Kaos hemma m gravid mamma och två utmanare

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
katilonia

Kaos hemma m gravid mamma och två utmanare

Inlägg av katilonia »

Hej,

Hjälp! Hemma hos oss har de gemensamma stunderna urartat till vardagskaos med två hjälplösa och irriterade föräldrar, och två arga och ledsna barn, som följd. Vi har Fanny snart 5, Hedvig snart 3, och så en bebis i magen som kommer en dryg månad.

Det känns som att barnen har tagit över, och vi inte rår på dem :shock:! I takt med att jag blivit större och mer orörlig, och pappa mer och mer uppgiven, gör de som de vill. (Jag skäms över att skriva så, men det är verkligen så det känns!)

* Iväg från matbordet tusen gånger under en måltid, äter ingenting, bara busar, och är hungriga 30 min efter avdukning.

* Vägrar klä på sig ytterkläder, hoppar upp högst upp i våningssängen sitter och ropar: Ha, ha, ni kan inte ta oss!, medan mamma förtvivlat konstaterar att hon verkligen inte kan det, och pappa kommer och är arg som ett bi och lyfter ner två gallskrikande ungar som sen sparkar tills vi fått ut dem ur dörren med gemensamma krafter.

* Stökar ner överallt, river ut kläder ur garderoben, lägger aldrig tillbaka, är inte rädda om sina små saker, slarvar bort, struntar i instruktioner... osv osv.

* Vill inte lägga sig utan tusen sagor, massor av vattenglas, extra upp-och-kissa, och gråt...

Vi är mycket tillsammans allihop, och länge fungerade faktiskt vardagen ganska bra. Men sedan sommaren har allt raserats, vilket leder till att min man och jag också bråkar massor, han tycker att jag bara tjatar, och jag tycker att ingen bryr sig om mig som är höggravid :( .

Jag förbereder kläder och väskor kvällen innan för mig och barnen (det "orkar" dock inte min man!). Flickorna hjälper nog till i köket och hemma en del (jag vet hur viktig soc.delaktihet är), men jag kan inte se hur det ska hinnas med på morgonen också? De triggar och inspirerar varandra, och jag kan inte förstå hur vi liksom båda känner att vi tappar kontrollen... Min man ger upp och börjar göra något annat ("Det hjälper ju ändå inte om jag säger till!") och jag försöker gå in och reda ut och "ställa till rätta". Helt tokigt, och jag orkar ju inte heller.

Flickorna sover fint hela nätter, men möjligen lite för lite? De brukar somna 20.30 (tar ca 45-60 min från påbörjad avklädning till sömn) och vakna 07. Lilltjejen sover ca 30 min på dagis.

Men såhär kan vi INTE ha det när nya bebisen kommer, så nu måste vi tillsammans styra upp situationen och få tillbaka vardagsglädjen. Jag är verkligen nervös för hur kaotiskt det blir annars när det kommer en till :( !

Snälla, kloka ni på forumet: jag önskar mig kloka tips, gärna länkar till trådar (har kollat runt men det är inte alltid så lätt att hitta!). Hur kunde det bli såhär?
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej du :D
Ibland blir livet lite upp-och-ner och man kommer in i lite onda cirklar. Bra gjort av dig att se det och att ta tag i situationen. :thumbsup: Gissningvis är ni frustrerade och barnen lika frustrerade och ingen trivs och är nöjd. Just nu så kör raringarna med er lite men det är inget som de varken vill eller tycker är roligt. Bara att kavla upp händerna och börja jobba. :!:

Jag hade tänkt såhär. Blir en övergripande summering (lite snabbt) eftersom så många delar i det hela, och sedan kan du läsa mer under favoriter om de olika delarna. När man skriver som jag nedan så låter det så enkelt... :wink: och så enkelt känns det säkert inte för er nu. Det känns säkert tungt och om det aldrig ska gå. Men om ni börjar i en ända så brukar det andra ge sig för det är just att ha en plan och attityd som skapar förutsättningar för resten. Så...ha en övergripande plan och samarbete/strategi.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

:arrow: sätt dig mer med pappan och prata igenom situationen, inte vem som gör fel eller vad ni kunde gjort, utan vad ni SKA göra. Ni har varit därförut och ni kan ta er tillbaka igen

:arrow: Hur vill ni ha det, vad är viktigt för er, vad är viktigt för barnen :?:

:arrow: Ta tillbaka ledartröjan :wink: och använd er attityd och, framför allt, saklighet. Både mot barnen, varandra och er själva.

:arrow: Strukturera upp dagen och gör schema/planering för allt, kan tyckas onödigt men ofta är det den enklaste nyckeln. Om inte ni vet tydligt vem som ska göra vad och när, så vet inte barnen det. Barn behöver struktur och något att förhålla sig till

:arrow: Sätt mattider och matregler, inget däremellan. När man går från bordet och leker så tackar man för maten och maten tas bort. Läs om bekymmer - mat i Barnaboken.

:arrow: Läggtider samma, strukturera upp och ge tid. Stäng av TV långt innan. Ha en plan.

:arrow: Utevistelse - se till att det blir tillräckligt med utetid för att rasa av sig. För alla.

:arrow: Ha en plan inne för aktiviteter som bryter när lek går överstyr, typ pyssel eller något. Ha örat med och bryt innan när man märker att det är dags.

:arrow: Glöm inte roligheter och bus. Innan läggning förstås med skratten till gonatten men hela dagen. Svårt när man själv är irriterad men ett mirakelmedel för både stora och små om man kan bemöta med humor istället.

:arrow: Social delaktighet. Ge också ansvar till barnen att packa själv. Meningen är att de långsamt ska gå mot eget ansvar för egna saker.

:arrow: Börja med ett familjemöte där ni går igenom allas sysslor samt hur ni ska ha det här hemma. Gå igenom planering för dagen "hur det ska se ut" och vad man gör på morgonen. Låt de ta fram kläder själva och klä på sig själva. Prata om vilka ytterkläder som behövs just idag, låt dem ta del av hur ni tänker om vädret så det inte blir order bara. Jag rbukar öppna dörren och vara på väg så kommer eventuella eftersläntrare och man kan hjälpas åt i hallen.

:arrow: Låter som lite lite sömn ja...

Det var många situationern och frågor och svaret blir som sagt lite översiktigt nu först. Med all respekt för att det känns tungt just nu så vågar jag nästan lova att om du bara sätter dig ner, tar ett steg tillbaka och har en plan så lättar känslan och du kan känna att det går framåt. Många här har varit i den situationen och efteråt är man alltid ganska förbluffad över att det gick att vända och hur lätt det faktiskt går att vända om man bara startar förändringen. Och det har ni ju gjort eftersom du skriver här. :D

Några andra trådar som inte är "rätt på" men kanske tänkvärt.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22411

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21923

Ska fråga Ewa om en tråd som jag inte hittar just nu.

Kom tillbaka så finns vi här längs vägen, fråga och fundera.

Kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!
Den tråden Susanne* syftade på har försvunnit dessvärre, men jag hittade en annan som kanske kan bidra med en och annan tanke:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=200677
:D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kaos hemma m gravid mamma och två utmanare

Inlägg av annawahlgren »

:D Instämmer fullkomligt med föregående talare :wink: :lol:

Låt mig bara försöka komplettera en smula utifrån de situationer du beskriver:
katilonia skrev: * Iväg från matbordet tusen gånger under en måltid, äter ingenting, bara busar, och är hungriga 30 min efter avdukning.
Sluta tjata och förmana, se hult förvånade ut: "Oj då, har vi ätit färdigt?" Ge två älskvärda varningar: "Nu försvinner maten snart! Ska vi äta lite mer, kanske?" Tredje gången: "Då säger vi tack för maten!" (Gör det å deras vägnar, med handen, tack tack!) Och så försvinner maten. Är de sedan "hungriga" 30 min senare, ser ni glada ut och nickar: "Ja, SNART blir det mer mat!" Och låter det gå minst tre timmar, helst tre och en halv, till (början på) nästa måltid. Utan så mycket som ett glas mjölk eller ett halvt äpple däremellan. Köket är stängt medan aptiten växer till sig. Ge det tre dagar, så är problemet ur världen :idea:
katilonia skrev:* Vägrar klä på sig ytterkläder, hoppar upp högst upp i våningssängen sitter och ropar: Ha, ha, ni kan inte ta oss!, medan mamma förtvivlat konstaterar att hon verkligen inte kan det, och pappa kommer och är arg som ett bi och lyfter ner två gallskrikande ungar som sen sparkar tills vi fått ut dem ur dörren med gemensamma krafter.
Mamma ska inte konstatera "förtvivlat". Mamma ska glatt konstatera faktum. "Nej, det kan jag inte", och så ska mamma GÅ. Det här lilla skådesepelet tarvar publik, och dryper publiken tar showen slut.

De här små älsklingarna kan inte klockan. Måste ni absolut få ut dem genom dörren, så börja en timme tidigare. Då kan pappa ta det lugnt också och vänta ut dem, för de tröttnar när ingen retar sig. Och alla barn vill VARA MED. Se glada ut när de kommer! Som om det vore väldigt praktiskt och trevligt, vilket det ju är.
katilonia skrev:* Stökar ner överallt, river ut kläder ur garderoben, lägger aldrig tillbaka, är inte rädda om sina små saker, slarvar bort, struntar i instruktioner... osv osv.
Här får vi ta en sak i taget. Också den här sortens "trots" kräver sin publik. Sitt med dem och grubbla. "Hur ska vi få fint här hemma? Mitt rum ser förskräckligt ut. Min garderob är ett elände. Hur ska vi göra?" Fika efter samarbete. Spela lite hjälplös ibland i stället för alltid så enerverande allvetande. Du och din man måste lära er sluta tjata, förmana, gapa och skrika till ingen verkan. Tänk er in på en arbetsplats där ni fick ett gäng nyanställda som skulle läras upp. Ni måste få till ett överenskommet samarbete. Vem gör vad? Gör en jobblista, tillsammans :!: Också den lilla kan verkligen dra sitt strå till stacken. Lär er 1) fråga, på riktigt, 2) lyssna konstruktivt.
katilonia skrev:* Vill inte lägga sig utan tusen sagor, massor av vattenglas, extra upp-och-kissa, och gråt...
Tänk efter före. Ingen kan tvinga er att läsa tusen sagor och springa efter hundra vattenglas. Ni gör det för husfriden, men det uteblir. Så tänk om, från början. "EN saga, älskling. Vilken ska vi ta?" - "Den och den och den och den!" - "Oj då, det går inte, då får jag slut på pratet. EN saga, vilken ska vi ta? Eller ska vi ta ingen alls?" Här ligger ett vackert förtäckt hot, som till nöds kan uttalas: "Antingen EN saga, eller ingen alls." End of discussion.

Vad gäller vattenglasen mm mm mm mm, kör en älskvärt tjatig ramsa: "Sov så gott, vi ses i morgon." - "Men jag är TÖRSTIG!" - "Sov så gott, vi ses i morgon." Och så vidare, modell raspig grammofonskiva. Friden kommer att sänka sig, jag lovar :wink: Ge det tre kvällar.
katilonia skrev:Flickorna hjälper nog till i köket och hemma en del (jag vet hur viktig soc.delaktighet är), men jag kan inte se hur det ska hinnas med på morgonen också?
Folk ska ha sina uppgifter, på samarbetsbasis. Det behöver inte vara så märkvärdigt, men man kan resonera - innan. Med barnen och varandra. "Hur ska vi göra, tycker du?" Vem gör vad på morgonen, i all enkelhet? Så att man undviker stress och maktkamp? Nyckelordet är TID, men den goda viljan går hand i hand. Och den har små barn. Dock inte i stressat tillstånd. Det har ingen människa.
katilonia skrev:Flickorna sover fint hela nätter, men möjligen lite för lite?

Ja, och det är på tok. Att ge barn för lite sömn är att be om bekymmer. Den stora behöver 12 timmar natt, långt upp i skolåldern, och den lilla 13 tim/dygn.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
katilonia

Inlägg av katilonia »

Tack snälla Susanne, Ewa och Anna för svar och länkar! Som vanligt så får man lite ny kraft bara av att skriva ner problemen, och sedan bestämma sig för att ta tag i dem - just som du säger Susanne. Nu tar vi tag i allt och ska se till att få ordning och glädje på torpet tills bebisen kommer!

Först av allt, i säng tidigare och ingen förtvivlad mamma som har tappat greppet. Och samråd med barnen.

Jag återkommer med rapport!

/tacksam Katarina :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

:thumbsup: :D :heart: Ser fram emot att höra av dig.

Lysande exempel Anna. :heart: :heart: :heart: Går direkt in under favoriter.

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
katilonia

Inlägg av katilonia »

Hej,

Två månader har gått och här har hänt massor! Först och främst har vi blivit FEM :heart: :heart: :heart: : för två veckor sedan föddes lillebror som nu så sakteliga börjar ta sin plats i vår familj.

Det familjekaos som rådde förut har väl inte försvunnit direkt, men jag tycker att vi kommit åt flera besvärliga områden - tack vare alla fina och konkreta tips! Trotsar gör de båda fortfarande mycket, och den lilla verkar ha fått extra trotskraft i och med lillebrors ankomst. Jag är mycket noga med att låta dem båda hjälpa oss sköta honom hela tiden, trots nerver i halsgropen när de kommer bärande på honom ibland... Och det som en självklarhet, jag ifrågasätter inte alls att de kan (hämta ny body, sätta fast blöja, hämta en filt, kolla om han är vaken, hålla i hans lilla hand när han ska till bröstet osv). Tycker det går bra, och är fast besluten att inte låta någon svartsjuka uppstå.

Men några frågor har jag fortfarande, och så en ny som gäller lillebror (förstås, det kommer ju tusen...).

1. Läggning med flickorna. De delar rum och våningssäng. Och så vill vi ha det. Vi börjar läggning senast 19 (varm mjölk o smörgås), alltså tidigare nu, och de ligger oftast strax efter halv åtta. Men sen :cry: ... efter sagan kan de ligga och bubbla och busa och prata i upp till 1,5 timmar innan de kommer till ro! Som om de jagar upp varandra. Ibland vill den ena somna, och så stör den andra.

Summa summarum: de får fortfarande för lite sömn, och jag vet faktiskt inte hur man ska komma åt detta. Har försökt hota med att dra ur lampsladden (de brukar bläddra i många böcker för sig själva) och lämna tillbaka våningssängen; jag vet, helt fel, men man blir ju galen - tycker vi gjort allt rätt, och så håller de sig själva vakna i evighet! Och det här gäller likaväl slöa hemmadagar som dagar med både dagis och långa utepass. :shock:

Försöker göra så, att sagan läses först när det är kvällsro i rummet. Till dess går jag ut, och ber dem helt lugnt säga till mig när de har lugnat ner sig. Har också hittat på en grej med små kvällsänglar, som kommer först när det är tyst och stilla. Det verkar insprirerar ibland, men för det mesta inte.

2.Nätterna med lillebror. Han är alltså två veckor, dvs fortfarande i smekmånaden :D. Vi är dock fast beslutna denna gång att direkt försöka få ordning på rutinerna (hade det mkt jobbigt med flicka nr 2 för att vi inte var konsekventa, pga tusen orsaker...). Alltså, både maken och jag har läst på allt om SM och infört det tankesättet direkt.

På dagarna tycker jag att det fungerar, åtminstone ganska ofta, men nätterna har ju redan blivit rena eländet :cry:. Det fungerar enligt SM fram till kl 1, 2 kanske. Men sen är det mat varannnan timma som gäller fram till kl 6, 7, och det går inte med några 20-min matpass... Han äter långsamt och massor, och under den här perioden brukar det ta en timma innan han ätit klart och somnar. Just den här perioden brukar han knorra en hel del också, det kommer många pruttar som tycks liksom störa i magen - och kanske väcka honom. Han har absolut ingen napp, och helammas. Född helt normalstor och växer massor (förstås, han äter ju som en häst).

Är jag nu galen som redan försöker analysera och få lite ordning? :roll: Vet ju att han knappt ens är född enligt BB, men är samtidigt helt livrädd för att hamna i sömnbristmardrömmen som jag upplevde med barn nr 2 och som närapå tog kål på mig, äktenskapet och familjen. Vi är dessutom helt överens, pappan och jag. Har läst på i BB, men har svårt att uttyda vad jag ska göra om SM inte funkar på natten, innan han är 2 mån (det är väl då man kan göra trenätterskuren?).

Vi är så lyckliga över vår "stora" familj :heart:, jag har återhämtat mig jättefint efter förlossningen, känner mig stark (när jag får sova), och vill börja njuta av alla barnen och få ordning på vardagslivet!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Katilonia och grattis till lillebror :heart:

Det lâter som att smekmânaden börjat bra, det är bara att njuta :heart: Han är sâ liten än (inte ens egentligt född :shock: :D ) sâ ta det väldigt lugnt ett tag till, mat vid minsta pip!
Som du säger, ha SM i bakhuvudet och styr det hela med försiktig hand sâ ska du se att ni kommer att komma in i en skön rutin ganska snart.

Jag önskar dig ocksâ varmt välkommen att starta en trâd inne pâ Späda och smâ om du har funderingar just kring lillebror :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"