Tips för temp-tagning!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
cecgus

Tips för temp-tagning!

Inlägg av cecgus »

Jag har en tjej på 2½ år som blir helt förtvivlad, får panik och blir jätteledsen och nästan "hysterisk" när det blir aktuellt med att ta tempen! Efter att det bekräftats att hon har feber följer sedan per automatik att ge febernedsättande i form av Ipren/Alvedon-supp. Eftersom jag inte kan få i henne febernedsättande genom munnen återstår endast att ge analt och det är fruktansvärt jobbigt.

Finns det nån som har liknande bekymmer och som kan ge lite tips eller förslag på hur jag skall göra för att avdramatisera processen.
Jag upplever nästan som om jag begår övergrepp på lilla hjärtat eftersom hon skriker, spänner kroppen som en båge, gråter, osv. Det känns fruktansvärt att utsätta henne för detta. Tack och lov är hon sällan sjuk... :roll:

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag använder örontermometer och vi kallar den för "bip in the ear". Detta är skoj hemma hos oss och måste göras på båda öronen och många gånger.

Därmed inte sagt att det måste följas av febernedsättande.... MIn son får absolut inget febernedsättande om det inte är gott och väl över 40 grader eller att han är så påverkad att det är risk för att han inte ens får i sig vätska eller svamlar.

Om han måste ha så ger vi Ipren i ett glas juice. Då smakar det inte så mycket.

Detta är hur vi gör och jo tack och lov så är han nästan aldrig sjuk. Har bara behövt ge Ipren 1 gång mot feber.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag tycker att man kan vara rätt restriktiv med febertagning öht.
Man måste inte stoppa in en termometer för att konstatera att "jaha, 39 grader..."
Det kan man ju ha utan minsta åtgärd.
Och man känner ju om de är RIKTIGT varma eller riktigt hängiga.
Om du ändå upplever ett behov att ofta kolla vilken temp hon har OCH ge läkemedel som följd, så kan du ju separera företeelserna. Det vill säga låta henne göra något annat mellan termometer i rumpan och medicinering.
Men mitt tips är alltså: börja med att fråga dig - ÄR det verkligen nödvändigt att veta vilken temp hon har, eller räcker det att man handen konstatera att hon har feber? Och sen fundera på - är det nödvändigt med läkemedel? (Det är det ju sällan, feber fyller en god funktion och det är att få kroppen att jobba bort en infektion illa kvickt, så är det inte fråga om EXTREM feber, så kan man ju låta allt ha sin gång).

Lycka till!
Ulrika
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack för era svar!

Vid närmare ransakning är det nog så att jag kanske stressar upp mig själv när lilla hjärtat blir sjuk. Jag vill få bekräftat något jag redan vet och att jag faktiskt kan låta bli att ta tempen. Och strunta i febernedsättande! Jag är själv ovan vid att vara sjuk/förkyld och hanterar det kanske med okunskap... :roll:
Lärdom alltså: Ta inte tempen i onödan och om det skall göras använd örontermometer. Desutom skall jag sluta ge febernedsättande såvida hon inte är tokvarm!!! Typ över 39 och hängig. Rätt uppfattat?! :wink:

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det låter väl som en utmärkt plan!
Om du själv tycker det?

Lycka till!

Ulrika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"