Nya främmande beteenden hos vår 7 månaders kille.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jesaro

Nya främmande beteenden hos vår 7 månaders kille.

Inlägg av jesaro »

Hej på er!

Jag kurade vår lilla kille när han var 4 månader. Vid det laget hade han aldrig sovit längre stunder än 3 timmar sammanhängande sömn sedan födseln och vaknade ofantligt många gånger per natt. BVC tyckte jag skulle följa barnets rytm och amma och återigen amma. Det tog kål på mig och jag kände att så här ska det väl ändå inte vara.

Idag är vår kille 7 månader och sover så gott som hela nätterna. Vi har dock haft mycket problem med vargtimmen. Han har aldrig varit ledsen när han vaknar i vargtimmen utan bökar, stökar, snackar och leker med sitt gossedjur. Oftast somnar han om på 30 minuter men ibland kan han ligga så i upp till två timmar. Vi har pangramsat, satt på klassisk musik, pysslat i köket men kommit fram till att det som ändå funkar bäst för honom är att han får ligga som han ligger tills han somnar om, han är ju ändå nöjd.

Kan det vara så att vargtimman alltid krånglar för vissa barn? Eller går det över med tiden?

Nu till det som jag verkligen skulle vilja höra med er om vad ni har för erfarenheter. Vår kille är som sagt 7 månader och har precis upptäckt att mamma och pappa kan lämna rummet och komma tillbaka. Vi förmedlar alltid när vi ska gå iväg till ett annat rum och pratar med honom från det andra rummet så han vet att vi är där. Han har alltid varit en trygg och harmonisk kille. Det händer bara några gånger att han blir lite ledsen när vi lämnar honom ensam, men han nöjer sig snabbt i situationen och upptäcker eller leker vidare med det han höll på med.

Det i sig är inget problem men sedan drygt 2 veckor tillbaka har vår kille protesterat vid ett fåtal lurar i vagnen. Han har vaknat upp och varit jätte arg, ledsen. Jag var t.ex på ett möte då han vaknar upp 45 minuter tidigare. Han bara gallskrek och var jätte arg. Jag ramsade som vanligt för att lugna, men ramsan tog inte. Han blir bara ännu mer förbannad och skriket bara stegrar. Det finns liksom inget stopp på det. Det var så olikt honom och vid det här tillfället så var jag tvungen att ta upp honom. Jag mådde verkligen dåligt efteråt för jag har aldrig gjort så tidigare och vet att det är det sämsta man kan göra. Men situationen var helt ohållbar. Hade det varit hemma hade jag aldrig tagit upp honom.

Likaså skulle vi i helgen för första gången gå bort på middag hos goda vänner. Vi gjorde allt det där som vi gör hemma. Badar, myser, äter och skratter inför godnattet. Vid läggdags lade jag ner honom i vagnen
i ett mörkt och svalt rum och han hade sin snutte och gosse och jag lade över tyget över sufletten som alltid. Ramsade utanför dörren och han började gallskrika. Ramsade efter en stund då skriket stegrade utan någon som helst framgång. Han skrek som aldrig förr. Helt hysteriskt. Han höll på så i 40 minuter. Under den här tiden tog vi upp honom (så så dåligt, jag vet och han lugnades inte ens av det). Lade ner honom igen och pappan vagnade honom till ro och han sov sedan som en stock.

Hemma somnar han alltid på mindre än 5 minuter, varje kväll, och aldrig någonsin gråt el skrik. Han har dessutom sovit hos min mamma i resesäng vid flera tillfällen utan några problem och i vår stuga även där utan problem.

Igår var vi på farsdagsmiddag. När det var dags för em-luren på 45 minuter inträffade samma situation. Total hysteri. Fick ännu en gång ta upp honom då inget hjälpte. Han fortsatte skrika lika hysteriskt. Lade då honom i värdparets säng och fick göra solfjädern och buffa tills han slocknade. Hela processen tog 40 minuter sedan slocknade han helt utmattad.

Vad har hänt? Kan det vara något i utvecklingen som gör att han reagerar så här? Hur ska vi göra när det blir så här? Vi måste ju kunna gå bort på bjudningar el middagar vid några få tillfällen så länge som rutinerna följs?
Skulle bli innerligt glad om ni kunde dela med er om ni har liknande erfarenheter och tips på hur vi ska hantera de här situationerna.

Vänliga hälsningar
Jessica
Mamma till Ian född 100411
_lill

Inlägg av _lill »

Hej! Sök på åttamånadersångest här i forumet eller läs i Barnaboken så hittar du svar på vad din lille går igenom nu :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
An1

Inlägg av An1 »

Hej!

Vill bara dela med mig att hos oss är det likadant! Har en flicka som nästa vecka blir 8 månader och det arga skriket mitt under det långa sovpasset har hållit på en tid nu. Och jag har konstaterat att det hjälper INGENTING att ramsa, hon blir bara argare och jag har ett flertal gånger blivit tvungen att ta upp henne mitt i det arga skriket! :(

Jag skall också läsa om 8månadersångesten här på forumet........

Hoppas att det snart lugnar ner sig både hos er och hos oss! Kämpa på! :D
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
jesaro

Inlägg av jesaro »

Tack för svar!
Trodde inte att 8 månaders ångesten kom så tidigt. Nu är vår kille 8 månader om 1 vecka och läget är mycket bättre nu. Nätterna går också mycket bättre. Nu händer det bara några enstaka gånger att han vaknar på natten och är ledsen. Det var en period då han vaknade och var helt hysterisk. Varken ramsa eller musik fungerade som det alltid brukar göra. Vi tog oss ur dessa nätter med att lägga händerna över hans rygg som solfjädern fast lättare och mer kärleksfull. Nu sover han hela natten men vaknar istället tidigt. I en vecka har han vaknat strax efter 05.00 och somnar inte om. Det är ingen rolig start att ligga vaken i sängen till 07.00. Det blir alldeles för länge. Det går fint först. Då är han glad och pratar och leker med sin gosse. Men efter dryga timmen börjar han tappa tålamodet. Jag tar upp honom som tidigast 06.45. Pysslar i köket el har radio på för att lugna honom. När jag går in 06.45 och tänder lampan är han super glad.
Är det fortfarande viktigt att de ska ligga kvar i sängen så att det inte blir en vana att stiga upp tidigare? Det börjar bli ohållbart.

För drygt 1 vecka sedan drog jag ner på hans 45 minuters lur på eftermiddagen till 20 minuter men utan framgång vad gäller de tidiga mornarna. Tror det är dags att ta bort eftermiddagsluren helt. Problemet är bara det att han sover så djupt att det nästan är omöjligt att väcka honom. Det gäller både fm och em luren. På lunchen vaknar han alltid i tid.
Är det så att han inte är redo då?

Så här ser hans schema ut idag.

07.00 (välling)
Godmorgon
09.00-09.45
Sova (45 min)
10.00
Gröt och frukt
11.30-13.00
Sova (1.5 h)
13.30
Lunch
15.30-15.50
Sova (20 min)
16.30
Middag
19.00
Kvällsgröt (vill inte ha välling på kvällen)
19.30
Godnatt

Han är en tröttis så jag är osäker på hur jag ska lägga upp hans schema med bara två lurar. Ska fila lite på schemat.
Men vad tror ni är han redo för två lurar?
Mamma till Ian född 100411
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Jag hade fortsatt att ha morgon då morgonen är liksom. Annars blir det lätt att älsklingen tror att det är morgon tidigare och då kommer han fortsätta vakan då. :-k

Eftersom han är en liten tröttis så hade nog jag valt att inte dra ned till två lurar riktigt ännu. Om det blir för mycket sömn och du tror att han kommer sova bättre på morgonen med minre sömn dagtid så kan det ju vara ett alternativ att dra ner första luren till 20 min? Eller vad tror du?
Men jag tycker att schemat ser finfint ut! :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
svalsta

Hej !

Inlägg av svalsta »

Hejsan!

Jag känner igen mycket av det som du skriver!

Min 8 månaders dotter har precis liknande beteende. Vi kurade henne när hon var 5,5 månad med fantastiskt resultat och även fortsättningsvis.. fram tills nu... Hon vaknar t.ex tidigare på mornarna (ca 45-30 min tidigare)och hon vill INTE somna om. Hon ligger och pratar och leker första 20 minuterna men sen när vi ramsar så blir hon arg och har svårt att somna om.

Även morgonluren är krånglig. Hon somnar oftast gott efter ngr minuter men sedan vaknar hon nästan alltid efter exakt 50 min.. ibland kan hon somna om med hjälp av ramsan.. men ibland inte..då blir hon hysterisk och d slutar med att vi tar upp henne. och då känner ja mig jättedum för ja vet att jag bara gör henne en björntjänst!

Resterande lurar, på dagen och sedan på em.. så är ja oftast ute på språng och då sover hon jättebra i vagnen (tur det) Men om ja är inne när hon ska sova em. luren och hon ska sova i sin säng så blir de högljuddaprotester i minst 15-20 min innan hon somnar..

vårt scehma ser ungefär ut som ditt kan ja tillägga.. börjar också fundera på om man ska ta bort en lur, em luren i såfall ?

Kan också berätta att de går utmärkt när ja lägger henne på kvällarna och hon somnar alltid utan ett knyst, men när min sambo lägger henne så är de alltid skrik en liten stund innan hon somnar.. Hon är inne i en VÄLDIGT mammig-period just nu.Och de är bara jag som gäller.

Och jo, jag vet att allt som hon går igenom just nu är 8 månadersfasen, en jobbig tid + att hon håller på att lära sig krypa nu :) blir mycke på en o samma gång, men de blir bättre snart förhoppningsvis.
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
svalsta

länk?

Inlägg av svalsta »

Om ni hittar något intressant om 8 mån ångest kan ni kopiera länken ?
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"