Är metoden enbart gjord för friska barn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mithrandil

Är metoden enbart gjord för friska barn?

Inlägg av mithrandil »

Jag känner att jag både vill och behöver göra något åt min dotter och hennes rutiner. Från början var hon ett solsken och så trevlig att ha att göra med. Hon sov hela natten och var glad hela dagarna men numera så ska hon bli buren konstant, hon skriker och hon sover ungefär 3 kvartar dagtid och nattsömnen börjar bli oerhört risig.

Jag har förstått att det här är en bra metod som fungerar för nästan alla som testar på den, men jag är egentligen helt novis, förstår inte ens vad den handlar om och inser ju att jag måste läsa på ordentligt. men med min lilla tid som jag har över så behöver jag nog först veta om jag kan genomföra den över huvudtaget.

Nu är det så att min dotter har haft rosslig andning i 2 månader och man märker att hon är påverkad av det även att barnläkare inte menar att det är någon fara med henne. Så min fråga är alltså som det står i rubriken..
är metoden bara till för "friska" barn eller kan jag försöka mig på den även om hon är rosslig och ibland har lite svårt att andas eller bör man vänta tills rosslet är borta.. om det nu försvinner snart alltså.

tack.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen! :heart:

Jag tror inte att rosslandet har någon som helst betydelse om du vill genomföra kuren! :D Det allra viktigaste att att hon finner trygghet och vägledning i din handling och att hon får mat under dagen så att hon blir ordentligt mätt!

Det är itne lätt att få tiden att räcka till alltid men det allra bästa är att du läser boken och läser den igen, så du verkligen vet vad du gör och varför!
Det finns en "samanfattning" av kuren här:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
du kan börja med att läsa den, men jag rekomenderar verkligen att du tar dig an även boken innan kurstart. Det finns även många, många, många fler länkar som du kan läsa under fliken "Sova hela natten" här ovan.

Vi finns här om det dyker upp frågor!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Om hon fortsätter vara rosslig tycker jag ni ska uppsöka läkare igen. Det kan ju vara en vanlig långdragen förylning men det kan också vara något annat. Min egen lille har varit rosslig och hostat mycket länge - efter att ha tjatat massa hos flera läkare fick vi ventolin och pulmincort som han inhalerar dagligen. Det hjälper till viss del! Hostar hon också så hon vaknar? Det är ju svårt för oss här på forumet att avgöra hur "sjuk" din dotter är. ÄR det bara lite rossel skulle jag absolut instämma i det Bianca skriver men är det hosta som gör att hon vaknar skulle jag avvaktat och tjatat lite mer på läkaren.

Hur gammal är din lilla?

/_lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
mithrandil

Inlägg av mithrandil »

vi har faktiskt nyligen varit till läkare på VC och denna gången begärt remiss till ett större sjukhus. väntar på att dom ska ringa och ge oss en tid men mitt tålamod börjar tryta så jag tror att jag kommer kontakta dom själv i em.

Hon har som du skriver en otrevlig hosta på nätterna som väcker henne. Ibland hostar hon även tills hon kräks. men det som stör henne mest är att hon tycks ha små korta andningsuppehåll när hon sover. Man hör henne rossla och sen hoppar hon över 1-2 andetag och pustar sedan ut luft och sen vaknar hon och är jätteledsen. Jag kan ju avvakta ett tag eftersom jag ändå behöver tid att läsa på vad allt går ut på eftersom jag inte vet ett dugg om denna metod mer än att jag hört gott om den.

Jag hoppas på att få hjälp av denna läkare vi ska träffa nu för det börjar trötta ut en. Vem vet, kanske börjar hon sova bättre av sig själv om hon slutar rossla eftersom hon tidigare sovit hela nätter. Man kan bara hoppas. :-)

Just ja.. hon är 4,5månad.

Tack för ditt svar.

acnaib: tack, ska läsa på allt vad jag kan. :-) Kan ju göra som du säger, börja med att läsa på sidan för att se om jag tycker metoden är lika bra som alla säger. :-)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Jag tror du gör rätt i att avvakta. Hostar hon så att hon kräks måste man naturligtvis gå in och städa i ordning och det blir mycket trafik hit och dit och svårt att upprätthålla kuren. Din idé om att läsa på under tiden låter väl jättebra - så kan ni kura och få struktur på tillvaron när ni vet vad som fattas henne!

Lycka till! / _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
plutteli

Inlägg av plutteli »

Hej!
Vet inte om du fått hjälp från sjukvården nu men hade jag varit du hade jag kollat upp ifall din lilla tjej har RS, för det låter iaf som det på symtomen..
Mamma till S 080818 och V 110126
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"