Nattmackan?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lomme

Nattmackan?

Inlägg av lomme »

Hejsan

Jag undrar om någon har ett förslag på hur man fixar en kaloririk nattmacka när man inte ammar? Tors mamma!!! Hjälp mig :wink:

Gjorde enligt recept med första barnet, men nu kan jag ju inte det eftersom amningen inte fungerat alls! Lillkillen har sovit hela nätter i nästan en månad vilket känns jättebra!! Han är ju inte ens 4 månader.

Men nu har de tidiga morgnarna kommit, å han är en hungrig kille!
Har smygstartat lite grötsmakis men det gillas inte så mycket... så det är lite svårt. Så nattmackan hade varit bra!
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lomme, vad tråkigt. Det enda jag kan tänka mig är att du har lite kallpressad ekologisk rapsolja i ersättningen i så fall. då blir det ju mer kalorier och en aning lösare mage. Samt gå över till Nan2 om du inte gjort det redan, plus större napp om du har en liten.

Gröt eller hemgjord smakis kan vara något, där man också blandar med kallpressad eko rapsolja. Sötpotatis kanske passar herrn? avocado? Banan är kaloririkt och innehåller Tryptophan som är förstadie till melatonin och därmed främjar sömnen. Ges med fördel innan lurar och natt.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lomme

Inlägg av lomme »

Tack för ditt svar!!

Nan2 och större napp (3) är gjort sen en tid tillbaka!
Prövade banan ikväll men inte så poppis... Spottar ut allt trots massa nan i.
Blandade lite mild havrevälling i ersättningen i kväll och det gick fint :D

Ska prova rapsolja, fast med sina 8,2 pannor så känns det ju lite knepigt att bjuda på olja :?
Men det ska absolut inhandlas!

Tack igen!
lomme

Tummen!

Inlägg av lomme »

Nu verkar de tidiga morgnarna vara borta! peppar peppar!
Mer havrevälling å rapsolja! Tack för tipset! Grötsmakisar börjar dessutom smaka lite bättre.

Nu till nästa fundering, lillkillen har börjat suga på tummen! Eftersom jag själv gjort det som liten så vet jag hur jobbigt det är att sluta... å sen är jag ju inte så sugen att han ska förstöra sina tänder. (vilket jag iof inte gjorde) Men alla pratar ju om att tummen är så farlig för tänderna? Vad tror ni?

Napp är inget alternativ! Tummen kan man ju hitta igen själv. Men han har ju börjat nu sista veckan, tycker sugbehovet borde vara över å han har inte visat minsta sugbehov tidigare?
Provade sätta på han vantar... vilka var dyblöta när jag plockade upp honom så nog lyckades han suga ändå :lol:

Ska man låta det vara eller har ni tips hur man ska göra?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej lomme!

Här hemma suger lillasyster på tummen. Det vi har gjort är att se till att händerna är upptagna under vakentiden, tex vid social delaktighet eller liten muta. Då sugen hon bara en kortis när hon ska somna. Jag tycker att tummen är bättre för den styr barnet över själv och tar till vid behov, nappen blir lätt en "propp" som stoppas in i tid och otid.

Bara mina personliga tankar kring tumme och napp :D.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lomme

Inlägg av lomme »

Tack för svaret!

Du bekräftade nog mitt egna tyck å tänk :lol:
Ville bara få det bekräftat... alla i omgivningen verkar ju tycka att tummen är det värsta!!! Inget som storasyster är väl bäst, men sen kommer nog tummen! :)

Han suger inte särskilt ofta när han är vaken... verkar itne göra när han sover heller, bara just när han ska somna!

Tack igen!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nu gâr jag verkligen saker och ting i förväg (och vi hamnar helt utanför spektrat för Späda och smâ :roll: :D ), men ta gärna en titt pâ den här eminenta sluta suga pâ tummen trâden som är helt underbar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22634

Och för stunden, lât lille herrn ha tummen i fred :wink:
lomme

Inlägg av lomme »

Å vad bra läsning!
Som föredetta tumsugare så vet jag exakt vad hon menar med att
Tummen började vitna... Min tumme var länge missformad,
Typ helt slät. Vecken på tumknogen fanns inte! Tog säkert flera år innan den blev som den andra.

Vet inte hur stor tumsugare jag var... Minns det bara
Som mysigt när man skulle sova. Men dock minns jag att det blev pinsamt...
Å det är ju en tröst... Tillslut så slutar man! Men går det stoppa innan man är så stor som jag var är det ju bra.

Men lilleman får snutta vidare ett tag till!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"