4-åring och dagsvila

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
conny

4-åring och dagsvila

Inlägg av conny »

Hej igen! :D
Vår 4-åring har sedan två veckor tillbaka svårt att somna på kvällen. Vi har natt 20-7 och sedan dagsvila 14.00 - 15.30. Jag känner att dagsvilan är boven i schemat men av olika anledningar vet jag inte hur jag kan ändra schemat bäst: Det är svårt för oss att ha 12-timmar natt för alla vi vill gärna ha tid tillsammans med pappa om kvällarna. Därtill kommer att sonen är mycket trött efter dagis och lunchen så att han alltid somna vid dagsvilan trots att vi infört att han får läsa böcker och lyssna på cd:er under vilan. Hans sömnbehov är ju 12,5 timmar om jag ser det rätt. Som det är nu så sover han bara 9-10 timmar under natten och 1.5 på dagen :( .
Vad göra?
TACK för hjälpen i förväg!
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

12 tim räcker som total sömn. Finns det inte något sätt att få natten att bli det? Är ju det enklaste med så här stora ungar. 19.30-7.30? Eller något annat?

Dagsvila så sent som du nu skriver om lär ofrånkomligt påverka nattsömnen. Ska han ha en 45 minuters-lur där så är det bättre om den infaller direkt på lunchen, 12.30-14 senast. Har man senare vila så tror jag inte du kommer tillrätta med nattsömnen, dessvärre.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
conny

Inlägg av conny »

Hej Ewa och tack för ditt snabba svar! :D :heart:
Det har Du rätt i att 12-timmars natt vore det enklaste för oss. Tyvärr är det verkligen svårt för oss att få till det. Vi kan nästan inte sova längre än kl 7 på morgonen för vi bor direkt brevid en "naturlig" väckaklocka som ringer kl 7 alla dagar (kyrka) :D . Och att lägga barnen tidigare på kvällen är inget bra alternativ heller för då kommer dem aldrig att se pappan :?
Därför tror jag att vi ska köra en tidigare dagsvila ett tag. Jag inser att eftermiddagen blev väldigt kort för honom. Jag hoppas att det hjälper.

Än en gång tack för hjälpen! :D
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"