Sm med min Isak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Då var det ny dag igen! Tack för dina inlägga Clara cecilia! Det är så skönt med feedback, tips och framförallt lite pepp.
Igår la jag till mer mat vid middagen (17.30) och han äter med god aptit. Bröstet efteråt tog han bara några sipp av. Kanske skall jag vänta typ 15 min med att ge honom bröstet efter maten då han kanske äter lite mer?
Kvällsmålet 19.30 bjöds först bröstmjölk och sedan en hel liten banan som åts upp och sedan ville han inte amma efter det. Uppvak blev kl 2 då han var som vanligt riktigt hungrig. Somnade om efter 10 min och sov till exakt kl 6. En hel timme tidigare igen. Mat strax före 7 enligt schemat. Han äter oftast mer mat vid påfyllningen strax före 8 än vad han gör vid 7.
Vi håller tiderna enligt schemat på dagarna väldigt strikt nu och när jag räknar hans sovtimmar på dygnet så blir det nu 14.5 eftersom han oftast vaknar 1 timme tidigare än tänkt. Jag känner att jag måste hålla tiderna ordentligt på dagen då han säkert gärna hade sovit längre både på förmiddagsluren och även på lunchluren efter att han har skarvat och somnat om. Han skulle nog lätt bli en "dagsovare" min kille om han fick :)
När han vaknar 6 och skall vara vaken ända till 8.30 då det är sovtid enligt schemat är han så trött, så trött när det är dags. Jag har använt mig av 5 min powernap idag för att klara tiden. Men det är väl bara att köra på så kommer det med tiden.

Jag märker att bröstet inte alls är lika intressant längre nu när han får mer vanlig mat. Han kan tacka nej till bröstet men lätt äta banan/gröt/mos. Känner mig nästan lite... ratad. Töntigt jag vet! :oops:
Det är väl bara att hänga på det tåget! Men jag (min dummer) trodde nog att man själv kunde bestämma hur länge man skulle amma sin lille skrutt.
Anna
Mamma till Isak född 100621
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Anna,

det låter som en bra idé att vänta 15-20 min och sen göra en påfyllning, kör på det och se hur det funkar.

Fortsätt som du gör, lägg till mer mat hela dagen. (Själv föll jag i fällan att tro att det var själva kvällsmålet och kvällsslurken som gjorde natten men det är verkligen hela dagens intag)

Är han sugen på second brekfast kl 8 lägg in en banan och gröt tillsammans med amning så han får en rejäl måltid. (Vem orkar äta trerätters direkt när man vaknat?! :D )

Det är inte töntigt kära du att känna så! :heart:
Se det så här: han är sugen på världen med alla dess smaker och konsistenser!

Han vill se, lära, uppleva! Tänk vad mycket du kan visa honom! Bröstet är bara början på resan. Nu vill han se resten! :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Igår körde vi med mat tills det var stopp till middagen.(17.30) Han klämde en liten potatis med mkt smör plus tre isbitskuber med blomkålsmos :D . Sen var det stopp. Vi väntade tills 19.30 med kvällsslurken och han åt mkt bröstmjölk. Idag var första dagen då jag behövde byta bröst vid måltiden så han åt mkt. Kändes jättebra att jag vet att han är mätt vid läggdags. Han sov då från 19.45 tilll 3.30. Och sen till 6.40 - utan napp! Då gjorde vi glad morgon alla tre. Jag skall verkligen ta till mig ditt tips om att mata mkt vid varje mål hela dagen, inte bara vid de sista måltiderna. Nu blir det frukost ca 7-8, Lunch 10.30 MÄTT på bara mat med påfyllning av amning om det går, 14 amma och kanske lite banan om det går ner, 17.30 som lunchen plus 19.30 ammas plus kanske lite banan om det går ner.

Du har helt rätt Clara..tänk så mycket jag kan visa honom. Det är ju bara egoistiska känslor det där med amningen. Jag måste verkligen lägga det åt sidan och se det positiva istället. Han är en så nyfiken kille som älskar att hänga i babybjörnen när vi går på promenad. Igår pallade vi upp kuddar i vagnen så han satt och såg ut. Så stolt han såg ut att vara! :)

En fundering: Är det bästa att om ett tag köra en kur eller skall jag se om han tar bort nattmålet av sig själv? Jag tänker att en kur och alla dess redskap gör att man har fler verktyg sedan om han börjar vakna på nätterna senare. Tänker jag fel?
Anna
Clara Cecilia

Hej Anna,
så bra det går för er! :heart:

Jag skulle mata på, visa världen och alla spännande saker och ting i den, skratta massor och avvakta med nattmålet. Han verkar ju svara väldigt fort positivt när du gör förändringar så mitt tips är att han klarar det själv.

En kur är ju inget självändamål utan en bot på sömnproblem. Jobba medvetet med ramsan, var nogrann med att använda den vid alla läggningar så kommer du snart ha ett starkt verktyg när det kommer uppvak eller trassel.

Fint jobbat! :D

:heart:

Clara
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Clara Cecilia skrev:
Jag skulle mata på, visa världen och alla spännande saker och ting i den, skratta massor och avvakta med nattmålet. Han verkar ju svara väldigt fort positivt när du gör förändringar så mitt tips är att han klarar det själv.

En kur är ju inget självändamål utan en bot på sömnproblem. Jobba medvetet med ramsan, var nogrann med att använda den vid alla läggningar så kommer du snart ha ett starkt verktyg när det kommer uppvak eller trassel.
Där slog Clara Cecilia huvudet pâ spiken :thumbsup:
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Tack tjejer! Japp, då kör vi på med mat, mat, mat, visa världen, skratt och ramsa varje sovlur på dagen och natten. Jag har fått in mannen på spåret med ramsan och han gör det bättre och bättre :D Äntligen har jag också fått honom att förstå finessen med rutinerna! Hur skönt det är att veta vad Isak behöver och när. Helt enkelt underbart!
2 dagar i rad har jag inte fått i honom så mkt mat som jag tror att han behövt på dagarna vilket har resulterat i tidiga uppvak vid 23tiden för mat och sen mat igen vid 5-5.30. Jag måste erkänna att jag inte gillar omgivningens kommentarer och att jag påverkas av dem: "Skall han äta nu igen?" "Oj, så mkt han äter, skall ha ha så mkt?" "Nej, nu vill han inte ha mer ser du väl" "Vad tjock han har blivit" (Isak är knappt uppe på medelkurvan!) Jag blir tokig på sånt här. Va f-n...de har ju själva haft barn. Man skall ju för fasen inte banta ett barn. De kan ju reglera det där själva. Nej, det är dags för mamma-Anna att gaska upp sig och stå upp för sig själv och sin son :D

Jag har lite funderingar på att testa gröt igen på kvällen efter amning om det går. Jga vill helst slippa ge industrigröten. Bvc säger att jag inte skall koka egen havregrynsgröt ännu pga järnet som finns i industrigröten. Men han får broccoli flera ggr i veckan och ammar fortfarande mkt så det borde väl gå bra att göra egen. Hade tänkt köra havregrynen i mixern så de blir släta och sen koka gröt och lägga i smör. Det borde väl funka?

Annars måste jag säga att min självförtroende som mamma stiger för varje dag! Speciellt nu när man börjar se att det funkar. När vi lägger honom för sina lurar på dagen och ramsar och han somnar nästan på en gång. På kvällen går det om möjligt ännu lättare med läggningen. Min man och jag tittar ofta på varandra och ler "Att det kan vara så här enkelt, bara man jobbar ett tag för det och sen vet hur man skall göra - jippie"
Dte var så härligt igår hos svärmor och svärfar när Isak skulle sova sista luren. Jag tog på honom kläder, bylsade in honom i filtar, la på mage och sa ramsan "go natt min skatt, sov så gott", ställde ut honom på altanen och gick in. Sover han?! :shock: frågade svärmor häpet. -JAPP sa jag med världen bredaste flin inopmbords :lol:
Anna
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

annapanna82 skrev:Annars måste jag säga att min självförtroende som mamma stiger för varje dag! Speciellt nu när man börjar se att det funkar. När vi lägger honom för sina lurar på dagen och ramsar och han somnar nästan på en gång. På kvällen går det om möjligt ännu lättare med läggningen. Min man och jag tittar ofta på varandra och ler "Att det kan vara så här enkelt, bara man jobbar ett tag för det och sen vet hur man skall göra - jippie"
Dte var så härligt igår hos svärmor och svärfar när Isak skulle sova sista luren. Jag tog på honom kläder, bylsade in honom i filtar, la på mage och sa ramsan "go natt min skatt, sov så gott", ställde ut honom på altanen och gick in. Sover han?! :shock: frågade svärmor häpet. -JAPP sa jag med världen bredaste flin inopmbords :lol:
Otroligt härlig läsning! Bra jobbat! :thumbsup: :D =D>
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:shock: jag glömde gröten :D

Läs och inspireras här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22794
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Tack för ditt svar! Ja, visst är det härligt!
Angående grötlänken så har jag läst den och där står från 5 månader på den gröten som Anna gör. Är det för mjölkens skull? Jag gav Isak industrigröt från 4 månader igår till middag och amning som kvällsslurk. Hungrig som en varg 1.30. Ny strategi är att ge gröt som "nattslurk". Mitt problem är att truga. Igår när jag försökte få i honom lite banan innan läggdags började han gråta för att han inte ville ha.
Inatt vaknade Isak 4.45 och pratade, han trodde att det var morgon. Jag gjorde felet att börja "dutta" med honom. Lägga tillrätta, ramsa osv. Vilket innebar att han blev förvirrad...Är det morgon?! Vad händer mamma? Jag började bli osäker om han var för varm/kall etc. Suck vad trött jag blir på mig själv. Jag har börjat bli säkrare i många av dessa sammanhang men inte hur jag skall göra vid dessa uppvak. Jag vet att han fortfarande har svårt att somna om själv. Både dag som natt. I och för sig har jag väl kanske ärligt talat aldrig riktigt ärligt givit honom chansen att försöka själv. :oops: Efter 1,5 timme inatt gav jag honom mat och ramsade, då stensomnade han som en stock. :oops:
Anna
Clara Cecilia

Hej Anna,
du jobbar jättebra, kom ihåg det! Det märks verkligen att du känner dig säkrare och själv kan se när det funkar och varför. Och tvärtom också :lol:

Ärligt, vi är många som duttat och plockat upp och sen slitit vårt skägg :D .
Nästa gång gör du annorlunda helt enkelt.

Vad gäller mat och sömn och andra människors tyckande skulle jag kunna skriva många sidor :evil: :evil: :evil: men din känsla av att stå upp för dig själv och för din son är det enda rätta. Din svärmors reaktion var ju ett svar på den självklarhet du utstrålade =D>

:heart:
Clara
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Annapanna!

Vill bara säga att du jobbar på finfint! Följer din tråd med stort intresse då våra frön ju är ungefär lika gamla. Hittade en hel del guldkorn ang matningen här att ta till mig.

Kram Catarina
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Ny uppdatering om hur det går här hemma!

Roligt att du följer oss Katten77 - vi följer dig med skall du veta! :D

Isak är om några dagar hela 5 månader gammal och är som vanligt före sin mamma.. I ett par dagar har jag tyckt att det vart så svårt att få honom att sova över skarven på fm-luren. Stört ömöjligt och jag har tillslut plockat upp. Han har då skjutit sitt dygn så att han är tröttare om kvällen...jag har inte fattat nåt :oops: . Tills jag kom på att lilleman snart är 5 månader och nog försöker säga sin mamma något om hans schema... Det är dags för färre sovtimmar. Nu 15h/dyhn. Jag hakade på tåget och inatt sova lillen 19.45-7.20, med ett nattmål kl3, så nu är det dags att sätta ett schema med 12h natt tänker jag!
Jag har kollat av honom nu i 3 dagar och då har han av sig själv sovit 45 min på fm, 2 h på dagen och 45 min på em. Tackar och bugar gör jag!
Nya schemat:
19.30-7.30 - Natt
7.30-9 - Vaken och mat 7.30 (han är ingen storätare till frukost)
9-9.45 - sova
9.45-12 Vaken med mat (vanlig mat) ca 10.30 (har valt att bara ha 3 timmar emellan för han är svår att få i mat på morgonen. Det blir nog bättre när vi tagit bort nattmålet)
12-14 Sova lunchlur
14-16.15 - Vaken med mat 14
16.15-17 - Sova
17-19.30 - Vaken med mat 17.30 plus ca 19 (gröt)

Som nattamat ger jag nu gröt som jag gjort själv på mixade havregryn plus en rejäl klick osaltat smör samt katrinplommon för hans hårda mage. Han älskar det! Inatt var han utan mat 19-03 vilket är det längsta på länge. :)
Anna
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna, :D

grattis till lyssnandet! 8) Fast du, 12 + 2+ 1,5 blir faktiskt 15,5.... :mrgreen:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Ojdå! Ja, just det...Hm! Hur göra då?? Jag har nog tänkt 19.30-07 från början men sen skrivit och tänkt fel! Eller är det bättre med 1,5 timme på lunchluren kanske? 12+45+1,5+45=15
Eller vad säger ni med lite erfarenhet? Korta av sista luren istället?

Andra tankegångar - Har vart så himla "tuff" på sistone med att läggningar och sömn funkar så himla bra. Dock har jag vart rätt kass på den sociala delaktigheten. :( Måste bli bättring på det. Just nu är Isak rätt gnällig om vi inte showar, låter honom stå i knät eller liknande hela tiden. Idag var jag och Isak på besök hos en ny bekantskap och sov där såklart bara 30 min av sin lunchlur och var pipig HELA tiden. Vad göra? Vad tycker ni? Var det eventuellt så att han läste av mig att jag var lite stressad när vi var på nytt ställe? Jag som försökte verka så cool. Mne det var jag nog inte :oops:
När vi nu kom hem så var han sitt vanliga jag igen.
Men hur mkt "skall" man bära omkring/leka med sin 5månaders? Han ligger stunder i sitt babygym då och då eller på mage på golvet eller på bordet när vi sitter där. Hur gör ni andra när ni är borta med era bebisar?
Han vill, vill, vill så gärna åla men han kan inte ännu och han blir SÅ arg! Han puttar sig bakåt med händerna men kommer inte framåt.
Vad säger ni om gåstol? Inget vidare eller? Vi har en som vi har fått låna men jag tänker att den är lite "fel" då det inte är något naturligt sätt att ta sig fram på.

Känns som jag har tagit ett steg tillbaka igen och måste nu börja jobba mer aktivt med allt utöver maten och sömnen.
Anna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Anna!

Här kommer lite tips om magläge: ;)
Jag brukar lägga min lille kille (också 5 mån) direkt på det hala golvet med en liten bit fleecefilt (ca 20x20 cm) under magen för bättre glid. Body utan knappar framtill är att föredra. Och inga strumpor så han får bättre fäste med fossingarna. En massa leksaker runt omkring, en del inom räckhåll och kanske några som han precis inte når. Ibland är han jättenöjd och ibland blir han ruskigt frustrerad, men jag brukar tänka som så att för att lära sig åla/krypa så måste han få träna och det kan vi inte göra åt honom, frustrerad eller ej. Blir han riktigt sur så kan jag ibland sätta en hand bakom en av hans fötter att ta spjärn mot (fast ibland blir han ÄNNU surare då :shock:). Eller flytta en annan leksak lite närmare för att avleda en stund. Bra stunder för magträning är iaf här hemma efter maten (fast vi väntar ett par minuter så maten hinner sjunka ner ordentligt) för att han ska vara pigg och mätt och nöjd. Han tillbringar den större delen av sin vakna tid på mage och är mer och mer nöjd med detta. Personligen tänker jag att med en gåstol så går det så fort för den lille, jag vill hellre att han ska lära sig ta sig fram för egen maskin så att säga. Sedan bor jag i ett gammalt renoverat torp med trösklar på nära 20 cm så gåstol var aldrig något alternativ här hemma av den anledningen heller. :D

Den sociala delaktigheten behöver även jag jobba mer på :oops:, men en del saker som jag brukar ta med honom på är:
- Ligga på matbordet när jag äter
- Sitta i knäet vid datorn och gärna hamra lite själv på tangenterna (MYCKET poppis!)
- Ligga bredvid mig på soffan när jag läser (med en egen bok att tugga på)
- Ligga på diskbänken när jag förbereder mat (noga att hålla en hand på ryggen så han inte rullar ner) eller diskar
- Sitta i barnsitsen på kundvagn när jag handlar (han är egentligen för liten men jag knyter en liten filt runt och håller i honom hela tiden) och berätta om de olika sakerna vi köper, kanske låta honom hålla i en banan eller liknande. När vi kommer till kassan brukar jag låta honom ligga på bandet när jag packar ner varorna (till kassörskornas stora förtjusning :D)

kram Catarina
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"