon börjar bli stor och vi ska snart sätta ihop spjälsängen. Tyvärr är hennes rum inte klart, men eventuellt kan vi klämma in spjälsängen i vårt sovrum, fast där är trångt. På nätterna sover hon mellan oss i sängen, i en egen liten bädd.
Lillan född 14/7 2010
Clara Cecilia

Hej Isop,
bra att du kör igång med smakisar.
Potatismos med massor av smör, sötpotatis (ofta populärt), banan, passerad majs - mata på!

Min egen erfarenhet av skarvning på lunchluren och efterföljande trassel med övertrötthet är Stor lunch + eftersläckning och sen i säng inom 1 timme eller 1,15 säg. Rejält mätt behöver man vara för att orka sova.

Sen ett bastant mellis och lite hjälp att somna på sista luren, med buffning då eftersom hon ligger i vaggan eller ut och gå om det är riktigt körigt att få till.

I övrigt kan jag bara råda om magläge med larm och egen säng. Det är skönt med lugn och ro för alla :D

Och en massa skoj och bus före alla läggningar och däremellan också. Och så ut i rusket och upplev saker ihop!

Clara
isop

Inlägg av isop »

Tack Clara Cecilia, jag måste bara säga att ditt namn är så vackert, jag hade planer på att döpa en dotter till just det :) .

Jag har tidigare fått rådet att mata direkt när hon vaknar för att hon ska koncentrera sig och äta ordentligt, och det går på tvärs mot ditt råd att mata närmare läggning igen, men jag får se hur jag kan få ihop det.

Det är så skönt att få lite tips och infallsvinklar så att man kan jobba sig fram till något som funkar. Idag tycker jag att Lillan har varit både övertrött och jättehungrig...

En fråga bara: majs i konserv har jag hört innehåller både socker och salt. Hur får man tag i "obehandlad" majs?
Lillan född 14/7 2010
Clara Cecilia

Hej tack du :oops: ,

det rådet stämde säkert (och kanske stämmer nu med?) men just skarvande på lunchen är enligt min egen erfarenhet just Hunger.

Hon har ju också blivit större och då ändras behoven raskt. Min lilla L Avskydde magläge fram till 3 månader och sen vips kunde hon inte sova om hon inte låg på mage...

Så genomför och utvärdera efter några dagar. Fungerar det så är det ju toppen annars får vi fundera mer.

Fryst majs från typ Findus innehåller inget annat än just majs.
Jättebra att du påpekar det om konserverad majs, det har jag inte ens tänkt på att påminna om!

Jag köpte stora zippåsar, kokade, passerade och frös in i isbitskuber eller i små plastförpackningar. (Potatis däremot är inget roligt som fryst och tinad, den bör serveras a la minute, möjligtvis från kylskåpet)
isop

Inlägg av isop »

Oj då, jag som just frös in potatismos... Enligt min erfarenhet blir kokt potatis i princip oätlig och svampig, men mos tycker jag brukar gå bra att värma. Men då vet jag varför om hon vägrar äta det... :lol: .
Lillan född 14/7 2010
Clara Cecilia

Man kan alltid prova :lol:

C
Clara Cecilia

Re: Frågor om buffning med mera

Hej på dig!
Det är ju inte utan att man undrar då och då hur det går..
Har ni det bra?

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"