Nu är det snart dax för Sigge 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Nu är det snart dax för Sigge 5 mån

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

har lyckats fucka upp det med ytterligare ett barn.Känner mig totalt misslyckad, men det är väl bara att acceptera.

Vi kurade vårt mellanbarn 2009 och det gick jättebra, så nu är det dax igen. Jag har väl försökt lite halvhjärtat från det Sigge föddes i juni att hålla någon form av struktur : han har sovit i eget rum på mage sen han var 7v men sövts varje kväll i sjal eftersom vi inte orkat ta fighten.

Nu sedan ca 2 mån tillbaka så sover han i egen säng även på dagtid också.Han klarar oftast inte av att somna in själv utan vi buffar honom ( jag skäms men det är enda sättet som funkat hittills eftersom vi inte kört kuren till 100%) - oftast tar det 5-15 min innan han somnar in och vi brukar gå in 3-4 ggr och buffa , när vi bedömer att han blir för uppskruvad/ledsen. Vi bröjade oxå introducera ramsan vid samma tillfälle och kör nu den dag som natt, men vi går alltså in och buffar honom oxå ...

Vi tog tutten (nappen) från honom förra veckan, så det är oxå gjort.

Han går oftast och lägger sig kring 19 och fram till 07 som är morgon så vaknar han 3-4 ggr. Nu är jag så slut att jag går in och ammar honom eftersom jag inte orkar stå och buffa och ramsa eftersom risken att han vaknar upp igen efter 10 min är stor. Får han mat så sover han i bästa fall 2 tim till och då kan jag få sova lite oxå. Ja, ni märker ju själva...

Dagarna funkar ganska så bra. Sedan ngn månad tillbaka kör vi ett rätt strukturerat koncept som jag tänkte omsätta till dagsschema för honom iom kuren. Schemat är även anpassat till vår familjs tider - vi har ju två äldre barn som ska lämnas och hämtas vissa tider på fsk 3 dgr/v.

Tänker då att det ska se ut såhär:

07 - upp
07.30 - äta (ammas + gröt)
09.15 - sova 45 min
11.00 - äta (puré samt fruktmos)
12.00 - sova 1,5 tim
14.30 äta (mellis, typ fruktmos)
16.00 sova 45 min
17.30 äta (puré samt fruktmos)
19.00 kvällsmål (gröt + ammas)
19.30 -i säng

enda problemet som är med det här är att få ihop mat och sova på em.

14.30-målet blir mer ett mellis tänker jag, typ fruktpuré och sen kl 17.30 får han "mat"-puré (potatis, morot etc). Jag vill att han ska vara fullproppad vid sänggåendet så därför har jag lagt in en grötmåltid kl 19. Är detta för mkt?

En annan idé är att ge middag innan han går och sover kl 16 och sen gröt vid 19, så kör vi nu och det funkar bra - känns som att det blir tätt med middag 17.30 och sen gröt 1,5 tim senare.

Som sagt - på det stora hela ser hans dagtider ut såhär just nu och det funkar bra för honom.

Jag har en del direkta frågor oxå, som jag hoppas ngn kan ge lite feed back på:

- eftersom vi börjat buffa och ramsa utan att köra kuren och nu liksom fastnat i det, hur pass stor skada har vi åsamkat? är detta ngt vi kan reparera iom att vi nu kör kuren som man ska?

- spontant känns det som att jag vill att han ska sova i sin säng, men i boken står det att man kan vagna när de är 5 mån. han sover ofta utomhus i sin vagn nu och jag läste att man kan köra med både och men att det är viktigt att alltid hålla samma tider. samma sak oxå gällande att växla mellan att sova på mage i sängen och på rygg i vagnen. för det är inget problem för honom att sova på rygg i vagnen har vi märkt, så det känns som att varför ska man börja bängla med att lägga honom på mage i vagnen då?

- just nu har han en period då han bajsar på natten, sker i princip nästan varje natt. är det så enkelt som det står i boken - att man bara byter i sängen och sen agerar som vanligt?

- han är även ofta täpp i näsan långa perioder. jag känner mig missmodig pga av detta. det är ju oxå till viss del pga av det som han vaknar upp tänker jag. eller?

Är jättetacksam för feed back och kommer återkomma när vi startar upp.

Mvh Sanna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej!

Jag är själv ganska ny här och ska dra igång en riktig kur med min lillkille (han är 5 mån idag :)).
Vill bara ge dig lite peppning! Du ska inte känna att du har misslyckats eller förstört din lilla kille. Vi är måååånga som börjar lite knöligt med våra små (min kille tex hade mitt bröst som napp fram tills för en månad sedan...). Men här på forumet finns en hel drös med fantastiska mammor som både peppar och ger tips. Så det här kommer att gå galant för er! :thumbsup:

En del av arbetet har ni ju redan gjort: han sover i egen säng och ni har plockat bort nappen. Ramsan är introducerad och ni vet hur ni ska buffa, nu ska ni bara backa med buffningen så är ni snart i land! :)

Lycka till nu, jag är övertygad om att ni snart kommer få ordning på sovandet med hjälp av de eminienta hjärtebarnskontrollanterna här på forumet! :thumbsup:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack för peppen :-)

Jag bara känner som så - hur kunde jag låta det gå illa när jag vet hur man ska göra? Iofs, har väl varit halvt chockskadad över hur mastigt det är att ha 3 barn med 2 års mellanrum, så det är inte så konstigt att jag inte orkat styra in Sigge på rätt väg till 100%...

Men nu ska det bli ändring förhoppningsvis. Varför jag skriver så är för att jag är så bekymrad över Sigges nästäppa som spökat sen i augusti. Jag har kört med alla knep som finns och jag sprolar med koksalt för fullt, men det blir inte bättre. BVC säger bara "vänta och se"...men nu känner jag att jag måste negära en utredning eller ngt...För visst - han har ett stört sömnbeteenden, men nästäppan påverkar oxå...

Vi får följas åt och se hur det går för oss helt enkelt! Jag tog hjälp av forumet här när jag kurade min nr 2 och det var skönt att kunna prata med "likasinnade".

Ha det så bra
/Sanna
_lill

Inlägg av _lill »

Hej! Vad skönt att lille Sigge också ska få sova ordentligt! :)

Jag tror inte ni har förstört något mer än buffningen. Vad tror du om att skippa den och köra på solfjäder i sängen och vagning i vagnen? Sover han bra på rygg tycker jag ni ska fortsätta så i vagnen men kanske att långluren kan bli inne i sängen där han kan röra sig lite bättre?

Angående schemat.... Jag tycker det mesta ser bra ut. Jag tycker inte du ska slänga in ett mål kl 16 också, det blir för tätt! Om han äter gröt bättre än mat kan du ju byta ut maten 17.30 till gröt tills han blir lite äldre. Eller så kan du ju ge gröt till mellis... det gör vi :)

Lycka till med kuren, vi finns här om du har fler frågor!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
lillanochjag

Inlägg av lillanochjag »

Hej!

Jag ville bara säga att vi också haft mycket problem med täppt näsa, ända sedan vår lilla älskling föddes, och det har länge stört vår nattsömn. Slutligen köpte vi en sk. luftfuktare och det har hjälpt otroligt mycket. Bara som ett tips. Det kostar lite men jag tycker det var värt varenda cent.

Lycka till med kuren, det kommer att gå jätte bra! Snart sover hela familjen så gott, så gott!! :P
:heart: emma född 02/2010, maratonkurning juli - november 2010 :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

_lill skrev:Hej! Vad skönt att lille Sigge också ska få sova ordentligt! :)

Jag tror inte ni har förstört något mer än buffningen. Vad tror du om att skippa den och köra på solfjäder i sängen och vagning i vagnen? Sover han bra på rygg tycker jag ni ska fortsätta så i vagnen men kanske att långluren kan bli inne i sängen där han kan röra sig lite bättre?

Angående schemat.... Jag tycker det mesta ser bra ut. Jag tycker inte du ska slänga in ett mål kl 16 också, det blir för tätt! Om han äter gröt bättre än mat kan du ju byta ut maten 17.30 till gröt tills han blir lite äldre. Eller så kan du ju ge gröt till mellis... det gör vi :)

Lycka till med kuren, vi finns här om du har fler frågor!
Tack så mkt :-)
Ja,jag hade oxå tänkt att kanske ge gröt till melliset så att han står sig och får äta middag först 17.30. Ska testa det idag. Just nu sover han en 45-minuters ute i vagnen, på rygg, inga problem.

Inatt så körde jag ganska hårt på att INTE amma honom, fick väl lite extra kraft efter att ha skrivit hit igår. Både jag o sambon turades om att buffa och ramsa. Han hade 4 uppvak mellan 22-05 och därefter blev det lite kaos eftersom det kom bajs och sambons mobillarm gick igång inne i rummet etc etc. Min sambo lyckades dock söva om honom efter 40 minuter, han är tuffare än jag... Iallafall - innat då så märkte vi att han svarade MKT snabbare på buffningen är vad han gjort innan, det var nog för att vi stod kvar lite längre (inte FÖR länge dock) samt var noga med ramsan. Han förstår ju inte ramsan ännu, men jag upplevde ändå att han tystnade vid ngr tillfällen och lyssnade , men sen fortsatte han gråta.

Jag vill vara tydlig med att vi ska köra en riktig kur, vi måste bara planera in den så att den som är uppe på natten kan få sova sen på dagen. Funkar ju INTE att gå runt som en zombie, vilket vi gör bägge två idag, sambon dessutom på sitt jobb...

lillanoch jag: tack för tipset om luftfuktare! vi har lite problem med ventilationen i rummet han sover i, det ska erkännas. nu inatt så ställde vi upp sängen JÄTTEMYCKET, så mkt att han typ gled ner till hälften när han sov...och faktiskt...det hjälpte en del, upplevde honom inte alls så farligt täpp. ska droppa i bröstmjölk idag istälet för koksalt också.

TACK för ert stöd. Jag kommer tillbaka så småningom :-)
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej :D Stort lycka till!! :heart: Vill bara säga att jag helt känner igen mig i din "fuckat upp"-känsla, så i såna fall är din lilla pojke inte ensam iallfall :? Men vad gör det att gräma sig, HUFUDSAKEN är att du tar tag i situationen och gör nåt åt den! Och det gör du ju nu! Första steget är redan taget.. ni har börjat förbereda er mentalt och tagit er hit till detta strålande forum :D

Kram Anna (alias Majbrittsanna)

PS Måste bara ondgöra mig över BVC lite.. har dom NÅGOT annat svar på saker och ting än att man ska "vänta och se..." My god säger jag bara
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

majbrittsanna skrev:Hej :D Stort lycka till!! :heart: Vill bara säga att jag helt känner igen mig i din "fuckat upp"-känsla, så i såna fall är din lilla pojke inte ensam iallfall :? Men vad gör det att gräma sig, HUFUDSAKEN är att du tar tag i situationen och gör nåt åt den! Och det gör du ju nu! Första steget är redan taget.. ni har börjat förbereda er mentalt och tagit er hit till detta strålande forum :D

Kram Anna (alias Majbrittsanna)

PS Måste bara ondgöra mig över BVC lite.. har dom NÅGOT annat svar på saker och ting än att man ska "vänta och se..." My god säger jag bara
Tack :D
Jag har kollat lite i din tråd och följt den faktiskt, är lltid roligt att se hur det går för andra samt hämta inspiration :D

Nä, gräma sig åstadkommer man ju ingen förändring med 8) Nu tar vi nya tag. Blir kanske av att vi börjar nästa helg, jag återkommer som sagt.

Och ja, jag är precis av samma åsikt avs BVC och deras jävla "vänta och se". Visst, jag kan fatta att barn är i utveckling och yadayada, men ibland måste man bara få SVAR! :twisted: De bahandlar en som att man är mindre bemedlad...jag brukar låta min sambo sköta snacket eftersom jag tycker det verkar som att de har mer respekt för pappor - mammor blir lätt avfärdade som hysteriska

:evil:

Ha det bra!
/Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Shit, här händer det grejer fast vi inte ens börjat kura :P

Inatt, vid andra uppvaket (tror kl var ca 2.30), så bestämde jag mig för att INTE gå in och buffa utan att bara köra på ramsan. Till slut så funkade det, tog ca 30 minuter, men sen sov han. Jag märkte ganska snabbt att han tystnade, men lika fort så frågade han igen och då var jag blixtsnabb att bekräfta gnm att fortsätta ramsa. Han blev inte spec upprörd, grät lite, sen var det mest lite "gnöl". Men att inte gå in och buffa kändes som sagt som en stor seger! Efter den sessionen hade han två uppvak till som förutom gnöl och gråt även innehöll "glada" ljud, som att hn trodde att det var bus på G.
Som längst tog det ca en timme igen att få honom till ro, men det gick!

Kl 6 kom sista uppvaket och det verkade ha löst sig, det var min sambo som tog det (han buffade inte heller hann han säga innan han for iväg till jobbet imorse), för när jag vaknade 7.15 sov Sigge fortfarande och jag kunde gå in och väcka honom enl schemat (fast med marginalkvart då) :)

Vi kommer nog att köra kuren redan till helgen, dvs med start natten mot lördag, så det blev snabbare än jag trodde :o tack vare att vi känner oss så peppade nu.

:arrow:
En fråga bara :vad tycker ni - ska vi köra med buffning ändå första natten som det står i manualen? Jag känner att jag helst skulle vilja sluta med det nu.Är det fel att bara solfjädra även om man kör kuren? Tänker att han blir förvirrad om vi inte har buffat på 2 dygn och så bara börjar vi buffa honom som galningar helt plötsligt igen en natt...

Jag har precis sövt honom till lunchvilan nu, gnm att gå in och solfjädra en endaste ggn( då låg han på tvären i sängen och var väldigt uppspelt).Resten av tiden ramsade jag.Tog typ 20 min. Känns bra

:D

Japp, ville bara dela med mig, och hoppas ngn kan svara på min fråga.
I'll be back.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

=D> =D> =D> Snyggt!

Backa inte! Du har ju "börjat" så ge honom fortsättningsvis förtroende att ta över mer och mer själv. Det är ju uppenbart att han hajar! :o

Koolt! :P :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Luvisen skrev:=D> =D> =D> Snyggt!

Backa inte! Du har ju "börjat" så ge honom fortsättningsvis förtroende att ta över mer och mer själv. Det är ju uppenbart att han hajar! :o

Koolt! :P :heart: :heart: /Luvisen
Tack :-) och GodMorgon!
Inatt sov Sigge kl 19.45 - 3.30 utan ett ljud! Han lät sig läggas ned kl 19.30 och somnade helt själv inom 15 min, utan en endaste ramsa (förutom när han blev nedlagd). Jag vaknade 1.30 och låg och vaktade (jag måste nog bli kurad själv när det här är över :shock: ) men det dröjde som sagt ytterligare 2 tim innan han hörde av sig.

Vi vek inte ner oss och gick in och solfjädrade utan ramsade bara. Först tog det ca 30 min att få honom lugn och sen så var han tyst ca 10 min och så satte han igång igen men denna ggn gick det snabbare att få honom till ro. Sen hörde han av sig igen kl 6 och även denna ggn gick det relativt snabbt att få honom tyst :D Duktiga killen! Sen sov han till 7 då han pep till lite varvid min sambo kastade sig in och körde väckningsrutinen.

Jaha, jag ska börja kura den här lille mannen ikväll, men det känns ju som att vi redan är på G :wink: Så jag kör bara på som vanligt helt enkelt, dvs inga buffningar , utan bara ramsan och så tänker jag på att använda den med omsorg nu, för nu börjar han bli bekant med den oxå.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

OJ OJ OJ!

Jag skulle ju börja kura Sigge igår. Men så bestämde vi att sambon skulle ta det och jag åka till mina föräldrar och sova istället. :sleep: Vilket jag oxå gjorde 23 -08.15!

Hemmavid var det föga rafflande:

Sigge somnade som en sten vid nedläggningen 19.30 och sov sen fram till 04.45 (en timme längre än natten innan), lät sig sövas om på en ramsa x 4. Sen vaknade han igen strax innan 6 och nöjde sig med samma bemötande. Upp 7 enl schemat. Imorse när jag kom hem hann jag träffa en dödstrött kille som fått hållas uppe med div knep senaste timmen innan det var dax för en efterlängtad fm-lur :sleep:

Vi kör på. Det kommer säkert ngt bakslag, men de hade vi med dottern oxå efter det hon kurats , så det är inget som skrämmer oss. Och nu känns det som att - får man sova typ 6-7 timmar sammahängande så gör det inget att gå upp och ramsa lite då och då.

Tack än en gång Anna Wahlgren och SHN och alla ni som vet att det funkar och som hjälper till att peppa

:heart:

Jag hör av mig om det blir nåt knas!
/en PIGG mamma
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad härligt att läsa om er lyckade kur. Fotsätt så och vårda det ni åstakommit ömnt. Lycka till!

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

I natt sov Sigge 12 tim!

:sleep:

Antar att vi är klara nu och att det bara är att köra på. För nu börjar ju den stora utmaningen, dvs att hålla fast vid det vi skapat, precis som du säger Ida :-)

Men det ska inte bli ngr problems, vi har ju gjort detta en ggn tidigare!

Ha det bra alla!

/Sanna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åh vad härligt för, bra jobbat! Stort grattis till er! =D> =D>

Kram
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"