Min dotter sover för lite

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ebbens mamma

Min dotter sover för lite

Inlägg av Ebbens mamma »

Hej!
Premiär här på forumet.
Vi kurade vår lilla dotter på nästan 4,5 mån förra helgen (+ 10 dgr sen).
Det har gått bra, hon sover i stort hela nätterna och vi är alla mycket piggare :D
Har dock lite frågor om sömnen. Hon ska sova 15,5 timmar per dygn, med 11 timmar på natten och 3 x 1,5 på dagen. Det är bara det att hon inte sover denna tid. Hon vaknar 30-45 min tidigare på mornarna och hon sover inte hela sina tupplurar. Jag gör mitt bästa för att hon ska somna om, ramsar och låter henne vara, men till slut får jag gå in och buffa kort då hon gråter på riktigt.

Sammanfattningsvis sover hon 1,5-2 timmar mindre än de 15,5 hon ska sova.
Något tips där?

Sen undrar jag om jag gör rätt när jag låter henne ligga kvar i sängen under hela tupplurstiden, trots att hon gnäller och surar. När tuppluren är slut låtsas jag att hon sover och "väcker" henne med glada miner. Tips? Eller är det helt normalt att det tar lite tid innan en 4-månaders sover sina timmar?

Med förhoppning om svar!
Tack på förhand,
Hanna
Ebba född 100706, kurad med start 5 november 2010
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

Grattis till en lyckad kur! Det låter som ni har kommit långt :) Dock kan det ta ett tag innan schemat sitter helt. Nu när hon sover bättre tror hon att hon är utsövd och inte behöver sova mer, men det behöver hon ju! Försök backa lite och tänk förutsättningar och inte sovna minuter - DU kan inte sova åt henne utan bara ge henne förutsättningarna! Ramsor och buffning spar du tills det är KRIS, i övrig får hon sova eller inte sova bäst hon vill :D
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Ebbens mamma

Inlägg av Ebbens mamma »

Hej!
Om jag har förstått dig rätt, så ska det krävas en hel del för att jag ska ramsa och buffa. Har känt mig rätt elak på sistone då hon ligger och ömsom klagar, ömsom skriker under 30-45 minuter. Men då verkar jag i alla fall göra rätt / ha rätt "attityd".

Tack för svar! Ikväll känns det extra bra då hon somnade på två minuter utan gråt. :D

Hanna, tacksam mamma
Ebba född 100706, kurad med start 5 november 2010
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Det handlar ju alltid om avvägningar man får göra... men min erfarenhet är att verktygen inte råder på klagomål eller arga skrik -snarare bir det värre om man går in och buffar etc. Ledsen ska man dock inte vara utan då ska du lugna med ramsa i första hand annars få in och buffa el solfjädra. :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"