Några frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nemita skrev:
Det här är så typiskt mig... jag är så himla konservativ. Inte på ett amerikanskt högerpolitiskt sätt utan genom att jag är så dålig på förändring. Jag gillar tex inte årstidsväxlingar, men jag gillar alla årstider. Jag kör/cyklar/går gärna samma väg varje dag. Jag tycker att saker helst kan få vara som de alltid har varit. Och när det gäller barnen så vill jag hitta det optimala sättet att mata/lägga/uppfostra och sen tror jag att jag är klar... Med storebror går det ganska bra numera, men så är förändringarna där relativt långsamma. Med lillebror hänger jag uppenbarligen inte med i svängarna...

Som tur var är jag - när jag väl fattat galoppen - ganska snabb på att acceptera förändringen och anpassa mig till den. Tur för alla i familjen, kan tilläggas...
Vilken självinsikt! (och rolig läsning :wink: ) :D Tur att lillkillen gör sig förstâdd 8)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Sarisparis skrev:Vilken självinsikt! (och rolig läsning :wink: ) :D Tur att lillkillen gör sig förstâdd 8)
Haha. Ja, något mått av självinsikt hoppas man ha när man närmar sig de förtio. Men för att vara ärligt så tycker jag att jag var en bra bit över tretti innan jag accepterade det här draget hos mig själv... :) :roll: Hur som helst, vi jobbar på med nya rutiner och har det lugnare här hemma. Inte för att han äter så mycket, tycker jag, och sover sämre gör han fortfarande, men jag är lugnare och har inte så bråttom och det gagnar ju både honom och mig. :) Återkommer med rapport framöver.

(Har förresten testat BabySemp 2 istf NAN 2. Det gjorde ingen större skillnad för lillen men det gjorde det för mig!!! Kräkset luktar plötsligt kräks och både jag och maken påmindes om att den stora killen kräktes äckligt kräks i många månader. Vi har faktiskt undrat varför det inte luktar lika illa av den här ungen och nu vet vi... BabySemp! Tänk om vi bara hade bytt ersättning den gången... #-o )
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nemita skrev:
Har förresten testat BabySemp 2 istf NAN 2. Det gjorde ingen större skillnad för lillen men det gjorde det för mig!!! Kräkset luktar plötsligt kräks och både jag och maken påmindes om att den stora killen kräktes äckligt kräks i många månader. Vi har faktiskt undrat varför det inte luktar lika illa av den här ungen och nu vet vi... BabySemp! Tänk om vi bara hade bytt ersättning den gången... )
:shock: Sâ lärde jag mig nâgonting nytt idag ocksâ :lol:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Jag kan bara hålla med :D

C
Mamma till V 2008, L 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita skrev: Jag tycker att saker helst kan få vara som de alltid har varit. Och när det gäller barnen så vill jag hitta det optimala sättet att mata/lägga/uppfostra och sen tror jag att jag är klar... :oops: :roll:
Preciiiis. Ordning och reda osv... :lol:

Skämt åsido. Att få barn har utvecklat mig mer än vad jag någonsin hade kunnat ana. Det gåååår inte kontrollera allt, sätta in i fack, planera i minsta detalj. Jag jobbar med det varje dag.

Kram Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hur går det?
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Linda!

Tack för att du frågar! :) Jodå, det går väl rätt bra, främst för att jag inte har så höga förväntningar, planer, ambitioner och mål... :roll: :)

Det som går bättre är framförallt att jag låter honom sova mer på dagarna så kvällstrasslet börjar nästan vara borta. Första luren har jag ökat till två timmar och andra siktar jag på 2,5. Då sover han en halvtimme på eftermiddagen + en kort powernap nån timme senare (och då kan man passa på att mata!). Han äter gröt på morgonen och till middag, samt sötpotatis (enda favvon hittills) till lunch. Eftermiddagsmellis är frukt. Och så trattar jag i ersättning i den mån han tar det. Det blir sisådär 110-150 totalt per mål och nu när han börjar få kläm på mat-ätandet så blir det totalt rätt okej. Och så trattar vi nattslurken, 22-målet och nattmålet precis som du föreslog. Han kroknar fortfarande ALLTID (utom på kvällen kanske) efter en timme. Det indikerar ju att han behöver sova ännu mer, men jag utnyttjar istället dessa stunder till att få tratta lite extra. Under den här perioden passar det ju bra. Däremot lägger vi honom tidigare än förr så passen är generellt kortare och jag tror att han orkar vara vaken 8 snarare än 8,5 timmar totalt.

Sen fungerar natten inte så bra, för han är HUNGRIG de flesta nätterna. Men det gör inte så mycket, för jag TAR DET SOM DET KOMMER och har INTE SÅ JÄDRA BRÅTTOM. Det du! :lol:

Däremot har både pappan och jag nån grym influensa eller vad det är, med svullen och OND hals, ont i kroppen, feber, lite hosta och snuva. Urk. Jag fattar inte att jag tyckte det var jobbigt att vara sjuk innan vi fick barn. Då kunde man ju vila! Nu, när barnen lagt sig, så kroknar vi i soffan och känner plötsligt hur ont det gör överallt... haha.

Nä, nu ska jag lägga mig strax.
Kram, kram.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Ny rapport. Nu har vi haft fyra dagar där SM har lett oss till följande ungefärliga "schema" (eller mönster är kanske ett bättre ord än så länge):

7-8.30 Frukost: pulvergröt på 1dl vatten + fruktmos + ev ersättning
sova 2 tim
10.30-12.15 Lunch: hemgjort sötpotatis/potatismos + fruktmos + ev ersättning
sova 2 tim
14.15-16.15 Em-mellis: majs eller palsternacka + frukt + ev ersättning
sova 1 tim
17.45 Äta gröt samma som frukost
ev powernap
ca 19.30 Nattslurk = mosad banan
Matning i sömnen vid 22-23, ersättning

I natt vägrade han äta ersättning vid halv sex (då jag tillslut tog upp honom eftersom han bara sov :sleep:) och likaså när vi steg upp vid sju (då han fortfarande sov gott), och för varje dag äter han mindre ersättning (30-140 per mål) och mer mat. Det är stora portioner på schemat. För att han ska få i sig vätska så blandar jag ut puréerna med ersättning och vi jobbar på att han ska lära sig dricka från pipmugg.

I övrigt är han världens gladaste unge och snart är nattmålen ett minne blott! :)

(Och för att jag inte ska bli för ambitiös :roll: bestämmer jag härmed att "snart" betyder "inom en månad eller så"...)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Kanon :thumbsup:

Men måste du väcka för nattmål? Jag skulle låtit honom sova. Malte sov hela natten några dagar efter vi introducerade gröt, strax före fyra månader. Jag kopplade det direkt till maten.

Själv har vi två korta nattmål nu, varav det ena håller på och försvinna av sig själv eftersom han knappt ids äta + att det infaller senare för varje natt.

Skönt att du mår bättre!

Kram :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Nä, det måste jag ju egentligen inte men det är lite svårt att få i honom vätska på dagarna så jag tänkte att det kan vara bra att passa på att tanka i lite ersättning när han sover. Men i natt så struntade jag i det och han sov så gott (stoppade i nappen ett par gånger) fram till 6.15 då han gnölade lite ett tag, men sen sov han vidare till 7 då vi fick väcka. Jag gav då ersättning i totalt mörker och tystnad direkt från sovande. Han åt hela 40 ml... :roll: :)

Så nu är det inga mer nattmål (utom vid 22, fast då äter han knappt heller) och han ska få träna lite mer på att dricka ur pipmugg på dagen. Ska faktiskt testa ersättning i pipmugg. Skulle kunna funka. Och så blandar jag i ersättning i puréerna för att de inte ska bli för stabbiga. Han är inte förstoppad men det är lite tråkigt att bajsa emellanåt för han är ovan vid att det är så fast.

Skönt för dig med korta nattmål! Jag håller tummarna för att han snart skippar det ena helt så du och han får sova gott! :sleep:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nemita! :D

En fråga bara - varför kan han inte dricka vatten i nappflaska till måltiderna? :shock: Det har jag alltid tyckt var enklast, och inget av mina barn har varit pipmuggfan. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Bra fråga. Vi har inte testat inser jag. Han tar ju inte flaska i vaket tillstånd, men det gäller när den innehåller ersättning så rätt vad det är fungerar det med vatten. Återkommer efter försök. :) Tack!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Okej. Nytt behov av bollning.

Problemet del 1: Hektor äter ersättning/ur flaska BARA när han sover. Den senaste tiden äter han knappt något alls om jag tar upp och matar direkt efter lur, inte heller något (nästan) på natten förutom nattslurk och vid 22.

Problemet del 2: I våra rutiner ligger nu 11t + 2t + 2t + 1t = 16t sömn, fast han snart är fyra månader. Och det behöver han, minst. Missar han en halvtimme under dagen så är övertröttheten direkt ett faktum och kvällen blir jättejobbig för honom. Trots att han sover så pass mycket så kroknar han ALLTID efter en timme och behöver en powernap.

Problemet del 3: Han är hungrig och vill ha mer, mer, mer mat.

Problemet del 4: Vi utnyttjar att han behöver powernaps under varje vakenpass genom att ge honom ersättning i samband med dessa. Enda sättet att få i honom (fast vi skulle kunna neka honom annan mat, då äter han väl ersättning till sist...).

Så till frågan. Behöver han äta ersättning. Rent näringsmässigt? Kan man övergå till BARA mat så tidigt som före fyra månader utan problem? I så fall skulle vi kunna mata honom mer samt lägga in mer sömn och skippa powernaps. Men jag tvekar, för jag är osäker på om hans mage är gjord för det. Han blir ju rätt hård i magen (trots päron och plommon), särskilt med tanke på att han INTE vill dricka vatten (varesig i pipmugg eller i flaska, har iofs inte testat glas...).

Spekulera gärna fritt! :)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Inte utvärdera efter en dag! [-X Vattenflaskan menar jag förstås då. Attityden av Självklarhet på och så på't igen, bara. 8)

Och spontant tycker jag att ersättning inte alls är nåt tvång. Jag tror att t ex Kalaskakans Smula inte alls uppskattade ersättningen så värst och att de gick över på mat raskt istället. Så om han är hungrig och gillar mat så tycker jag att valet känns naturligt. :D Hoppas att du får svar av nån med mer flaskerfarenhet också.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Nja, vi har gett vatten i nappflaska i tre dagar, så en liten utvärdering törs jag mig på. :wink: Men jag skulle kunna tänka mig att ju mindre ersättning han dricker, desto mer dyker "törst" upp som fenomen i hans korta lilla liv, så rätt vad det är förstår han vitsen med det hela. Det känns inte heller som om det är nåt fel på attityden (intressant att det är såååå mycket lättare med andra barnet), så jag tror han måste få komma på grejen bara. Men några stora mängder vätska blir det ännu inte, i alla fall.

Ja, kanske är det så med ersättningen, att jag får släppa den. Som vanligt behöver jag lite tid för att gilla läget... :roll:

Han åt i det närmaste en hel (liten) burk potatis/majs igår eftermiddag blandat med rapsolja och ersättning (eftersom majs är lite stoppande). Motsvarande mängd hemmagjort potatismos (med sötpotatis också) på förmiddagen, utblandat med smör och med ersättning för att inte bli alltför mastigt. Och massor av fruktpuré efter båda målen. Och gröt på en deciliter vatten både morgon och kväll. Och ännu mer frukt. Och kanske 300 ml ersättning totalt under dagen. Trots detta vaknade han efter 45 minuter sömn igår kväll och var HUNGRIG. Åt då 110 ml ersättning. Trattades med 60 ml ytterligare vid 23. Sov sen gott och väcktes kl 7. Så mer mat behövs det, men jag tror inte det handlar om stora mängder utan snarare den sista skvätten i stil med "Would you like a thin minth, Mr. Creosote?" (för er som har sett Monty Python...). :lol:

Jag gillar verkligen inte att han behöver de här powernapsen heller. Precis som Luvisen (tror jag det var) påpekade så indikerar det ju att han får för lite sömn totalt sett. Just idag åt han 60 ml ersättning på morgonen (istället för vanliga 20...) och sen rejält med gröt. När han sen kroknade efter 1h15 så fick han lägga sig och somnade på mindre än fem minuter. Det känns mer... riktigt för honom.

Tack för bollning! Ska vänja mig vid tanken på att han inte tar så mycket ersättning och sen kanske släppa den helt... (fast jag tänker blanda ut den i maten, det tycker jag känns som ett bra sätt att ge honom bra näringsämnen samtidigt som maten blir lagom lös).

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"