Kur av modell "light"?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
UllisUlrika

Kur av modell "light"?

Inlägg av UllisUlrika »

Jag undrar helt fräckt om man absolut måste följa alla steg i kurandet? Måste alla redan invända rutiner göras om i samband med en kur? Jag är en mamma som lider av extrem sömnbrist och som inte kan ta minsta motgång. Kan inte heller tänka klart. Går i pyamas dagtid (nåja, ofta i alla fall). Jag vet att jag skulle stressa ihjäl mig om jag måste gå slaviskt efter ett schema.

Såhär är läget nu hemma hos oss och vår lilla okurande jänta på snart elva månader. Trollet har alltid haft stadiga rutiner för läggning. Vi busar och storknar av skratt i vuxensängen efter att pyamasen tagits på. Sedan intas nattslurken under lugna och mysiga former, efter det borstas tänderna. Sedan går vi in i hennes mörka sovrum och hon vaggas en stund i famnen innan hon läggs ner i egen spjälsäng. Vi går ut ur rummet och ställer dörren på glänt. Livet utanför dörren pågår som vanligt med tv och köksslammer. Det krävs två till tre vaggningar innan hon somnar själv. Hon läggs kl 19 och sover oftast vid kl 19.30. Dessa rutiner är vi ganska nöja med.

MEN det är nu det börjar. Sedan två månader tillbaka vaknar hon under kvällstid en gång i timmen och gråter förtvivlat. Vi går in och vaggar. Krävs oftas bara en vaggning. Vi har provat att inte ta upp henne (det där med vargen...), men det slutar alltid med att hon skriker tills hon kräks och inte får luft. Under natten vaknar hon varannan timme och gråter. En bra natt sover hon tre timmar i sträck. Trollet vaknar alltid prick kl 07 oavsett sömnkvalitet under natten.

Under dagen sover trollet två ggr. Oftast runt 09-09.30 och sedan 14-14.45. Hon har alltid sovit korta fjuttiga stunder, ända sedan födseln.

Vad gäller måltiderna så har vi efter lång tids trixande och efter besök hos dietist ett matschema som fungerar bra och som jag inte vill ändra på. Hon äter 07.30, 10, 12, 14, 16.30 och 18.30. De många och täta måltiderna beror på en allergi och att hon inte går upp i vikt som hon ska.

Det jag menar med modell "light" är en kur där man inte fyller på och trugar efter en måltid, där man inte skrattar i den EGNA sängen innan läggning, en kur där man inte slår knut på sig själv för att hålla sovtider under dagen, där man slipper tänka på femminuters-tillgodo-lurar och marginalkvartar. En kur som inte kräver buffning och solfjädring, en kur som inte kräver bevakning utanför dörren nattetid. Finns det något kvar då av kuren kan man undra? Ja, jag hoppas det. För jag är för trött för att genomföra hela rubbet. För trött för trött. Vill bara plocka godbitar och slippa resten. Funkar det?

Tack och bock!

/ Mamma till jänta född dec -09
/ Mamma till jänta född dec 2009
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej UllisUlrika! :D

Då svarar jag lika frankt :mrgreen: att jag inte tror att man kan kura light. :shock: Tyvärr. Att hon vaknar hela tiden på nätterna tyder på att ni inte har lyckats ge henne den säkerhet som krävs för att hon ska kunna sova hela natten, och vaggandet i famnen säger henne tydligt att hon bara är trygg i er fysiska närhet. :cry:

Likaså säger snuttsovandet på dagen något om hur matschemat funkar. Igen: tyvärr. :roll: Täta måltider används av folk som vill gå ned i vikt (därför att man totalt äter mindre om man äter ofta), och för barn är vår samlade erfarenhet på forumet, liksom Annas i Barnaboken, att det ska till rejäla måltider med ordentliga aptitfrämjande intervall för att barnen ska få i sig ordentligt med mat. Å andra sidan behöver inte en 11-månaders trugas eller krånglas med vid måltiderna - mina barn (som dock inte har några allergier) har börjat äta det resten av familjen äter vid den åldern.

:idea: Så till de goda nyheterna: Ett fast schema för en ettåring behöver inte vara så värst pilligt eller svårt att genomföra - du har ju redan fasta mattider, och tidsbestämd natt. En kortare morgonlur behöver hon kanske en eller ett par månader till, och eftermiddagsluren behöver förlängas. Skrattet till Godnattet inte bara kan, utan bör, ske utanför barnets sovrum. Den stora grejen hos er är därmed att nagla fast säkerheten i läggningen (lugnas i sängen medelst buff/solfjäder och ramsa) så att trollet slipper vakna och kolla att ni är där hela tiden, och sånt kan man få hjälp med av en diplomerad kurare, om man som du känner att man inte själv är i stånd att genomföra kuren ensam. :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=27

Jag flyttar ditt inlägg till kurforum, och du är välkommen att återkomma med dina funderingar om du bestämmer dig för att kura. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"